Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Katkerat amikset

Kommentit (277)

Vierailija
241/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vain ylioppilaita juhlitaan? Miksi amispuoli unohdetaan kokonaan?

Kenen heitä pitäisi juhlia ja missä? Läheiset ne mahdolliset juhlat järjestävät.

No tietenkin nostaa mediassa yhtä lailla esille kuin ylioppilaatkin. Tehdä juttuja valmistuneista ja onnitella, kehua ja kannustaa kuten nyt ylioppilaita. Olen aina ihmetellyt miksei ammattiin valmistuneita huomioida mitenkään, vaikka moni tekee yhteiskunnan toimivuudenkin kannalta tärkeää työtä. Kyllä heillekin kuuluu arvostus ja se lisäisi varmasti myös eri ammattialojen houkuttelevuutta ja motivoisi opiskelijoita ja jo valmistuneita.

Vierailija
242/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh. Muistan, kun serkkuani juhlittiin valkolakista. Oli oikein viimeisen päälle hienostelujuhlat ja ei ollut päässyt edes ekalla yrityksellä läpi. Hetken teki duunia kaupan kassalla ja sitten opiskeli itsensä lähihoitajaksi. Sitä hoitsuksi valmistumista ei juhlittu :D

No mitä sitten? Valmistuin aikanaan maisteriksi ja hain tutkintotodostukseni tiedekunnan kamsliasta.

Samoin. Harvoin maisteriksi valmistumista juhlitaan mitenkään mainittavasti jo senkin takia että vaikka opinnot olisi aloitettu tietyn ryhmän kanssa samanaikaisesti, niin valmistumisajoissa voi olla isojakin eroja. Jollain siihen saattaa mennä 4 vuotta ja jollain toisella 8 vuotta riippuen osin siitä miten laajan tutkinnon on halunnut suorittaa sivuaineet mukaanlukien ja miten paljon aikaa gradun tekoon on mennyt. Jos jollain selkeä tavoite valmistua fysiikan tai historian aineopettajaksi, niin hän saattaa opiskella suoraviivaisemmin ilman mitään sivupolkuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh. Muistan, kun serkkuani juhlittiin valkolakista. Oli oikein viimeisen päälle hienostelujuhlat ja ei ollut päässyt edes ekalla yrityksellä läpi. Hetken teki duunia kaupan kassalla ja sitten opiskeli itsensä lähihoitajaksi. Sitä hoitsuksi valmistumista ei juhlittu :D

No mitä sitten? Valmistuin aikanaan maisteriksi ja hain tutkintotodostukseni tiedekunnan kamsliasta.

Miksi mä sain maisterin paperit valmistumisen jälkeen postissa.

Vierailija
244/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mä sain maisterin paperit valmistumisen jälkeen postissa.

koska et halunnut hakea niitä itse?

😁

Vierailija
245/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, mitä ammattikoulussa opetetaan, on helppo tehdä itse. Siksi on hankalaa arvostaa niitä, joille on helppoja asioita pitänyt pari vuotta opettaa.

Sivistyspuolellakin on pahoja puutteita tietämyksessä jos noin väittää.  Ei pitäs hypettää liikaa.

Vierailija
246/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka mollaa amiksia? Ei kukaan muu kuin he itse.

Esimerkiksi yhtenäiset valtakunnalliset päättökokeet eri aloille toisivat samanlaista vertailupohjaa kuin mitä nyt on yo-kokeiden tuloksilla. Niissä verrataan kokonaista vuosiluokkaa ympäri maan, ei vain minua ja kehittymistäni. Miksi ei siis vaikka autoasentajalinjan yhteistä loppukoetta, joka osoittaisi osaamisen tason.

Vai kävisikö niin, että olisi vain niitä hyvin pärjääviä, jotka opiskelivat tosissaan ja todella valmistiuvat ammattiin ja sitten niitä, joille koulun mielestä riitti ruokatunnilla käynti kerran viikossa, todistuksen sai silti, koska jokaisesta opintonsa suorittaneesta saa rahaa.

Et sitten lukenut noita muiden kommentteja.

Vierailija
247/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, mitä ammattikoulussa opetetaan, on helppo tehdä itse. Siksi on hankalaa arvostaa niitä, joille on helppoja asioita pitänyt pari vuotta opettaa.

Päinvastoin! Lukio nyt ei ole muuta kuin peruskoulun jatkumo. Lukion jälkeen et edelleenkään ole yhtään mitään. Ammattikoulusta valmistaudutaan ammattiin, eikä todellakaan ole ammattia vastaavaa ilman koulutusta esimerkiksi huoltaa lentokoneita, tehdä putkiremontteja tai leikata hiuksia. Sekä ammattikoulun että lukion pohjalta on mahdollisuus hakea halutessaan jatko-opintoihin, mutta lukion jälkeen se on käytännössä pakollista, koska muuten on aivan sama kävitkö edes sitä lukiota. Ammattikoulupohjalta voi työllistyä suoraan ammattiin, tai ryhtyä vaikka oman alansa yrittäjäksi. Lukion arvostaminen on pelkkä muinaisjäänne jostain aikojen alusta kun oikeasti oli jonkinlainen harvinaisempi saavutus päästä ylioppilaaksi. Maailma muuttuu, eikä lukio ole sen kummempi saavutus kuin ammattikoulukaan tänä päivänä.

Auton rassaamiseen, hiustenleikkaamiseen, leipomiseen, ruuanlaittoon, siivoamiseen, eikä käsitöiden tekemiseen ei tarvita mitään koulutusta. Normaali ihminen pystyy ne tekemään ihan itse ja jos on niin tumpelo ettei tajua mitä pitää tehdä niin netistä löytyy videoita joka lähtöön. Nykyisin vaan ihmiset kasvatetaan täysin kädettömiksi.

Nimimerkillä maalaistalosta kotoisin

No siitä sitten vaan korjaamaan vaikka sitä nykyaikaista lämpöpumppua. Ei taida onnistua.

Nykyisin et korjaa oikein enää mitään ilman tietokoneita, jotka kytket siihen korjattavan asiaan, joka kertoo sinulle mikä on vika. Vasta sitten alat vaihtamaan jotain osaa, joka sekään ei ole niin yksinkertaista, jos et tunnista niitä osia, joten et osaa tilata niitä oikeita osia. Sitten ne pitäisi vielä osata oikeassa järjestyksessä laittaa siihen koneeseen. Mutta todennäköisesti et saisi edes sitä uutta lämpöpumppua toimimaan, vaikka paketista sen saisit kaivettua.

Mikä on ihmisen suunnittelema ja tekemä niin ihminen pystyy sen korjaamaan. Ei se ole mitään mustaa magiaa. Ehkä amikselta ei onnistu.

Ai amikset eivät ole ihmisiä?

Ei ole, ne ovat rakennuksia.

Vierailija
248/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh. Muistan, kun serkkuai juhlittiin valkolakista. Oli oikein viimeisen päälle hienostelujuhlat ja ei ollut päässyt edes ekalla yrityksellä läpi. Hetken teki duunia kaupan kassalla ja sitten opiskeli itsensä lähihoitajaksi. Sitä hoitsuksi valmistumista ei juhlittu :D

Kuulostat jotenkin vahingoniloiselta serkkuasi kohtaan. Hän ei ehkä tiennyt peruskoulun jälkeen, mihin ammattiin haluaisi ja meni lukioon. Moni tekee näin, ajattelee että sää lisäaikaa miettiä ja pitää portit auki myös akateemiseen tutkintoon. Myöhemmin keksi että haluaa lähihoitajaksi. Eivät läheskään kaikki tiedä 15-16 vuotiaina tulevaa ammattiaan. Hyvä että myöhemminkin voi opiskella.

Minä kirjoitin 80-luvulla suht hyvillä papereilla ylioppilaaksi. Kaksi laudaturiakin oli, reaali ja äidinkieli. Silti kuin mielisairaanhoitajaksi, koska sellaiseksi halusin.

Myöhemmin kävin sh opinnot ja psykoterapia opinnot.

Mitä sitten, jos kaikki ylioppilaat ei halua yliopistoon.

Vierailija
249/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikait tässä ole kyse kuin perimmiltään siitä, että meidän yhteiskunta on hyvin porvarishenkinen. Ja yo-lakin juhliminen on pitkällinen tapa ajoilta, jolloin 50% ikäluokasta ei sitä vielä suorittanut. Se että perheessä pääsi ylioppilaaksi oli osoitus luokkanoususta ja pääsystä kohti yhteiskunnan arvostettua porukkaa. Sieltä jostain sukupolven (tai sukupolvien) takaa se nousee se kunnioitus, ja nyt jo lähinnä perinnekunnioitus, ylioppilaita kohtaan. Sitten on tietysti ne yo-koe arvosanat jotka tuo suoritukseen sitä tervettä urheiluhenkeä ja tiettyä glooriaa voittajille, eli laudaturin saajille.

Mielestäni sekä ylioppilaat että ammattiin valmistuneet ovat tehneet hyvän työn, suorittaneet läpi toisen asteen. Siitä se oikeasti vasta nousu kohti koulutusta alkaa, joten ruusut käteen kaikille vaan ja voileipäkakulle koko suku.

Vierailija
250/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh. Muistan, kun serkkuai juhlittiin valkolakista. Oli oikein viimeisen päälle hienostelujuhlat ja ei ollut päässyt edes ekalla yrityksellä läpi. Hetken teki duunia kaupan kassalla ja sitten opiskeli itsensä lähihoitajaksi. Sitä hoitsuksi valmistumista ei juhlittu :D

Kuulostat jotenkin vahingoniloiselta serkkuasi kohtaan. Hän ei ehkä tiennyt peruskoulun jälkeen, mihin ammattiin haluaisi ja meni lukioon. Moni tekee näin, ajattelee että sää lisäaikaa miettiä ja pitää portit auki myös akateemiseen tutkintoon. Myöhemmin keksi että haluaa lähihoitajaksi. Eivät läheskään kaikki tiedä 15-16 vuotiaina tulevaa ammattiaan. Hyvä että myöhemminkin voi opiskella.

Minä kirjoitin 80-luvulla suht hyvillä papereilla ylioppilaaksi. Kaksi laudaturiakin oli, reaali ja äidinkieli. Silti kuin mielisairaanhoitajaksi, koska sellaiseksi halusin.

Jotenkin tuntuu, että silloin yliopistoon menemättömyys on muiden mielestä ihan ok, jos haluaa juuri esim. sairaanhoitajaksi tai muulle sellaiselle alalle, jolla ei ole "vastinetta" yliopiston puolella, mutta jos menee opiskelemaan vaikka insinööriksi tai tradenomiksi, niin heti ihmetellään että eivätkö rahkeet riittäneet DI:ksi tai ekonomiksi/KTM:ksi.

Vierailija
251/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi kotiini itseoppinutta sähkömiestä säätämään sähköjäni.

Vierailija
252/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai mitään, mutta yhtä hyvin olisit voinut käydä kaikki noi muut opinnot ilman sitä lukiota. Käytännössä kolme hukkaan heitettyä vuotta.

Vierailija
253/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin! Lukio nyt ei ole muuta kuin peruskoulun jatkumo. Lukion jälkeen et edelleenkään ole yhtään mitään. Ammattikoulusta valmistaudutaan ammattiin, eikä todellakaan ole ammattia vastaavaa ilman koulutusta esimerkiksi huoltaa lentokoneita, tehdä putkiremontteja tai leikata hiuksia. Sekä ammattikoulun että lukion pohjalta on mahdollisuus hakea halutessaan jatko-opintoihin, mutta lukion jälkeen se on käytännössä pakollista, koska muuten on aivan sama kävitkö edes sitä lukiota. Ammattikoulupohjalta voi työllistyä suoraan ammattiin, tai ryhtyä vaikka oman alansa yrittäjäksi. Lukion arvostaminen on pelkkä muinaisjäänne jostain aikojen alusta kun oikeasti oli jonkinlainen harvinaisempi saavutus päästä ylioppilaaksi. Maailma muuttuu, eikä lukio ole sen kummempi saavutus kuin ammattikoulukaan tänä päivänä.

Auton rassaamiseen, hiustenleikkaamiseen, leipomiseen, ruuanlaittoon, siivoamiseen, eikä käsitöiden tekemiseen ei tarvita mitään koulutusta. Normaali ihminen pystyy ne tekemään ihan itse ja jos on niin tumpelo ettei tajua mitä pitää tehdä niin netistä löytyy videoita joka lähtöön. Nykyisin vaan ihmiset kasvatetaan täysin kädettömiksi.

Nimimerkillä maalaistalosta kotoisin

No siitä sitten vaan korjaamaan vaikka sitä nykyaikaista lämpöpumppua. Ei taida onnistua.

Nykyisin et korjaa oikein enää mitään ilman tietokoneita, jotka kytket siihen korjattavan asiaan, joka kertoo sinulle mikä on vika. Vasta sitten alat vaihtamaan jotain osaa, joka sekään ei ole niin yksinkertaista, jos et tunnista niitä osia, joten et osaa tilata niitä oikeita osia. Sitten ne pitäisi vielä osata oikeassa järjestyksessä laittaa siihen koneeseen. Mutta todennäköisesti et saisi edes sitä uutta lämpöpumppua toimimaan, vaikka paketista sen saisit kaivettua.

Mikä on ihmisen suunnittelema ja tekemä niin ihminen pystyy sen korjaamaan. Ei se ole mitään mustaa magiaa. Ehkä amikselta ei onnistu.

Ai amikset eivät ole ihmisiä?

Sieltähän se vaikuttaa kun ne ei pysty korjaamaan autoa, lämpöpumppua tai edes tarjoilemaan ilman että istuvat koulussa kolme vuotta

Pystyisitkö itse esim. korjaamaan auton tai tekemään sähkötöitä ilman opiskelua tai youtube-videoita?

Jos oikein olen ymmärtänyt niin harvemmin niitä autoja enää nykypäivänä korjataan, koska niitä ei pysty. Osatbtilataan ja vaihdetaan, oli kyseessä sitten tietokoneohjattunkortti tai lokasuoja

Vierailija
254/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nopeasti haluaa päästä tienaamaan kannattaa selvittää mitä milläkin alalla maksetaan, ja sen mukaan valita amislinja. Turhaa lukea päänsä kipeäksi lukiossa ja sen jälkeen vielä vuosikausia yliopistossa, kun ei silti välttämättä pääse yhtään paremmille palkoille. Hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä.

Vierailija
255/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta tahdompa kertoa seuraavaa:

Olen YAMK insinööri, ja vuosituloni ovat noin 45keur.

En ole käynyt lukiota. Mihin ihmeeseen moista olisin tarvinnut? Menestyminen on kuitenkin aina omasta tekemisestä kiinni, eikä mistään tonttulakista. 

No koska ajattelit ruveta tekemään?

Itse luin sen tonttulakin ja vielä tupsullisen siihen päälle. Vuositulot on noin 77keur. Ei se menestys silti siitä lakista ole kiinni. Tiedän myös ihmisiä, jotka kävivät amiksen ja tienaavat 100-200keur vuodessa.

Vierailija
256/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa Sinulta jäädä tukkirekan ajaminen kapealla metsäautotiellä tekemättä, sitähän tekee tyhmät ja laiskat ammattikoulusta valmistuneet? Tai kokeilkaa luokkahitsausta rosteriin tigillä? Entäs onnistuuko 100 henkilön lounasruoka miten hyvin kokkailla?

Ylioppilaat, tarttukaa tilaisuuteen, Suomi on täynnä hankalasti täytettäviä työpaikkoja johon pääsette vain menemällä kun valkolakilla voi tehdä kaikkia maailman töitä kaikilla valmiuksilla. Näin ihmeellistä on se 3-4 vuotta kirjatiedon ulkoa pänttääminen. Ja siihen yliopisto päälle niin ei tässä maailmassa ole asiaa jota te ette osaa ratkaista. Anteeksi että meidän tyhmien ihmisten pitää olla paheksuttavinamme näissä käytännön töissämme jotta tämä yhteiskunta toimisi.

Vierailija
257/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuotta lukion jälkeen opiskelen lähihoitajaksi mutta en todellakaan haluaisi tehdä tätä paria vuotta pitempään. Ennemminkin kyseessä on vakuutus sitä varten, etten etene oikeaan unelma-ammattiini ja en saa mistään rahaa. Kyllähän tällä laskut maksaa, mutta ei elä elämäänsä.

Vierailija
258/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan "miesten puolen" amiksia, mutta sitten taas matkailualalla ja hoitopuollela on harvinaisen tyhmää porukkaa. En haluaisi olla tätä mieltä, mutta kokemus on näyttänyt.

Vierailija
259/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö menisit pystymetsästä vaikka lähihoitajaksi, sähköasentajaksi tai kampaajaksi?

Hyvä esimerkki yksioikoisesta amiksesta, joka ei ymmärrä lukemaansa. Tuossahan sanottiin, että helppo opetella itse, eli järjestää opetus itse itselleen. Ei sanottu pystymetsästä mitään.

Miten järjestät sähköasentajan opetuksen? Tai hitsaajan? Kun kävin tekun yo- linjan, opettajat haukkui ettei me lukiosta tulleet osata mitään. Yhä on sama meininki monilla linjoilla kuulemma, nyt vain amk.

Vierailija
260/277 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lailla hukkaan omalta osalta koko lukio on mennyt. Sitten AMK:ssa joutui aloittaan työharjoittelut ihan perusteista, kun amiksen käyneet pääsi jo johtotehtäviin. Ainoa hyöty lukiosta on oikeastaan se että osaa kieliä paremmin, mutta voihan niitäkin opiskella vaikka kansalaisopistossa. Ja puhetaito on lukiopohjalla ihan onneton hyvästä arvosanasta huolimatta. Ja sitten se miksi en hakenut DI:ksi. Niin vaikka DI:llä on parempi palkka, mutta täällä kotipaikkakunnalla tällä AMK palkalla pärjää paremmin kun DI palkalla Helsingissä. Että turhaa on tuijottaa pelkkää palkkasummaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi