Mikä mussa on vikana, kun kaikki suulliset ohjeet menevät ohi?
Kun kysyn tietä, menevät kaikki ohjeet ohi, jos tulee pitkä rimpsu " Mene ensi vasemmalle, sitten suoraan ja sitten oikealle jne.". Lopulta olen ihan pihalla ja pitää kysyä, niin, että minnekäs päin tästä pitikään lähteä. Sama ongelma koskee uusia työpaikkoja. Jos minulle jotakin neuvotaan, olen ihan pihalla, eikä mitään jää mieleen. Tämä on oikeasti tosi suuri ongelma, koska olen joutunut monta kertaa irtisanotuksi koeajalla, kun en ole oppinut tehtäviä tarpeeksi nopeasti enkä ole selviytynyt niistä :( Olen tosi hämmentynyt enkä osaa päättää, mitä tekisi ja mistä aloittaisi. Lisäksi olen hidas ja hajamielinen.
Kellään muulla samaa? Mitä tämä voisi olla?
Kommentit (63)
Stressin tai unen puutteen vuoksi työmuisti prakannut, eikä siksi sanotut asiat jää yhtään mieleen.
Olen samanlainen. Aivan kauheaa oli aikoinaan koulussa sanalliset matikankokeen osiot.
Kielellisen lyhytkestoisen muistin kapeus.
Aika yleinen ongelma. Siksi työpaikoillakin pitäisi opettaa niin, että pitää itse tehdä työtehtävät eikä vain että joku niistä selostaa ja pelkästään sen avulla pitäisi jatkossa osata.
Sinulla on huono työmuisti. Usein se liittyy oppimisvaikeuksiin tai keskittymisvaikeuteen. Sinun kannattaa hakeutua esimerkiksi neuropsykiatrisiin tutkimuksiin. Itsetuntemuksesta on aina hyötyä ja voisit saada neuvoja.
Sama täällä. Add, ja voisiko johtua siitä.
Et kuuntele, mitä sinulle puhutaan. Siis todella kuuntele.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla työpaikkauupumusta?
Enpä usko tai siis voi olla sitäkin. Mutta kun olen lapsesta asti ollut tällainen. Stressaannun ja uuvun töissä herkästi, kun yritän kompensoida puutteitani ja sitten olen vieläkin enemmän sekaisin.
Ap
Minulle myös kierrätysasemalla tyyppi selosti että tää menee tonne ja tää sinne ja tää tänne, enkä lopuksi sitten muistanut enää mitään ja kun olin laittamassa väärään paikkaan niin sain huudot että taitaa olla kuuloaistissa vikaa.
Sama! Siksi otan kaiken aina puhelimeen muistiin jos on jotain tärkeää.
Tämä huonomuistisuus tai mitä onkaan ei ole aina minulla ollut.
Toiset oppii paremmin visuaalisesti ja toiset auditiivisesti. Itse kuulun tuohon visuaalisesti omaksuvien joukkoon ja kirjoitetut ohjeet toimivat parhaiten. Mulla on myös erittäin hyvä kuvamuisti, muistan missä kohti ohjetta asia kerrottiin, ja voin palata siihen myöhemmin.
No ei kai kukaan pysty kaikkea muistamaan, mitä suullisesti kerrotaan. Tärkeistä asioista pitää tehdä muistiinpanot, jos kirjallisia ohjeita ei ole saatavilla. Uudessa työssä tulee niin paljon uusia asioita, että mahdoton sitä kaikkea on muistaa ilman kertaamista.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita ohjeet muistiin.
Tämä. Mutta sitten kun kirjoittaa, niin joku sitten että "ääh,mitään kirjottaa tartte, tän ja tän ja tän vaan muistat, niin siitä se vähitellen..."
On näköjään muitaki ku minä tän ongelman kans
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Add, ja voisiko johtua siitä.
Tätä olen kieltämättä miettinyt. Moni oire sopii minuun. Voisi olla myös add ja autismikirjon häiriö -kombo. Paljon elämää haittaavia ongelmia ihmissuhteissa ja työpaikoilla. Koulut ja korkeakouluopiskelut menivät kuitenkin hyvin, vaikkakin kestivät useita vuosia yliaikaa. Tämän vuoksi minua ei uskota, kun olen pyytänyt julkisella päästä neuropsykiatrisiin tutkimuksiin.
Ap
Sama.