Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä mussa on vikana, kun kaikki suulliset ohjeet menevät ohi?

Vierailija
07.06.2022 |

Kun kysyn tietä, menevät kaikki ohjeet ohi, jos tulee pitkä rimpsu " Mene ensi vasemmalle, sitten suoraan ja sitten oikealle jne.". Lopulta olen ihan pihalla ja pitää kysyä, niin, että minnekäs päin tästä pitikään lähteä. Sama ongelma koskee uusia työpaikkoja. Jos minulle jotakin neuvotaan, olen ihan pihalla, eikä mitään jää mieleen. Tämä on oikeasti tosi suuri ongelma, koska olen joutunut monta kertaa irtisanotuksi koeajalla, kun en ole oppinut tehtäviä tarpeeksi nopeasti enkä ole selviytynyt niistä :( Olen tosi hämmentynyt enkä osaa päättää, mitä tekisi ja mistä aloittaisi. Lisäksi olen hidas ja hajamielinen.

Kellään muulla samaa? Mitä tämä voisi olla?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita ohjeet muistiin.

Tämä. Mutta sitten kun kirjoittaa, niin joku sitten että "ääh,mitään kirjottaa tartte, tän ja tän ja tän vaan muistat, niin siitä se vähitellen..."

Siihen vastataan: "Kaikkien kannalta parempi, että kirjoitan tämän nyt kerralla muistiin. Muistan asiat paremmin näin". 

Vierailija
22/63 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työni on asiantuntijatyötä useiden eri ohjelmistojen kanssa. Tietoa ja ohjeita on niin valtava määrä, ettei kaikkea ehdi vaan kirjoittaa ylös. Sitä paitsi en pysty kuuntelemaan ja kirjoittamaan samaan aikaan. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla adhd-diagnoosi(nainen olen), samat fiilikset lapsesta asti. Kaiken tärkeän kirjoitan ylös, muuten unohdan ohjeet alle viidessä sekunnissa. Ihan normiälyinen olen muutoin, mutta tunnen nykyään nämä haasteeni ja autan arkeani sen mukaan. Ennen diagnoosia unohtelin töissä tärkeitä asioita ja paloin loppuun pari kertaa.

Toivottavasti saat tästä ketjusta jotain hyviä vinkkejä!

Vierailija
24/63 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työni on asiantuntijatyötä useiden eri ohjelmistojen kanssa. Tietoa ja ohjeita on niin valtava määrä, ettei kaikkea ehdi vaan kirjoittaa ylös. Sitä paitsi en pysty kuuntelemaan ja kirjoittamaan samaan aikaan. 

Ap

Miksi teillä ei ole kirjallisia ohjeita niiden ohjelmistojen käyttöön? Työnantajan velvollisuus on sellaiset järjestää. 

Vierailija
25/63 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on huono työmuisti. Usein se liittyy oppimisvaikeuksiin tai keskittymisvaikeuteen. Sinun kannattaa hakeutua esimerkiksi neuropsykiatrisiin tutkimuksiin. Itsetuntemuksesta on aina hyötyä ja voisit saada neuvoja.

Tästä ei ole kyse. Minulla on sama ongelma ja kuten yllä eräs kirjoittaja kertoo, myös sanalliset tehtävät koulussa olivat hirveitä, koska en ymmärtänyt niitä. Olen mitatusti huippuälykäs ja myös käyttänyt kykyjäni menestyksekkäästi myöhemmin elämässä. Olen itse tullut siihen tulokseen, että käsittelen kieltä samalla tavalla kuin matemaattisia kaavoja, joten ohjeiden tulisi olla loogisia ja edetä hyvässä järjestyksessä. Puhekielessä näin ei voi olla, joten saatu tieto ei järjesty aivoissani mitenkään järkevästi ja unohtuu saman tien. Sanallisten tehtävien suhteen ongelma on samantyylinen: suurin osa ihmisistä ei osaa kirjoittaa loogisesti etenevää tekstiä, jossa ei ole kaksoistulkintojen vaaraa.

Vierailija
26/63 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten asiantuntijatehtävissä voi työskennellä ihminen, joka ei yhtään osaa käyttää maalaisjärkeä? Tietenkään ei kirjoiteta kaikkea ylös, vaan OLENNAISIN. Fiksu työnantaja toisin olisi teettänyt kirjalliset ohjeet niistä ohjelmistoista, jotta voisi käyttää aikansa muuhun kuin sataan kertaan samojen asioiden selittämiseen. 

Vierailija
27/63 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielellisen lyhytkestoisen muistin kapeus.

Voiko tämä oire olla irrallaan muista? Siis jokin kapea-alainen neurologinen häiriö? Vai liittyykö yleensä muihin neurokirjon häiriöihin?

Kielten opiskelussa olin hyvä. Erityisesti kieliopissa. Mutta YO kuullun ymmärtämiset menivät selvästi huonommin kuin kirjallinen osuus.

Ap

Vierailija
28/63 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko tämä oire olla irrallaan muista? Siis jokin kapea-alainen neurologinen häiriö? Vai liittyykö yleensä muihin neurokirjon häiriöihin?

Kielten opiskelussa olin hyvä. Erityisesti kieliopissa. Mutta YO kuullun ymmärtämiset menivät selvästi huonommin kuin kirjallinen osuus.

Ap

Kyse ei välttämättä ole mistään häiriöstä. Ihmiset ovat erilaisia. Toiset oppivat kuulemalla, toiset näkemällä, toiset itse tekemällä. Kyse on siis persoonaeroista, jotka ovat synnynnäisiä. 

Vierailija
29/63 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huolta ap. Olen ollut 15 vuotta nykyisessä työssäni enkä vieläkään muista kaikkia ohjelmistojen kommervenkkejä. Ei ihmisen tarvitse olla kone. 

Vierailija
30/63 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on huono työmuisti. Usein se liittyy oppimisvaikeuksiin tai keskittymisvaikeuteen. Sinun kannattaa hakeutua esimerkiksi neuropsykiatrisiin tutkimuksiin. Itsetuntemuksesta on aina hyötyä ja voisit saada neuvoja.

Olen samaa mieltä kanssasi, mutta koulut meni hyvin eikä kouluaikoina todettu mitään oppimisvaikeuksia. Ala-asteella sain kyllä käytöksestä vain tyydyttävän, vaikka olin kiltti ja rauhallinen tyttö. Se johtui siitä, etten "kuunnellut opettajan ohjeita". Olen kyllä lukiosta asti epäillyt, että jotain häikkää minussa on, kun kaikki on niin paljon vaivalloisempaa kuin muilla. 

Ap

Vierailija
31/63 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Add, ja voisiko johtua siitä.

Tätä olen kieltämättä miettinyt. Moni oire sopii minuun. Voisi olla myös add ja autismikirjon häiriö -kombo. Paljon elämää haittaavia ongelmia ihmissuhteissa ja työpaikoilla. Koulut ja korkeakouluopiskelut menivät kuitenkin hyvin, vaikkakin kestivät useita vuosia yliaikaa. Tämän vuoksi minua ei uskota, kun olen pyytänyt julkisella päästä neuropsykiatrisiin tutkimuksiin.

Ap

Lapseni on suorittanut lukion ja korkeakoulun tavoiteajassa ja hyvin arvosanoin. Hänellä on add ja on autismin kirjoilla. Työmuisti on lyhyt, ja käyttää apukeinoja kuten muistiinpanoja. Tutkittiin julkisella yliopiston alkuvaiheessa, jolloin sai diagnoosit.

Diagnoosit eivät tee ketään tyhmiksi. Esim tutkijoissa on kirjolla olevia, eikä ole mitenkään tavatonta suorittaa korkeakoulututkintoa.

Vierailija
32/63 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiselle kannattaa mennä, jos julkisella ei oteta vakavasti. Täältä palstalta ei valitettavasti voi saada mitään oikeaa vastausta, sen varmaan itsekin fiksuna ymmärrät. Jos kuitenkin mietit esim. aspergeria ja/tai adhd:ta ja luet niistä netistä, kuulostaako sinulta?

Vierailija
33/63 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi teillä ei ole kirjallisia ohjeita niiden ohjelmistojen käyttöön? Työnantajan velvollisuus on sellaiset järjestää. 

On meillä hyvät kirjalliset ohjeet, mutta niitä on satoja ellei tuhansia sivuja! Ei vaan millään ehdi lukea aina. Sitä paitsi ohjeetkaan eivät kerro kaikkea jokaiseen erityistilanteeseen tai mikä on relevanttia juuri minun tehtävissäni. Siksi olisi hyvä, että jäisi edes jotain mieleen, mitä perehdyttäjä sanoo. 

Ap 

Vierailija
34/63 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä kanssasi, mutta koulut meni hyvin eikä kouluaikoina todettu mitään oppimisvaikeuksia. Ala-asteella sain kyllä käytöksestä vain tyydyttävän, vaikka olin kiltti ja rauhallinen tyttö. Se johtui siitä, etten "kuunnellut opettajan ohjeita". Olen kyllä lukiosta asti epäillyt, että jotain häikkää minussa on, kun kaikki on niin paljon vaivalloisempaa kuin muilla. 

Ap

Suurin vaikeutesi tuntuu olevan se, että vertailet itseäni muihin ja keskityt diagnosoimaan itseäsi liikaa. Kun alat vain elää niin kuin sinulle on sopivinta, elämä helpottuu huomattavasti. Kaikilla meistä on vahvuutemme ja heikkoutemme. Aivan turhaa vertailla ja etsimällä etsiä diagnooseja. Toki jos asia sinua kovin vaivaa, mene ihmeessä tutkimuksiin. 

Vierailija
35/63 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

On meillä hyvät kirjalliset ohjeet, mutta niitä on satoja ellei tuhansia sivuja! Ei vaan millään ehdi lukea aina. Sitä paitsi ohjeetkaan eivät kerro kaikkea jokaiseen erityistilanteeseen tai mikä on relevanttia juuri minun tehtävissäni. Siksi olisi hyvä, että jäisi edes jotain mieleen, mitä perehdyttäjä sanoo. 

Ap 

Ja kaikki muutko teillä osaavat jokaisen erityistilanteenkin itsenäisesti kysymättä neuvoa? Jaksan epäillä, että ei. 

Vierailija
36/63 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ei ole kyse. Minulla on sama ongelma ja kuten yllä eräs kirjoittaja kertoo, myös sanalliset tehtävät koulussa olivat hirveitä, koska en ymmärtänyt niitä. Olen mitatusti huippuälykäs ja myös käyttänyt kykyjäni menestyksekkäästi myöhemmin elämässä. Olen itse tullut siihen tulokseen, että käsittelen kieltä samalla tavalla kuin matemaattisia kaavoja, joten ohjeiden tulisi olla loogisia ja edetä hyvässä järjestyksessä. Puhekielessä näin ei voi olla, joten saatu tieto ei järjesty aivoissani mitenkään järkevästi ja unohtuu saman tien. Sanallisten tehtävien suhteen ongelma on samantyylinen: suurin osa ihmisistä ei osaa kirjoittaa loogisesti etenevää tekstiä, jossa ei ole kaksoistulkintojen vaaraa.

Miten niin tästä ei ole kyse? Mistä ihmeestä sinä sen voit tietää? Ihmisellä voi olla neuropsykiatrinen dg ja esimerkiksi add, vaikka hän olisi älykäs. En ymmärrä, miten oma elämäkertasi tähän edes liittyy. Sinä et ole ap.

Tuolla aiemminhan ap sitä paitsi kertoi epäilleensä itsellään jotain nepsyongelmaa. Mutta julkisella puolella apua saavat vain pahimmat tapaukset. On mentävä yksityiselle.

Vierailija
37/63 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap 

Opettele etsimään hakusanan avulla. Toimii usein ctrl+f yhdistelmällä. Ei sellaista ihmistä olekaan, joka kaiken osaa katsomatta ikinä ohjeista. Ei tarvitse, koska on ne ohjeet, joista etsiä tietoa ja tarvittaessa voi kysyä kollegoilta. 

Vierailija
38/63 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen asberger-piirteinen ilman diagnoosia, mutta suvussamme meitä riittää paljon. Olin myös erityisen hyvä kielissä lukuunottamatta kuullun ymmärtämistä josta minulle ei jäänyt juuri mitään mieleen. Opiskelin lukiossa neljää kieltä ja rakastin kieliopin sääntöjä. Monet assit on koulussa hyviä, eikä se tee kenestäkään automaattisesti typerää kuten aiemmin tuossa todettiin. Kykyprofiili voi olla epätasainen. Kerroit, että sinulla on ongelmia sosiaalisissa suhteissa, ja kannattaa selvittää tämäkin mahdollisuus.

Tee nettitesti vaikka heti. Se antaa vähän suuntaa.

Vierailija
39/63 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jotenkin muodikasta olla "diagnoosi-ihminen" vai miksi niin monilla on kova tarve luokitella itsensä?

Vierailija
40/63 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin tästä ei ole kyse? Mistä ihmeestä sinä sen voit tietää? Ihmisellä voi olla neuropsykiatrinen dg ja esimerkiksi add, vaikka hän olisi älykäs. En ymmärrä, miten oma elämäkertasi tähän edes liittyy. Sinä et ole ap.

Tuolla aiemminhan ap sitä paitsi kertoi epäilleensä itsellään jotain nepsyongelmaa. Mutta julkisella puolella apua saavat vain pahimmat tapaukset. On mentävä yksityiselle.

Kyllähän sen diagnoosin voi hakea, mutta se ei muuta käytännön elämää millään tavalla. Selvittävä on silti, ja työnantajalla ei ole resursseja alkaa miksikään vammaishoitolaksi, joten diagnoosin esille tuominen syynä töiden takkuamiseen voi jopa aiheuttaa äkkilähdön seuraavissa yt:issä. Itsellänikin on todennäköisesti asperger, mutten ole hakenut virallista diagnoosia, koska se ei muuta mitään konkreettisesti.