Kehtaako neljävuotiaan laittaa vielä rattaisiin?
Mielipiteitä?
Ja kävellään paljon ilman rattaita, eli lapsi saa liikuntaa kyllä. Mutta aina hän ei vain jaksaisi pitkiä matkoja, ja joskus on väsy päivä tai huonosti nukuttu yö. Autoa meillä ei olekaan.
Kommentit (95)
Tuon ikäinen oli hankala, kun halusin itse lenkkeillä. Kävely hidasta, pyöräilykin tuskaista ja vähän pelottavaakin. Pulkan vetäminen ei toimi hölkätessä. Eli käytin kyllä välillä rattaita. Nyt ovat jo teinejä ja ovat oppineet kävelemään pitkätkin matkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta mieluummin polupyörä lapselle
Siis polkupyörä
Ja jos joku sanoo, että ei voi, kun lapsi ryntäilee sillä, niin hankkikaa sellainen työntökahva, mistä voi pitää kiinni, niin lapsi ei pääse liian kovaa tai vääriin suuntiin.
Se polkupyörä (etenkin työntökahvallinen) on aika vaikea mukana kun kuljetaan bussilla, metrolla ja ratikalla, jotka yleensä on tupaten täynnä ihmisiä.
No enemmän kyllä ne rattaat niissä kulkuvälineissä tilaa vie, kuin 4-vuotiaan polkupyörä, edes kahvoineen.
Rattaille on oma paikkansa bussissa. Polkupyörälle ei. Ja sen polkupyörän kanssa on vaarallista, kun joutuu menemään etuovesta, toisella kädellä kantaa pyörää, toisella pitää lapsesta kiinni ettei se kaadu ja satuta itseään, bussi lähtee liikkeelle ennen kuin ehtii istumaan, ei ole yhtään vapaata kättä jolla itse pitää kiinni mistään.
Miksi et pyydä kuljettajaa avaamaan takaovea? Niin minä teen sen harvan kerran kun polkupyörän kanssa bussiin menen.
Takaovea? Erikoinen ehdotus. Ei siellä ole tilaa pyörälle. Eikä kuski tasan tarkkaan avaa jos pyytää. Ei täällä Espoossa ainakaan.
Onhan :D Sinne samaan koloon ne pyörätkin laitetaan kuin laitettaisiin rattaat. Ja tasan tarkkaan kuljettaja avaa oven, koska se on hänen työtään. Polkupyörästä (ainakin aikuisten) menee vieläpä erillinen maksu, joten senkin puoleen kuskin on ovi avattava.
HSL sallii busseihin vain alle kouluikäisten polkupyöriä.
Onko 4-vuotias mielestäsi yli kouluikäinen? 4-vuotiaathan tässä ovat puheenaiheena.
Ei, mutta tuo yksi kirjoitti, että aikuisten pyörää voi kuljettaa bussissa, siihen kommentoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kantoreppu siltä varalta, että voin kantaa lapseni siinä, jos hän ei jaksa kävellä. Tosin tilanteeni oli sillä tavalla erilainen, että ruokakaupassa kävin autolla.
Mutta jos kävellen olisi pitänyt ruokaostoksilla käydä, rattaat olisi ollut mukana vaikka vain niitä ostoskasseja varten, jos ei muuten.
Siis minkä kokosta voi vielä selkärepussa kuskata? Eikö nuo neljävuotiaat ole jo aika isoja :O ?
Voisitko kantaa tarvittaessa väsähtänyttä 4-vuotiasta reppuselässä? Minä voisin. Miksipä en voisi tehdä sitä myös kantamista keventävän apuvälineen kanssa.
Ja siis olenkin kantanut 4-vuotiasta kantorepussa, joka tosin oli mukana 1-vuotiaan pikkusisaruksen takia. Mutta sillä hetkellä taapero käveli mutta isommalle tuli pitkän reissu päivän aikana stoppi ja pääsi reppuskiin hetkeksi huilaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kantoreppu siltä varalta, että voin kantaa lapseni siinä, jos hän ei jaksa kävellä. Tosin tilanteeni oli sillä tavalla erilainen, että ruokakaupassa kävin autolla.
Mutta jos kävellen olisi pitänyt ruokaostoksilla käydä, rattaat olisi ollut mukana vaikka vain niitä ostoskasseja varten, jos ei muuten.
Siis minkä kokosta voi vielä selkärepussa kuskata? Eikö nuo neljävuotiaat ole jo aika isoja :O ?
Voisitko kantaa tarvittaessa väsähtänyttä 4-vuotiasta reppuselässä? Minä voisin. Miksipä en voisi tehdä sitä myös kantamista keventävän apuvälineen kanssa.
Ja siis olenkin kantanut 4-vuotiasta kantorepussa, joka tosin oli mukana 1-vuotiaan pikkusisaruksen takia. Mutta sillä hetkellä taapero käveli mutta isommalle tuli pitkän reissu päivän aikana stoppi ja pääsi reppuskiin hetkeksi huilaamaan.
Mun selkä ei kyllä kestäisi. Rinkka on eri kun se on stabiili pakkaus. Nelivuotias riehuva ja heiluva.
Mun lapsi on 4v ja menee joka paikkaan polkupyörällä (tai autolla jos on pidempi matka yli 3km). Jos se ei olisi vaihtoehto vaan joutuisi tosi vilkkaassa liikenteessä kulkemaan niin varmasti silloin käytettäisiin rattaita. Edelleen meillä yhdet rattaat on, jos tulee vaikka tehtyä joku kaupunkilomareissu kesällä, saa tarvittaessa lapsen kyytiin ja tavarat myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minusta pitäisi kehdata, miten se muka eroaa siitä, että autolla kyytsää. Mutta ymmärrän ajatuksesi, itsekin vähän nolotti. Mikähän siinäkin on, että nolottaa...
Lapsi vain tuntuu niin isolta työnnettäväksi. Ja kaupassa ihmiset katsoo pahasti. Ap
Tietysti jos lapsi ei kykene kävelemään, on syytä laittaa rattaisiin. Oma nelivuotiaani ei olisi suostunut edes menemään rattaisiin, tahtoi kävellä ihan itse. Toisaalta jos äiti juoksee kovaa, nelivuotias ei pysy vielä perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun selkä ei kyllä kestäisi. Rinkka on eri kun se on stabiili pakkaus. Nelivuotias riehuva ja heiluva.
Aivan, mä ajattelin sellaista väsynyttä nelivuotiasta joka haluaa olla kyydissä. Silloin ei riehuta tai heiluta, tietenkään.
Kyllä mahtaa peräpukamat yleistyä, jos lapset istua näköttää kouluikäisiksi asti rattaissa tuntikausia päivittäin, kun mammuleilla on aina niin kova kiire johonkin ja se ainakin 15 km matka tarvottava, että ainoa vaihtoehto on rattaat. Mikään muu vaihtoehto ei käy, aina löytyy sopiva selitys, miksi ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, mä ajattelin sellaista väsynyttä nelivuotiasta joka haluaa olla kyydissä. Silloin ei riehuta tai heiluta, tietenkään.
Riippuu lapsesta. Minun neljävee on pirteänä rauhallinen, väsyneenä riehuvainen ja heiluvainen. Vaikka uhkaisi apostolinkyydillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ne isompia kuin 1-vuotiaat. Mutta kantorinkassa menee helposti. Googlaa ja katso, millaisia ne ovat. Kyllähän sitä vaelluksella ihan varusterinkkakin voi painaa sen 20 kg, mikä on jo aika paljon 4-vuotiaan lapsen painoksi.
Kyllä neljävuotiaan voi rinkassa kantaa, mutta onhan se aika raskas eikä todellakaan kaikissa tilanteissa käytännöllistä. Ei varsinkaan jos on muutakin kannettavaa, sitten tulee painoa jo reilusti, eikä sovi jos on huono selkä tai muuten huonokuntoinen kun se rinkka pitäisi lapsineen saada heivattua turvallisesti selkään... Ja se rinkkakin on hankala bussissa. Joissain tilanteissa se on toki ihan huippukätevä. Se riippuu ihan niistä omista tarpeista ja myös voimista mikä kuljetusmuoto sopii omaan arkeen, rattaat on joissain tilanteissa tosi hyvät.
Meillä on pyörän perässä vetoaisa jolla 4veen polkupyörä kiinnitetään omaan pyörään ja näin menee pidemmätkin matkat joutuisasti, lyhyemmillä matkoilla ja turvallisilla teillä polkee itse. Harvempi 4v varmaan ihan pelkästään kävellen pystyy pidempiä matkoja liikkumaan, ja harvemmalla vanhemmalla olisi aikaa hoitaa kaikki asioinnit neljävuotiaan tahtiin kävellen, siksi joku kuljetusväline on ihan tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mahtaa peräpukamat yleistyä, jos lapset istua näköttää kouluikäisiksi asti rattaissa tuntikausia päivittäin, kun mammuleilla on aina niin kova kiire johonkin ja se ainakin 15 km matka tarvottava, että ainoa vaihtoehto on rattaat. Mikään muu vaihtoehto ei käy, aina löytyy sopiva selitys, miksi ei käy.
Mikä siinä on niin vaikea uskoa, että joihinkin tilanteisiin ne rattaat vaan on parhaat. Ja tuskin kukaan 4v tuntikausia päivässä niissä istuu, eihän niillä semmoiseen riitä kärsivällisyys. Ei ainakaan joka päivä. Sitä paitsi mitä eroa on sillä nukkuuko lapsi päikkärit rattaissa vai sängyssä? Tai istuuko katsomassa kännykkää rattaissa vai telkkaria sohvalla? Niinpä. Ei mitään. Pakko on vaan väkisin keksiä tekosyitä miksi rattaat olisi hirveän paha asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis polkupyörä
Ja jos joku sanoo, että ei voi, kun lapsi ryntäilee sillä, niin hankkikaa sellainen työntökahva, mistä voi pitää kiinni, niin lapsi ei pääse liian kovaa tai vääriin suuntiin.
Meidän lapsen pyörään ei saa työntökahvaa kiinni, satula on ihan matalimmillaan eli satulaputkeen ei saa, ja takakäsijarru estää semmoisen toisen mallisen kahvan kiinnityksen. Lisäksi kaikki neljävuotiaat ei myöskään käytä apupyöriä ja se kahva haittaisi muutenkin huteraa tasapainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin vaikea uskoa, että joihinkin tilanteisiin ne rattaat vaan on parhaat. Ja tuskin kukaan 4v tuntikausia päivässä niissä istuu, eihän niillä semmoiseen riitä kärsivällisyys. Ei ainakaan joka päivä. Sitä paitsi mitä eroa on sillä nukkuuko lapsi päikkärit rattaissa vai sängyssä? Tai istuuko katsomassa kännykkää rattaissa vai telkkaria sohvalla? Niinpä. Ei mitään. Pakko on vaan väkisin keksiä tekosyitä miksi rattaat olisi hirveän paha asia.
Eikös täällä juuri ollut kyse siitä, että lapsen on vaan pakko istua rattaissa, koska lapsi ei jaksa kävellä puolijuoksua aikuisen vaihtia sitä 10 km päikkymatkaa eestaas, aikuisen 20 km treenilenkkiä ja 5 km kauppa- ja kirjastoreissua? Kai noihin useampi tunti menee yhteensä, ellei vanhempi ole joku huippujuoksija. Lapsi ei voi pyöräillä, koska koko matka kulkee sattumalta ihan puolen metrin päässä vilkkaasta motarista, lapsen pyörä ei mahdu bussiin tai ainakin pyörästä on kumi puhki ja apparit hukassa, jos ei muuta.
Jos on tarve. Itselläni oli pieni lapsi ja inhosin rattaita. Jätin ne pois heti kun lapsi jaksoi kävellä jonkinmoista matkoja. Kun hän väsyi jaksoin kantaa sylissä tai selässä. Kaikki ei jaksa, joskus on paljon tavaraa tms. Jos tarvitsee, niin rattaita voi käyttää vaikka kuinka isolle. Ennen 7 ikävuotta ei juuri edes saa pyörätuolia, vaan käytetään rattaita, jos on joku vamma. Ystävälläni oli näin ja kyllä ihmiset tuijotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös täällä juuri ollut kyse siitä, että lapsen on vaan pakko istua rattaissa, koska lapsi ei jaksa kävellä puolijuoksua aikuisen vaihtia sitä 10 km päikkymatkaa eestaas, aikuisen 20 km treenilenkkiä ja 5 km kauppa- ja kirjastoreissua? Kai noihin useampi tunti menee yhteensä, ellei vanhempi ole joku huippujuoksija. Lapsi ei voi pyöräillä, koska koko matka kulkee sattumalta ihan puolen metrin päässä vilkkaasta motarista, lapsen pyörä ei mahdu bussiin tai ainakin pyörästä on kumi puhki ja apparit hukassa, jos ei muuta.
Ja kuka väitti tekevänsä nuo kaikki ja vielä joka päivä? Ei kukaan. Ne vaan oli esimerkkejä niistä tilanteista joihin rattaita voi tarvita. Joku tarvitsee lenkkeillessä, joku kauppareissulla ja joku bussissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis polkupyörä
Meidän lapsen pyörään ei saa työntökahvaa kiinni, satula on ihan matalimmillaan eli satulaputkeen ei saa, ja takakäsijarru estää semmoisen toisen mallisen kahvan kiinnityksen. Lisäksi kaikki neljävuotiaat ei myöskään käytä apupyöriä ja se kahva haittaisi muutenkin huteraa tasapainoa.[/quote
Eihän sitä kahvaa muutenkaan joka mallissa satulan alle laiteta.
Takakäsijaarukaan ei voi aina olla ongelma, koska meidän lapsen pyörässä taas on työntökahva, vaikka pyörässä on myös takakäsijarru.
Niitä kahvoja on tosi monen erilaisia, kannattaa kysellä fillariliikkeestä tai jostian urheilukaupasta, mikä voisi olla sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tarvitsen ne rattaat kauppatavaroita varten. Lapsi menee siinä helposti sit myös.tai kävelee. Riippuen tavaroiden määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tarvitsen ne rattaat kauppatavaroita varten. Lapsi menee siinä helposti sit myös.tai kävelee. Riippuen tavaroiden määrästä.
Eikö sellainen mummokärry olisi helpompi pelkkiä ostoksia varten?
Jos minun yhdeksän vuotias kehtaa tulla kyytiin pyörän lasten istuimeen koulumatkalla, niin kai neljävuotias kehtaa olla rattaissa. Ihan itse halusi kyydin kavereiden edessä ja tunki itsensä lasten istuimeen. Toiset ei ole oppineet häpeämään kaikkia mahdollisia asioita.
Ja mikä 4-vuotias mielestäsi on, jos ei pikkulapsi?