Sairaan lapsen kanssa kotiin jääminen ja työvuorolistan muuttaminen
Eli lapsi sairastuu ja minulla aamuvuoro, ilmoitan että joudun jäämään sairaan lapsen kanssa kotiin. Mies pääsee töistä klo. 14. Omassa työpaikassa iltavuoro alkaa klo 14. Niin voiko esimies vaatia että tulen tekemään sitten iltavuoron, kun mies on päässyt töistä?
Kommentit (9)
eihän se mies kotona ole ennen kuin sun työvuora alkaa saatika että olisit työpaikalla ennen 14
Ei voi vaatia "korvaamaan" aamuvuoroa iltavuorolla.
Mutta jos sinulla on iltavuoro, niin lähdet sinne kunhan mies kotiutuu töistä, myös vaikka myöhästyisit pari tuntia iltavuoron alusta. Itseäni ottaa hirveästi päähän, kun moni vanhempi ajattelee, että jos ei pääse minuutilleen työvuoroon, tarkoittaa että voi olla koko työvuoro himassa
Noihin voi olla työpaikoilla erilaisia käytäntöjä.
Jos työntekijä itse sairastuu, työvuorolistaa ei saa muuttaa.
Lasten sairastumistapauksista en tiedä.
Pääsääntö meidän työpaikalla on ollut, että lapsen sairastuessa, molemmat vanhemmat eivät saa olla yhtä aikaa kotona, hoitamassa sairasta lasta.
Joten jos työpaikalla on pula sijaisita, niin tottahan sinä voit tehdä sen työpäiväsi iltavuorona, koska isä on hoitamassa lasta klo 14 jälkeen.
Ihan tarkkaanhan et ehdi klo 14 työhön iltavuoroon, sillä isähän on kotona vasta klo joskus 14 jälkeen.
Riippuen tietenkin siitä, mihin aikaan sinun iltavuorosi alkaa.
Olen varma, että noihin on olemassa ohjeet työehtosopimukissa, ja tietyt käytännöt jokaisella työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
eihän se mies kotona ole ennen kuin sun työvuora alkaa saatika että olisit työpaikalla ennen 14
Lässyn lässyn. Siinä taas söhertää joku, jolla ei ole mitään käsitystä työelämästä, eikä käytännöistä eikä juuri muustakaan.
Ihmiset tulee töihin, vaikka ovat kaksi tuntia aamupäivästä olleet jossakin tutkimuksessa sairaalassa.
Tai tulevat iltavuoroon vasta klo 15, koska on ollut pakko käydä ennen työvuoron alkua hammarlääkärissä tai muualla hoitamassa joku välttämätön asia.
Työpaikoilla myös joustetaan työntekijöiden suhteen, silloin kun se on aivan välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän siis halusin tietää, en tiedä selitinkö epäselvästi.
Eli esimies ei voi vaatia että koska en pääse aamuvuoroon lapsen sairastumisen takia, niin sitten tulen iltavuoroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli esimies ei voi vaatia että koska en pääse aamuvuoroon lapsen sairastumisen takia, niin sitten tulen iltavuoroon.
Voitko selittää, millä perusteella et menisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitä itse miksi minun pitäisi mennä? Sanooko monikin työehtosopimus että niin voi ta vaatia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vahvistettua työvuorolistaa voi muuttaa ilman työntekijän suostumusta kuin erityisen painavista syistä. Ne syyt on sit oikeasti melko harvassa.. Työntekijällä on myös oikeus jäädä tilapäiselle hoitovapaalle lapsen sairauden vuoksi, jos lapsi on alle 10v (joissain työehtosopimuksissa alle 12v). Vain yksi huoltaja voi kerrallaan jäädä lapsen kanssa kotiin, ja tässä ap jää, mies on töissä.
Toki voit vaihtaa vuoron, esimies varmaan pystyy sen järjestämään. Ilmoita ajoissa esimiehelle.