Nuorten kesäloma on vanhempien h*lvetti
Jos joku teini ikäisten nuorten vanhempi väittää, että heidän lomansa on ihanaa ja mukavaa, hän 99% varmuudella valehtelee. Ei tee huonoa vanhempaa, kun puhuu rehellisesti tuntemuksistaan. Teinien kanssa lomailu on kaikkea muuta kuin mukavaa ja ihanaa. Minulla on luonnollisesti töitä kesän aikana samaan aikaan, kun teineillä on kesälomaa. Kotona on helv*ttiä, mökillä on helv*ttiä, jne mutta täytyyhän nuorten saada lomalla tehdä jotain. Jos joku pikku lapsen vanhempi sanoo loman olevan h*lvettiä, odotappa teini ikää.
Tämä kirjoitus tekisi mieli purkaa täyteen tätä samaa p*skaa, mutta helpottaa saada purkaa edes johonkin. Itse sain lapset todella nuorena alle 20v, joten läheisteni lapset ovat noi 10vuotta nuorempia. He eivät vielä tiedä mikä heitä odottaa, joten eivät ymmärrä minua. Loukkaantuvat, kun puhun suoraan.
Jos hankit lapsia, edessäsi on vähintään 18vuotta sitoutumista ja oman elämäsi menettämistä. Sen lisäksi uhma ikä, ja teini ikä on aika pitkälti aivan kauheata kuraa. Mitään muuta en odota tällä hetkellä yhtä paljoa kuin sitä, että lapset muuttaa omilleen. Ymmärrän teitä, jotka ette lapsia halua koskaan.
Kommentit (82)
Olisi järjetöntä kuunnella näitä mielipiteitä ja olla hankkimatta lapsia. Kaikenlaista sitä eteen tulee, mutta koskaan en ole katunut. Ihmisenä olisin jäänyt puolitiehen.
Vierailija kirjoitti:
Voi juma.
Joo, onhan se hankalaa jos on lapsistaan kasvattanut täysiä hirviöitä, eikä ole antanut tippaakaan maalaisjärkeä tai taitoja pärjätä elämässä heille.
En yhtään ihmettele että sitten on helvetti irti kun heidän pitäisikin olla itsenäisempiä...
Itselläni on teini jonka loma alkoi myös (itsellän kuun lopussa vasta).
Sovimme että kello 22 jälkeen on hiljaisuus, valvoa toki saa huoneessaan.
Kotiin tullaan syömään viiden aikaan, tai ilmoitetaan ennen kello 15 ettei ole tulossa.
Kotiintulo illalla kello 20:30, jos huone (+ keittiö jos on sotkenut yksin ollessaan) on siisti ja sängyt pedattu kun tulen töistä, muutoin kotiintulo on 19:30.
No problem.
Meillä harrastetaan sm tasolla. Treenit neljästi viikossa päättyen klo 21.30. Ajomatka kotiin 45min. Ei ihan toimi tuolla aikataululla. Todella tykkäisi vähän vapaa-ajan painella kevarilla ja kavereilla. Tykkää myös harrastaa kilpatasolla. Ei ole kasvatettu huolettomasti. On suosittu kaveri.
Meillä pojalla ei oo kesätöitä ja vaan vanuu (ja pelaa) kotona. Ei hirveästi käy missään, joten aika rasittavaa on 😑 (17v). Kehotin hakemaan töitä, että sais omaa rahaa ja olis joku päivärytmi.
Vierailija kirjoitti:
Olisi järjetöntä kuunnella näitä mielipiteitä ja olla hankkimatta lapsia. Kaikenlaista sitä eteen tulee, mutta koskaan en ole katunut. Ihmisenä olisin jäänyt puolitiehen.
En mäkään ole katunut, mutta kyllä elämäni olisi helpomaa, mukavampaa, aikatauluttomampaa tms ilman, rahaakin jäisi vaikka kuinka. Enkä oikein koe että lapsi olisi mua mitenkään kasvattanut (sain lapsen vasta 35v), ainakaan parempaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap voisi vähän avata, mikä tuossa sitten on helvetillistä? Itselläni ei siis vielä ole lapsia, mutta kun minä ja sisarukseni olimme teinejä, oli kesäloma sitä kevyintä aikaa. Aivan varmasti myös vanhemmillemme, jotka olivat kesäisin paremmalla tuulella kuin yleensä. Toki meillä oli jossain vaiheessa se pahin murrosikä, jolloin kaikki murjotutti eikä mikään kiinnostanut, mutta ei sekään hirveästi vaikeuttanut meidän perheen kesänviettoa.
Samaa mietin.. Me asuttiin vieläpä maalla eikä ollut kavereita lähellä, mutta kesät oli kyllä rentoa aikaa. Saatoin pyöräillä 10km päähän kaverille ja hengailla kaverin kanssa päivän (ja yönkin). Joskus polkaistiin siitä vielä 15km keskustaan. Luin kirjoja paljon ja pelasin tietokoneella ja katsoin telkkaria. Joinain kesinä meillä oli hevonen vuokralla/lainassa kesälaitumella, hoidettiin sitä. Isompana teininä aloin järjestää partioleirejä, siihen meni aikaa. Lisäksi kesätyöt muutaman viikon verran mansikkapellolla. Muistan kyllä jokusen kesälomamatkan jotka oli yhtä kiukuttelua kun v*tutti kaikki ja olisin halunnut olla vaan kavereitten kanssa, mutta ne nyt oli aika pieni osa kesästä.
Ap sulla johtuu toi siitä, että olit itsekin teini saadessasi lapsesi. Haluisit jo elää elämää omilla ehdoillas.
Trust me, kun täytät 40v ja oot yhä elämäs kunnossa kattelet keski-ikäsiä tuttuja, jotka kamppailee teiniensä kanssa.
Ja sit pahimmassa tapauksessa teet kuten mä, eli unohdat millasta helvettiä se oli ja teet vielä iltatähden!😅
Mutta anyway, muistan tunteneeni joskus noin ja olin kateellinen lapsettomille ikätovereilleni. Mut teini-ikä kestää vaa pari vuotta, meillä 13-15v oli tytöllä pahimmat! Lukioon mentyä oli kuin eri tyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää vähän tarkemmin, mikä teinien lomailussa on niin hlvettiä. Ihan konkreettinen esimerkki.
Mua häiritsee teinin unirytmin siirtyminen kun itse vielä töissä. Minä tarvitsen sen hiljaisen ajan illalla itsekseni, koulupäivinä se alkaa klo 22 ja sitä itsekin nukahtaa 24 mennessä. Teinin lomaillessa ja nukkuessa aamut, mä en saa olla iltaa rauhassa ja sitten ei tule uni, mutta aamulla pitää mennä töihin. Kun oma loma alkaa, niin nukut itsekin aamulla pitkään.
Mutta ei tää mitään helvettiä ole.
Vähän se minuakin häiritsee, kun kolistelevat keittiössä, kun itse yrittää nukkua. Oman rauhallisen ajan ennen nukkumaan menoa voi kyllä ottaa omassa makkarissa/saunassa/suihkussa/terassilla/parvekkeella.
No mä otan aikani olkkarissa töllöä katsellen äänettömällä, nukahdan siihen. Makkariin en voi mennä kun mies nukkuu. Ja omassa kotonani en lähde evakkoon mihinkään saunaan tai terassille. Teini joko katsoo myös töllöä (kaikkein ärsyttävintä, muttei niin ärsyttävää että sille oman töllön ostaisin) tai lukee huoneessaan, ei se onneksi (vielä) ole keksinyt kokata tai rampata ulkona tuohon aikaan.
Turha oli alapeukuttaa, kysyttiin esimerkkejä mikä ärsyttää ja mua ärsyttää tämä.
En minä alapeukuttanut, vaan oikeastaan olin samaa mieltä. Ite tykkään näin kesällä juoda iltateen yksin terassilla (siis tuossa takapihalla, ja ennen parvekkeella, kun kerrostalossa asuttiin) tai makkarissa, jos mies ei vielä nuku. Olen kyllä vähän kateellinen, että teinisi haluaa katsoa telkkaria yhtäaikaa kanssasi. Meillä katsovat huoneissaan läppäreiltään jotain videoita.
Samaa mietin, kuin moni, voisiko ap avata enemmän, mikä on helvettiä? Teinin kanssa eläminen on välillä yhtä helvettiä, mutta nyt kesällä on mun mielestä paljon helpompaa. Saavat tulla ja mennä rauhassa kavereiden kanssa. Joo, eivät kyllä lähde meidän vanhempien ja nuorempien sisarusten kanssa mökkeilemään, joten se olis varmaan todella kamalaa lomailua, jos sinne pakottaisin mukaan. Mutta sen ajan ollaan sovittu, että ovat ystävillään ja kahdestaan kotona osan viikosta. Ekan kerran testataan näin. Illalla meilläkin on haasteita saada koti hiljaiseksi siihen aikaan, kun mun on päästävä nukkumaan, mutta kyllä noi mun teinit ainakin ymmärtää ihan normaalia keskustelua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää vähän tarkemmin, mikä teinien lomailussa on niin hlvettiä. Ihan konkreettinen esimerkki.
Mua häiritsee teinin unirytmin siirtyminen kun itse vielä töissä. Minä tarvitsen sen hiljaisen ajan illalla itsekseni, koulupäivinä se alkaa klo 22 ja sitä itsekin nukahtaa 24 mennessä. Teinin lomaillessa ja nukkuessa aamut, mä en saa olla iltaa rauhassa ja sitten ei tule uni, mutta aamulla pitää mennä töihin. Kun oma loma alkaa, niin nukut itsekin aamulla pitkään.
Mutta ei tää mitään helvettiä ole.
Vähän se minuakin häiritsee, kun kolistelevat keittiössä, kun itse yrittää nukkua. Oman rauhallisen ajan ennen nukkumaan menoa voi kyllä ottaa omassa makkarissa/saunassa/suihkussa/terassilla/parvekkeella.
No mä otan aikani olkkarissa töllöä katsellen äänettömällä, nukahdan siihen. Makkariin en voi mennä kun mies nukkuu. Ja omassa kotonani en lähde evakkoon mihinkään saunaan tai terassille. Teini joko katsoo myös töllöä (kaikkein ärsyttävintä, muttei niin ärsyttävää että sille oman töllön ostaisin) tai lukee huoneessaan, ei se onneksi (vielä) ole keksinyt kokata tai rampata ulkona tuohon aikaan.
Turha oli alapeukuttaa, kysyttiin esimerkkejä mikä ärsyttää ja mua ärsyttää tämä.
Siis sinun teini-ikäinen lapsi haluaa viettää sinun kanssa aikaa telkkaria katsellen, ja se ärsyttää sinua? En voi ymmärtää. Vai millä lailla se teini sinua siinä tv:tä katsellessa häiritsee, valittaa ohjelmista ja vaatii saada katsoa temppareita? Silloin voi varmaan sanoa että katso niitä mieleisiä ohjelmia silloin kun vanhemmat on töissä, illalla äiti päättää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pojalla ei oo kesätöitä ja vaan vanuu (ja pelaa) kotona. Ei hirveästi käy missään, joten aika rasittavaa on 😑 (17v). Kehotin hakemaan töitä, että sais omaa rahaa ja olis joku päivärytmi.
Sehän on ihan parasta lomaa, kun saa vain olla niin kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Rasittavuus on kyllä ihan omassa päässäsi, mitä se haittaa jos teini vanuu ja pelaa kotona? No toki tuon ikäisen olisi hyvä jossain kesätöissä olla, mutta jos ei ole saanut töitä niin kai voi vaan levätä ja kerätä voimia seuraavaan kouluvuoteen. Ulkoilemaan se tosin kannattaa pakottaa päivittäin, mutta sama kai se on mihin aikaan sen tekee. Luultavasti ihan viimeisiä huolettomia lapsuuden kesiä hänellä, kohta alkaa opiskelut ja kesätyöt toden teolla eikä ollenkaan lomaa vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mäkään ole katunut, mutta kyllä elämäni olisi helpomaa, mukavampaa, aikatauluttomampaa tms ilman, rahaakin jäisi vaikka kuinka. Enkä oikein koe että lapsi olisi mua mitenkään kasvattanut (sain lapsen vasta 35v), ainakaan parempaan suuntaan.
Se on sitä, että olit jo lähes keski-ikäinen lisääntyessäsi. Sen ikäinen ei enää sopeudu siihen, että joutuu luopumaan tottumuksistaan. Nuorempana olisi ollut helpompi sopeutua.
Onko teinit kesätöissä? Siitä sai lomiin aina hyvää sisältöä, yleensä niistä jää hyvin aikaa lomailuunkin. Olen aina ihmetellyt niitä teinejä, jotka eivät viitsi edes hakea töitä ja notkuvat vaan tyytyväisinä kotona. Itselläni oli 15-vuotiaana sellainen kesä, että kaikki parhaat kaverit olivat jo töissä. Se oli tylsää se, kun ei ollut päivisin mitään tekemistä ja kavereilla oli paljon enemmän rahaa käytettävänään kuin minulla. Siitä lähtien hain aina kesätöihin, olisin ahdistunut muuten - riippuu toki ehkä persoonasta.
Ai. Minä taas odotan sitä aikaa, että taaperoni on joskus teini. Ehkä minäkin silloin taas muistan mitä kesäloma tarkoittaa.
Meillä vasta 13- ja 14- vuotiaat, mutta kyllä tämä nyt aika leppoisaa on. Olen etätöissä ja eipä noista paljon häiriötä ole päivän aikana. Kunhan kaapissa on ruokaa, niin hyvin pärjäävät. Ja itse asiassa tekevät ruoankin aika usein.
Vierailija kirjoitti:
Onhan elämässä kaikki helppoa ja ihanaa kun on rahaa. Rahalla ne pennut voi taikoa vaikka toiselle puolelle maailmaa. Sit tälläiset tulee selittämään tänne kuin ihanaa ja helppoa on lasten kanssa kesä.
Jos tämä oli kommentti mulle, jonka 20v esikoinen on matkoilla, niin ihan omilla dunirahoillaan matkansa maksoi. Ei pyytänyt multa edes kyytiä lentokentälle.
Vierailija kirjoitti:
Itse inhosin teininä pitkää kesälomaa ja olisin mielelläni suorittanut kesälläkin joitakin opintoja niin että lukuvuosi ei sitten olisi ollut niin raskas.
Minäkin vihasin teininä pitkiä kesälomia. Jouduin 13-vuotiaana aloittamaan kesätyöt perheyrityksessä - ja töitä piisasi. Odotin koulun alkua, että saisi levätä. Näin 90-luvulla.
Omat lapseni lähestyvät teini-ikää. Ja tietävät, että jos aikovat saada taskurahaa, joutuvat tekemään töitä. Sehän on ihan OK.
Lupasin vanhemmalle lapselle, että sitten kun hän täyttää 13, hän saa perustaa kasvimaan meidän pihalle. Tuotteiden hinnat voidaan sopia etukäteen, ja maksu on varmaa.
Hän keräsi jo mukavan määrän marjoja metsästä toissa kesänä, ja teki muutenkin töitä taskurahan eteen.
Jos kuulen kerrankin sanan "tylsää", lapset tietävät, että aivan varmasti keksin heille kehittävää tekemistä, joten kumpikaan ei valita eikä velttoile.