Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorten kesäloma on vanhempien h*lvetti

Kerroyksikinpositiivinenpuoli
07.06.2022 |

Jos joku teini ikäisten nuorten vanhempi väittää, että heidän lomansa on ihanaa ja mukavaa, hän 99% varmuudella valehtelee. Ei tee huonoa vanhempaa, kun puhuu rehellisesti tuntemuksistaan. Teinien kanssa lomailu on kaikkea muuta kuin mukavaa ja ihanaa. Minulla on luonnollisesti töitä kesän aikana samaan aikaan, kun teineillä on kesälomaa. Kotona on helv*ttiä, mökillä on helv*ttiä, jne mutta täytyyhän nuorten saada lomalla tehdä jotain. Jos joku pikku lapsen vanhempi sanoo loman olevan h*lvettiä, odotappa teini ikää.
Tämä kirjoitus tekisi mieli purkaa täyteen tätä samaa p*skaa, mutta helpottaa saada purkaa edes johonkin. Itse sain lapset todella nuorena alle 20v, joten läheisteni lapset ovat noi 10vuotta nuorempia. He eivät vielä tiedä mikä heitä odottaa, joten eivät ymmärrä minua. Loukkaantuvat, kun puhun suoraan.
Jos hankit lapsia, edessäsi on vähintään 18vuotta sitoutumista ja oman elämäsi menettämistä. Sen lisäksi uhma ikä, ja teini ikä on aika pitkälti aivan kauheata kuraa. Mitään muuta en odota tällä hetkellä yhtä paljoa kuin sitä, että lapset muuttaa omilleen. Ymmärrän teitä, jotka ette lapsia halua koskaan.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kaikki iät ovat olleet ihania yhteisen kesän viettoon. Minulla on yksi lapsi. Ikinä ei ole ollut örinää tai kiukuttelua kesällä.

Tällä hetkellä lukee ulkona. Iltapäivällä on treenit ja illaksi olivat sopineet jotain kavereiden kanssa. Odotan innolla, että oma lomani alkaa. Lähdemme teinin kanssa kahdestaan reissuun. Se on yhdessä suunniteltu ja molemmat odotamme sitä.

Vierailija
22/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, on kauheaa. Päihteisiin menevä nuori ja huonosti on loma alkanut. Lastensuojelusta ei ole apua ollut. Kouluaikana sentään oli selvinpäin ja hoiti koulun. Lomat on painajaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää vähän tarkemmin, mikä teinien lomailussa on niin hlvettiä. Ihan konkreettinen esimerkki.

Mua häiritsee teinin unirytmin siirtyminen kun itse vielä töissä. Minä tarvitsen sen hiljaisen ajan illalla itsekseni, koulupäivinä se alkaa klo 22 ja sitä itsekin nukahtaa 24 mennessä. Teinin lomaillessa ja nukkuessa aamut, mä en saa olla iltaa rauhassa ja sitten ei tule uni, mutta aamulla pitää mennä töihin. Kun oma loma alkaa, niin nukut itsekin aamulla pitkään.

Mutta ei tää mitään helvettiä ole.

Vierailija
24/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs vaikeaa tässä teinin kesälomassa on? Teini treenaa, käy autokoulussa, kesätöissä, välillä kampaamossa tai fyssarilla. Jos on tylsää, niin siivoaa kotona. Viettää aikaa poikaystävänsä tai kavereiden kanssa. Välillä on isällään, jolloin itse saan olla itsekseni. 

Vierailija
25/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää vähän tarkemmin, mikä teinien lomailussa on niin hlvettiä. Ihan konkreettinen esimerkki.

Mua häiritsee teinin unirytmin siirtyminen kun itse vielä töissä. Minä tarvitsen sen hiljaisen ajan illalla itsekseni, koulupäivinä se alkaa klo 22 ja sitä itsekin nukahtaa 24 mennessä. Teinin lomaillessa ja nukkuessa aamut, mä en saa olla iltaa rauhassa ja sitten ei tule uni, mutta aamulla pitää mennä töihin. Kun oma loma alkaa, niin nukut itsekin aamulla pitkään.

Meillä jutellaan ja sovitaan asioista, mm. siitä miten muut otetaan huomioon kun eletään yhdessä. Juuri nyt kun teini on lomalla mutta minä en ollaan sovittu että teini voi valvoa kohtuullisesti mutta pitää olla hiljaa (ei kokkailuja, musiikkia jne). Käytän myös korvatulppia varmuuden vuoksi (häiriinnyn äänistä helposti). Kun pääsen lomalle teini voi valvoa ja pitää ääntäkin. Tällainen kasvatusmalli auttaa tulevaisuudessa siinä että lapseni osaa jatkossa ottaa huomioon esim. puolisonsa tarpeet eikä kuvittele olevansa ainoa henkilö jonka toiveet ja tarpeet huomioidaan.

Vierailija
26/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen sitten se 1%. Minusta oli kivaa viettää lomaa lasten kanssa, kun he olivat pieniä, ja teineinä ne eivät enää juuri äidin läsnäoloa kaivanneet. Silti se oli kivaa. Ja ei - aika ei minulla kultaa muistoja, välillä vieläkin vietetään yhteistä loma-aikaa, jos nuorilla aikuisillani sattuu lomat yhtä aikaa mun lomien kanssa. 

Tosi ikävää, jos koet loma-ajat ahdistaviksi :(

Vierailija
27/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinihän hoitaa kesällä jo itse teklansa. Kuhan on ruokaa ja välillä antaa rahaa niin kesäloma menee hups tosta vaan ainakin meillä. Perään saa soitella että missä milloinkin viipottaa. Ala-asteella oli yhtä helvettiä, teini-ikä on pelkkää plussaa.

Vierailija
28/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa niille keillä rahaa ja lapsilla kavereita. Vietäppä 8 vkoa niin et ainut huvi on mennä kauppaan miettimään mihin tänään on varaa. Ennen lapset oli ulkona kaiket päivät. Nykyisin paljon yksinäisiä lapsia ja vanhemmalla 24/7 stressi omasta jaksamisesta että lapsen.

Vierailija
29/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat itsekin varsin lupsakalle lomaseuralle!

Vierailija
30/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan elämässä kaikki helppoa ja ihanaa kun on rahaa. Rahalla ne pennut voi taikoa vaikka toiselle puolelle maailmaa. Sit tälläiset tulee selittämään tänne kuin ihanaa ja helppoa on lasten kanssa kesä.

Vierailija
31/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh mikä siinä on vaikeaa. Jos teinillä ei ole kesätöitä, se valvoo aamuyöhön huoneessaan pelaten tms ja nukkuu sitten iltapäivään. Hyvin voi sopia, että kotona pitää olla tiettyyn aikaan ettei häiritse vanhemman yöunia, viikonloppuna voi sitten olla kylillä pidempään.

Vierailija
32/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi vähän avata, mikä tuossa sitten on helvetillistä? Itselläni ei siis vielä ole lapsia, mutta kun minä ja sisarukseni olimme teinejä, oli kesäloma sitä kevyintä aikaa. Aivan varmasti myös vanhemmillemme, jotka olivat kesäisin paremmalla tuulella kuin yleensä. Toki meillä oli jossain vaiheessa se pahin murrosikä, jolloin kaikki murjotutti eikä mikään kiinnostanut, mutta ei sekään hirveästi vaikeuttanut meidän perheen kesänviettoa.

Vierailija
33/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole helvettiä, päin vastoin ihanaa..molemmat pojat kesätöissä ja vanhin melkein koko ajan tyttöystävän luona,ei mun tarvii lukea Wilma viestejä,kyllä on loma vaikka itsellä on töitä..

Vierailija
34/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis teinit on kyllä rasittavia, mutta kesälomathan on just parasta aikaa, kun antaa teinien tehdä mitä huvittaa (pois lukien laittomuudet kuten päihteet tai mopolla kaahailu). Hyvin voi jollekin mökkireissulle ja sukulaisvierailulle pakottaa, mutta ei kai niille muuta ohjelmaa tarvitse järjestää, osaa ne keksiä itsekin tekemistä. Jos yrittää kesälläkin nipottaa jostain nukkumaanmenoajoista ja aikaisista herätyksistä ja pitää tiukat ruutuaikarajat niin on varmaan hankalaa, mutta se on sitten oma vika.

Vierailija
35/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän se minuakin häiritsee, kun kolistelevat keittiössä, kun itse yrittää nukkua. Oman rauhallisen ajan ennen nukkumaan menoa voi kyllä ottaa omassa makkarissa/saunassa/suihkussa/terassilla/parvekkeella.

Vierailija
36/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teinit lähtee mielellään mukaan mökille tai veneilemään, mutta jos niillä on muuta ohjelmaa (usein on), mikäpä helpompaa kuin jättää heidät kotiin!

Vanhempi teinini on nyt parhaillaan töissä, nuorempi kesäleirillä. Kotona on ihana rauha.

En ymmärrä yhtään, mistä aloittaja valittaa. Onko hän joku armoton kontrollifriikki, jota turhauttaa kun lomalaosten ajankäyttöä ei voi mikromanageerata minuutilleen?

Vierailija
37/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ihan mieleen lapsuudenystävän äiti. Hän oli ollut aivan liian nuori tullessaan ensimmäistä kertaa raskaaksi, ja oli sitten tehnyt peräjälkeen niitä lapsia. Kiva tietty että sisarukset olivat samaa ikäluokkaa, mutta erohan siitä teinisuhteesta tuli. Ja voi sitä äidin katkeruutta lapsiaan kohtaan!

Joka asiassa piti muistuttaa kuinka hän ei voinut tehdä sitä ja tätä, kun oli lapset. Kun hän ei päässyt sinne tai tänne. Vasta myöhemmin tajusin, että hän ei ollut vaivautunut edes hankkimaan mitään koulutustakaan, edes silloin kun kaikki lapset olivat jo kouluiässä, joten tietenkään hän ei työpaikkaakaan saanut.

Siinä perheessä lapset olivat vihattuja taakkoja, eikä annettu mitään osviittaa että mitä voisi tehdä että äidillä olisi helpompi elämä. Kun kannustin kaveriani opintoihin, oli äitimuori sitä mieltä että ei kannata, lapset vaan ensin ja sitten joskus myöhemmin voi kouluja käydä. Teki kyllä mieleni sanoa ääneen, että hei mä yritän tässä kasvattaa SUN lastasi ettei siitä tule samanlaista surkimusta mitä sinusta (ei tullut, hän kävi lukion, ei tullut paksuksi heti ekalle jätkäkaverille, päätyi lopulta naimisiin fiksun ja hyvän miehen kanssa ja molemmat ovat normaalisti työelämässä mukana, omistusasunnot jne).

Vierailija
38/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on tehnyt lapset niin nuorena, että jäänyt nuoruus elämättä. Nyt katkerana kohdistaa vihansa lapsiinsa, vaikka ihan oma valinta oli.

Vierailija
39/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi juma.

Joo, onhan se hankalaa jos on lapsistaan kasvattanut täysiä hirviöitä, eikä ole antanut tippaakaan maalaisjärkeä tai taitoja pärjätä elämässä heille.

En yhtään ihmettele että sitten on helvetti irti kun heidän pitäisikin olla itsenäisempiä...

Itselläni on teini jonka loma alkoi myös (itsellän kuun lopussa vasta). 

Sovimme että kello 22 jälkeen on hiljaisuus, valvoa toki saa huoneessaan. 

Kotiin tullaan syömään viiden aikaan, tai ilmoitetaan ennen kello 15 ettei ole tulossa.

Kotiintulo illalla kello 20:30, jos huone (+ keittiö jos on sotkenut yksin ollessaan) on siisti ja sängyt pedattu kun tulen töistä, muutoin kotiintulo on 19:30. 

No problem.

Vierailija
40/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan elämässä kaikki helppoa ja ihanaa kun on rahaa. Rahalla ne pennut voi taikoa vaikka toiselle puolelle maailmaa. Sit tälläiset tulee selittämään tänne kuin ihanaa ja helppoa on lasten kanssa kesä.

Ei meillä ole rahaa, mutta ihan mukava loma. Tai ei mulla edes ole lomaa. Viikon kyllä ajattelin pyytää palkatonta, mutta minnekään lomamatkalle ei ole varaa lähteä. Korkeintaan päiväretkelle lähimpään kaupunkiin. Onneksi lapsilla on kavereita.