Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuorten kesäloma on vanhempien h*lvetti

Kerroyksikinpositiivinenpuoli
07.06.2022 |

Jos joku teini ikäisten nuorten vanhempi väittää, että heidän lomansa on ihanaa ja mukavaa, hän 99% varmuudella valehtelee. Ei tee huonoa vanhempaa, kun puhuu rehellisesti tuntemuksistaan. Teinien kanssa lomailu on kaikkea muuta kuin mukavaa ja ihanaa. Minulla on luonnollisesti töitä kesän aikana samaan aikaan, kun teineillä on kesälomaa. Kotona on helv*ttiä, mökillä on helv*ttiä, jne mutta täytyyhän nuorten saada lomalla tehdä jotain. Jos joku pikku lapsen vanhempi sanoo loman olevan h*lvettiä, odotappa teini ikää.
Tämä kirjoitus tekisi mieli purkaa täyteen tätä samaa p*skaa, mutta helpottaa saada purkaa edes johonkin. Itse sain lapset todella nuorena alle 20v, joten läheisteni lapset ovat noi 10vuotta nuorempia. He eivät vielä tiedä mikä heitä odottaa, joten eivät ymmärrä minua. Loukkaantuvat, kun puhun suoraan.
Jos hankit lapsia, edessäsi on vähintään 18vuotta sitoutumista ja oman elämäsi menettämistä. Sen lisäksi uhma ikä, ja teini ikä on aika pitkälti aivan kauheata kuraa. Mitään muuta en odota tällä hetkellä yhtä paljoa kuin sitä, että lapset muuttaa omilleen. Ymmärrän teitä, jotka ette lapsia halua koskaan.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pojalla ei oo kesätöitä ja vaan vanuu (ja pelaa) kotona. Ei hirveästi käy missään, joten aika rasittavaa on 😑 (17v). Kehotin hakemaan töitä, että sais omaa rahaa ja olis joku päivärytmi.

Rasittavuus on kyllä ihan omassa päässäsi, mitä se haittaa jos teini vanuu ja pelaa kotona? No toki tuon ikäisen olisi hyvä jossain kesätöissä olla, mutta jos ei ole saanut töitä niin kai voi vaan levätä ja kerätä voimia seuraavaan kouluvuoteen. Ulkoilemaan se tosin kannattaa pakottaa päivittäin, mutta sama kai se on mihin aikaan sen tekee. Luultavasti ihan viimeisiä huolettomia lapsuuden kesiä hänellä, kohta alkaa opiskelut ja kesätyöt toden teolla eikä ollenkaan lomaa vuosiin.

Tämä käsitys on ihan puuta heinää.

Jo 17-vuotiaalla, melkein aikuisella, pitäisi olla edes kesälomalla kunnolla töitä. Nuorelle pojalle sopisi vaikka metsän istutus, lapiohommat tai vaikka polttopuiden tekeminen. Tuo "voimien kerääminen" on iso karhunpalvelus nuorelle.

Jos lähes aikuinen mies saa velttoilla ja maata kotona koko kesän, ei se ainakaan mitään voimien keräämistä ole, päin vastoin, seuraava syksy tuntuu koko kesän makailleelle aivan ylivoimaisen raskaalta.

Vierailija
62/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan teinistä ja vanhemmista. Meillä on teinejä useampi, eikä koskaan ole loma ollut helvettiä. Päinvastoin ihanaa, kun saadaan olla yhdessä rauhassa kotona ja mökkeillä tai matkustella perheen kanssa. Tietty sekin on mukavaa, kun teinit viihtyvät välillä itsekseen huoneessaan tai ulkona kavereiden kanssa. Ei tarvi vahtia samalla tavalla kuin pikkulapsena, vaan voi itsekin käydä vapaasti omissa menoissaan. Tottakai välillä tulee jotain kitkaa, mutta varmaan tuntuu tyhjemmältä sitten, kun viimeinenkin teini kasvaa aikuiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä lienee ongelmana lähinnä se, että et osaa nukkua, jos teinisi ovat hereillä. Vaikka lapseni ovatkin jo aikuisia, muistan kyllä vielä ajan, jolloin koin, että minä valvon pisimpään ja kun muut ovat untenmailla, voin vihdoin sammuttaa valot ja mennä itsekin nukkumaan. Mutta se ongelma oli vain mun omien korvieni välissä. Mä osasin kuitenkin nukkua, vaikka koira ja kissat liikkuivat asunnossa. Isokokoinen koira tömisteli aika paljon kulkiessaan rappusia ylös ja alas. En mä koskaan siihen herännyt. Opettelin olemaan reagoimaan tenien ääniin ihan kuten en reagoinut lemmikkien ääniinkään. Ja luonnollisesti pitää olla jonkinlainen sopimus, millaista ääntä on sopivaa pitää silloin, kun toinen nukkuu. Teinin oman huoneen ovi kiinni, makuuhuoneen ovi kiinni, rappusissa ei juosta,  musiikkia ei kuunnella nupit kaakossa jne. 

Vierailija
64/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ap jo kertoa mikä siinä on niin kauheaa?

Vierailija
65/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää vähän tarkemmin, mikä teinien lomailussa on niin hlvettiä. Ihan konkreettinen esimerkki.

Mua häiritsee teinin unirytmin siirtyminen kun itse vielä töissä. Minä tarvitsen sen hiljaisen ajan illalla itsekseni, koulupäivinä se alkaa klo 22 ja sitä itsekin nukahtaa 24 mennessä. Teinin lomaillessa ja nukkuessa aamut, mä en saa olla iltaa rauhassa ja sitten ei tule uni, mutta aamulla pitää mennä töihin. Kun oma loma alkaa, niin nukut itsekin aamulla pitkään.

Mutta ei tää mitään helvettiä ole.

Vähän se minuakin häiritsee, kun kolistelevat keittiössä, kun itse yrittää nukkua. Oman rauhallisen ajan ennen nukkumaan menoa voi kyllä ottaa omassa makkarissa/saunassa/suihkussa/terassilla/parvekkeella.

No mä otan aikani olkkarissa töllöä katsellen äänettömällä, nukahdan siihen. Makkariin en voi mennä kun mies nukkuu. Ja omassa kotonani en lähde evakkoon mihinkään saunaan tai terassille. Teini joko katsoo myös töllöä (kaikkein ärsyttävintä, muttei niin ärsyttävää että sille oman töllön ostaisin) tai lukee huoneessaan, ei se onneksi (vielä) ole keksinyt kokata tai rampata ulkona tuohon aikaan.

Turha oli alapeukuttaa, kysyttiin esimerkkejä mikä ärsyttää ja mua ärsyttää tämä.

Niin, että sinä terrorisoit koko olohuoneen ja sitten kiukuttelet, jos teini haluaisi katsoa töllöä. Kyllä tässä nyt vika on jossain muualla kuin siinä teinissä. 

Vierailija
66/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen kirjoitustyylistä ja -virheiden määrästä voi nähdä mihin kastiin ap kuuluu. 

Vierailija
67/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt 14, 16, 16 ja 18 vuotiaat ja odotan milloin se helvetti alkaa. Omasta suhtautumisesta on kiinni 90%

Vierailija
68/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, vee tee -perheissä kaikki normaali on hieman hankalaa.

Vierailija
69/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan kannattanut miettiä niitä seurauksia ennenkuin antoi painaa paljaalla?

Vierailija
70/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyl meillä oli teiniaika helpointa aikaa kesälomalla. Ei tarvinnu vahtia ja teinit teki ja meni miten lystäs

Niin, monessa perheessä toimitaan juuri näin. Ostetaan pojille mopot ja toivotetaan hyvää matkaa. Teinien naapureilla ei ole ehkä yhtä kivaa.

Vierailija
71/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksen kirjoitustyylistä ja -virheiden määrästä voi nähdä mihin kastiin ap kuuluu. 

Siitä kertoo myös se, että lapset on tehty teininä.

Vierailija
72/82 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunnista. Aina välillä hermot kireällä ja pientä kinaa, mutta niinhän sitä aina kaikissa ihmissuhteissa on. 

Nämä ekat pari viikkoa esikoinen on kesätöissä ja nuorempi saa olla rauhassa ja tavata kavereitaan, kun kaikki on vielä kauungissa. Koira pitää ulkoiluttaa ja vähän tehdä kotitöitä, mutta muuten annan mennä menojaan. 

Mökillä ollaan lyhyempiä pätkiä, niin teinit eivät ehdi liikaa tylsistyä tai sitten pyytävät kavereita mukaan. Matkakohde on täle kesälle sellainen, että molempien lasten iso toive täyttyy, joten eiköhän siitäkin tule kaikille hauskaa. 

Kaiken kaikkiaan teinien kanssa alkaa olla muutama vuosi yhteistä elämää edessä ja haluan, että me kaikki nautimme tästä. 

Vierailija
73/82 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää vähän tarkemmin, mikä teinien lomailussa on niin hlvettiä. Ihan konkreettinen esimerkki.

Mua häiritsee teinin unirytmin siirtyminen kun itse vielä töissä. Minä tarvitsen sen hiljaisen ajan illalla itsekseni, koulupäivinä se alkaa klo 22 ja sitä itsekin nukahtaa 24 mennessä. Teinin lomaillessa ja nukkuessa aamut, mä en saa olla iltaa rauhassa ja sitten ei tule uni, mutta aamulla pitää mennä töihin. Kun oma loma alkaa, niin nukut itsekin aamulla pitkään.

Vähän se minuakin häiritsee, kun kolistelevat keittiössä, kun itse yrittää nukkua. Oman rauhallisen ajan ennen nukkumaan menoa voi kyllä ottaa omassa makkarissa/saunassa/suihkussa/terassilla/parvekkeella.

No mä otan aikani olkkarissa töllöä katsellen äänettömällä, nukahdan siihen. Makkariin en voi mennä kun mies nukkuu. Ja omassa kotonani en lähde evakkoon mihinkään saunaan tai terassille. Teini joko katsoo myös töllöä (kaikkein ärsyttävintä, muttei niin ärsyttävää että sille oman töllön ostaisin) tai lukee huoneessaan, ei se onneksi (vielä) ole keksinyt kokata tai rampata ulkona tuohon aikaan.

Turha oli alapeukuttaa, kysyttiin esimerkkejä mikä ärsyttää ja mua ärsyttää tämä.

Niin, että sinä terrorisoit koko olohuoneen ja sitten kiukuttelet, jos teini haluaisi katsoa töllöä. Kyllä tässä nyt vika on jossain muualla kuin siinä teinissä. 

Kuka muka jaksaa kuunnella teinin kaikkitietävää narinaa joka asiasta? Jos edes se tv:n katseluhetki olisi rauhallinen, ilman mitään riidanhaastamista.

Vierailija
74/82 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. minkä takia? Pitää syöttää kerran useammin kotona? En oikein muuta keksi. Nuo omani ovat ainakin niin omasuuntautuvaa sorttia, että ei niitä välillä kotona edes näe kuin nukkumassa.

Vierailija
75/82 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina lomat olleet helpompia kun hoito/kouluarki. Teini on paljon säyseämpi ja osaa pitkälti hoitaa itsensä vaikka ollaan töissä. Perhereissuillekin se lähtee kun kaikkia kuunnellaan toiveiden suhteen. En muista että aikanaan meillä olisi jotenkin kamalaa ollut kolmen teinin kesälomilla ja vapailla.

Vierailija
76/82 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka muka jaksaa kuunnella teinin kaikkitietävää narinaa joka asiasta? Jos edes se tv:n katseluhetki olisi rauhallinen, ilman mitään riidanhaastamista.

Onneksi olkoon, Vuoden ankein äiti -palkinto on myönnetty sinulle. Etkö tajua, että jo se, että se teini suostuu tulemaan sohvalle viereesi ja katsomaan jotain, mitä ei ole itse saanut valita, on merkki siitä, että hän kaipaa huomiotasi ja haluaa olla lähellä. Mutta sinä näet sen vain rasitteena, narinana ja riidanhaastamisena. Entä jos se onkin teinin kömpelö yritys saada jonkinlaista kontaktia sinuun? Huh huh, käy kyllä sääli lastasi. 

Vierailija
77/82 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 luvulla olin lapsena innoissani toki kesälomasta, mutta ongelmana et joutui enemmän isän väkivaltaista kiukuttelua kuuntelemaan, parasta oli kun pilasi monet lomat kiukuttelulla ainakun lähtö takaisin kotiin lähestyi. Sanoisin että jos on helvettiä olla lapsensa kanssa niin sitten on kasvattanut niinkuin 80% vähemmista itsekkään, omahyväisen,röyhkeän vastaanväittelijän.

Vierailija
78/82 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee ihan mieleen lapsuudenystävän äiti. Hän oli ollut aivan liian nuori tullessaan ensimmäistä kertaa raskaaksi, ja oli sitten tehnyt peräjälkeen niitä lapsia. Kiva tietty että sisarukset olivat samaa ikäluokkaa, mutta erohan siitä teinisuhteesta tuli. Ja voi sitä äidin katkeruutta lapsiaan kohtaan!

Joka asiassa piti muistuttaa kuinka hän ei voinut tehdä sitä ja tätä, kun oli lapset. Kun hän ei päässyt sinne tai tänne. Vasta myöhemmin tajusin, että hän ei ollut vaivautunut edes hankkimaan mitään koulutustakaan, edes silloin kun kaikki lapset olivat jo kouluiässä, joten tietenkään hän ei työpaikkaakaan saanut.

Siinä perheessä lapset olivat vihattuja taakkoja, eikä annettu mitään osviittaa että mitä voisi tehdä että äidillä olisi helpompi elämä. Kun kannustin kaveriani opintoihin, oli äitimuori sitä mieltä että ei kannata, lapset vaan ensin ja sitten joskus myöhemmin voi kouluja käydä. Teki kyllä mieleni sanoa ääneen, että hei mä yritän tässä kasvattaa SUN lastasi ettei siitä tule samanlaista surkimusta mitä sinusta (ei tullut, hän kävi lukion, ei tullut paksuksi heti ekalle jätkäkaverille, päätyi lopulta naimisiin fiksun ja hyvän miehen kanssa ja molemmat ovat normaalisti työelämässä mukana, omistusasunnot jne).

Eipä yleistetä jooko.

Itse olen 39v, lapset 13v, 14v, 17v ja 19v.

Ei ole tullut ero teinisuhteesta, vaan olemme edelleen yhdessä lasten isän kanssa.

En ole katkera mistään, vaan aivan älyttömän ylpeä mun lapsista, ovat hoitaneet asiansa paremmin kuin minä koskaan noin nuorena.

Tänä vuonna 20v täyttävä tienaa enemmän kuin minä ikinä, on aivan mahtava isoveli muille. Eikä ole halunnut häipyä kotoa heti kuin mahdollista, toisin kuin esim. me vanhemmat sattuneista syistä, vaan asuu mielellään vielä kotona.

Jokaista ollaan kannustettu opiskelemaan ja niin tekevätkin. Itselläni oli p.skat lähtökohdat mutta ei se tarkoita sitä että automaattisesti olen yhtä p.ska vanhempi omille lapsilleni.

Se voi olla joskus myös motiivi toimia päinvastoin.

Vierailija
79/82 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty samaistumaan aloitukseen.

T: Äiti jolla 16v ja 12v lapset.

Vierailija
80/82 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sinun teini-ikäinen lapsi haluaa viettää sinun kanssa aikaa telkkaria katsellen, ja se ärsyttää sinua? En voi ymmärtää. Vai millä lailla se teini sinua siinä tv:tä katsellessa häiritsee, valittaa ohjelmista ja vaatii saada katsoa temppareita? Silloin voi varmaan sanoa että katso niitä mieleisiä ohjelmia silloin kun vanhemmat on töissä, illalla äiti päättää.

Kyllä, se teinin tai kenen tahansa muun pelkkä läsnäolo ärsyttää minua iltaisin, kun haluaisin olla yksin, torkkua töllön ääressä enkä säpäshtää toisen jokaiseen liikkeeseen. Subjektiivinen kokemus, kunhan nyt jaoin sen teidän kanssanne.

Olen muutenkin miettinyt asumisjärjestelyjä kunhan teini muuttaa omilleen, ehkä erilliset asunnot parisuhteessa on mulle oikea ratkaisu. Tai kun teini poistuu arkikuviosta voi olla että iltauninen mies ja iltavirkku minä auttaa muakin jaksamaan taas.