Minkä ikäisen voi jättää yksin kotiin kauppareissun ajaksi?
Meillä asia ei vielä ajankohtainen, mutta olen nyt vain miettinyt, että mikä on ns normaali ikä tässä. Itse olen jäänyt 6-7v ekan kerran yksin kotiin. Äiti vei aamusta sisarustani kerhoon tms. Mut tiiän kavereita, jotka on ollu kotona yksin jo aiemminkin.
Kommentit (3)
On kyllä loppuvuodesta syntynyt. Olisin ehkä eskarikeväänä voinut jättää, jos olisi alkuvuodesta syntynyt. Sitä nuorempaa en itse jättäisi. Tiedän myös, että 5-vuotiasta jätetty lyhyeksi aikaa. Vanhemman sisaruksen kanssa voisin jossakin tapauksessa ehkä jättää 5-6-vuotiaan. Riippuu vähän lasten luonteista ja kodista. Onko esim. tuttu naapuri viereisessä asunnossa.
Meillä lapsi on nelivuotiaana jäänyt omasta halustaan huoneeseensa leikkimään n. 20 minuutiksi, kun olen toista vienyt tai hakenut kerhosta. Toinen vanhemmista on töissä kodin läheisyydessä. Mutta ovat lukeneet Minttu yksi kotona -kirjaa ja se on ollut sellaista kokeiluluontoista, ei käytäntö.
Eskarilainen on ehkä jonkin aikaa yksin ensi keväänä. Tekee tosin ilman valvontaa lähinnä kaappien kollaamista ja syö kaikki hyväskät mitä löytää. Tulitikkujen kanssa tuskin rupeaa leikkimään, mutta vannomatta paras.
...mutta kavereita kuunneltua on tullut. Hellä vaihtelevia käytäntöjä, tietenkin riippuen reissun pituudesta (maallahan nopeakin kauppareissu voi viedä tunnin).
Alle puolen tunnin pikavisiitille on minun tuttavapiirissäni jätetty isomman sisaruksen kanssa kotiin 4vuotias, 5v jo yksin. Eskarilainen sitten jo hieman pidemmäksikin aikaa ihan yksin.
Itse voisin kuvitella että eskarilainen voisi pärjätä 1h yksin jo... jos ei nyt satu olla jokin erityislapsi