Järkyttävä vauvakuume
Ihan kauhea vauvakuume. Meillä on kolme lasta ja juuri kun kuopuksen kanssa kaikki on helppoa, huomaan, että haluaisin vielä yhden lapsen.
Mies ei ole asialle lämmennyt, koska nyt on kuulemma hyvä. Ymmärrän tämänkin, että nyt on aikaa myös hieman itselleen ja moni asia on helpompaa.
Kuitenkin minusta tuntuu, että jaksaisin vielä yhden lapsen ja myös tunne, että jotain puuttuu. Kuopus jää myös välillä vähän yksin, kun isommat ovat tiiviisti yhdessä.
Asiasta on aika ajoin keskusteltu, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Hetken jo hyväksyin, että viimeistä lasta ei tule. Nyt kuitenkin meidän esikoinen on alkanut sanomaan, että olis kivaa jos meille tulisi vielä yksi perheenjäsen.
Onko mun vain hyväksyttävä, että tässä nämä oli. Vai haikailenko vuosien päästä, että yksi lapsi jäi saamatta. Tiedän kyllä, että suhteestakin voi lähteä, mutta tällä hetkellä valitsen mielummin tämän perheen ja hyvän parisuhteen.
Sitten taas jos mies suostuisikin jostain syystä, tuleeko haastavaa, koska nyt olemme tottuneet suht helppoon arkeen. Jostain luin joskus, että lapsiluku on silloin juuri oikea, kun tuntuu, että vielä jaksaisi. Onko totta?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Haluat siis lisääntyä yhtä paljon kuin afrikkalaiset keskimäärin. Onko teillä elintaso sen mukainen?
Ainakaan Afrikka-korttia liikakansoituksesta puhuttaessa ei voi käyttää kukaan sellainen joka lisääntyy itse yhtä paljon.
Suomalaiset porsivat lähes yhtä paljon kuin kiinalaiset: https://ourworldindata.org/grapher/children-per-woman-un?tab=table
Suomessa on EU-maista eniten perheitä, joissa on vähintään 4 lasta: https://yle.fi/uutiset/3-10137838
Se että jollain suomalaisella on vähintään 4 lasta ja jollain toisella suomalaisella ei ole, ei tee sitä afrikkalaiseen tyyliin lisääntynyttä yhtään afrikkalaista vähemmän lisääntyväksi. Toisten saavutuksilla ei voi ratsastaa.
Mun äiti tahtoi 12 lasta ja joutui tyytymään vain 6:teen.
Eiköhän tänne olla tultu kumminkin lisääntymään, niinkuin muutkin eläimet. Eli tehkää vaan lisää lapsia. Ei niitä liikaa täällä Suomessa ole!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksatko vähintään puolet menoista?
Onneks mun ei tarvitse selostaa sulle, kuinka meillä talous jakaantuu. :) Se kun on mun ja miehen asia. Meillä ei ajatella niin, että kaikki menee puoliksi. Meidän perheessä rahat on yhteisiä
Mitä täällä ihmiset kitisee afrikkalaisista ja ihmisten talousasioista. Meillä minä maksan vieläpä miestä enemmän kaikista menoista. En kyllä ymmärrä miten se neljännen lapsen hankkimiseen liittyy millään tavalla.
Miehet panevat vaikka ilman kortsua vaikka eivät lapsia halua ja naiset synnyttävät lisää ja lisää vaikka maapallo on jo täynnä.
Pelkkiä vaistojemme orjuuttamia elukoita me olemme kaikki tyynni.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tänne olla tultu kumminkin lisääntymään, niinkuin muutkin eläimet. Eli tehkää vaan lisää lapsia. Ei niitä liikaa täällä Suomessa ole!
Sano se mun miehelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksatko vähintään puolet menoista?
Onneks mun ei tarvitse selostaa sulle, kuinka meillä talous jakaantuu. :) Se kun on mun ja miehen asia. Meillä ei ajatella niin, että kaikki menee puoliksi. Meidän perheessä rahat on yhteisiä
Tuli jotenkin heti mieleen ettet maksa edes puolta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä on liikaa maailman jokaisessa maassa. Toivottavasti palkkaat vähintään yhtä monta kuin synnytät.
Mikäli talous ja jaksaminen sallii uuden lapsen ja saat miehen mukaan, niin ehdottomasti kannattaa "yrittää" vielä lasta. Tsemppiä:)
Vierailija kirjoitti:
Mikäli talous ja jaksaminen sallii uuden lapsen ja saat miehen mukaan, niin ehdottomasti kannattaa "yrittää" vielä lasta. Tsemppiä:)
Kiitos :)
Hyvä se on että jotkut haluaa tässä maassa lisääntyä. Paikkaavat lisääntyvää vapaaehtoista lapsettomuutta. Turha täällä on pilkata ihmisiä jotka haluaa paljon lapsia. Ehdottomasti lapsen saamisen pitää olla vapaaehtoista, mutta suuri lapsikatras on suotava niille jotka pystyy ja haluaa. Niin pidetään yhteiskunta pystyssä jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluat siis lisääntyä yhtä paljon kuin afrikkalaiset keskimäärin. Onko teillä elintaso sen mukainen?
Ainakaan Afrikka-korttia liikakansoituksesta puhuttaessa ei voi käyttää kukaan sellainen joka lisääntyy itse yhtä paljon.
Suomalaiset porsivat lähes yhtä paljon kuin kiinalaiset: https://ourworldindata.org/grapher/children-per-woman-un?tab=table
Suomessa on EU-maista eniten perheitä, joissa on vähintään 4 lasta: https://yle.fi/uutiset/3-10137838
Se että jollain suomalaisella on vähintään 4 lasta ja jollain toisella suomalaisella ei ole, ei tee sitä afrikkalaiseen tyyliin lisääntynyttä yhtään afrikkalaista vähemmän lisääntyväksi. Toisten saavutuksilla ei voi ratsastaa.
Islantilaisia on 15 kertaa vähemmän kuin suomalaisia, silti siellä asuessani en kuullut samanlaista voivottelua "kuolevasta kansasta" kuin täällä hillittömästi lisääntyvien suomalaisten keskuudessa.
Suomalaisia ei ole ikinä ennen ollut näin paljon..
Vierailija kirjoitti:
Hyvä se on että jotkut haluaa tässä maassa lisääntyä. Paikkaavat lisääntyvää vapaaehtoista lapsettomuutta. Turha täällä on pilkata ihmisiä jotka haluaa paljon lapsia. Ehdottomasti lapsen saamisen pitää olla vapaaehtoista, mutta suuri lapsikatras on suotava niille jotka pystyy ja haluaa. Niin pidetään yhteiskunta pystyssä jatkossakin.
Näinpä. Toisista on suurperheen vanhemmiksi, toisista ei. Tässä ei haettu sitä, että joku tulee kertomaan, kuinka 1-2 lasta riittää
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys silti taas laskussa
Joillakin ihmisillä ei ole mitään omaa elämää, vaan se rakennetaan täysin toisten varaan, tekemällä toinen ihminen kuolemaan, sitten häntä puetaan ja huolletaan mistä saa itse mielihyvähormonia.
Pitäisi mainostaa leikkinukkeja enemmän ikuisille vauvakuumeilijoille, muodostaa ilmapiiri ettei niillä leikkiminen ole noloa.
Vierailija kirjoitti:
Jahka nuo 1960-luvulla ja sitä ennen syntyneet kuolee alkaa olla vähemmän ja vähemmän. Oliko se arvioitu 2030 kun väkiluku kääntyy laskuun. Siinä mielessä niin moni kuin haluaa hankkikoot oikein monta lasta. Yhä enenevissä määrin kun ei hankita sitä yhtäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys silti taas laskussa
Ihan puhdasta matematiikkaa, ettei väestö palaa alkuperäiseen määrään ilman syntyvyyden laskua, muuten se jatkaa kestämätöntä kasvuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahka nuo 1960-luvulla ja sitä ennen syntyneet kuolee alkaa olla vähemmän ja vähemmän. Oliko se arvioitu 2030 kun väkiluku kääntyy laskuun. Siinä mielessä niin moni kuin haluaa hankkikoot oikein monta lasta. Yhä enenevissä määrin kun ei hankita sitä yhtäkään.
Vain viidesosa naisista jää lapsettomiksi, ja heissä on mukana lapsia haluavat lapsettomat.
Velat ovat edelleen erittäin harvinaisia vaikka maailma on raskaasti liikakansoitettu eikä kukaan pyydä syntyä kärsimään ja kuolemaan.
Kiva kun löytyy joku, jolla samat fiilikset. Tuntuu, että tästä kuumeesta ei vaan pääse yli. Itse en ole myöskään pystynyt hävittämään vauvan vaatteita. Jotenkin olis vaan helpompaa kun päätettäs, että yks vielä, eikä tarttis toivoa vaan vahingon tapahtumista.