Pohdintaa aiheesta YH-äiti
Jäin miettimään tuota yh-äidin käsitettä lakiteknisestihän se tarkoittaa tilannetta jossa toisella vanhemmalla on yksinomainen oikeus päättää lapsen/lastensa asioista. Toisella vanhemmalla voi silti olla tapaamisoikeus. Ymmärrän myös käsitteen totaali-yh, tilanne jossa toinen vanhempi ei siis tapaa lapsiaan ollenkaan.
Aika usein täällä keskusteluissa kuitenkin viitataan käsitteellä yh-äiti kaikkiin eronneisiin naisiin joilla on lapsia. Myös niihin, joilla on yhteishuoltajuus ja joiden lapset tapaavat toista vanhempaansa tiiviisti ja säännöllisesti.
Vaikka itse olenkin lasteni lähihuoltaja ja lapset ovat kirjoilla luonani, en silti millään muotoa pidä itseäni
YH:na. Lapset asuvat isänsä luona joka toinen viikko, teemme kaikki lapsiin liittyvät päätökset yhdessä. Mietin kuitenkin että luokitellaanko minut noin yleisissä näkemyksissä yh:ksi vai ei?
Mitä mieltä asiasta?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
YH-äiti on pahnanpohjimmainen deittimarkkinoilla.
Silti minäkin löysin kumppanikseni komean, raamikkaan ja tummasilmäisen lääkärin. Joka kertoo mulle ja mun lapselle ihan joka päivä rakastavansa meitä. Kosikin tuossa😅 ja ei en ole erityisen kaunis, en rikas, mut hyvä tyyppi.
Jotenkin se on niitä oikeasti ihan yksin lapsestaan huolehtivia kohtaan melkein epäreilua että samaan kategoriaan rinnastetaan ne joilla on toimiva yhteishuoltajuus ja kuitenkin kaksi aktiivista vanhempaa jakamassa vastuuta. Koska onhan se tilanne ihan eri jos joutuu yksin vastaamaan kaikesta.
Ja siis se että YH on halveksiva ilmaisu, on törkeää näitä kohtaan jotka yksin huolehtivat kaikesta- he ansaitsisivat kaiken kunnioituksen raskaassa tilanteessaan. Toisaalta toimivassa yhteishuoltajuudessa YH:ksi nimitteleminen myös mitätöi sen toisen vanhemman olemassaolon kokonaan
Markkinapeelot ovat vain päättäneet, että haluavat kohdella naisia huonosti. Tällainenhan ei tuntuisi oikeutetulta, jos ei naisista löytyisi moraalisia vikoja, edes keksittyjä. Oikeasti kaikki naiset saavat kuraa niskaan huoltajuusjärjestelyistä riippumatta, leskiä kohdellaan huonosti, edelleen myös lapsettomia, jos eivät ole tarpeeksi kuumia, ja jopa kuumikset saavat kontrolloinnin, ilkeilyn ja lyttäyksen muodossa huonoa kohtelua.
Kaiken kiukuttelun takana on se tosiseikka, etteivät naiset ole enää niin riippuvaisia miehistä. Siitä tulee paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Markkinapeelot ovat vain päättäneet, että haluavat kohdella naisia huonosti. Tällainenhan ei tuntuisi oikeutetulta, jos ei naisista löytyisi moraalisia vikoja, edes keksittyjä. Oikeasti kaikki naiset saavat kuraa niskaan huoltajuusjärjestelyistä riippumatta, leskiä kohdellaan huonosti, edelleen myös lapsettomia, jos eivät ole tarpeeksi kuumia, ja jopa kuumikset saavat kontrolloinnin, ilkeilyn ja lyttäyksen muodossa huonoa kohtelua.
Kaiken kiukuttelun takana on se tosiseikka, etteivät naiset ole enää niin riippuvaisia miehistä. Siitä tulee paha mieli.
Voihan tuossakin olla jotain perää totuuden siementä
Miksi sitten naiset käyttävät YH-äiti-nimitystä halventavassa merkityksessä?
Niin hyvä kysymys on myös se, miksi YH-isä on sankari ja YH-äiti luuseri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisuhdemarkkinoilla ainakin luokitellaan. Damaged goods.
Mites sitten lesket? Hehän nimenomaan ovat yksinhuoltajia, sanan varsinaisessa merkityksessä. Heitä ei kuitenkaan pidetä ns. pilattuina? Leskeys on vaan kunniallista?
Leski on usein tappanut miehensä ja lapsensa joten ei jatkoon
tietysti jos haluaa olla seuraava niin...
Vierailija kirjoitti:
Voi kun kaikki tulonsiirrot miehiltä naisille lopetettaisiin....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ja kuitenkin ainakin yli 40v miesten ikäryhmässä niillä miehilläkin on suurimmalla osalla lapsia uskomatonta kaksinaismoralismia
Naisen kroppa, naisen päätös
naisen vastuu
ei se tytöt tuon vaikeampaa ole
Isästä ei voi olla varma, äidistä on yleensä hyvä tieto
Kyllä virallisesti ainakin. Vaikka sulla olisi mies tai joku muu muu sitä tai tätä majailemassa lähes joka yö siellä, lasten isä tai ei, olisit silti yksinhuoltaja sikäli kun teillä kummallakin omat asunnot.
Ainskin sius vurallisesti ja paperilla. Jossain torikokouksissa ehkä ei.
Yksinhuoltaja on aikuinen, joka on perheen/talouden ainut huoltaja. Sillä ei ole nimityksen osalta merkitystä, onko lapsilla toinen huoltaja eri huushollissa tai onko eronneilla vanhemmilla yhteishuoltajuus.
Puhekielessä on ilmaus totaaliyksinhuoltaja, jolla viitataan niihin huoltajiin, joiden lapsilla ei ole toista vanhempaa/huoltajaa elämässä lainkaan.
Minä sanon usein, että kumppanini on kahden lapsen yhteishuoltaja. Lapset isällä 50% ajasta ja muutenkin isä hoitaa osuutensa vanhemmuudesta.
Olen siis lasten äidin kumppani ja pidän itseäni onnekkaana, että löysin juuri hänet :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan nuo ennen vähän friikki tapauksia, koska yhteiskunta oli niin eri.
Esim. joskus 80-luvulla oli muistaskseni jopa tavallista kirjoittaa jonnekin treffipalstalle: "ei yksinhuoltajia" Nykyään ei varmaan kukaan tuollaista laittaisi (vaikka olisi ennakkoluuloja) koska jos tuollaista laittaisi näkyville ajateltaisiin kirjoittajan olevan hiukan outo tai typerä, koska ei tuollaista ainakaan ääneen sanota ja yhteiskunta on eri monelta kannalta, suvaitsevaisuuden suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ja kuitenkin ainakin yli 40v miesten ikäryhmässä niillä miehilläkin on suurimmalla osalla lapsia uskomatonta kaksinaismoralismia
Naisen kroppa, naisen päätös
naisen vastuu
ei se tytöt tuon vaikeampaa ole
Sinun kroppasi, sinun munasi
Sinun valintasi, tuikkaatko
Sinun vastuusi
Katsohan, helppoa se on sinullekin :)
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä meidän kielestä puuttuu sana, joka kuvaisi eronnutta ihmistä, jolla on lapset yhteishuollossa toisen vanhemman kanssa. Monellahan voi olla vaikka vuoroviikkokäytäntö. Ihan eri asia siis kuin yksinhuoltaja sanan vanhassa merkityksessä.
Yhteishuoltaja on ollut ja aika pitkään käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole enää huollettavan ikäisiä, niin ei ole huoltaja enää kenellekään, joten voisitteko lakata yyhoittamasta aikuisten lasten äitejä.
No tämä. Tarkoitushan tuolla on leimata ikuisiksi ajoiksi, ja nolata, mutta ei tajuta että tehdään itsestä täysin tyhmä kun ei ymmärretä edes mitä HUOLTAJA tarkoittaa :D En ole aikuisen täysivaltaisen ihmisen huoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin se on niitä oikeasti ihan yksin lapsestaan huolehtivia kohtaan melkein epäreilua että samaan kategoriaan rinnastetaan ne joilla on toimiva yhteishuoltajuus ja kuitenkin kaksi aktiivista vanhempaa jakamassa vastuuta. Koska onhan se tilanne ihan eri jos joutuu yksin vastaamaan kaikesta.
Ja siis se että YH on halveksiva ilmaisu, on törkeää näitä kohtaan jotka yksin huolehtivat kaikesta- he ansaitsisivat kaiken kunnioituksen raskaassa tilanteessaan. Toisaalta toimivassa yhteishuoltajuudessa YH:ksi nimitteleminen myös mitätöi sen toisen vanhemman olemassaolon kokonaan
Ei sitä välillä tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.
Minä olin yh melkein koko lapseni huollettavuusiän. Siis niin että minä hoiin kaiken, isä ei mitään, vaikka tapasikin lasta 2-8 kertaa vuodessa. No, mieheni exä pitää itseään yh:na, vaikka lapset ovat n. 60/40, hänellä siis vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Omalla yh-äidillä oli uusi parisuhde heti eron jälkeen. Ei huolinut miestä saman katon alle ja kieltäytyi uudesta avioliitosta. Hänen äitinsä erosi aikoinaan myös ja uusi mies oli 6 vuotta nuorempi. Rakastui näet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, sen kun tietäisi!
Omalla kohdallani kyseessä oli jokin kummallinen kateus minua kohtaan, ja sanojan riemuntunne siitä että hän oli nyt vihdoin "voittanut" minut jossain itse keksimässään pelissä joka alkoi ammattikoulussa.
Eli näin kyseistä naista ravintolassa. Hän oli kuullut että olin eronnut, ja halusi ottaa asian välttämättä esiin, vaikkei siihen suuntaan ollut mitään keskustelua. Mairea hymy naamallaan hän sanoi että niin, olet siis nyt YKSINhuoltaja. Sanoin että en ole ,vaan eronnut, hän toisti että niinniin, YKSINhuoltaja olet siis. Selitin sitten mikä on yksinhuoltajan ja yhteishuoltajan ero, jonka jälkeen hän sanoi että eli siis ihan sama kuin yskinhuoltaja.
Hän oli ammattikoulusta asti ollut minulle kateellinen milloin mistäkin, ja viimeisenä vuotena hän käyttäytyi minua kohtaan jo kuin mielenterveysongelmainen, mikä hän eittämättä olikin.
Meillä on "yhteishuoltajuus" jossa minä olen kantanut 95% kaikesta vastuusta. Lapsi ei ole halunnut enää vuosiin olla yötä isällään. Ja ei, en ole vieraannuttanut toista vanhempaa vaan hän liukui omasta halustaan takavasemmalle. Olen sitä mieltä että olen yh vaikka paperilla jotain muuta.