Sääliksi käy pienituloisia perheitä, kun kesälomat alkoivat
Tuoreessa muistissa on, kuinka mahdottomasti tuntui koululaisten loma-aikana menevän rahaa ruokakauppaan. Silti jääkaappi näytti aina tyhjältä.
Nyt, kun hinnat ovat vielä nousseet, ei käy kateeksi köyhiä lapsiperheitä.
Kommentit (68)
Miksi Anderson ei nyt vaadi kouluja auki? Koronan aikana oli hirveän tärkeää, että lapset saavat kouluruokaa. Kesällä tämä aina jostain syystä unohtuu.
Säälittää vain niiden lasten puolesta. Ei pitäisi hankkia enempää lapsia mitä on vara itse elättää. Eikä sekään minusta riitä, että on varaa juuri ja juuri ruokaan, vaan myös moneen muuhun asiaan että elämä olisi mukavaa.
Moni kodinhoitaja sanoo, että osalla eläkeläisistä on asunto kamalassa kunnossa, kun heillä ei ole siivouspalveluihin rahaa.
Suomessa ei ole ilmaisia siivouspalveluita. Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa.
Eläkeläiset eivät saa avustajaa, koska kaikille tulee ikää myöten sairauksia. He voivat maksaa kodinhoitajapalvelusta ja kauppa tuo ruoat kun tilaa ja maksaa. Eläkeläisillä on ateriapalvelu joka tuo maksua vastaan lämpimän ruoan.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset eivät saa avustajaa, koska kaikille tulee ikää myöten sairauksia. He voivat maksaa kodinhoitajapalvelusta ja kauppa tuo ruoat kun tilaa ja maksaa. Eläkeläisillä on ateriapalvelu joka tuo maksua vastaan lämpimän ruoan.
Ja huonokuntoisille on hoitokoti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä tunnen myötätuntoa. Ei kai se niiden lasten vika ole, jos vanhemmilla on ongelmia.
Ne lapsethan ne juuri ovat se vanhemmilla oleva ongelma.
Niinpä. Muistan omasta lapsuudestani kuinka syötiin kaurapuuroa päivälliseksi, ja maito oli tarkoitettu aikuisten kahviin, ei juotavaksi. Leipää oli, mutta vain margariinia sen päällä. Juteltiin äidin kanssa asiasta jälkeenpäin nyt kun olen aikuinen, ja hän kertoi että asuntolainan korot oli silloin pilvissä ja hän oli juuri menettänyt työnsä, koska yritys lopetti Suomessa. Miten tuollaisia pystyisi ennakoimaan ennen kuin lapsia tekee... Itselläni onneksi jo velaton talo ja kunnolla säästöjä, mutta tiukkaa voisi tehdä, jos menettäisin työni ja sähkön hinta olisi edelleen korkea useita vuosia. No, onneksi ollaan miehen kanssa hyvin työllistävillä aloilla, mutta ei kaikki ole.
Tämä on minusta jotenkin itse tehty ongelma. Puuroa lautaselle vaan niin lapsi kasvaa. Ei kellekkään tarvitse kantaa vanukkaita, mehuja ja välipalaksi 500g jauhelihapakettia. Järki käteen. On ihan hullua, että lapset päättää mitä syödään ja vanhemmat stressaa riittääkö rahat. Vanhemmat päättää, ei lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Muistan omasta lapsuudestani kuinka syötiin kaurapuuroa päivälliseksi, ja maito oli tarkoitettu aikuisten kahviin, ei juotavaksi. Leipää oli, mutta vain margariinia sen päällä. Juteltiin äidin kanssa asiasta jälkeenpäin nyt kun olen aikuinen, ja hän kertoi että asuntolainan korot oli silloin pilvissä ja hän oli juuri menettänyt työnsä, koska yritys lopetti Suomessa. Miten tuollaisia pystyisi ennakoimaan ennen kuin lapsia tekee... Itselläni onneksi jo velaton talo ja kunnolla säästöjä, mutta tiukkaa voisi tehdä, jos menettäisin työni ja sähkön hinta olisi edelleen korkea useita vuosia. No, onneksi ollaan miehen kanssa hyvin työllistävillä aloilla, mutta ei kaikki ole.
Mutta kyllä näihinkin tilanteisiin voi ja pitää perheellisen varautua, eikä elää tapissa silloin kun menee hyvin. Sukanvarsien pitää pullottaa silloin kun on hyvä aika ja molemmilla työtä ja menot kannattaa jo valmiiksi mitoittaa niin että yhden palkalla pärjää.
Kyllä minäkin tunnen myötätuntoa tästä, vaikkei kommenttien perusteella näemmä saisi. Ihme asenne joillakin. Ei kai se lapsen vika ole jos vanhemmilla asiat huonosti!
Itseäni asia ei kosketa koska olen hyvin toimeentuleva. Vielä - koskaanhan ei tiedä mitä elämä tuo tullessaan ja asiat kääntyvät hyvästä huonoon silmänräpäyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Kai kaikilla normaali-ihmisillä nyt on vähintään 10 tai 20 tuhatta euroa tilillä ihan ylimääräistä säästettynä ennen kuin lapsia ruvetaan tehtailemaan, ellei sitten ole tarkoituskin elellä tuilla? Eikä niitäkään kannata tietysti hassata kaikkeen typerään. Eläminen maksaa ja tietenkin kaikki on kalliimpaa kun on enemmän suita ruokittavana ja harrastuksia maksettavana.
Jos lapset tekee nuorena niin mistä ihmeestä sillon on 20 000e säästöt?
Miksi? Eihän tarvita kuin viitseliäisyyttä. Eväät mukaan ja luontoon/rannalle/kaupungille. Museoihin ym on ilmaisia päiviä. Paljon on myös ilmaisia tapahtumia.
Vierailija kirjoitti:
Moni kodinhoitaja sanoo, että osalla eläkeläisistä on asunto kamalassa kunnossa, kun heillä ei ole siivouspalveluihin rahaa.
Suomessa ei ole ilmaisia siivouspalveluita. Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa.
Myös eläkeläiset voi siivota itse ja ennenkaikkea olla sotkematta. Yli 90 v anoppi asuu yksin ja pitää kodistaan huolen itse. Siistiä ja puhdasta on aina.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse edes olla mikään ongelmaperhe. Monelle tulee yllätyksenä, miten paljon murrosikäiset voivat syödä. Siinä sitten huuli pyöreenä luetaan netistä, kuinka joku talousguru ruokkii 6-henkisen perheensä 350 eurolla kuussa ja vielä pistää säästöön tonnin jos toisenkin.
Ei tarvitse olla mikään talousguru. Riittää varsin hyvin se, että kaupasta ostetaan pelkkiä raaka-aineita ja ruuat ja leivonnaiset valmistetaan itse kotona
Itsellä on vinkki tällaisille ihmisille:
MENKÄÄ RUOKAJONOON!
Ihan oikeasti ja ilman kettuilua, koska olen itsekin tehnyt niin. Siinä ei ole mitään hävettävää. Ne ruuatkin on nykyään jopa hyviä perusruokia, ja ainakaan omassa kaupungissa ei jonoa juuri edes ole. Itse en pystyisi nyt edes elämään ilman ruokajonoa, kun opintotuen ja asumistuen jälkeen jää noin 100€ kuussa.
Ei joka paikassa ole mitään ruokajonoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai kaikilla normaali-ihmisillä nyt on vähintään 10 tai 20 tuhatta euroa tilillä ihan ylimääräistä säästettynä ennen kuin lapsia ruvetaan tehtailemaan, ellei sitten ole tarkoituskin elellä tuilla? Eikä niitäkään kannata tietysti hassata kaikkeen typerään. Eläminen maksaa ja tietenkin kaikki on kalliimpaa kun on enemmän suita ruokittavana ja harrastuksia maksettavana.
Jos lapset tekee nuorena niin mistä ihmeestä sillon on 20 000e säästöt?
No ei pidä tehdä kakaroita Kelan piikkiin vaan vasta sitten kun oma taloudellinen tilanne sen kestää.
Vierailija kirjoitti:
Ei joka paikassa ole mitään ruokajonoja.
Mene paikkaan jossa on. Voit myös itse organisoida ruokajonon ja hävikkiruuat sinne. Tämä porukka odottaa suu auki, että paistetut makkarat lentää suuhun?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin tunnen myötätuntoa tästä, vaikkei kommenttien perusteella näemmä saisi. Ihme asenne joillakin. Ei kai se lapsen vika ole jos vanhemmilla asiat huonosti!
Itseäni asia ei kosketa koska olen hyvin toimeentuleva. Vielä - koskaanhan ei tiedä mitä elämä tuo tullessaan ja asiat kääntyvät hyvästä huonoon silmänräpäyksissä.
Normaalit ihmiset varautuu huonoihin aikoihin.
Eläkeläinen ei saa myöskään avustajaa.
Tietysti jos on rikas niin yksityiseltä voi tilata avustajan, kun maksaa itse.