Työpaikan vaihto mahdotonta, ei kutsuja haastatteluihin?
Kamppaileeko kukaan muu asian kanssa? Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa, ja olen ihan "kunniallisessa" asiantuntijatyössä. Työyhteisö on kuitenkin muuttunut todella ankeaksi, enkä ole tyytyväinen mm. yt-neuvotteluiden myötä muuttuneeseen työnkuvaani, joten olen syksystä saakka etsinyt uutta työtä. Sen ymmärrän, että voi olla vaikea saada paikkoja joihin oma tausta ei ole täydellisen sopiva, mutta olen todella järkyttynyt siitä, että niihin täydellisiinkään paikkoihin ei tule edes kutsuja haastatteluun!
Tai no, yhdessä haastattelussa olen sentään käynyt, mutta se paikka meni ilmeisesti henkilölle jolla oli vielä täsmällisempi kokemus kuin minulla.
Mutta kyllä syö valtavasti itsetuntoa, kun ei pääse edes haastatteluun niihin paikkoihin, joihin olisin periaatteessa täydellinen hakija. Ja kun kyse on korkeakoulututkintoa vaativista asiantuntijatöistä, niin hakijoitakaan ei luulisi sentään satoja olevan.
Kommentit (68)
No mitä sitten? Sellasta se sitten vaan on. Ei siinä kitinät auta.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on. Hyvistä työpaikoista on kova kilpailu. Työvoimapula on vain osa-aikaisiin hanttihommiin ja sote-alalla.
Niinpä näyttää olevan. Tulee vain aivan surkean epäonnistunut olo, kun on käyttänyt vuosia ja vuosia kouluttautumiseen ja hankkinut työkokemusta, ja kaiken sen jälkeen edes työpaikan vaihto ei onnistu millään. Tilannetta ei myöskään auta se, että lähipiirissä on ihmisiä jotka voivat käytännössä valita työpaikkansa, ja oman tilanteen vertaaminen heihin kyllä sattuu.
Kokeilepa samaa kun olet viis/kuuskymppinen ja työttömänä. Suurin osa työnantajista ei lähetä edes sitä kiitos-mutta-eikiitos -mailia. Hanttihommiin et enää kelpaa koska niihin otetaan vain nuoria opiskelijoita. Kuulemma tässä maassa on kova pula työntekijöistä??!?!
Oletko aktiivinen esim Linkedinissä? Monet työpaikat ei ole edes avoimesti haussa vaan rekrytoijat hakevat täsmähaulla. Itse saan monia tarjouksia sitäkautta (osa on kyllä hakuammuntaa, mutta on hyviäkin), 2 viimeisintä työtäkin olen saanut juuri tuota reittiä.
Kyllä niitä hakijoita niihin asiantuntijapaikkoihinkin riittää. Nykyään on kaikenmaailman maistereita ja YAMKin käyneitä, ja pelkkä ylempi korkeakoulututkinto voi olla kelpoisuusehtona haussa. Täällä saman asian kanssa kamppaileva, tosin vasta uran ja asiantuntijapolun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa samaa kun olet viis/kuuskymppinen ja työttömänä. Suurin osa työnantajista ei lähetä edes sitä kiitos-mutta-eikiitos -mailia. Hanttihommiin et enää kelpaa koska niihin otetaan vain nuoria opiskelijoita. Kuulemma tässä maassa on kova pula työntekijöistä??!?!
Joo, voin vain kuvitella että on vaikeaa... sitä ei kiitos -viestiä ei muuten yleensä tule minullekaan. Se on mielestäni ihan törkeää. Hakemuksen tekoon menee kuitenkin paljon aikaa jos ihan tosissaan hakee, ja työnantaja osoittaa syvällä hiljaisuudella että ei kunnioita hakijan panostusta ollenkaan.
Ap
Sentään sinulla on koulutus. Minulla ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Oletko aktiivinen esim Linkedinissä? Monet työpaikat ei ole edes avoimesti haussa vaan rekrytoijat hakevat täsmähaulla. Itse saan monia tarjouksia sitäkautta (osa on kyllä hakuammuntaa, mutta on hyviäkin), 2 viimeisintä työtäkin olen saanut juuri tuota reittiä.
Olen kyllä siellä, joskaan en aktiivisesti julkaise siellä mitään omia juttuja. Saanko kysyä millä alalla olet? On jotenkin vaikea nähdä että minulle tultaisiin linkedinin kautta töitä tarjoamaan, enkä ole ainakaan kuullut että muillekaan olisi tultu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä hakijoita niihin asiantuntijapaikkoihinkin riittää. Nykyään on kaikenmaailman maistereita ja YAMKin käyneitä, ja pelkkä ylempi korkeakoulututkinto voi olla kelpoisuusehtona haussa. Täällä saman asian kanssa kamppaileva, tosin vasta uran ja asiantuntijapolun alussa.
Jep, on kyllä aina kiva jos näkee ilmoituksen, jossa toivotaan nimenomaan sitä tutkintoa mikä itsellä on. Sen luulisi rajaavan hakijamäärää edes vähän.
Itse urapolkuni alussa kuvittelin että kun vauhtiin päästään niin kyllä se siitä, mutta valitettavasti totuus on ainakin omalla kohdallani, että yhtä vaikeaa on edelleen....
Ap
Sulla sentään on työpaikka ja rahaa tulee tilille. Mietipä hetki työttömän tilannetta hakiessaan paikkoja...
Vierailija kirjoitti:
Sulla sentään on työpaikka ja rahaa tulee tilille. Mietipä hetki työttömän tilannetta hakiessaan paikkoja...
Olen toden totta kiitollinen että töitä on, en väheksy sitä ollenkaan. Työssäni en kuitenkaan enää millään muotoa viihdy eikä mielestäni työntekijöitä kohdella hyvin, joten haluaisin päästä aloittamaan puhtaalta pöydältä. Tuntuu ikävältä, että työnantaja voi toimia miten haluaa, kun ihmiset eivät pääse vaihtamaan työpaikkaa!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on. Hyvistä työpaikoista on kova kilpailu. Työvoimapula on vain osa-aikaisiin hanttihommiin ja sote-alalla.
Hyvistä työpaikoista, mutta vielä paljon kovempi on hanttihommista. https://yle.fi/a/74-20068048 Oma kokemukseni on samanlainen. Mitä enemmän koulutusta ja kokemusta työ vaatii, sitä vähemmän hakijoita ja vähemmän vaativiin tehtäviin hakijoita voi olla aivan hirveästi.
Ap:lle sanon että sellaista se on. Ei työpaikkaa voi useinkaan vaihtaa tuosta vain, etenkään nykyisessä tilanteessa, jossa firmoilla menee huonosti ja paljon työttömyyttä. Moni etsii ja hakee parempaa työtä vuosia ennenkuin nappaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvistä työpaikoista, mutta vielä paljon kovempi on hanttihommista. https://yle.fi/a/74-20068048 Oma kokemukseni on samanlainen. Mitä enemmän koulutusta ja kokemusta työ vaatii, sitä vähemmän hakijoita ja vähemmän vaativiin tehtäviin hakijoita voi olla aivan hirveästi.
Ap:lle sanon että sellaista se on. Ei työpaikkaa voi useinkaan vaihtaa tuosta vain, etenkään nykyisessä tilanteessa, jossa firmoilla menee huonosti ja paljon työttömyyttä. Moni etsii ja hakee parempaa työtä vuosia ennenkuin nappaa.
Näin se sitten kai vaan on. Periaatteessa lohduttavaa jos en ole ainut kenellä on vaikeaa, vaikka tietenkään en toivo kenellekään tällaisia haasteita. Pieni katkeruus nousee kyllä pintaan, kun melkein 10 vuotta yhteensä käytetty korkeakouluopintoja puurtaessa ja samalla töitä tehdessä, ja lopputulos on TÄMÄ?? Alankin valitsin sen mukaan että töitä saattaisi olla, vaikka veri olisi vetänyt opiskelemaan ei-niin-työllistäviä aloja...
Olen huomannut. Avoimista työpaikoista ilmoitellaan kyllä somessa ja kaikilla hakualustoilla mutta näihin hakemuksiin ei sitten vastata mitään. Enää ei edes hakuajan päätyttyä tule ilmoitusta että paikka on jo täytetty, kiitos mielenkiinnostasi.
En tiedä mitä tämä oikein on, avoimia paikkoja vaikka kuinka paljon mutta ketään niihin ei palkata.
Hmm, mistäs alasta ja minkälaisesta asiantuntiuudesta on kyse ?
Mikäli teknologia-alalla olet insinöörinä nii saat kyllä valita mihin menet, tietenkin täytyy olla 5v työkokemusta ja näyttöjä että jaksaa painaa hommia paremmin kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, mistäs alasta ja minkälaisesta asiantuntiuudesta on kyse ?
Mikäli teknologia-alalla olet insinöörinä nii saat kyllä valita mihin menet, tietenkin täytyy olla 5v työkokemusta ja näyttöjä että jaksaa painaa hommia paremmin kuin muut.
En ole insinööri, olisinpa :D Tai vaikka lääkäri. Kaupallisella alalla, ja erikoistuminen sen suuntainen että töitä olisi luullut riittävän edes kohtuullisesti...
Ap
Hups, mokasin edellisen lainauksen!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, voin vain kuvitella että on vaikeaa... sitä ei kiitos -viestiä ei muuten yleensä tule minullekaan. Se on mielestäni ihan törkeää. Hakemuksen tekoon menee kuitenkin paljon aikaa jos ihan tosissaan hakee, ja työnantaja osoittaa syvällä hiljaisuudella että ei kunnioita hakijan panostusta ollenkaan.
Ap
Niin, miksi näin sähköpostin aikakaudella ei lähetetä edes lyhyttä "kiitos mielenkiinnosta, mutta valintamme ei osunut sinuun " tms. viestiä. Siksikö, jos on paljon hakijoita?
Tsemppiä kuitenkin elämässä eteenpäin, toivotaan että uusia ovia avautuu.
"Ja kun kyse on korkeakoulututkintoa vaativista asiantuntijatöistä, niin hakijoitakaan ei luulisi sentään satoja olevan. "
Jokaiseen esim. tieto-ja viestintätekniikan insinöörin koulutusta vastaavaan paikkaan hakee lähes poikkeuksetta 70-150 hakijaa. Jos ei ole juuri sopivaa täsmäkoulutusta ja aiempaa työkokemusta juuri kyseisestä työstä, niin mahdoton saada työtä.