Saako nykyään alakoulussa helpommin numeroita kuin ennen?
Olin itse (80-luvulla) luokkani parhaita noin yhdeksän keskiarvolla. Nyt molempien omien lasteni (eri kouluissa Helsingissä) keskiarvot noin 9,5 ja molempien kaikilla kavereilla myös reippaasti yli yhdeksän todistukset. Ihan tavallisia lapsia minusta ovat kaikki.
Aloin miettiä, että onko kriteerit arvosanoille jotenkin muuttuneet, vai onko tämä vain sattumaa?
Kommentit (13)
Heh heh. Kiitos vastauksesta. Noh, eipä tällä niin väliä ja voihan tuota opettajiltakin kysyä. Ajattelin vaan, jos täällä jollakulla olisi tietoa tai samoja havaintoja.
Ei ole, itse vain istuskelin läpi ala-asteen ja todistuksessa oli 9-10 kaikki numerot. Nykyisin on sentään jo joku roti. Tai ehkä olin se hiljainen tyttö, jota opettaja ei edes muistanut, että miten sillä menee, jotan varmuuden vuoksi antoi hyvän numeron. 6 luokalla muuten meillä ei ollut kokeita ollenkaan, koska "kyllä teillä sitten ensi vuonna yläasteella ehtii niitä kokeita olemaan yllin kyllin". Silti opettaja jostain tiesi antaa todistukseen numerot. :O
Mun molemmilla lapsilla todistuksessa numerot kaseja ja ysejä, koenumerot vaihdelleet 7,5-10.
Itselläni oli aina yli ysin keskiarvo. Eli oma kokemus toisinpäin kuin ap:lla.
Ei hajuakaan? Mutta alakoulun opettaja tai yläkoulun? Oli hettänyt kävetytelle kortin,Jossa i.k. polku ja alituneli Myllypuron palloiluhallin luokse vie tie 00920. Oppilas oli Elli ja kaunit sanat opetajalle joka myös jäi eläkeelle. Joten opettajat eivät tarvitse mitään.Eivät arvosta mitään .Nostin kortin sinä alikulku tunelin vieressä olevan kapeli kapin pälle.Jospa moni vanhempi luksi sen ja ymärtäisi asioita,eikä miettisi opettaja lahjoja.Oletetavasti kortti kini kukassa? Koska on reijitys rikki revitty.
Ei saa, mutta arvostellaan vähän eri tavalla. Tuntityöskentely tärkeässä roolissa.
Minäkin vähän hämmästelen kun omien lasten keskiarvot alakoulussa on olleet 9,0-9,5 haarukassa, vaikka kumpikaan ei juuri näe vaivaa koulun eteen. Kyllä ne pääsääntöisesti läksyt tekee ja aineesta riippuen lukee kokeisiin, mutta ei mitenkään isommin. Toisesta veikkaan ettei ujoutensa vuoksi ole hirveästi äänessä, toisesta taas kiitos Wilman tiedän että on äänessä enemmänkin kuin tarvitsisi eikä aina asiaa.
Itselläkin keskiarvo oli alakoulussa ysin kieppeillä, mutta olinkin stressaantunut hikari jolla ei ollut juuri kavereita joiden kanssa viettää vapaa-aikaa.
Vasta 4. Luokalla saa mitään numeroita. Sitä ennen vain hyväksytty/ hylätty tai "vaatii vielä harjoittelua"
Taso on jostain syystä laskenut ja kuitenkaan ketään ei haluta jättää luokalle. Tämä tekee heiluriliikkeen:
Ennen 4 onkin nyt 5, 6 tai 7.
Joten ennen 5 onkin 6, 7 tai 8.
Ennen 6 onkin 7, 8 tai 9.
jne...
Vierailija kirjoitti:
Heh heh. Kiitos vastauksesta. Noh, eipä tällä niin väliä ja voihan tuota opettajiltakin kysyä. Ajattelin vaan, jos täällä jollakulla olisi tietoa tai samoja havaintoja.
myönnä vaan, että olet paskempi kuin lapsesi
Moni tuntuu kyllä helpolla saavan hyvät numerot.
Meillä taas herätti ihmetystä lapsen musiikin numero. Siitä tuli 6. Lapsi sanoo itse osallistuvan tunnilla kaikkeen ja käyttäytyvän hyvin.
Muut numerot olivat 8-10.
Riippuu koulusta. Helsingissä tosi isoa hajontaa, jossain saa numerot helpolla ja toisaalla taas ei.
Numeron saa aika helpolla. Eri asia sitten minkä numeron.