Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jopa aikuisilla miehillä nykyään juhlakenkinä valkoiset tennarit :(

Vierailija
05.06.2022 |

Onhan se kai ekologista, että samoilla kengillä tallustellaan maitokauppaan ja ylioppilasjuhliin, mutta kyllä minä soisin joidenkin perinteiden säilyvän. Näin juuri somessa kuvan, jossa perhe poseerasi iloisena uuden ylioppilaan kanssa. Juhlakalulla tyylikkäät ruskeat juhlakengät ja perheen isällä ja pojalla hohtavat valkoiset möhkylätennarit puvun kanssa. :( Kyllä ylioppilas vei homman 100-0. Olenko ainoa kalkkis vai mitä muut mieltä?

Kommentit (234)

Vierailija
141/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tennarit ei ole juhlakenkä, olivatpa ne puhtaat tai ei.

Riippuu juhlasta. Ylioppilasjuhlaan voi tennarit, jotka ei ole juhlakengät.

Vierailija
142/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rippijuhlat, ylppärit ja kuusikymppiset ovat esimerkkejä juhlista, joihin kukaan ei osallistu tennareissa eikä lenkkareissa, ei edes siisteissä.

Nuo on just juhlia joihin osallistutaan tennareissa. Häihin vähän muodollisempaa, ja firman eläkejuhmiin. Häitäkin on monenlaisia. Itse olin vihreä morsian. Ja kaikilla oli hauskaa, vaikka viinaa jäi yli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tumman puvun jalkineet ovat etiketin mukaan aina mustat. Harva tietää, että miesten pitää etiketin mukaan pitää polvisukkia ettei säärtä näy puvun lahkeen alta. Onnea vaan mammoille miestensä ja poikiensa sukkakaupoille!

Tuokin on sovellettu. Ei polvisukka ole mikään sääntö, vaan se että sukka on niin pitkä, ettei istuessa lahkeen noustessa näy paljasta pintaa. Polvisukka tietysti takaa sen, mutta harva niitä käyttää. Ja ihmettelen, kun ei puhuta kuinka monta senttiä paidan hihan pitää näkyä puvun hihan alta? Tai kuinka taskuliina taitellaan tai solmioneulan oikea kohta?

Ihme nillitustä. Esim YO- juhlat on nuorten juhlat ja siksi niissä voi mennä millä juhlatyylillä tahansa.

Eihän sukkien pidä olla polvisukat vaan tarpeeksi pitkät, esim. polveen asti.. Daa?

Nouseeko sinulla lahje polveen? Ehkä on liian lyhyet lahkeet. Pukusukat on puoleen pohkeeseen. Yleensä se riittää.

Vierailija
144/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tumman puvun jalkineet ovat etiketin mukaan aina mustat. Harva tietää, että miesten pitää etiketin mukaan pitää polvisukkia ettei säärtä näy puvun lahkeen alta. Onnea vaan mammoille miestensä ja poikiensa sukkakaupoille!

Tuokin on sovellettu. Ei polvisukka ole mikään sääntö, vaan se että sukka on niin pitkä, ettei istuessa lahkeen noustessa näy paljasta pintaa. Polvisukka tietysti takaa sen, mutta harva niitä käyttää. Ja ihmettelen, kun ei puhuta kuinka monta senttiä paidan hihan pitää näkyä puvun hihan alta? Tai kuinka taskuliina taitellaan tai solmioneulan oikea kohta?

Ihme nillitustä. Esim YO- juhlat on nuorten juhlat ja siksi niissä voi mennä millä juhlatyylillä tahansa.

Eihän sukkien pidä olla polvisukat vaan tarpeeksi pitkät, esim. polveen asti.. Daa?

Nouseeko sinulla lahje polveen? Ehkä on liian lyhyet lahkeet. Pukusukat on puoleen pohkeeseen. Yleensä se riittää.

Polvisukkia suositeltiin pukeutumiskonsultin tekemissä miesten pukeutumisohjeissa kesäjuhlia ajatellen, en minä sitä itse keksinyt. Oletko sinä sitten pukeutumiskonsulttia tietävämpi?

Vierailija
145/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et vain voi mennä tennareissa juhliin, jos noudatat juhlaetikettiä!

Väitän, että siellä juhlissä jokainen rikkoo jotain etikettisääntöä. Pöydässä, kätellessä, kello, taskuliina tai ilman, naisten kampaus, lapset yms. Voisimmeko sopia, että juhliin laitetaan juhlavaa, mutta sellaista missä itse viihtyy ja tuntee itsensä juhlaksi. Meillä kyllä mentiin vieraaksi yo-juhliin housuissa, käsilaukun kanssa, matalissa kengissä, pojalla farkut, kaupuspaita ja pikkutakki. Mielestäni näytettiin ihan juhlailta, mutta ei miltään tökkösuolatuilta. Nuorilla oli tosi mageita pukuja, väitä, hattuja, tennareita ja buutseja ja näyttivät juhlailta. Ja kaikilla oli hauskaa ja hyvä fiilis.

Vierailija
146/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva mennä kesäjuhliin jos ap:n tapaisia toisten pukeutumiseen kohdistuvia arvostelijoita on juhlissa enemmänkin. Kannattaisi keskittyä enemmän siihen miksi juhlitaan kuin miten juhlitaan niin olisit juhlien arvoinen. Sydämen sivistys on tärkeämpää kuin tennarit.

Vierailija
147/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polvisukkia suositeltiin pukeutumiskonsultin tekemissä miesten pukeutumisohjeissa kesäjuhlia ajatellen, en minä sitä itse keksinyt. Oletko sinä sitten pukeutumiskonsulttia tietävämpi?

Olen. Näin se artikkelin. Saahan sitä laittaa polvisukat jos tuntee olonsa varmemmaksi. Harva kuitenkaan polvisukista tykkää. Varsinaiset pukusukat eivät ole polvisukat. Kesäjuhliin kelpaa nykyään kengät ilman sukkia. Ajatella. Jotkut muodolliset juhlat on erikseen, mutta kyllä pukusukat niihinkin riittää. Ei tarvitse olla polvisukat. Itse väitän, että istumisasento on törkeä, jos tarvitaan polvisukkia.

Vierailija
148/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä joitain vaikeuksia kirjoittaa ymmärrettävää suomea? Käytätte molemmat monikkoa ja yksikköä sikin sokin virkkeessä. 

"Tennarit eivät ole juhlakengät, olivatpa ne puhtaat tai ei. "

"Riippuu juhlasta. Ylioppilasjuhlaan voi _laittaa_ tennarit, jotka eivät ole juhlakengät."

Kun käytetään sanaa "tennariT" (monikko), niin silloin myös monikossa on "juhlakengäT" taivutettuna. "Tennari" yksikössä, joten silloin käyetään sanaa "juhlakenkä". 

"Ei ole" on yksikkö = yhtä asiaa tarkoittava, kun taas "eivät ole" on monikko = monta asiaa  tarkoittava.

Vierailija
149/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen. Näin se artikkelin. Saahan sitä laittaa polvisukat jos tuntee olonsa varmemmaksi. Harva kuitenkaan polvisukista tykkää. Varsinaiset pukusukat eivät ole polvisukat. Kesäjuhliin kelpaa nykyään kengät ilman sukkia. Ajatella. Jotkut muodolliset juhlat on erikseen, mutta kyllä pukusukat niihinkin riittää. Ei tarvitse olla polvisukat. Itse väitän, että istumisasento on törkeä, jos tarvitaan polvisukkia.

Saahan sitä uskoa omiin harhoihinsa mutta pukeutumiskonsultti on pukeutumisen ammattilainen, sinä olet vain joku randomi mielipiteineen.

Vierailija
150/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää sanoa, että nautin yo-juhlissa nuorten tyylikkäistä, kaikkia etikettisääntöjä rikkovista juhlavaatteista. Ja nimenomaan kenkävariaatiot oli mageita. Ja oli hattuja ja kuviollisia pukuja ja blingblingiä pojilla. Tuntui erittäin juhlavalta. Oma poika on konservatiivinen pukeutuja, varmaan vastareaktio minun hippimäisyyteen.

Vierailija
151/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä uskoa omiin harhoihinsa mutta pukeutumiskonsultti on pukeutumisen ammattilainen, sinä olet vain joku randomi mielipiteineen.

Polvisukat oli sen mielipide. Ei protokollaa. Turha tästä on jankata. Voi laittaa polvisukat jos niistä tykkää.

Vierailija
152/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä? Monella kengät jätetään eteiseen joten se on ihan sama, onko eteiseen kävellessä tennarit vai kiillotetut nahkakengät.

Alaviistostako se kuva oli otettu lähikuvana, vai miyen kengät pilasi koko kuvan?

Etikettimoka jättää kengät eteiseen. Juhlakengät pidetään sisälläkin jalassa.

Vierailija
153/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä joitain vaikeuksia kirjoittaa ymmärrettävää suomea? Käytätte molemmat monikkoa ja yksikköä sikin sokin virkkeessä. 

"Riippuu juhlasta. Ylioppilasjuhlaan voi _laittaa_ tennarit, jotka eivät ole juhlakengät."

Kun käytetään sanaa "tennariT" (monikko), niin silloin myös monikossa on "juhlakengäT" taivutettuna. "Tennari" yksikössä, joten silloin käyetään sanaa "juhlakenkä". 

"Ei ole" on yksikkö = yhtä asiaa tarkoittava, kun taas "eivät ole" on monikko = monta asiaa  tarkoittava.

Puhelin tekee aika paljon omiaan. Korjaukset puhelin saattaa kirjata vääräksi uudestaan. Ja näitä on ärsyttävä tarkistaa, koska tekstistä näkyy vain pieni osa kerrallaan. Siinä olet oikeassa, että näitä keskusteluja ei tule arvosttetua, että panostaisi kieleen. Toisaalta en kirjoita, teen töitä numeroiden kanssa. Olen niistä tarkka ja kirjoittaminen ja puhuminen on toisarvoista.

Vierailija
154/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitän, että siellä juhlissä jokainen rikkoo jotain etikettisääntöä. Pöydässä, kätellessä, kello, taskuliina tai ilman, naisten kampaus, lapset yms. Voisimmeko sopia, että juhliin laitetaan juhlavaa, mutta sellaista missä itse viihtyy ja tuntee itsensä juhlaksi. Meillä kyllä mentiin vieraaksi yo-juhliin housuissa, käsilaukun kanssa, matalissa kengissä, pojalla farkut, kaupuspaita ja pikkutakki. Mielestäni näytettiin ihan juhlailta, mutta ei miltään tökkösuolatuilta. Nuorilla oli tosi mageita pukuja, väitä, hattuja, tennareita ja buutseja ja näyttivät juhlailta. Ja kaikilla oli hauskaa ja hyvä fiilis.

* "juhlaksi" = juhlavaksi

* "juhlailta" = juhlavilta / juhlallisilta (juhlailta muodostuu sanoista juhla ja ilta = juhlapäivän päätös juhlailta ja näin ollen tarkoittaa eri asiaa mitä kirjoittaja antaa ymmärtää). Suomen kielen rappio on tosiasia.

* tönkkösuolatuilta

Ihan kiva, että teillä oli housut jalassa, ilman niitä olisi voinut olla hieman kiusallista. 

Vierailija
155/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa nimenomaan käytin sitä tehokeinona ja se oli napattu edellisestä kommentista.

Vierailija
156/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

* "juhlaksi" = juhlavaksi

* "juhlailta" = juhlavilta / juhlallisilta (juhlailta muodostuu sanoista juhla ja ilta = juhlapäivän päätös juhlailta ja näin ollen tarkoittaa eri asiaa mitä kirjoittaja antaa ymmärtää). Suomen kielen rappio on tosiasia.

* tönkkösuolatuilta

Ihan kiva, että teillä oli housut jalassa, ilman niitä olisi voinut olla hieman kiusallista. 

Etiketin mukaan naisilla on juhlapuku, joka on mekko.

Vierailija
157/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä menee Stubb Forssellin häihin sinisessä puvussa ja sinisissä kengissä.

https://www.iltalehti.fi/viihde/a/2014080918556788

Mutta ei iki maailmassa menisi lenkkitossut jalassa! Joku raja sentään pukeutumisella. On eri asia pukeutua perinteiden vastaisesti kuin olla laiska juntti ja mennä ne vanhat lenkkarit jalassa juhliin. Jos ei ole kunnollisia juhlavaatteita niin sitten pitää hankkia sellaiset jostain. Muut vaihtoehdot on pelkästään laiskuutta ja epäarvostusta juhlien järjestäjää kohtaan.

Vierailija
158/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löydän tuosta Stubin kuvasta vaikka kuinka monta etikettivirhettä. Mutta miksi ihmeessä pitäisi seurata niin jäykästi jotain etikettiä? Eikö tuokin pariskunta ole ihan kesähäiden arvoinen ja juhlavan näköisiä, vaikka rikkovat pukeutumissääntöjä?

Vierailija
159/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä ap kalkkis ole, mutta olet  kallellaan konservatiiviseen, perinteiseen pukeutumiseen ja kuvan miehillä taas innostus tämän hetken trendeihin. 

TArinastasi jäi se osuus  pois, millaiset vaatteet kuvan miehillä oli? Pelkkien kenkien perusteella on vaikea sanoa heistä yhtään mitään.

Makuasioista on hirveän vaikea keskustella asiallisesti, Minulle neuvottiin se asia jo lapsena ja pysymään kohteliaasti hiljaa ja olla tuomitsematta muiden asuratkaisuja. Äiti sanoi silloin, että niin tunnistaa sivistyneen ja hyvätapaisen ihmisen. Isäni vielä lisäsi, että ennakkoluuloisuus vie monta hyvää tuttavuutta elämästä.

Tarkoitus oli keskustella tästä ilmiöstä yleisellä tasolla. Totta on, että sivistynyt ihminen ei puhu pahaa eikä osoittele tai nyrpistele nenää kenellekään. Se ei ollut nytkään tarkoitus, mutta ehkä aloituksesta saa sellaisen kuvan. Tämä on hyvä tilaisuus tutkia itseänikin; olenko tosi asiassa pikkusieluinen niuho, joka nostaa itsensä muiden yläpuolelle? Itselleni ainakin kiihkeästi vakuuttelen, että jään vain kaipaamaan sitä ylös maanpinnalta kohottavaa fiilistä, joka pienistä asioista juhlapäivään rakentuu. Ja uteliaisuus tietysti, että miksi muut ajattelevat eri tavalla?

Joku kysyi linkkiä "tapatietouteen". En osaa neuvoa. Voisin kuvitella, että jotain sivustoja löytyy. Ennen oli tapatietoutta käsitteleviä kirjoja, ja itsellä perusasiat on tulleet kotikasvatuksen ja yleissivistyksen myötä. Opiskeluajoiltakin jotain tarttui. Ap

Olet niuho. Olen akateemista perheestä ja sellaisissa piireissä pyörin nykyäänkin. Tapakurssit on käyty. Liki 70v äitinikin ymmärtää että tennarit ovat nykyään muotia vaikka niitä vähän ihmetteleekin.

AP ei ole varmaan myöskään shoppaillut tennareita kun ei tiedä että ne ovat usein paljon kalliimpia kun nahkakengät. Ne ei ehkä sovi juhliin joiden kutsussa lukee 'tumma puku', mutta ovat ihan sopivat esimerkiksi ylppäreihin.

Vierailija
160/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä ap kalkkis ole, mutta olet  kallellaan konservatiiviseen, perinteiseen pukeutumiseen ja kuvan miehillä taas innostus tämän hetken trendeihin. 

TArinastasi jäi se osuus  pois, millaiset vaatteet kuvan miehillä oli? Pelkkien kenkien perusteella on vaikea sanoa heistä yhtään mitään.

Makuasioista on hirveän vaikea keskustella asiallisesti, Minulle neuvottiin se asia jo lapsena ja pysymään kohteliaasti hiljaa ja olla tuomitsematta muiden asuratkaisuja. Äiti sanoi silloin, että niin tunnistaa sivistyneen ja hyvätapaisen ihmisen. Isäni vielä lisäsi, että ennakkoluuloisuus vie monta hyvää tuttavuutta elämästä.

Tarkoitus oli keskustella tästä ilmiöstä yleisellä tasolla. Totta on, että sivistynyt ihminen ei puhu pahaa eikä osoittele tai nyrpistele nenää kenellekään. Se ei ollut nytkään tarkoitus, mutta ehkä aloituksesta saa sellaisen kuvan. Tämä on hyvä tilaisuus tutkia itseänikin; olenko tosi asiassa pikkusieluinen niuho, joka nostaa itsensä muiden yläpuolelle? Itselleni ainakin kiihkeästi vakuuttelen, että jään vain kaipaamaan sitä ylös maanpinnalta kohottavaa fiilistä, joka pienistä asioista juhlapäivään rakentuu. Ja uteliaisuus tietysti, että miksi muut ajattelevat eri tavalla?

Joku kysyi linkkiä "tapatietouteen". En osaa neuvoa. Voisin kuvitella, että jotain sivustoja löytyy. Ennen oli tapatietoutta käsitteleviä kirjoja, ja itsellä perusasiat on tulleet kotikasvatuksen ja yleissivistyksen myötä. Opiskeluajoiltakin jotain tarttui. Ap

Olet niuho. Olen akateemista perheestä ja sellaisissa piireissä pyörin nykyäänkin. Tapakurssit on käyty. Liki 70v äitinikin ymmärtää että tennarit ovat nykyään muotia vaikka niitä vähän ihmetteleekin.

AP ei ole varmaan myöskään shoppaillut tennareita kun ei tiedä että ne ovat usein paljon kalliimpia kun nahkakengät. Ne ei ehkä sovi juhliin joiden kutsussa lukee 'tumma puku', mutta ovat ihan sopivat esimerkiksi ylppäreihin.

Ap ei ole puhunut tennareiden hinnasta mitään. Kirjoittamieni viestien perässä lukee Ap. Tiedän kyllä mitä tennarit maksavat, enkä missään vaiheessa ole kirjoittanut, että juhlakenkien pitäisi olla kalliit. Itse olin eilen ylioppilasjuhlissa Pertti Palmrothin avokkaissa, jotka ostin käytettynä, toki hyväkuntoisina. Hinta ei ole tässä nyt se pointti. Ap