Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jopa aikuisilla miehillä nykyään juhlakenkinä valkoiset tennarit :(

Vierailija
05.06.2022 |

Onhan se kai ekologista, että samoilla kengillä tallustellaan maitokauppaan ja ylioppilasjuhliin, mutta kyllä minä soisin joidenkin perinteiden säilyvän. Näin juuri somessa kuvan, jossa perhe poseerasi iloisena uuden ylioppilaan kanssa. Juhlakalulla tyylikkäät ruskeat juhlakengät ja perheen isällä ja pojalla hohtavat valkoiset möhkylätennarit puvun kanssa. :( Kyllä ylioppilas vei homman 100-0. Olenko ainoa kalkkis vai mitä muut mieltä?

Kommentit (234)

Vierailija
181/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- - pitäisikö edelleen pukeutua niinkuin isovanhemmat aikanaan. Yllättävän moni ajattelee näköjään että jälkimmänen on toivottavaa.

Osaatko arvella, miksi yllättävän moni ajattelee niin?

Toki, kaikki ei ymmärrä että ajat muuttuu. Yleensä tällaisten henkilöiden muukin pukeutuminen ja habitus on hieman muodista jäljessä, eikä siinä sinänsä ole mitään pahaa.

Ei olekaan pahaa. Tyylikkäät ihmiset itse asiassa välttelevät muotia. Muoti ei ole tyylikästä.

Vierailija
182/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on näitä oman elämänsä rebeleitä, joiden mielestä etiketti ei koske heitä.

Ei, tennarit eivät ole juhlakenkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ylppärit ole niin erikoiset juhlat, että niihin pitäisi joku kolmiosainen puku päällä mennä. Jopa tuore ylioppilas oli pukeutunut suht casuaalisti. Häihin ja sellaisiin pukeudutaan sitten paljon särmemmin.

Vierailija
184/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhlapukeutumisen säännöt ja konventiot elävät ajassa ja hyvä niin. Siistit ja puhtaat tennarit, minkäväriset vaan, ovat nuorelle tai tyyliltään nuorekkaalle (eri kuin ns. Tauski-tyyli) aivan hyvä valinta juhliin. Itselläni on ns. juhlatennarit, joita olen käyttänyt monissa akateemisessa juhlissa mekkojen kanssa eikä kukaan ole katsonut kieroon.

Pukeuduhan sinä Tauski-tyyliin vaan, niin kunnolla pukeutuneet näyttävät rinnallasi entistäkin paremmilta.

Jos olisit akateemisissa juhlissa kuten väitöksissä tai promootioissa tai karonkoissa pyörinyt, niin tietäisit, että  niissä on erittäin tarkat pukeutumiskoodit.

Olen pyörinyt sen verran, että tiedän kaikissa kolmessa tilaisuudessa olevan täysin erilaiset pukukoodit ja että niissä on vaihtelua myös tieteenaloittain ja laitoksittain. Olen ollut noin kahdessakymmenessä karonkassa ja hieman useammassa väitöksessä neljässä eri yliopistossa, joten väitän tietäväni jotain. Väitökseen voi mennä siisteissä arkivaatteissa yleisöksi, karonkassa on vaihtelua todella paljon pukeutumisen suhteen (viimeksi väittelijällä ja kustoksella oli frakki ja vastaväittäjällä puku, sitä edellisessä housupuku kaikilla kolmella housupuku ja omassa väitöksessä ja karonkassa minulla oli mekko ja ne pahamaineiset paljettitennarit). Promootioon ei läheskään jokainen tohtori mene, ja niihin tarvitaan yleensä useampi, tarkkaan määritelty vaatekerta ainakin naisille. Mutta toki, tule neuvomaan akateemisten juhlien pukeutumisesta.

Vierailija
185/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa nämä nykypäivästä nalkuttavat ja "boomereiksi" muita kirjoittajia haukkuvat. Tennarit juhlapuvun kanssa alkavat itse asiassa olla jo vankasti eilispäivää, mutta ainahan täällä tullaan tosi paljon trendeistä jäljessä. Jos haluaisi oikeasti olla trendikäs ja erilainen kuin naapurin boomeri, niin biker-nilkkurit puvun kanssa ovat sitä todellista "tätä päivää".

Ei sillä, että minua kiinnostaisi, miten muodikkaasti ihmiset yo-juhliin pukeutuvat. Mutta turha niitä tennareita on millään nykypäivän muodilla perustella.

Vierailija
186/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nämä nykypäivästä nalkuttavat ja "boomereiksi" muita kirjoittajia haukkuvat. Tennarit juhlapuvun kanssa alkavat itse asiassa olla jo vankasti eilispäivää, mutta ainahan täällä tullaan tosi paljon trendeistä jäljessä. Jos haluaisi oikeasti olla trendikäs ja erilainen kuin naapurin boomeri, niin biker-nilkkurit puvun kanssa ovat sitä todellista "tätä päivää".

Ei sillä, että minua kiinnostaisi, miten muodikkaasti ihmiset yo-juhliin pukeutuvat. Mutta turha niitä tennareita on millään nykypäivän muodilla perustella.

Niin ja piti sanoa, että kaikista trendikkäimmät miesten juhlakengät tällä hetkellä ovat ihan ne "tylsät kusiluikkarit" :D Sopii katsoa kuvia mistä tahansa isosta tilaisuudesta, vaikkapa Met Galasta.

Vierailija
187/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva tietää paljasjalkakengistä ja varsinkaan sitä, että niitäkin on juhlakenkämallisina. Perinteiset juhlakengät ovat niin hemmetin kapeat jaloille ettei niitä voi käyttää kun varpaat ja päkiät lyttääntyy kasaan ja tulee hirveät vaivaisenluut. Tennarit on jalalle huomattavasti mukavammat ja terveellisemmät kuin suippokärkiset juhlakengät. Paitsi jos ne tennaritkin on jotkin suippokärkiset oksetukset...

Olen käyttänyt pj-kenkiä jo pari vuotta ja kapeakärkisiin kenkiin en enää vaihda. Eikä minulle kyllä koskaan ole vaivaisenluita edes kehittynyt.

Vierailija
188/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puvun kanssa sopii hienosti myös turvakengät. Ei haittaa, jos tansseissa joku astuu varpaille.

Vierailija
189/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biker nilkkurithan ne vasta onkin tyylikkäät kengät. 🤔

Vierailija
190/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tumman puvun jalkineet ovat etiketin mukaan aina mustat. Harva tietää, että miesten pitää etiketin mukaan pitää polvisukkia ettei säärtä näy puvun lahkeen alta. Onnea vaan mammoille miestensä ja poikiensa sukkakaupoille!

Tuokin on sovellettu. Ei polvisukka ole mikään sääntö, vaan se että sukka on niin pitkä, ettei istuessa lahkeen noustessa näy paljasta pintaa. Polvisukka tietysti takaa sen, mutta harva niitä käyttää. Ja ihmettelen, kun ei puhuta kuinka monta senttiä paidan hihan pitää näkyä puvun hihan alta? Tai kuinka taskuliina taitellaan tai solmioneulan oikea kohta?

Ihme nillitustä. Esim YO- juhlat on nuorten juhlat ja siksi niissä voi mennä millä juhlatyylillä tahansa.

Eihän sukkien pidä olla polvisukat vaan tarpeeksi pitkät, esim. polveen asti.. Daa?

Nouseeko sinulla lahje polveen? Ehkä on liian lyhyet lahkeet. Pukusukat on puoleen pohkeeseen. Yleensä se riittää.

Polvisukkia suositeltiin pukeutumiskonsultin tekemissä miesten pukeutumisohjeissa kesäjuhlia ajatellen, en minä sitä itse keksinyt. Oletko sinä sitten pukeutumiskonsulttia tietävämpi?

Olen. Näin se artikkelin. Saahan sitä laittaa polvisukat jos tuntee olonsa varmemmaksi. Harva kuitenkaan polvisukista tykkää. Varsinaiset pukusukat eivät ole polvisukat. Kesäjuhliin kelpaa nykyään kengät ilman sukkia. Ajatella. Jotkut muodolliset juhlat on erikseen, mutta kyllä pukusukat niihinkin riittää. Ei tarvitse olla polvisukat. Itse väitän, että istumisasento on törkeä, jos tarvitaan polvisukkia.

Saahan sitä uskoa omiin harhoihinsa mutta pukeutumiskonsultti on pukeutumisen ammattilainen, sinä olet vain joku randomi mielipiteineen.

Ketä kiinnostaa joku pukeutumiskonsulttipellen hölinä?

Vierailija
191/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biker nilkkurithan ne vasta onkin tyylikkäät kengät. 🤔

En sanonut tyylikkäämmiksi, vaan ainoastaan trendikkäämmiksi. Toki ne eivät erotu samalla tavalla arkisina puvun housujen alta kuin valkoiset tennarit, joten sillä tapaa ovat kyllä juhlavammat. Kyseessähän ei ole tietysti sellaiset biker-nilkkurit, joissa on kaiken maailman remmejä, vaan enemmänkin tällaiset:

https://media1.popsugar-assets.com/files/thumbor/lkTBW-uKhx_-o5MixtIL-K…

En minä noita pukujakaan erityisen tyylikkäinä pidä, mutta juhlavia ne kyllä ovat. Ei kaiken tarvitse aina miellyttää omaa silmää, ja silti on helppo erottaa, näyttääkö asu arkiselta vai ei.

Vierailija
192/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitökseen voi mennä siisteissä arkivaatteissa yleisöksi, karonkassa on vaihtelua todella paljon pukeutumisen suhteen (viimeksi väittelijällä ja kustoksella oli frakki ja vastaväittäjällä puku, sitä edellisessä housupuku kaikilla kolmella housupuku ja omassa väitöksessä ja karonkassa minulla oli mekko ja ne pahamaineiset paljettitennarit).

Väitökseen voi mennä arkivaatteissa yleisöksi. Totta. Mutta siitä ei seuraa, että pitäisi tai että olisi tyylikästä mennä. Hautajaisiinkin voi mennä tuulipuvussa. Siitäkään ei seuraa, että kannattaisi mennä.

Katsos, tyylikäs ihminen haluaa esiintyä tyylikkäästi ja tyylikkäänä sekä kunnioittaa silläkin tavoin tilaisuuksia ja niiden järjestäjiä. 

Mutta mene sinä tennareissa väitökseen yleisöksi, kun kerran voit. Siinä olet oikeassa, että ei vahtimestari sinua pihalle tule heittämään. 

Vierailija
193/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puvun kanssa sopii hienosti myös turvakengät. Ei haittaa, jos tansseissa joku astuu varpaille.

Ehdottomasti. Ja Nokian kumisaappaissakin voi mennä häihin. Ihan varmasti voi.

Vierailija
194/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitökseen voi mennä siisteissä arkivaatteissa yleisöksi, karonkassa on vaihtelua todella paljon pukeutumisen suhteen (viimeksi väittelijällä ja kustoksella oli frakki ja vastaväittäjällä puku, sitä edellisessä housupuku kaikilla kolmella housupuku ja omassa väitöksessä ja karonkassa minulla oli mekko ja ne pahamaineiset paljettitennarit).

Väitökseen voi mennä arkivaatteissa yleisöksi. Totta. Mutta siitä ei seuraa, että pitäisi tai että olisi tyylikästä mennä. Hautajaisiinkin voi mennä tuulipuvussa. Siitäkään ei seuraa, että kannattaisi mennä.

Katsos, tyylikäs ihminen haluaa esiintyä tyylikkäästi ja tyylikkäänä sekä kunnioittaa silläkin tavoin tilaisuuksia ja niiden järjestäjiä. 

Mutta mene sinä tennareissa väitökseen yleisöksi, kun kerran voit. Siinä olet oikeassa, että ei vahtimestari sinua pihalle tule heittämään. 

Oletko töissä yliopistolla tai muuten tutkimushommissa? Oletko käynyt väitöksissä? Vaikuttaa siltä, että et ole ja luulet menon olevan muodollisempaa kuin se onkaan. Kuten sanoin, olen ollut todella monissa väitöksissä, ja vain väittelijällä, kustoksella ja vastaväittäjällä odotetaan olevan normaalia, töihin sopivaa arkipukeutumista juhlavammat vaatteet. Usein myös väittelijän lähin perhe on pukeutunut tavallista juhlavammin, mutta siinä se.

Vierailija
195/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä nyrkkisääntö voisi olla, että etikettiä saa rikkoa tennareita käyttämällä sen jälkeen kun on todistettavasti osoittanut osaavansa pukeutua etiketin mukaisesti. Silloin se toimii statementtina.

Jos ei ole ikinä ollut edes jalassa kunnollisia juhlakenkiä niin tennareiden käyttäminen niiden asemasta on silkkaa junttiutta.

Vierailija
196/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ylppärit ole niin erikoiset juhlat, että niihin pitäisi joku kolmiosainen puku päällä mennä. Jopa tuore ylioppilas oli pukeutunut suht casuaalisti. Häihin ja sellaisiin pukeudutaan sitten paljon särmemmin.

Ylppärit on hyvä tilaisuus nuorelle opetella juhlapukeutumista. Käy sitten luontevasti kun niitä oikeasti hienoja juhlia tulee. Ottaisin huimioon myös tämän tapakasvatuksellisen puolen.

Vierailija
197/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten. Ärsyttää kaikki etiketit ja pukeutumissäännöt. Miksei jokainen saa pukeutua miten lystää? Täysin teennäisiä ja väkisin keksittyjä koodeja.

Vierailija
198/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylähullun näköinen kun on pitkä hame ja urheilu lenkkarit. Laskokset hameessa tehostavat vaikutusta mutta pitää vain yrittää olla suvaitsevainen ja ei vilkuile niitä vaatteita.

Vierailija
199/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai ne ole erikoiset, jos te ette niistä erikoisia tee. Pöljä. Vai  onko jossain joku Virallinen Taho teille määrittelemässä, että tämä juhla on Tärkeä ja tämä ei taas ole, liekö edes juhlimisen arvoinen asia? Pistä joku riepu vaan pyykkikorista päällesi ja kusluikkarit eteisestä?

Jos minulle rakas lapsi tai lapsenlapsi saa tietyn, monivuotisen kouluvaiheen päätökseen, on se minulle iso juhlan aihe. Pukeutuisin mahdollisimman hyvin, juhlavaatteisiin tietenkin - kunnioittaakseni juhlakalua ja hänen saavutustaan.

Juhlan ja arjen ero tuo elämään säpinää, odotusta, vaihtelua, rikkautta. 

Vierailija
200/234 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko töissä yliopistolla tai muuten tutkimushommissa? Oletko käynyt väitöksissä? Vaikuttaa siltä, että et ole ja luulet menon olevan muodollisempaa kuin se onkaan. Kuten sanoin, olen ollut todella monissa väitöksissä, ja vain väittelijällä, kustoksella ja vastaväittäjällä odotetaan olevan normaalia, töihin sopivaa arkipukeutumista juhlavammat vaatteet. Usein myös väittelijän lähin perhe on pukeutunut tavallista juhlavammin, mutta siinä se.

Eiköhän väitökseenkin väki pukeudu sen mukaisesti kuin väitöstilaisuutta ja väittelijää arvostaa. Niinhän se on kaikkialla muuallakin. Ulkoasu on viesti.

- eri