Jopa aikuisilla miehillä nykyään juhlakenkinä valkoiset tennarit :(
Onhan se kai ekologista, että samoilla kengillä tallustellaan maitokauppaan ja ylioppilasjuhliin, mutta kyllä minä soisin joidenkin perinteiden säilyvän. Näin juuri somessa kuvan, jossa perhe poseerasi iloisena uuden ylioppilaan kanssa. Juhlakalulla tyylikkäät ruskeat juhlakengät ja perheen isällä ja pojalla hohtavat valkoiset möhkylätennarit puvun kanssa. :( Kyllä ylioppilas vei homman 100-0. Olenko ainoa kalkkis vai mitä muut mieltä?
Kommentit (234)
Niin, mikään muu asia ei olekaan muuttunut viime vuosina...
sivusta
Vierailija kirjoitti:
Siinä menee Stubb Forssellin häihin sinisessä puvussa ja sinisissä kengissä.
Ja rouva jossain sandaaleissa.
Vierailija kirjoitti:
Tumman puvun jalkineet ovat etiketin mukaan aina mustat. Harva tietää, että miesten pitää etiketin mukaan pitää polvisukkia ettei säärtä näy puvun lahkeen alta. Onnea vaan mammoille miestensä ja poikiensa sukkakaupoille!
Tuokin on sovellettu. Ei polvisukka ole mikään sääntö, vaan se että sukka on niin pitkä, ettei istuessa lahkeen noustessa näy paljasta pintaa. Polvisukka tietysti takaa sen, mutta harva niitä käyttää. Ja ihmettelen, kun ei puhuta kuinka monta senttiä paidan hihan pitää näkyä puvun hihan alta? Tai kuinka taskuliina taitellaan tai solmioneulan oikea kohta?
Ihme nillitustä. Esim YO- juhlat on nuorten juhlat ja siksi niissä voi mennä millä juhlatyylillä tahansa.
Vastustatko turkiksia, mutta kuljet nahkakengissä? Onko nahkatuotteiden käyttö epäeettistä vai ekologisesti järkevää?
https://anna.fi/lifestyle/muoti/vastustatko-turkiksia-mutta-kuljet-nahk…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tumman puvun jalkineet ovat etiketin mukaan aina mustat. Harva tietää, että miesten pitää etiketin mukaan pitää polvisukkia ettei säärtä näy puvun lahkeen alta. Onnea vaan mammoille miestensä ja poikiensa sukkakaupoille!
Tuokin on sovellettu. Ei polvisukka ole mikään sääntö, vaan se että sukka on niin pitkä, ettei istuessa lahkeen noustessa näy paljasta pintaa. Polvisukka tietysti takaa sen, mutta harva niitä käyttää. Ja ihmettelen, kun ei puhuta kuinka monta senttiä paidan hihan pitää näkyä puvun hihan alta? Tai kuinka taskuliina taitellaan tai solmioneulan oikea kohta?
Ihme nillitustä. Esim YO- juhlat on nuorten juhlat ja siksi niissä voi mennä millä juhlatyylillä tahansa.
Eihän sukkien pidä olla polvisukat vaan tarpeeksi pitkät, esim. polveen asti.. Daa?
Luulin, että tämä olisi jo väistyvä trendi. Tytöillä on jo monta vuotta ollut esim. vanhojen tansseissa sen kallistakin kalliimman iltapuvun kanssa tennarit. Tänä vuonna ilahduttavan monella oli juhlakengät.
Ehkä tärkeintä on se, että näkee jonkun verran vaivaa ja ajatusta siihen juhla-asuun ja tyyliin. Siitä kun tulee itsellekin juhlamieli. Jos läntystää juhliin samassa asussa kuin matikan kokeeseen, niin ei kunniota itseään eikä juhlaa.
Jos kundi pukeutuu vaikka kokovalkoiseen pellavapukuun ja laittaa jalkaan uudet valkoiset converset tai jotkut guccin tennarit, niin en sanoisi huonostipukeutuneeksi.
Et vain voi mennä tennareissa juhliin, jos noudatat juhlaetikettiä!
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli juhlakenkinä kullan hohtoiset tennarit. Kun ei avokkaita tai sandaaleita pysty käyttämään (omituiset jalat), niin pakko laittaa sellaiset kengät mitkä sopivat ja tuntuvat mukavilta jaloissa.
Toki voisin etsiä jotkut mummo juhlakengät hyvin leveällä lestillä ja pehmopohjilla, mutta ei ole - vielä - minun tyyliä, eikä kovin juhlavaa. Rahakin tulee esteeksi, kun ei ole montaa kymppiä laittaa kenkäostoksiin.En minä ala olemaan epämukavissa kengissä monta tuntia, kun tuon jälkeen olisi rakkuloita (sukista huolimatta) ja punaiset, väsyneet jalat. Mielestäni nykyaika on siitä kivaa, että voi pukeutua jo vähän vapaammin ja omaa itseään toteuttaen, toki hyvän maun rajoissa.
N48
Samaa mieltä. Olen 60+ ja minusta on kiva että nykyään voi pukeutua ihan miten haluaa. Mitä kenkiin tulee niin itse olen pilannut jalkani kulkemalla korkkareissa vuosikymmenet, enää en. Nykyään käytän minäkin tennareita. On minulla myös ns mummojuhlakengät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sininen puku ja ruskeat kengät on niin tylsät, eilen kaikilla miehillä oli tämä bussikuskien univormu päällään. Ei näyttänyt mitenkään tyylikkäältä vaan vanhanaikaiselta. Huvitti vielä kun marketissa siniruskeat juhlijat palloilivat Alkossa ja lähellä sekä liittymämyyjät että puhelinliikkeiden myyjät olivat valinneet siniset housut ja ruskeat kengät.
Huonosti istuva halpa sininen puku, rumat ruskeat kengät ja sukat jotka ei sovi väreihin. Tyyli kruunataan huonolla ryhdillä ja housuilla jotka puristavat väärästä paikasta. Pääasia taitaa olla että mummo-osasto on tyytyväinen.
Tuo ryhti on muuten ehkä tärkein asuste sekä arjessa että juhlassa. Ja sitä ei saa kaupasta tuosta vaan sormia napsauttamalla.
Jos itse järjestäisin juhlat tai menisin jonkun muun järjestämiin juhliin, haluaisin, että siellä viihdytään. Täällä näyttää osa porukasta menevän juhliin kyyläämään muiden pukeutumista, tarkistamaan kengänpohjia ja laskemaan juhlatamineiden hintaa euroissa: eli toisin sanoen arvottavat ihmisen hänen vaatteidensa perusteella. Tuollaisia ihmisiä en omiin juhliini ja kotiini kutsu. Sekin kannattaa pitää mielessä, että monilla ihmisillä on jatkossa entistä vähemmän rahaa juhlavaatteisiin, kun kaikki kallistuu koko ajan. Jos vaihtoehtona on maksaa pakolliset laskut ja menot tai ostaa kalliit nahkakengät, järkevä ihminen ei osta niitä kalliita kenkiä sanoi jonkun tiukkapipon etiketti mitä tahansa.
Juhlapukeutuminen ja tapakulttuuri muuttuvat aikojen saatossa. Se on aivan luonnollista. Emmehän enää koketeeraa krinoliineisssa ja korseteissa kuin ammoin rokokoo-aikana. Tämä sille, joka valitti, että tapakulttuurin pitäisi pysyä samanlaisena (= miehillä pukukengät aina ja iäti).
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin on jaloille ystävällinen muoti.
Sekä eläinystävällinen. Olettaen, että tennareita ei tehdä aidosta nahasta. Sitä peukutan.
mark kirjoitti:
Mulla ei ole enkä käytä myöskään lippistä koskaan koska se on lasten hattu enkä shortseja enkä julkisesti mitään lötkö housuja. Eräs kommentti kuuluu että aikuiset miehet pukeutuu kuin lapsi hiekkalaatikolle nykyään ja olen samaa mieltä. Sattuu silmiin kun katsoo miten typerän näköisiä ihmiset on.
Olisi aika ahdistavaa pukeutua sikarihousuihin, herrakenkiin ja kauluspaitaan vain ettei silmiisi sattuisi.
Perhe juhlii iloisena uutta ylioppilasta, kuvasta välittyy ilo ja lämpö. Isä on ylpeä pojastaan, veljeksillä on hyvät välit. Mitä ap näkee kuvassa ja kokee velvollisuudekseen tuoda asian keskustelupalstalle paheksuen? Kahdella tyypillä on väärät kengät. Aika laimeeta käytöstä ap:lta, paheksun.
Vierailija kirjoitti:
Miesten juhlakengät on rumia ja vanhanaikaisia.
No niinhän on myös miesten puku. Ei sen kanssa juuri voi revitellä. Näin ollen hillitty kenkätyyli sopii sen kanssa juurikin yksi yhteen.
Tuo puvun/jakun kanssa lenkkarit jalkaan muoti on lähtöisin jenkeistä. Itse ihmettelin sitä 90-luvun alussa, kun siellä ensimmäisen kerran kävin. Miehet ja naiset aamu ja iltapäivän ruuhkissa olivat timmisti pukeutuneita, mutta lenkkarit ja tennarit jalassa.
Minulle selitettiin, että yleensä sitten työpaikoilla toimistolla vaihdetaan nahkakenkiin ja korkkareihin.
Itse asiassa kesti yllättävän kauan, kun tämä tyyli rantautui Eurooppaan.
Sitten voisi yleistyä myös tapa riisua kengät jalasta myös juhlissa. Miksi haluaisin kotiini vieraita pasteeraamaan samoilla kengillä, joilla on käyty lenkillä ja astuttu koiran jätöksiin.
Vierailija kirjoitti:
Perhe juhlii iloisena uutta ylioppilasta, kuvasta välittyy ilo ja lämpö. Isä on ylpeä pojastaan, veljeksillä on hyvät välit. Mitä ap näkee kuvassa ja kokee velvollisuudekseen tuoda asian keskustelupalstalle paheksuen? Kahdella tyypillä on väärät kengät. Aika laimeeta käytöstä ap:lta, paheksun.
Kiitos. Tähän on tiivistettynä kaikki olennainen.
No on ne kamalat aikuisilla! Ne tennarit nimittäin.