Miten te pienituloiset pärjäätte näillä hinnan nousuilla?
Mietin äsken kaupassa käydessäni ja autoa tankatessani, että miten joku vähemmän tienaava pystyy enää edes hankkimaan kaikkia välttämättömyyksiä, kun auton tankkaaminen maksaa 150 e, kahvipaketista joutuu pulittamaan lähes 7 euroa ja sähkön hinta on monella tuplaantunut. Tähän päälle vielä mahdollisen asuntolainan korkojen nousu (joka on vasta alkanut) sekä lähes kaikkien hyödykkeiden ja tuontitavaran hintojen nousu, niin alkaa tässä keskituloisellakin jo tuntumaan lompakossa. Tiedän kokemuksesta millaista on elää työmarkkinatuella ja käydä ruokajonoissa, mutta se oli vuosia ennen koronaa ja Ukrainan sotaa. Ei ollut helppoa. Nykyään tilanne on varmasti vielä paljon pahempi, eikä ruokajonoistakaan taida enää paljoa apua olla, kun tarvitsijoita on niin paljon. Miten alle 2000 bruttopalkalla, saatikka sosiaalituilla pystyy edes elämään nykysuomessa? En ymmärrä.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Elän ihan hyvin kun juoksevat kulut on mahdollisimman minimissä. Asumiskulut noin 370e. Ruokabudjetti 200e/kk (tästä lipsun kyllä helposti). Työpaikalle 7km päähän pääsee julkisilla, pyörällä tai vaikka sähköpotkulaudalla (potkulaudan päiväpassi 4,90e). Pyöräilen ja kävelen mahdollisimman paljon.
Luovuin jo vuosi sitten autosta, julkisilla pääsee hyvin, onneksi. Aion olla ostamatta "turhia" vaatteita ja tavaraa. Käyn kaupassa vain kerran viikossa. Talvella laskin huoneiden lämpötiloja. Pikkujuttuja, mutta sellaisista se säästö syntyy.
Meillä on säästöjä koska hyvinä aikoina ei olla törsätty matkustelemiseen eikä olla hankittu eläimiä eikä muitakaan turhuuksia eläen niin että olisi viimeistäkin centtiä myöten törsätty. Vielä ainakin saadaan kaikki samat perustarpeet + herkut hankittua niin kuin ennen hintojen nousua. Opiskeluaikoina tuli opeteltua juureksista, kaalista, perunoista ja herneistä tekemään herkku ruokaa edullisesti eikä tullut puutostauteja jos tulee tarvetta säästää ruoka budjetista. Tykkään yli kaiken maustetuista uuni perunoista ja herneistä niin että voisin niillä vain elää. Itse tehty herne keitto on herkkua ja alkaa aina välillä tekemään mieli. Teen ison satsin kerralla ja pakastimessa se vain paranee. Makarooni laatikkoa teen yleensä kerran viikossa. Ihan perusruokaa. Kolmas herkku ruoka on risotto, joko kana tai jauheliha versio. Neljäs perus ruoka on kaalipata ja nämä kaikki ovat helppoja. Ei ole tullut anemiaa eikä mitään puutostauteja ja veriarvoja on aina ihmetelty kuinka hyvät ne ovat mihinkä tahansa vuodenaikaan.
Einestä tuunataan silloin tällöin kun ei hellan ääressä ehdi tai jaksa kokata ja silloin tällöin eikä edes kerran kuussa vaan harvemmin nautiskellaan jollain noutopaikan pika ruualla.
Meillä on aina käyty kerran viikossa kaupassa ja listan kanssa mikä on etukäteen suunniteltu. Listan ohitse vähän katselen uutuuksia ja saatan ostaa niitä kokeiltavaksi.
Jos kaljan hinta pysyy kohtuullisena niin hyvin pärjätään, lähipubiin ei tarvitse autoa.
Vierailija kirjoitti:
Brutto 1400e, autokin on ja Helsingissä asun, hyvin pärjää kun on vaan pakko pärjätä.
Tuilla taitaa pärjätä paremmin jos tätä katsoo.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3ccdee0f-1e99-43e1-b30a-efecec6a881d
Olen nyt pari viikkoa pitäny itseäni kurissa. Olen saanut pudotettua kauppalaskua 20 e/viikko. Ne keinot: Ostan vain tarjoushedelmiä. Ei limuja eikä kivennäisvesiä. Kauraryyniä ostan ja teen itse marjakeittoa. Syödään vähän vähemmän päivittäin. Kahvia keitetään 6 pientä kupillista/päivä, aikaisemmin 8 kupillista. Teen keittoja aina kolmeksi päiväksi, ennen 2 päiväksi, samat ainekset.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaljan hinta pysyy kohtuullisena niin hyvin pärjätään, lähipubiin ei tarvitse autoa.
Onneksi ei tarvita baareja ja kotiin saa halvemmalla omalle terassille. Tuota seuraakaan ei tarvitse ollenkaan mitä siellä baareissa on.
Niin kauan kuin autot liikkuu bensa ei ole kallista! Joutaa nostaa hintaa lisää jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Ruokajonossa ukrainalaiswt ja muut aiemmin tulleet menee edellä, ei yleensä jää mitään kun itse pääsee ovelle. Toki ukrainalaisilla suurin hätä ruoasta, joten mielellään annan mennä jonon ohi.
Ukrainalaiset saavat noin 320/ henkilö kuussa, lisäksi ruokaa eri paikoista, ilmaiset bussimatkat 31..08.saakka.. Mikään ei riittä, pitää tunkea ruokajonoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokajonossa ukrainalaiswt ja muut aiemmin tulleet menee edellä, ei yleensä jää mitään kun itse pääsee ovelle. Toki ukrainalaisilla suurin hätä ruoasta, joten mielellään annan mennä jonon ohi.
Ukrainalaiset saavat noin 320/ henkilö kuussa, lisäksi ruokaa eri paikoista, ilmaiset bussimatkat 31..08.saakka..
+ilmaisen asumisen ja terveydenhuollon. Ukrainassa keskipalkka kuukaudessa on n.200-300 eur.
Lisäyksenä. Eipä silti, en kadehdi.
Vielä ei tunnu missään, kahvi etc. on aina jossain tarjouksessa, ostaa kerralla reilummin. Tomaatit ja kurkut olleet halpoja. Samoin "kalapäivinä" esmes lohta hyvään hintaan, ilmainen fileointi. Paistotuotteet illalla puoleen hintaan. Äkkiä näihin rutinoituu.
Järvet on täynnä ilmaista kalaa, etenkin näin alkukesästä tulee melkein pyytämättä.
Toistaiseksi pärjätään. Asutaan kerrostalossa ja vain yksi auto, jolla ajetaan vain jos on pakko.
Mutta jos tuo bensan hinta vielä nousee (=eli aivan kaiken muunkin hinta nousee samaa tahtia) niin kyllä alkaa olla nihkeää.
Vain pitkä työmatka kuormittaa mun taloutta. Yritän nyt löytää lähempää töitä. Kaikesta muusta voi vähän säästää sieltä täältä. Selvähän se on, että pallo on loppuun kaluttu. Ihmiskunnan bileet on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä on karseeta aikaa. 2 bensa-autoa ja öljylämmitteinen omakotitalo. Mistään ei voi pieraista rahaa energiaremonttiin saati sitten sähköautoihin. Meillä olis tässä maassa käytettävissä 100% uusiutuvaa lämmitysöljyä, mutta se on kalliimpaa kuin normiöljy. Ilmaston pelastus ei ole tässä se agenda, vaan kansan rahastus loputtomiin.
Ihminen, jolla on kaksi autoa ja omakotitalo ei mitenkään voi olla oikeasti pienituloinen. Tai ainakin rahaa kyllä olisi, jos tekisi järkevämpiä valintoja.
Meillä omakotitalo ja 2 autoa vaikka ollaan pienituloisia.
Kyllä tässä on järkevämpi asua kuin vuokralla. Ja autot on pakko olla.Ihana tämä ikuinen argumentti siitä miten autot on "pakko olla". Mitään tällaista pakkoa ei kahdelle autolle ole, toivottavasti tulevaisuudessa ihmiset pakotetaan tekemään vähän kestävämpiä valintoja, kuten suunnittelemaan aikataulujaan ja vaikkapa kimppakyytejä. Kenelläkään ei ole mitään taivaallista oikeutta pitää kahta autoa omakotitalon pihassa ja valittaa köyhyydestä
En pääse kotoa mihinkään jos ei ole autoa.
Enkä ole valittanut köyhyydestä.
Pääsethän. Vaihda auto vaikka mopoon. Paljon halvemmaksi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni osti minulle juuri uuden hybridiauton niin vähenee polttoainekulut.
Onnea. Mun plugari-hybridi on just huollossa, kustannusarvio 2500 e. Edellinen huolto maksoi 1500.
En aja autolla enkä juo kahvia. Sähkölasku on viimeksi muutaman euron kalliimpi kuin tavallisesti. Olen kuullut myös lihan hinnan nousseen, mutta sitäkään en ole syönyt pariinkymmeneen vuoteen. Niin että kyllä toistaiseksi olen pärjännyt.
En pärjääkkään. Eron myötä kuukausittaiset asumismenot nousi yli 300 eurolla. Nyt hinnat nousee enkä halua laskea elintasoani, joten luotolle menee joka kk osa menoista. 2 luottokorttia, joissa toisessa 5000 ja toisessa 9000 euron luottorajat. Kun nämä menee tappiin pitää hankkia uus kortti. 3 lomareissuakin vielä edessä tänä vuonna ja 4 takana. Mutta elämä on nauttimista eikä kituuttamista varten.
Katsokaas kassakuittia kun käytte kaupassa. Kyllä on järestään kaikki kallistunu. Vuoden alusta on mulla joka kuitti tallessa.
Sinulla on lähinnä elämänhallinnan ongelmia kun et osaa oikeita tukia hakea. Lopeta vanhempiesi loisiminen.