Miten te pienituloiset pärjäätte näillä hinnan nousuilla?
Mietin äsken kaupassa käydessäni ja autoa tankatessani, että miten joku vähemmän tienaava pystyy enää edes hankkimaan kaikkia välttämättömyyksiä, kun auton tankkaaminen maksaa 150 e, kahvipaketista joutuu pulittamaan lähes 7 euroa ja sähkön hinta on monella tuplaantunut. Tähän päälle vielä mahdollisen asuntolainan korkojen nousu (joka on vasta alkanut) sekä lähes kaikkien hyödykkeiden ja tuontitavaran hintojen nousu, niin alkaa tässä keskituloisellakin jo tuntumaan lompakossa. Tiedän kokemuksesta millaista on elää työmarkkinatuella ja käydä ruokajonoissa, mutta se oli vuosia ennen koronaa ja Ukrainan sotaa. Ei ollut helppoa. Nykyään tilanne on varmasti vielä paljon pahempi, eikä ruokajonoistakaan taida enää paljoa apua olla, kun tarvitsijoita on niin paljon. Miten alle 2000 bruttopalkalla, saatikka sosiaalituilla pystyy edes elämään nykysuomessa? En ymmärrä.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä on karseeta aikaa. 2 bensa-autoa ja öljylämmitteinen omakotitalo. Mistään ei voi pieraista rahaa energiaremonttiin saati sitten sähköautoihin. Meillä olis tässä maassa käytettävissä 100% uusiutuvaa lämmitysöljyä, mutta se on kalliimpaa kuin normiöljy. Ilmaston pelastus ei ole tässä se agenda, vaan kansan rahastus loputtomiin.
Minun täytyy ihan suoraan sanoa että jos jollakulla vielä tässä vaiheessa on kaksi bensa-autoa ja öljylämmitteinen talo niin se on kyllä ihan omaa tyhmyyttä. Sekä energian hinnan että polttoaineiden hinnan noysu on ollut näkyvissä jo pitkään, samoin ilmastonmuutos ja ilmastotoimet. Meillä vaihdettiin autotkin hybrideihin jo pari vuotta sitten ja se oli jo minusta viivyttelyä.
Kaikilla ei ole varaa vaihtaa bensa/diesel-autoa tuosta vaan hybrideihin. Hienoa, että teillä on. Teette samalla ympäristöteon. Minun esimies (aikaisempi) sanoi jo muutama vuosi sitten, että vaihtoi autonsa hybridiin, koska halusi vähentää ilmastonmuutosta. Hän sanoi että hänen mielestään se on niiden velvollisuus kellä on siihen varaa vaihtaa dieselistä/bensasta hybridiin. Minusta hän on hieno mies, siirtyi koekeampaan asemaan, ei ole tällä hetkellä esimeiheni. Varakas mies, teki kuitenkin esihenkilöduunia ja ymmärsi meitä duunareita.
No ei ne hintaerot niin huimia ole kun juuri vaihdettiin tuoreempaan, ja katsottiin myös tavalliset samoilla spekseillä. Ja ihan keskituloisia ollaan, brutot 3000 ja 7000.
Ja ilmiö on ollut näkyvillä niin kauan tosiaan että tässä on ehtinyt säästääkin jo välillä.
Kesäextrat, makkarat ja kaljat hiipineet kuitille..
Vierailija kirjoitti:
Oon elänyt tuilla kohta sen 2 vuotta, ei mitään ongelmia. Rahaakin säästyy joka kuukausi vähintään satanen. Mulle riittää tämä vähä. Toki pitäisi varmaan muuttaa asioiden suuntaa siltä varalta, etten asu välttämättä tulevaisuudessa enää yksin.
Toimaristakin jää helposti joka kuussa säästöön, reissukassaanhan ne menee. Jos hinnat kovasti kallistuu niin ehkä kaukomatkat vähenee.
Syön vain yhden aterian päivässä. Kahvia ei ole vähennetty. Ei ole nälkäkään.
- Parvekeviljely
- Sähköpotkulauta
- ResQ
Katotaan vuoden päästä oonko vielä täällä.
En harrrasta mitään tai käy missään
Ei ole autoa, asun yksin, en käytä alkoholia enkä käy missään. Hyvin riittää sellainen 1200-1300 netto edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Varastamalla. Kerran viikossa pöllin bensaa. Ruokaa tulee enemmän kaupasta vietyä.
Sama täällä. Tyhmät ne maksaa kalliita hintoja. Suosittelen Robin Hood elämäntyyliä myös lampaille.
Vertailin juuri eilen Prisma maaliskuun kassakuittia tän hetken hintoihin. Täsmälleen samat tuotteet maksoi maaliskuun lopulla 67,37 ja nyt 76,93. Mukana ei ole kalaa, kahvia eikä lihaa.
Yksinelävänä työkyvyttömyyseläkeläisenä ei paljon muuta säästämisvaihtoehtoja ole, kun ruoka. Oma ruokabudjetti on max. 150/ kk. Lähes 20 hinnankorotukset on siihen hirmuinen lovi. Laitakaupungilla asuvana ja liikuntarajoitteisena ei ole mahdollisuuksia ruokajonoihinkaan mennä, kun julkisia ei pysty käyttämään. Toukokuun vikan viikon söin ruisleipää ja kahvia. Yllättävän hyvin sillä pärjäs kuitenkin.
Kalloo tulloo, eikä maksa mittää.
Oon elänyt tuilla kohta sen 2 vuotta, ei mitään ongelmia. Rahaakin säästyy joka kuukausi vähintään satanen. Mulle riittää tämä vähä. Toki pitäisi varmaan muuttaa asioiden suuntaa siltä varalta, etten asu välttämättä tulevaisuudessa enää yksin.