Onko vika nenässäni vai kahvissa, kun kahvi ei enää tuoksu?
Muistan vuosien takaa, että kun keitti kahvit, niin keittiössä leijaili ihana kahvin tuoksu. Ja kun avasi kahvipaketin, niin nenään tulvahti voimakas ja mehevä tuoreen kahvin tuoksu, nyt tuoksu on mieto ja pahvimainen. Vika minun nenässä vai onko kahveja muutettu jotenkin niin, että ne ei enää tuoksu voimakkaasti?
Kommentit (28)
Minulla oli viime syksynä ja talvella monta kuukautta, että en juurikaan haistanut kahvin enkä kaakaon tuoksua. Sitten keväällä, olisiko ollut huhtikuussa, yhtäkkiä tunsin voimakkaan kahvin ja kaakaon tuoksun, kun avasin sen kaapin oven, missä näitä herkkuja säilytän.
Ainakin suurimman osan hajuista olen kyllä tuntenut ja tunnistanut ongelmitta koko ajan.
Minulla ja puolisollani on ollut lihaskipuja syksystä alkaen, ja lapset ovat valittaneet, että ruoka maistuu "väärältä", eli ihan tunnistettavalta ruoalta maistuu, mutta ei siltä ruoalta, mitä se on.
Meillä ei ole ollut ainakaan oireista koronatautia koko perheessä. Testejä on tehty aina, kun on ollut aihetta, sekä virallisia testejä että kotitestejä. Aina on ollut negatiivinen. Mutta koronatartunnastahan voi seurata "long covid" -oireet, vaikka ei varsinaista akuuttia koronatautia olisikaan.
Minusta tuolla Pauligin sivustolla on selittelyn makua. Joku Rainbow-kahvihan haisee maksalaatikolle. Se että paremmatkin kahvimerkit ovat alkaneet tuoksua muulle kuin kahville, kertonee jostain laadun heikentämisestä, mikä olisi loogista nyt, kun kahvin hinta nousee.
Tottumus on toinen luonto.
Kun aikoinaan aloitin etikan käytön pyykinhuuhteluaineena, haistoin sen kun laitoin pyykit kuivumaan, nykyään en enää, koska olen tottunut.
Sama hajuvedeltä, uuden huomaa jonkun aikaa, kun nenä otti, ei enää reagoi.
Jotenkin tuntuu siltä, että se muiden keittämä kahvi tuoksuu nenässä hyvältä ja omaa kahvia ei edes haista.
Erään tutkimuksen mukaan korona voi tuhota aivojen hajua aistivia soluja, joten jos kyseessä on koronan aihuttama selektiivinen puutos, se saattaa olla elinikäinen. : /
Juuri päiväkahvi tippui ja alan juomaan. Hyvät tuoksut levisi nenään , Pausa tumma suodatinkahvi tällä kertaa kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Erään tutkimuksen mukaan korona voi tuhota aivojen hajua aistivia soluja, joten jos kyseessä on koronan aihuttama selektiivinen puutos, se saattaa olla elinikäinen. : /
Lisäys:
There is also evidence of lasting changes to the brain for people with smell loss. In a study published in March6, 785 people in the United Kingdom had their brains scanned twice. About 400 people became infected with COVID-19 between scans, so the scientists were able to observe structural changes. The COVID-19 survivors showed multiple changes, including markers of tissue damage in areas linked to the brain’s olfactory centre. It’s not clear why this was the case, but one possibility is lack of input. “When we cut off input from the nose, the brain atrophies,” says Danielle Reed, a geneticist also at Monell. “It’s one of the clearest things we know about taste and smell.”
On myös todisteita pysyvistä muutoksista aivoissa ihmisillä, joilla on hajuhäviö. Maaliskuun 6. päivänä julkaistussa tutkimuksessa Yhdistyneessä kuningaskunnassa 785 ihmisen aivot skannattiin kahdesti. Noin 400 ihmistä sai COVID-19-tartunnan skannausten välillä, joten tutkijat pystyivät havaitsemaan rakenteellisia muutoksia. COVID-19:stä selviytyneillä havaittiin useita muutoksia, mukaan lukien kudosvaurioiden merkkiaineet alueilla, jotka olivat yhteydessä aivojen hajukeskukseen. Ei ole selvää, miksi näin oli, mutta yksi mahdollisuus on panoksen puute. "Kun katkaisemme syötteen nenästä, aivot surkastuvat", sanoo Danielle Reed, geneetikko myös Monellista. "Se on yksi selkeimmistä asioista, joita tiedämme mausta ja hajusta."
Ostan papukahvia ja se tuoksuu todella voimakkaasti kun pussin avaa. Oletko kokeillut eri kahvilaatuja? Onko sama ongelma kaikissa, ettei tuoksu? Silloin syy on varmaan omassa nenässä.