Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vika nenässäni vai kahvissa, kun kahvi ei enää tuoksu?

Vierailija
03.06.2022 |

Muistan vuosien takaa, että kun keitti kahvit, niin keittiössä leijaili ihana kahvin tuoksu. Ja kun avasi kahvipaketin, niin nenään tulvahti voimakas ja mehevä tuoreen kahvin tuoksu, nyt tuoksu on mieto ja pahvimainen. Vika minun nenässä vai onko kahveja muutettu jotenkin niin, että ne ei enää tuoksu voimakkaasti?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulla on korona

Vierailija
2/28 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sinulla on korona

Ei ole. Olen miettinyt tätä asiaa jo pari vuotta ja muut hajut haistan kuten ennenkin. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona

Vierailija
4/28 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähäoireinen korona. Mulle tuli tinnitus ja lihaskivut. Ehkä nää loppuu.

Vierailija
5/28 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että lahvejakin on "halpuutettu" ainesten osalta.

Vierailija
6/28 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko nenässä tai aivoissa. Hajuaistin heikkeneminen on yksi muistisairauden ensimmäisiä oireita, ja se voi tapahtua jopa vuosia ennen virallista muistisairausdiagnoosia. Muistisairaan tyttärenä toivoisin, että olisin tiennyt tämän aiemmin, koska olisin ehkä saanut äitini tutkimuksiin siinä vaiheessa, kun sairauden etenemiselle olisi vielä ollut jotain tehtävissä.

Kun lopulta saimme äitini geriatrin vastaanotolle, tutkimuksiin sisältyi kolmen samannäköisen purkin haisteleminen. Me mukana olleet omaiset tunsimme hyvin voimakkaan kahvin, kanelin ja tervan tuoksun, mutta äiti onnistui nimeämään vain yhden kolmesta, muista sanoi "kyllä se joltain tuoksuu, mutta en osaa sanoa miltä".

Vierailija
7/28 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heinäsirkatkin ovat kadonneet, ei kuulu enää siritystä.

Vierailija
8/28 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko nenässä tai aivoissa. Hajuaistin heikkeneminen on yksi muistisairauden ensimmäisiä oireita, ja se voi tapahtua jopa vuosia ennen virallista muistisairausdiagnoosia. Muistisairaan tyttärenä toivoisin, että olisin tiennyt tämän aiemmin, koska olisin ehkä saanut äitini tutkimuksiin siinä vaiheessa, kun sairauden etenemiselle olisi vielä ollut jotain tehtävissä.

Kun lopulta saimme äitini geriatrin vastaanotolle, tutkimuksiin sisältyi kolmen samannäköisen purkin haisteleminen. Me mukana olleet omaiset tunsimme hyvin voimakkaan kahvin, kanelin ja tervan tuoksun, mutta äiti onnistui nimeämään vain yhden kolmesta, muista sanoi "kyllä se joltain tuoksuu, mutta en osaa sanoa miltä".

Haistan kyllä muut hajut kuin kahvin ihan hyvin.

Ap

Vierailija
9/28 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heinäsirkatkin ovat kadonneet, ei kuulu enää siritystä.

En ole vanha ja kuulen sirkat kyllä ihan hyvin.

Ap

Vierailija
10/28 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki aistit heikkenevät iän myötä, mutta eivät hajut ole tasa-arvoisia kuten mautkaan. Eri reseptorit hiipuvat eri tahtiin.

Toisaalta säiytät todennäköisesti kahvia liian pitkään niin että se väljähtyy. Pitäisi olla ilmatiivis vakuumipurkki. Myyköhän joku sellaista, ostaisin. Joskus oli vakuumipurkkeja, jotka sai Alkon myymällä pumpulla ja VacuVin-korkilla ilmattomiksi. 

Vierailija
11/28 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajuaistimuksia, makuaistimuksia ja kuuloaistimuksia käsittelevät eri aivoalueet. Jos yksi surkastuu käytön puutteessa, vamman takia tai iästä johtuen, eivät ne muut välttämättä kärsi.

Nyrkkisääntö on, että mitä et käytä, se katoaa. Lihakset, hermot, neuronit.

Vierailija
12/28 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki aistit heikkenevät iän myötä, mutta eivät hajut ole tasa-arvoisia kuten mautkaan. Eri reseptorit hiipuvat eri tahtiin.

Toisaalta säiytät todennäköisesti kahvia liian pitkään niin että se väljähtyy. Pitäisi olla ilmatiivis vakuumipurkki. Myyköhän joku sellaista, ostaisin. Joskus oli vakuumipurkkeja, jotka sai Alkon myymällä pumpulla ja VacuVin-korkilla ilmattomiksi. 

Siis ostan Juhlamokka-paketin kaupasta ja avaan sen samalla viikolla. Vakuumeista ei tiedä. Tarkoitin uuden paketin avaamista. Ap

Vierailija
13/28 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti vika on persaukossasi.

Vierailija
14/28 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tavallisen kahvin tuoksu ei ole koskaan ollut erityisen voimakas keittäessä. Sellainen mieto ja miellyttävä taustatuoksu ennemmin. Kahvipaketti tuoksuu kyllä voimakkaasti, varsinkin heti avatessa.

Hajuaisti kuitenkin myös muuttuu iän myötä. Ehkä hajuaistisi on runsaasta kahvin kulutuksesta ja iän tuomasta rappeutumisesta johtuen turtunut.

Vierailija
15/28 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
16/28 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tavallisen kahvin tuoksu ei ole koskaan ollut erityisen voimakas keittäessä. Sellainen mieto ja miellyttävä taustatuoksu ennemmin. Kahvipaketti tuoksuu kyllä voimakkaasti, varsinkin heti avatessa.

Hajuaisti kuitenkin myös muuttuu iän myötä. Ehkä hajuaistisi on runsaasta kahvin kulutuksesta ja iän tuomasta rappeutumisesta johtuen turtunut.

Hmm olen 35, en kai pahasti rappeutunut vielä. En ole koskaan tupakoinutkaan tms tuhonnut aistejani. Ap

Vierailija
17/28 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla korona vei helmikuussa hajuaistin n. kuukauden ajaksi. Kyllä oli erikoinen olo kun koitti haistella etikkaa tai kahvia, eikä saanut pienintäkään hajua noista. Ruokakin oli kuin pahvia olis syönyt. Ugh, onneksi haju- ja makuaisti palas!

Vierailija
18/28 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet voinut mentää hajuaistin? Kahvisi on joku halpis merkki tai keittimesi jo aikansa elänyt? Eli kahvin keittimen veden lämpötila mennyt.

Vierailija
19/28 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pohtinut samaa seikkaa kuin ap. Joskus viime vuoden lopulla kahvi lakkasi vähitellen tuoksumasta hyvälle, se alkoi haista. Alkuun maku oli vielä hyvä, mutta lopulta se maistui kamalalta. Ja ennen kuin huudatte, että korona, niin ei ollut. Kaikki muut tuoksut ja maut olivat entisellään. Viimeisen kahvikupillisen kaadoin viemäriin ja keitin teeveden. Vuodenvaihteesta asti olen juonut pelkästään teetä. Vähän aikaa sitten poikkesin ystäväni kanssa kahvilassa ja totesin, että kahvi ei enää haise pahalle, vaan se on jälleen alkanut hiljalleen tuoksua. Pitäisiköhän kokeilla, maistuisiko kahvi. 

Luin muuten talvella lehdestä, miten eräs nainen oli myös huomannut, että kahvi ei enää tuoksunut, mutta kaikki muut tuoksut ja maut olivat normaalit. Hän oli käynyt jopa lääkärin puheilla asian tiimoilta. Selvää syytä ei löytynyt, koronasta ei ollut kyse. Nainen sai ohjeeksi pitää taukoa kahvista ja alkaa sitten vähitellen totutella uudelleen kahvin tuoksuun. Miten lienee naiselle käynyt?  

Vierailija
20/28 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kahvin prosessointitapa on muuttunut vuosien varrella jotenkin, eikä siksi vapauta aromeja samalla lailla? Tai sitten hajuaisti on vain muuttunut.

Itse olen 30v ja huomannut usein, että tietyt lapsena erittäin voimakkaat hajut ja maut ovat nykyään minulle tavallisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi