Bensa maksaa jo 2.60e, tälle on tehtävä jotain!
Kommentit (260)
Ei nyt sentään 2,60 maksa. Tänään tankkasin 2,38
Vierailija kirjoitti:
Äänestämällä PS asiaan voi vaikuttaa, ainoana puolueena haluaa laskea autoilun ja varsinkin polttoaineiden verotusta. Bensassakin 57% on veroa ja voitaisiin esim perua nykyhallituksen 8/2020 tekemä veronkortus bensaan joka oli vuosituhannen suurin.
tämä
Jos ajaisi vuodessa autolla esim 10 000km ja siitä saisi korvausta 0,46e/km. Se tekisi 4600e.
Kulut
Polttoaine maksaisi vuodessa 10000/100*6*2,6=1560e (kulutus 6l/100km) . Pienen lähes uuden auto arvon alenema voisi olla tuolla ajomäärällä vuodessa 1500e. Huollot 300e. Vakuutus 400e. Ajoneuvovero 130e. Yht 3890e.
Kyllä km korvaus kattaisi vielä kulut ja jäisi vielä ylikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudun työkseni autoilemaan. Kyllä ottaa pattiin.
Pyöräily tms ei tule kyseeseen. On sen verran pitkät siirtymät, eikä julkista liikennettä ole.Kuinka pitkät?
Katotaan, kunka paljon kehtaat valehdella ;)
t: ympäri vuoden töihin pyöräilevä.
En ole hän keneltä kysyit, mutta mun työni on sellaista, että yhteen suuntaan voi olla vaikka 60km ajoa ja tuo edestakainen työmatka ajetaan kahteen kertaan. Eli tulis 240km päivässä. Jo nyt pitää autolla lähteä klo4, että ehtii viideksi töihin, kotona olen klo10. Takaisin töihin lähden klo14 ja kotona olen klo19.30. Siis autolla ja silloin kun sää on suosiollinen.
Onneksi olkoon vaan jos olet niin teräsihminen, että tuosta suoriutuisit hymy huulilla eikä tuntuis missään. Minä en sellainen ole enkä edes siihen pyri, minulla kun on muutakin elämässä, kuin työ ja sen ympärillä pyöräily!
Se vielä, että työviikko voi olla max 12 päivää ilman vapaapäiviä välissä ja usein onkin. Ensi vuoden alussa yhdistymme vielä muiden yksiköiden kanssa yhdeksi isommaksi, jolloin työmatkat tulevat mahdollisesti vielä pidentymään.
Miten niin voi olla? Onko vai ei ole? Vaihtuuko työpaikkasi joka päivä? Ja miksi sinä käyt kaksi kertaa päivässä työmaallasi? Jos nyt kuitenkin puhut aivan eri asiasta, eli työajosta, niin ne ovat sinut työaikaasi ja niistä sinulle maksetaan palkkaa. Jos teet ne ajot omalla autollasi, maksetaan niistä sinulle 0,46€/km eli 240 kilometrin ajosta 110 euroa. Tuo siis palkan päälle ja verottomana. 240 kilometrin matkoihin kuluu 2,65 euron litrahinnalla keskimäärin 18 euroa sadalla, eli 230 kilometrillä 43,2 euroa. Eli siis liki 70 euroa yhden päivän ajoista jää vielä kouraan. Tuosta kertyy kuukausitasolla ja etenkin vuositasolla sievoinen summa, jolla kelpaa autoa huollattaa, renkaita ostella ja lyhennyksiäkin maksella.
t: vuosikausia työajoa omalla autolla ajanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on vasta alkusoittoa..3 egee menee rikki, mutta jos sähkön hinta menee yli 20 snt/ kwh niin se on vielä rajumpi juttu... :(
Millälailla rajumpi juttu ja siis kenelle?
Noo..jos asuu esim.sähkölämmitteisessä omakotitalossa, ja jos nyt on talvella ollut sähkölaskut esim. noin 200-250 / kk, niin ensi talvena ne onkin noin about 750 / kk..noin karkeasti laskettuna...kyllä jää silloin huviajot ajamatta ( ei ole rahaa! ), ja kaikki tekee etätöitä kenellä se vaan on mahdollista, ja jos ja kun myös bensan hinta huitelee silloin 3 eurossa, niin ensi talvena viimeistään monen autolla ajot vähenee rajusti...
-eri
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa se autoilu ja hommatkaa polkupyörä.
Suksikaa sinne missä ei aurinko paista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomessa on EU:n kallein bensa? Unkari 1.26.
Koska markkinataloudessa hinnat on sidoksissa palkkatasoon.
Unkarin keskipalkka on jotain 600 euroa kuussa.
Tämmöinen pikku oppitunti persulle, joka väittää meidän elävän kommunismissa.
Italiassa viikko sitten 95 maksoi 1,80 litralta.
Jokainen maa, mukaan lukien Ruotsi, on laskenut polttonesteiden hintoja jollain mekanismilla.
Marinin Suomi ei. Mitä demarit tavoittelevat?
Persut on ollut yhden ainoan kerran hallituksessa. Silloin he olivat nostamassa polttoaineen intaa kahteen otteeseen. Populismi on siitä hauskaa, ettei koskaan tarvi vastata höpinöistään.
Mitä persut tavoittelevat?
Vierailija kirjoitti:
Tää on vasta alkusoittoa..3 egee menee rikki, mutta jos sähkön hinta menee yli 20 snt/ kwh niin se on vielä rajumpi juttu... :(
Siis JOS menee? Sehän oli jo ainakin Fortumin asiakkaille eli 20c/kWh tuossa viime syksynä marras/joulukuussa. Pörssisähköä, sano.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kansa hurraa vaan kuinka ihana pm ja hallitus meillä on,niiiiiiin viisaita ja niiiiiin ahkeria:3
Vartokaapas vaan kun Sanniainen palaa takaisin Suomeen Bil-der-ber-gis-tä uudelleen ohjelmoituna. Voitte olla varmat, että kyyti on tavalliselle suomalaiselle erittäin kylmää.
"Must destroy finnish people"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräily tms ei tule kyseeseen. On sen verran pitkät siirtymät, eikä julkista liikennettä ole.Kuinka pitkät?
En ole hän keneltä kysyit, mutta mun työni on sellaista, että yhteen suuntaan voi olla vaikka 60km ajoa ja tuo edestakainen työmatka ajetaan kahteen kertaan. Eli tulis 240km päivässä. Jo nyt pitää autolla lähteä klo4, että ehtii viideksi töihin, kotona olen klo10. Takaisin töihin lähden klo14 ja kotona olen klo19.30. Siis autolla ja silloin kun sää on suosiollinen.
Onneksi olkoon vaan jos olet niin teräsihminen, että tuosta suoriutuisit hymy huulilla eikä tuntuis missään. Minä en sellainen ole enkä edes siihen pyri, minulla kun on muutakin elämässä, kuin työ ja sen ympärillä pyöräily!
Se vielä, että työviikko voi olla max 12 päivää ilman vapaapäiviä välissä ja usein onkin. Ensi vuoden alussa yhdistymme vielä muiden yksiköiden kanssa yhdeksi isommaksi, jolloin työmatkat tulevat mahdollisesti vielä pidentymään.
Ei se työpaikan vaihtaminen niin yksinkertaista ole, että tuosta vaan vaihdetaan jonnekin lähemmäs töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millälailla rajumpi juttu ja siis kenelle?
Noo..jos asuu esim.sähkölämmitteisessä omakotitalossa, ja jos nyt on talvella ollut sähkölaskut esim. noin 200-250 / kk, niin ensi talvena ne onkin noin about 750 / kk..noin karkeasti laskettuna
Millä ihmeen laskuopilla sinä tuollaisia lukemia saat :D
Tasi jäädä sinulta kiertokoulukin käymättä, vai kiersitkö senkin väärään suuntaan :)
Minä asun sähkölämmitteisessä talossa ja sähköä kuluu 20 000 kw vuodessa, joka ei todellakaan ole vähän. Tällä hetkellä sähkö hintani on siirtomaksuineen 12 senttiä kilowattitunnilta. Jos sähkön hinta nousisi minulla vaikka 10 senttiä kilowattitunnilta, eli 22 senttiin, tarkottaisi se minulla 200 euron keskimääräisen kuukausimaksun nousua 366 euroon. ei siis todellakaan vähintään kolminkertaistuisi, kuten sinun laskelmissasi.
Etätyötä tekemällä säästää paljon aikaa ja rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vielä, että työviikko voi olla max 12 päivää ilman vapaapäiviä välissä ja usein onkin. Ensi vuoden alussa yhdistymme vielä muiden yksiköiden kanssa yhdeksi isommaksi, jolloin työmatkat tulevat mahdollisesti vielä pidentymään.Miten niin voi olla? Onko vai ei ole? Vaihtuuko työpaikkasi joka päivä? Ja miksi sinä käyt kaksi kertaa päivässä työmaallasi? Jos nyt kuitenkin puhut aivan eri asiasta, eli työajosta, niin ne ovat sinut työaikaasi ja niistä sinulle maksetaan palkkaa. Jos teet ne ajot omalla autollasi, maksetaan niistä sinulle 0,46€/km eli 240 kilometrin ajosta 110 euroa. Tuo siis palkan päälle ja verottomana. 240 kilometrin matkoihin kuluu 2,65 euron litrahinnalla keskimäärin 18 euroa sadalla, eli 230 kilometrillä 43,2 euroa. Eli siis liki 70 euroa yhden päivän ajoista jää vielä kouraan. Tuosta kertyy kuukausitasolla ja etenkin vuositasolla sievoinen summa, jolla kelpaa autoa huollattaa, renkaita ostella ja lyhennyksiäkin maksella.
Vaihtuvat työkohteet ja työpätkien pituudet. Töitä kohteessa on kahdesti päivässä. Aamulla menen töihin, teen työt, tulen kotiin, olen päivän kotona tai missä lystään, iltapäivällä ajan töihin, olen töissä muutaman tunnin ja ajan taas kotiin, vietän yön useimmiten nukkuen, herään aamulla ja lähden töihin. Palkka maksetaan työstä työkohteessa, työmatka on palkatonta omaa aikaa, mutta työnantaja maksaa kilometrikorvausta yhdestä edestakaisesta päivässä, toisen edestakaisen maksaa verottaja sitten joskus veronpalautuksissa. Työviikko voi olla max sen 12 päivää, mutta se voi olla lyhyempikin ja se riippuu ihan siitä mitä pomo työlistaan laittaa. Esim viime viikolla oli 3 päivää kohteessa A jonne oli kotoa 24km, neljä päivää kohteessa B jonne oli 52km, tämän viikon ma oli vapaata, ti ja ke työmatka kohteeseen C oli tuon 60km, tänään ja huomenna on vapaata, la ja su kohteeseen D vain 6km, ma-la ensi viikolla kohteeseen E 38km.
En puhu työajosta vaan kodin ja työkohteen välisestä työmatkasta, joka meidän alalla tehdään kahdesti päivässä siinä missä muilla aloilla tehdään edestakaisin vain kerran. Ja miksi, no siksi kun ne työt pitää tehdä kahdesti päivässä; kerran aamulla ja kerran illalla.
Ja se olisikin kiva kun pääsisi hyvää matkavauhtia tasaista tietä, mutta kun välillä tuntuu, että pitäis olla nelivetomaasturi tai panssarivaunu kulkupelinä. Sen verta huonoa tieverkkoa joutuu suhaamaan. Olen onnistunut rikkomaan ainakin yhden renkaan, yhden öljypohjan, joitain iskareita ja jousia sekä yhden pakoputken vuosien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräily tms ei tule kyseeseen. On sen verran pitkät siirtymät, eikä julkista liikennettä ole.Vaihda työpaikkaa sellaiseen, missä ei tarvitse autoilla.
Vaihda työpaikka JOOOO. eri
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt sentään 2,60 maksa. Tänään tankkasin 2,38
Täällä Päijät-Hämeessä 2,65 98 ja 2,53 95 tänään.
Vierailija kirjoitti:
Virossa Diesel reilusti alle 2e. Bensa taisi 2,1e olla.
Niin ja Virossa keskipalkka n.1600e/kk ja Suomessa vastaavasti reilusti yli 3000e/kk. Eli Virossa bensa on suhteessa palkkatasoon huomattavasti kalliimpaa.
https://fi.globalpetrolprices.com/Hungary/gasoline_prices/
Unkarissa näyttää bensa maksavan keskimäärin 1,22 euroa litralta. Mistähän lie johtuu: löytyykö fiksummat päättäjät kuin täältä hölmölästä?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kääntää asia näin päin: Mitä minä voisin tehdä vähentääkseni autoiluani?
Bensan hinta nyt nousee, ei siitä pääse mihinkään. Nyt pitäisi ihmisten hyväksyä asia ja toimia; hakea työpaikkaa lähempää, muuttaa, vaihtaa työhön jossa ei tarvi omaa autoa, käyttää kauppapalveluita, julkisia tms.
Torpataanpa nämä neuvot nyt yksi kerrallaan: haettu on, ikä 50+, kuoleva ala, maaseutu, kts. edellinen, maaseudulla ei ole kotiinkuljetusta kaupoilla, ei myöskään julkista liikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vielä, että työviikko voi olla max 12 päivää ilman vapaapäiviä välissä ja usein onkin. Ensi vuoden alussa yhdistymme vielä muiden yksiköiden kanssa yhdeksi isommaksi, jolloin työmatkat tulevat mahdollisesti vielä pidentymään.Miten niin voi olla? Onko vai ei ole? Vaihtuuko työpaikkasi joka päivä? Ja miksi sinä käyt kaksi kertaa päivässä työmaallasi? Jos nyt kuitenkin puhut aivan eri asiasta, eli työajosta, niin ne ovat sinut työaikaasi ja niistä sinulle maksetaan palkkaa. Jos teet ne ajot omalla autollasi, maksetaan niistä sinulle 0,46€/km eli 240 kilometrin ajosta 110 euroa. Tuo siis palkan päälle ja verottomana. 240 kilometrin matkoihin kuluu 2,65 euron litrahinnalla keskimäärin 18 euroa sadalla, eli 230 kilometrillä 43,2 euroa. Eli siis liki 70 euroa yhden päivän ajoista jää vielä kouraan. Tuosta kertyy kuukausitasolla ja etenkin vuositasolla sievoinen summa, jolla kelpaa autoa huollattaa, renkaita ostella ja lyhennyksiäkin maksella.
Vaihtuvat työkohteet ja työpätkien pituudet. Töitä kohteessa on kahdesti päivässä. Aamulla menen töihin, teen työt, tulen kotiin, olen päivän kotona tai missä lystään, iltapäivällä ajan töihin, olen töissä muutaman tunnin ja ajan taas kotiin, vietän yön useimmiten nukkuen, herään aamulla ja lähden töihin. Palkka maksetaan työstä työkohteessa, työmatka on palkatonta omaa aikaa, mutta työnantaja maksaa kilometrikorvausta yhdestä edestakaisesta päivässä, toisen edestakaisen maksaa verottaja sitten joskus veronpalautuksissa. Työviikko voi olla max sen 12 päivää, mutta se voi olla lyhyempikin ja se riippuu ihan siitä mitä pomo työlistaan laittaa. Esim viime viikolla oli 3 päivää kohteessa A jonne oli kotoa 24km, neljä päivää kohteessa B jonne oli 52km, tämän viikon ma oli vapaata, ti ja ke työmatka kohteeseen C oli tuon 60km, tänään ja huomenna on vapaata, la ja su kohteeseen D vain 6km, ma-la ensi viikolla kohteeseen E 38km.
En puhu työajosta vaan kodin ja työkohteen välisestä työmatkasta, joka meidän alalla tehdään kahdesti päivässä siinä missä muilla aloilla tehdään edestakaisin vain kerran. Ja miksi, no siksi kun ne työt pitää tehdä kahdesti päivässä; kerran aamulla ja kerran illalla.
Ja se olisikin kiva kun pääsisi hyvää matkavauhtia tasaista tietä, mutta kun välillä tuntuu, että pitäis olla nelivetomaasturi tai panssarivaunu kulkupelinä. Sen verta huonoa tieverkkoa joutuu suhaamaan. Olen onnistunut rikkomaan ainakin yhden renkaan, yhden öljypohjan, joitain iskareita ja jousia sekä yhden pakoputken vuosien aikana.
Sulla on käsitteet sekaisin. Työmatka, josta siis saat verovähennyksiä, tarkoittaa aina ainoastaan vakituiselle työmaalle ajamista. Ajot työpisteisiin taas ovat työajoa ja niistä tietenkin kuuluu maksaa kilometrikorvaukset jokaikiseltä kilometriltä. Jos todella sulle ei makseta palkaa työajalta, eli niistä matkoista, jotka ajat työpisteisiin, niin se on kusetusta, eikä kukaan täyspäinen tuollaista työtä tekisi sekuntiakaan ja missään nimessä työpisteeseen ajamista ei laiteta verovähennysten piikkiin, ellei se työpiste ole sinun vakituinen työmaasi.
Eli rautalangasta. Sinulla on vakituinen työpaikka jossa teet vakituisesti työtä. Matkasta sinne ei makseta kilometrikorvausta vaan se huomioidaan verovähennyksenä sen mukaan, mitä liikennevälinettä olet oikeutettu vähennyksessä käyttämään. Jos sinut sieltä vakituisesta työpisteestä määrätään keikalle jonnekin muualle, on se työajoa työaikana, josta siis kuuluu maksaa palkkaa. Jos taas joudut sen keikan tekemään omalla autolla, kuuluu siitä maksaa myös kilometrikorvaus.
Jos taas teet keikkahommia omalla laskutuksella, olet yrittäjä ja silloin sinä luonnollisesti laskutat keikoistasi sen mukaan mitä kykenet. Tuo kertomani koski siis työntekijöitä, ei yrittäjiä.
Vartokaapas vaan kun Sanniainen palaa takaisin Suomeen Bil-der-ber-gis-tä uudelleen ohjelmoituna. Voitte olla varmat, että kyyti on tavalliselle suomalaiselle erittäin kylmää.