Sanna Ukkolan kolumni: Äiti, älä pakota poikaasi prinsessaleikkeihin!
Ihan asiaa puhuu.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/73d313f4-9c51-4391-8be7-ca338ff34951
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kun opit puhumaan, vanhemmat jo tenttaavat sinulta sukupuolipronominejasi. Et edes tiedä, mikä on pronomini. "
Suomen kielessä ei ole sukupuolipronomineja. Yrittääkö Ukkola leikkiä amerikkalaista?Ei, Ukkola käyttää termiä, jonka vihervassarit ovat itse lanseeranneet.
Sukupuolipronomini on kielitieteellinen termi, ei mikään vihrevassaritermi.
Ja kuten kirjoitin, sen lanseerasivat vihervassarit.
Lanseerasi vaikka Pate Mustajärvi, Suomen kielessä ei silti ole sukupuolipronomineja.
Mutta meillä on termi sukupuolipronomini ja vihervassarit haluavat, että meilläkin tuollaiset pronominit olisi.
Mitä termiä sitten haluaisit käyttää, kun puhutaan joissakin kielissä esiintyvistä sukupuolen mukaan määrittyvistä pronomineista?
Enkä ole koskaan kuullut "vihervassarien" Haluavan sukupuolittaa pronomineja, päinvastoin, moni on iloinen, että on kaikille sopiva neutraali sana "hän".Tirsk! Juuri "vihervassarit" ovat ainoita, jotka haluavat sukupuolipronominit käyttöön ja lisäävät ne omiin, suomenkielisiin someprofiileihinsa.
En ole törmännyt ilmiöön, vaikka luultavasti olen "vihervassari".
Et tosiaan ole törmännyt sukupuolipronomineihin ihmisten some-profiilissa??? Et taida tuntea kovin monia vihervassareita. Ihan Twitteriä selaamalla löydät vihervassareita vaikka kuinka paljon, joiden biossa ne ovat. Elätkö pullossa?
No mitähän se kertoo maailmankuvastasi että mielestäsi tiedät paremmin mitä vihervassarit ajattelevat kuin vihervassarit itse?
Sanoinko että luen ajatuksia? Kerroin, mitä somessa on. Mistä sinusta kertoo se, että profiilissa on sukupuolipronominit? Onko se minun vika, että juuri vihervasemmiston piirissä ne pronominit on yleisiä?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta ysärin lapsena en minä saanut olla mitä halusin. Minua ei ikinä kiinnostanut nuket, barbiet, kotileikit tms., vaan ns. pojille suunnatut jutut. En kuitenkaan saanut leluautoja, en saanut harrastaa "poikien juttuja" ja synttäri- ja joululahjaksi sain vaan niitä tarrakirjoja ja nukkeja. Minua ei viety jalkapallotreeneihin, vaan äiti halusi kuskata johonkin voimisteluun. Omat lapseni saavat tehdä juuri sitä mitä tykäävät! Poikani tykkää autoista ym. ja todellakin saa niillä leikkiä :D mutta jos olisi halunnut barbeja, niin olisi saanut niitäkin. Tyttö on vielä niin pieni, että vaikea sanoa :)
Minä taas ysärin lapsena sain olla mitä halusin. Poikien leikit kiinnosti kouluikään asti, prinsessan sijaan halusin olla prinssi - koska sillä oli miekka. Kouluun mentäessä sitten rupesi enemmän tulemaan tyttöjen jutut samalla kun kaveripiiri laajentui. Vanhemmat antoivat leikkiä millä kiinnosti, olen siitä kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta ysärin lapsena en minä saanut olla mitä halusin. Minua ei ikinä kiinnostanut nuket, barbiet, kotileikit tms., vaan ns. pojille suunnatut jutut. En kuitenkaan saanut leluautoja, en saanut harrastaa "poikien juttuja" ja synttäri- ja joululahjaksi sain vaan niitä tarrakirjoja ja nukkeja. Minua ei viety jalkapallotreeneihin, vaan äiti halusi kuskata johonkin voimisteluun. Omat lapseni saavat tehdä juuri sitä mitä tykäävät! Poikani tykkää autoista ym. ja todellakin saa niillä leikkiä :D mutta jos olisi halunnut barbeja, niin olisi saanut niitäkin. Tyttö on vielä niin pieni, että vaikea sanoa :)
Hullua, miten Barbie on nyt hyvis kun se äsken aiheutti anoreksiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kun opit puhumaan, vanhemmat jo tenttaavat sinulta sukupuolipronominejasi. Et edes tiedä, mikä on pronomini. "
Suomen kielessä ei ole sukupuolipronomineja. Yrittääkö Ukkola leikkiä amerikkalaista?Ei, Ukkola käyttää termiä, jonka vihervassarit ovat itse lanseeranneet.
Lanseerasi vaikka Pate Mustajärvi, Suomen kielessä ei silti ole sukupuolipronomineja.
Mutta meillä on termi sukupuolipronomini ja vihervassarit haluavat, että meilläkin tuollaiset pronominit olisi.
Mitä termiä sitten haluaisit käyttää, kun puhutaan joissakin kielissä esiintyvistä sukupuolen mukaan määrittyvistä pronomineista?
Enkä ole koskaan kuullut "vihervassarien" Haluavan sukupuolittaa pronomineja, päinvastoin, moni on iloinen, että on kaikille sopiva neutraali sana "hän".Tirsk! Juuri "vihervassarit" ovat ainoita, jotka haluavat sukupuolipronominit käyttöön ja lisäävät ne omiin, suomenkielisiin someprofiileihinsa.
Et tosiaan ole törmännyt sukupuolipronomineihin ihmisten some-profiilissa??? Et taida tuntea kovin monia vihervassareita. Ihan Twitteriä selaamalla löydät vihervassareita vaikka kuinka paljon, joiden biossa ne ovat. Elätkö pullossa?
No mitähän se kertoo maailmankuvastasi että mielestäsi tiedät paremmin mitä vihervassarit ajattelevat kuin vihervassarit itse?
Sanoinko että luen ajatuksia? Kerroin, mitä somessa on. Mistä sinusta kertoo se, että profiilissa on sukupuolipronominit? Onko se minun vika, että juuri vihervasemmiston piirissä ne pronominit on yleisiä?
Minun on nyt pakko kysyä, että mitä sinä tarkoitat sukupuolipronominilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerin teksti, mitä olen lukenut todella pitkään aikaan. Siis eihän lähes kukaan oikeasti kasvata lastaan tuolla tavalla kuin Ukkola väittää. Näkeehän sen jo kaikista nettikommenteistakin, että sukupuolineutraalia kasvatusta pidetään yleisesti täytenä vitsinä. Se on oikeasti hyvin pienen piirin juttu, joka ei vaikuta millään tapaa muiden elämään, ja silti kuitenkin 99 % ihmisistä huutaa että KUN NYKYÄÄN EI SAA EDES SANOA ETTÄ ON TYTTÖJÄ JA POIKIA!!! Siis miten niin ei saa sanoa?!
Lisään vielä, että meidän perhe asuu Helsingin Kalliossa, ja tästä huolimatta kaikki tuntemani tytöt ja pojat saavat kyllä tietääkseni pukeutua juuri sellaisiin vaatteisiin ja leikkiä sellaisilla leluilla kuin itse tahtovat.
Mulle tulee yksi perhebloggaaja ainakin mieleen. Mut se että just sinä tai minä ei olla tähän omassa piirissämme törmätty, ei tarkoita etteikö ilmiötä olisi olemassa.
Ilmiö voi olla olemassa, mutta se on marginaalinen. Takuulla huomattavasti yleisempää on edelleenkin esim. se, että pojan ei anneta pukeutua pinkkiin tai leikkiä nukeilla, vaikka tämä itse niin haluaisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Hauskintahan tässä tasa-arvo keskustelussa on juuri ihmisten valintojen leimaaminen vääriksi. Lasten joululahjojen sukupuolittumisesta ollut parin joulun alla puhetta. Toissa vuonna poikani toivoi pleikkaohjainta ja tyttö jotain mikä voisi laskea stereotypiseksi tytön toiveeksi. Tiedostava vanhempi olisi varmaan ostanut kummankin toiveen mukaisen lahjan, mutta vaihtanut päikseen. Kumpikaan ei saa mitä toivoi, mutta molemmat ovat moderneja tiedostavia ei-heteronormatiivisiä.
Mikäli ihminen saa vapaasti valita omien mieltymystensä mukaan, niin mikä ongelma jos poika haluaa pelata jääkiekkoa ja tyttö ratsastaa? "Mutku ei ne ole omien mieltymysten mukaan vaan yhteiskunnan pakottaman mallin mukaan valittu...."
Höpö höpö. Normaali vanhempi ei kiellä pojalta ratsastamista, mutta vie pojan jääkiekkoon, jos se niin haluaa. Sama tyttö. Nimenomaan sukupuolineutraalisuuus on sitä, ettei suljeta keneltäkään mitään pois sukupuolen takia. Tai pakoteta toinen tiettyyn malliin. Koulussa voidaan puhua ihan hyvin oppilaista ja järjestää yhteisiä likuntatinteja, joissa oikeasti opetetaan liikkumaan ja eri lajeja. Näin oman lapsen koulussa, eikä siinä ole mitään kummallista. Siellä oli niin jja suupuolineutraalit vessat jo ennen kuin niistä alettiin julkisesti puhumaan. Ja jos ajatellaan liikuntaa, niin lapseni ovat kokeilleet ja oppineet alkeet kaikkiin mahdollisiin lajeihin golfista, lacrossen kautta, balettiin. Ja lapseni identifioi itsensä toinen tytöksi ja toinen pojaksi. Ihan niin kuin isoäitini aikaan. Mutta molemmille on maailma samalla tavalla auki, niiden omasta mielestä. Vaikka valitettavasti tulevat törmäämään kuitenkin eritasa-arvoon.
Vierailija kirjoitti:
Ukkola tuntuu olevan hieman vieraantunut arkitodellisuudesta
Saanko naraa? DDD
Nykyään arkitodellisuudesta vieraantuneita ovat kyllä ihan jotkut muut kuin Ukkola.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun on nyt pakko kysyä, että mitä sinä tarkoitat sukupuolipronominilla?
Englanninkielisiä pronomineja she/her, he/him, they/them.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi koet vihervasemmiston uhkaksi, niin että sitä pitää vahtia? Tule pois somesta ja elä elämääsi.
Toinen juttu on myös tyttöjä ei pidä pakottaa teknologialeikkeihin. Kunnianhimoiset vanhemmat tekevät usein väkivaltaa tytöille, pakottamalla esim. Tekniikan pariin. Ihannoimalla teknillis-matenaattisia aineita ja tyrkyttämällä omia arvojaan tytöille.
Antakaa lasten tehdä omat valinnat ja kasvaa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi koet vihervasemmiston uhkaksi, niin että sitä pitää vahtia? Tule pois somesta ja elä elämääsi.
Ensin kiistät, että vihervasemmisto käyttää pronomineja ja kun huomaat olevasi väärässä, hyökkäät viestintuojan kimppuun. Reilu peli?
Vierailija kirjoitti:
Toinen juttu on myös tyttöjä ei pidä pakottaa teknologialeikkeihin. Kunnianhimoiset vanhemmat tekevät usein väkivaltaa tytöille, pakottamalla esim. Tekniikan pariin. Ihannoimalla teknillis-matenaattisia aineita ja tyrkyttämällä omia arvojaan tytöille.
Antakaa lasten tehdä omat valinnat ja kasvaa rauhassa.
Unohdit kasarin ja ysärin. Eikä silloinkaan ollut varsinaista pakotusta. Nappulat näki tv-mainoksista tytön rakentelemassa teknisiä vempaimia. Valitettavasti nuo lelut maksoi hunajaa, joten jäi leikkimättä.
Pukeudun prinsessaksi harva se päivä. T. Ylikersantti Pylvänäinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hullua, miten Barbie on nyt hyvis kun se äsken aiheutti anoreksiaa.
Edellinen puhui täyttä asiaa ja tämmöisellä saivartelulla halutaan sitten siirtyä sivuraiteille. Barbi on varmaankin eri keskustelu.
Poikani halusi Barbien kirpputorilta. Mietin oman aikauteni tapaisesti, että pitäisikö huolestua. Näin kun hän leikki sillä ja barbi oli action leikeissä uhri, koska siltä sai helposti raajat irti. Jouduin miettimään uudelta kantilta pitäisikö barbiasiasta huolestua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla että se mitä sinä pidät "vihervassareina" eivät ehkä edustakaan ihan kaikkia vihervassareita? Eli että iso osa vihervassareista ei edes seuraa näitä sometilejä joista sinä puhut eikä ajattele kuten niissä kerrotaan.
Eli vihervassarit eivät mielestäsi seuraa toisiaan? Jos ikinä olet somessa ollut, ainoat jotka käyttävät sukupuolipronomineja on juuri tämä porukka.
Kyllä, juuri sitä tarkoitan. Vaikka se saattaa olla sinulle uutinen niin valtava enemmistö vihervassareista on täysin tavallisia ihmisiä jotka eivät kuluta kaikkea aikaansa seuraamalla netissä vellovaa keskustelua tai valvomassa muiden kielenkäyttöä. Olemme normaaleja työssäkäyviä ihmisiä joilla on perheet ja joiden aika menee ihan normaaleja arkisia asioita hoitaessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin 10 vanhana "sitku säkin saat lapsia.."
Pojille ei ikinä sanottu noin. Pojat sai ihan rauhassa kasvaa. Tytöille asetettiin pienestä pitäen kauheat paineet.
No olipa kauhea paine, kun arveltiin että perustaa perheen.
Huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Vihervassarin kiukku odotettavissa, kun puhutaan poliittisesti epäkorrekteja...
viherkokoomuksen ja viherpersujenpas.
Omista lapsista esikoinen on pinkkiin pukeutuva tyttö, joka tykkää potkulaudoista ja ninjoista ponien lisäksi, nuorempi taas hyvin "perinteinen" autoja rakastava poika. Hassua, kun samoilla leluilla voi leikkiä niin eri tavalla. Tyttö leikki brion junaradalla lähinnä niin, että mukana tulleet pari ihmishahmoa nousivat kyytiin, ajelivat kauppaan ja kyläilemään. Meillä on ollut myös autoperhepäivähoitaja, joka huolehti pienemmistä autoista. Poika taas ajeluttaa junia, rekkoja ja autoja, parkkeeraa niitä ja selvästi nauttii siitä liikkeestä.
Siihen pyrin, että oman sukupuolen takia eivät sulkisi unelmiaan pois. Tyttö jo joskus harmitteli, kuinka haluaisi astronautiksi, mutta ne on poikia. Onneksi löytyi naispuolinenkin astronautti esikuvaksi.
SK kirjoitti:
En ole ihan vakuuttunut siitä, että joitain kirjoittajan mainitsemia asioita ylipäätänsä tapahtuu missään merkittävissä määrin, tai että ne olisivat mitenkään yleisesti hyväksyttyjä. Kasvatuksellisia ääritapauksia, kuten vaikka hyvin tiukasti uskonnollisia tai ruoan tai käyttäytymisen suhteen hyvin rajaavia vanhempia tai tälläistä suosittavia ryhmiä, on varmaan aina ollut. En näe, että sukupuolisensitiivisyys varsinaisesti aiheuttaisi sitä, että jotkut vanhemmat ovat joissain tilanteissa hyvin kontrolloivia.
Ja mitä biologiaan tulee, niin se, että tytöt tai pojat tykkäävät tilastollisesti lähtökohtaisesti erilaisista leluista ja leikeistä ei varmaankaan tarkoita sitä, että kulttuurin tulisi vahvistaa näitä taipumuksia ja edellyttää niiden noudattamista. Jos pojat pitävät enemmän leegoista, saavat he minun puolestani silti valita ne, mutta ehkä joku poika saattaa haluta hellankin, ja sekin on ihan ok. Tytöt saavat pitää nukeista, mutta tarkoitus ei ole luoda sellaista oletusta, että tyttöjen (ja mahdollisesti vain tyttöjen) tulisi pitää nukeista.
Mieltymykset esim.lapsena leluihin tai aikuisena väreihin ja mistä on kiinnostunut, ei korreloi biologisen sukupuolen kanssa mutta se korreloi persoonallisuuden kanssa. Tämä havaittiin jo 40-50-luvuilla kun tieteellinen persoonallisuuspsykologia syntyi.
Kerrotko minullekin Suomen kielen sukupuolipronominit?