Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanna Ukkolan kolumni: Äiti, älä pakota poikaasi prinsessaleikkeihin!

Kommentit (520)

Vierailija
221/520 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaassa ympäristössä eli ilman tuputtamista lapset kyllä valitsevat lähes aina ne perinteiset sukupuoliroolit ja sama tapahtuu myös myös meissä aikuisissa. Toki aina poikkeuksia löytyy molemmista sukupuolista mutta se ei ole kovinkaan yleistä ja se heille myös sallittakoon.

En tiedä onko maapalolla ollut koskaan yhtään kulttuuria tai maata missä sukupuolirooleja ei olisi. Se että kielletään sukupuoliroolien olemassa olo ei poista sukupuolirooleja ihmisten arjesta eikä sitä että lähes jokainen poika leikkii poikien leikkejä ja lähes jokainen tyttö leikkii tyttöjen leikkejä.

Vierailija
222/520 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuon tyyppiset kirjoitukset on vahingollisia, kun eikö tuossa kuitenkin naureskella vanhempien/yhteiskunnan pyrkimyksille tarjota lapsille paremmat mahdollisuudet olla oma itsensä. Ei ehkä ihan vakavasti otettava kirjoitus mutta silti. Sanna Ukkola vaikuttaa ihmiseltä joka ei osaa suhtautua mihinkään asiallisesti, ainakin kirjoitustensa perusteella. Ainoa tavoite on saada huomiota noilla överiksi vedetyillä kirjoituksillaan, ja varmasti tietää että on paljon ihmisiä joihin tuollaiset vetoaa.

Ai? Ja nämä toisen laidan kannattajat eivät näin toimi lainkaan? Ovat ihan pyytteettömiä ja puhtaita pulmusia tässä suhteessa?

Eibät halua "vedota" ihmisiin ja tavoite ei ole saada huomiota överiksi vedetyillä mielipiteillään, tempauksillaan ja kirjoituksillaan?

Olen se jolle vastasit ja täytyy sanoa että en ole juuri kohdannut tuon mainitsemasi toisen laidan (?) kannattajien kirjoituksia, tempauksia tms. jotka olisi kiinnittäneet huomion tai jotenkin vaikuttaneet elämääni.

Omassa arjessa (omassa lapsuudessa sekä lasteni vanhempana) itsellä on taas ollut melko paljon kokemuksia vanhanaikaisesta ja stereotypisestä kohtelusta ja odotuksista sukupuolen perusteella. Siksi ehkä harmittaa kun ip-lehdessä noin vain julkaistaan kirjoituksia joissa puhutaan siihen tyyliin kuin asia olisi muka päinvastoin. Ei vastaa siis lainkaan omaa todellisuuttani nuo Ukkolan tekstit mutta ymmärrän että hänellä (ja sinulla?) voi olla erilaisia kokemuksia kuin minulla ja lapsillani. Ihmettelen kyllä mihin nämä Ukkolan mielipiteet ja tuo rivien välistä paistava vihamielisyys perustuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/520 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan jo vanha kun en tajua tätä sukupuolineutraaliutta. Hyvä kolumni..

Kokeiltiin aikoja sitten miten tytöt ja pojat leikkivät kun ei ohjata niitä mitenkään,kovin eri tavalla tapahtui.

Vierailija
224/520 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako pakottaa tytön autoleikkeihin?

Itse leikin ihan sujuvasti välillä autoleikkejä ja välillä taas prinsessaleikkejä. Tai "rosvoa ja poliisia" tai kotileikkiä.

70- luvulla ei ollut mitään ongelmia ja leikkinsä sai valita itse.

Veikkaan että olet tyttö. Itse halusin ihanat oranssit nappikset ja menin niillä kouluun. Valitettavasti sain kuulla niin paljon nauramista, etten niitä enää jalkaani laittanut. Vaikka 70-luvulla raha oli tiukassa. Ja kyllä meillä oli aika vahva kahtiajako poikiin ja tyttöihin luokassa. Me tytöt liikumme tamburiinin tahtiin ja pojat pelasi jalkapalloa. Jalkapallopeleihin ei päässyt välitunnilla mukaan. Ja kun teini-iässä tuli eka tutyöjalkapallojoukkue, se oli kapinallista. Tunsin itseni erilaiseksi nuoreksi, hyvin edistyneeksi. Ja jalkapallo pojat ottivat meidät siipiensä suojaan. Suloiset tytöt pelaa jalkapalloa. Se siitä 70-luvusta.

Vierailija
225/520 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti hyvin vahingollista käytöstä olen huomannut yhden tuntemani isän käytöksessä. Poika on 6v. ja hän halusi joku kerta kammata pitkää tukkaani ja sanoi tekevänsä kampauksen. Tämä pojan isä örähti hyvin negatiivisella sävyllä, että ne on tyttöjen juttuja ja ohjasi pojan pois tukkani "kimpusta". En siis todellakaan kokenut mitenkään vaivaannuttavana, että poika tuli siihen viereen löytämänsä kamman kanssa, vaan annoin hänen kammata. Ei siis kyse ollut siitä, että isä olisi ajatellut poikansa ärsyttävän minua, vaan siitä, että hän ei kestänyt ajatusta, että poikansa haluaa tehdä kampauksia.

Miksi tätä on miinustettu? Miksi isä sai pakottaa pojan pois "tyttöjen jutuista"? Jos tyttö olisi tehnyt noin, niin kukaan ei olisi kieltänyt, vaan tyyliin yllytetty, että teepäs oikein upea kampaus.

Ja huippulikkana olisi nähty tyttö, joka menee miesten kanssa sinne autotalliin. Ei olisi käsketty pois miesten jutuista, ellei oikeasti olisi häiriöksi.

Vierailija
226/520 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen juttu on myös tyttöjä ei pidä pakottaa teknologialeikkeihin. Kunnianhimoiset vanhemmat tekevät usein väkivaltaa tytöille, pakottamalla esim. Tekniikan pariin. Ihannoimalla teknillis-matenaattisia aineita ja tyrkyttämällä omia arvojaan tytöille.

Antakaa lasten tehdä omat valinnat ja kasvaa rauhassa.

Mutta kun niitä matemaattis-luonnontieteellisiä aineita arvostetaan yhteiskunnassa enemmän kuin muita aloja. Jos menee oman kiinnostuksen mukaan opiskelemaan yliopistoon esimerkiksi ranskaa, niin sitten on vaan tarpeeton höttöhumanisti. Jos ei löydä töitä, niin mitäs opiskelit niin tarpeetonta alaa. Olisit opiskellut insinööriksi. Sitten jos valitat matalasta palkasta, niin sekin on oma moka, kun et opiskellut tuottavaa alaa, jolla on hyvä palkka, kuten insinööriksi.

Tämä koko yhteiskunta ihannoi matemaattis-luonnontieteellisiä aloja.

Vierailija
227/520 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan jo vanha kun en tajua tätä sukupuolineutraaliutta. Hyvä kolumni..

Kokeiltiin aikoja sitten miten tytöt ja pojat leikkivät kun ei ohjata niitä mitenkään,kovin eri tavalla tapahtui.

No oma kokemukseni on se että yhteisiä leikkejä löytyy aina. Oli leikkijät tyttöjä tai poikia. Ja jos kasvatus on tapahtunut kolmevuotiaana, niin kuusivuotiaana valitsee sen mukaan. Muistan itse kun kävin vaivakerhossa. Isossa salissa oli värikkäät pehmeät matot ja paljon leluja siinä. Kaikki taaperor leikkivät siinä, paitsi oma lapsi. Hän lähti tutkimusmatkoille ja parasta hänelle oli komerot ja muut sellaiset paikat. Mutta eihän sellainen käynyt sillä lastinsa. Hänet piti rajoittaa matoille.

Vierailija
228/520 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen juttu on myös tyttöjä ei pidä pakottaa teknologialeikkeihin. Kunnianhimoiset vanhemmat tekevät usein väkivaltaa tytöille, pakottamalla esim. Tekniikan pariin. Ihannoimalla teknillis-matenaattisia aineita ja tyrkyttämällä omia arvojaan tytöille.

Antakaa lasten tehdä omat valinnat ja kasvaa rauhassa.

Mutta kun niitä matemaattis-luonnontieteellisiä aineita arvostetaan yhteiskunnassa enemmän kuin muita aloja. Jos menee oman kiinnostuksen mukaan opiskelemaan yliopistoon esimerkiksi ranskaa, niin sitten on vaan tarpeeton höttöhumanisti. Jos ei löydä töitä, niin mitäs opiskelit niin tarpeetonta alaa. Olisit opiskellut insinööriksi. Sitten jos valitat matalasta palkasta, niin sekin on oma moka, kun et opiskellut tuottavaa alaa, jolla on hyvä palkka, kuten insinööriksi.

Tämä koko yhteiskunta ihannoi matemaattis-luonnontieteellisiä aloja.

Toisaalta kaikki opiskelu ja elämä perustui hyvään kirjalliseen kykyyn.

Vierailija
229/520 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kylmä koskaan kuullut, että yhtään poikaa oltaisiin pakotettu prinsessaleikkeihin

Mä en tiedä kuin yhden. Oli tyyliin perheensä neljäs poika, jos haluttiin tehdä tyttö.

Muutenkin noita prinsessa/mekko/pitkähiuksispoikia tuntuu olevan lähinnä niillä, joille poikasukupuoli oli pettymys. Tietenkin on myös niitä, joista jo lapsena näkee, että on luultavasti aikuisena homoseksuaali.

Minun poika rakastaa autoja, työkaluja, prinsessamekkoja ja kasvattaa pitkää tukkaa. Meneeköhän se nyt ihan pilalle koko lapsi kun on jo neljän vanhana noin sekaisin.

Sanottiinko lainaamassasi viestissä jotain pilalle menosta?

Ainoastaan siitä, että jotkut tyttöä toivoneet sitten koettavat tehdä pojastaan tyttömäisemmän.

Vierailija
230/520 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuon tyyppiset kirjoitukset on vahingollisia, kun eikö tuossa kuitenkin naureskella vanhempien/yhteiskunnan pyrkimyksille tarjota lapsille paremmat mahdollisuudet olla oma itsensä. Ei ehkä ihan vakavasti otettava kirjoitus mutta silti. Sanna Ukkola vaikuttaa ihmiseltä joka ei osaa suhtautua mihinkään asiallisesti, ainakin kirjoitustensa perusteella. Ainoa tavoite on saada huomiota noilla överiksi vedetyillä kirjoituksillaan, ja varmasti tietää että on paljon ihmisiä joihin tuollaiset vetoaa.

Ai? Ja nämä toisen laidan kannattajat eivät näin toimi lainkaan? Ovat ihan pyytteettömiä ja puhtaita pulmusia tässä suhteessa?

Eibät halua "vedota" ihmisiin ja tavoite ei ole saada huomiota överiksi vedetyillä mielipiteillään, tempauksillaan ja kirjoituksillaan?

Olen se jolle vastasit ja täytyy sanoa että en ole juuri kohdannut tuon mainitsemasi toisen laidan (?) kannattajien kirjoituksia, tempauksia tms. jotka olisi kiinnittäneet huomion tai jotenkin vaikuttaneet elämääni.

Omassa arjessa (omassa lapsuudessa sekä lasteni vanhempana) itsellä on taas ollut melko paljon kokemuksia vanhanaikaisesta ja stereotypisestä kohtelusta ja odotuksista sukupuolen perusteella. Siksi ehkä harmittaa kun ip-lehdessä noin vain julkaistaan kirjoituksia joissa puhutaan siihen tyyliin kuin asia olisi muka päinvastoin. Ei vastaa siis lainkaan omaa todellisuuttani nuo Ukkolan tekstit mutta ymmärrän että hänellä (ja sinulla?) voi olla erilaisia kokemuksia kuin minulla ja lapsillani. Ihmettelen kyllä mihin nämä Ukkolan mielipiteet ja tuo rivien välistä paistava vihamielisyys perustuu.

Sanos muuta. Meille kun syntyi poika niin jo oli sukulaismiehet onnittelemassa että hyvä kun syntyi poika isille kalakaveriksi. Vieressä oli kalastuksesta innostunut isosisko kuuntelemassa. Vastaavanlaisia kommentteja kuulee jatkuvasti ja saa olla puolustamassa lapsiaan, että ottakaa nyt tuo tyttökin katsomaan mönkijää/traktoria/mitävaan konetta tai lakatkaa vaan pojankin kynnet ja laittakaa pinnejä tukkaan. Ja kyllä pidettiin vähän outona kun pyysin pojalle lahjaksi nukkea ettei tarvitse riidellä siskon nukeista. Miksi tämmöistä pitää olla vielä tällä vuosituhannella?

Vierailija
231/520 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta ysärin lapsena en minä saanut olla mitä halusin. Minua ei ikinä kiinnostanut nuket, barbiet, kotileikit tms., vaan ns. pojille suunnatut jutut. En kuitenkaan saanut leluautoja, en saanut harrastaa "poikien juttuja" ja synttäri- ja joululahjaksi sain vaan niitä tarrakirjoja ja nukkeja. Minua ei viety jalkapallotreeneihin, vaan äiti halusi kuskata johonkin voimisteluun. Omat lapseni saavat tehdä juuri sitä mitä tykäävät! Poikani tykkää autoista ym. ja todellakin saa niillä leikkiä :D mutta jos olisi halunnut barbeja, niin olisi saanut niitäkin. Tyttö on vielä niin pieni, että vaikea sanoa :)

Tämä on tosi mielenkiintoista, koska itse synnyin 1970-luvulla eli vietin lapsuuteni 70- ja 80-luvuilla, ja minä sain tehdä ja harrastaa mitä halusin. Eli onkohan tässä kyse yksittäisten perheiden asenteista, vai onko tapahtunut jokin yleinen muutos niin, että ysärillä mentiin tavallaan taaksepäin kehityksessä? 

Yritän siis miettiä, että missä vaiheessa tämä laajempi muutos takaisin taantumuksellisempaan suuntaan on tapahtunut, kun omassa lapsuudessani ei ollut niin tarkkoja sukupuolirooleja kuin nykyisin.

Vierailija
232/520 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kylmä koskaan kuullut, että yhtään poikaa oltaisiin pakotettu prinsessaleikkeihin

Mä en tiedä kuin yhden. Oli tyyliin perheensä neljäs poika, jos haluttiin tehdä tyttö.

Muutenkin noita prinsessa/mekko/pitkähiuksispoikia tuntuu olevan lähinnä niillä, joille poikasukupuoli oli pettymys. Tietenkin on myös niitä, joista jo lapsena näkee, että on luultavasti aikuisena homoseksuaali.

Minun poika rakastaa autoja, työkaluja, prinsessamekkoja ja kasvattaa pitkää tukkaa. Meneeköhän se nyt ihan pilalle koko lapsi kun on jo neljän vanhana noin sekaisin.

Ainoastaan siitä, että jotkut tyttöä toivoneet sitten koettavat tehdä pojastaan tyttömäisemmän.

Entä ne poikaa toivoneet miehet? Se on ihan ok tehdä tytöstä poikamainen? Niin päin juttu on ihan ok, mutta ei toisinpäin? Kyllä tätäkin on ihan yhtälailla!

Vierailija
233/520 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki pojat joiden tiedän osallistuvan prinsessaleikkeihin tekevät niin aivan vapaaehtoisesti. Tuo akka on kyllä pihalla.

Minua yritettiin pakottaa prinsessaleikkeihin iloisella 70-luvulla. Ei kuitenkaan onnistunut. Leikin mieluummin autoilla ja legoilla ja kiipeilin puissa.

Jossain vaiheessa värjäsin hiukset siniseksi, vihreäksikin. Mutta ei se minusta lesboa tehnyt. En ole edes bi.

Nyt olen perheenäiti. Lasteni (kaikki ovat poikia) annan leikkiä niillä lelulla joilla itse haluavat leikkiä. Enimmäkseen he leikkivät autolla, monstereilla ja legoilla, mutta välillä leikkivät myös hoivaleikkejä. Leipovatkin mielellään.

Yllättävän moni on kommentoinut lasteni leikkejä.

Yksi naapuri pahastui kun pojat työnsivät nukenvaunuja pihalla. Se ei ole hänen mielestään sopivaa pojille.

Parilta äitikaverilta taas olen kuullut nurinaa siitä että pojat leikkivät autoilla ja rumilla figuureilla eivätkä leiki prinsessaleikkejä.

En oikeasti ymmärrä miksi lasten leikkeihin suhtaudutaan niin vakavasti ja niitä halutaan ohjailla suuntaan jos toiseenkin.

Vierailija
234/520 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...tai siis kirjoitit että lähes kaikki pitkätukkaiset pojat on perheistä joissa heistä yritetään väkisin tehdä tyttömäisiä.

Vierailija
235/520 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaassa ympäristössä eli ilman tuputtamista lapset kyllä valitsevat lähes aina ne perinteiset sukupuoliroolit ja sama tapahtuu myös myös meissä aikuisissa. Toki aina poikkeuksia löytyy molemmista sukupuolista mutta se ei ole kovinkaan yleistä ja se heille myös sallittakoon.

En tiedä onko maapalolla ollut koskaan yhtään kulttuuria tai maata missä sukupuolirooleja ei olisi. Se että kielletään sukupuoliroolien olemassa olo ei poista sukupuolirooleja ihmisten arjesta eikä sitä että lähes jokainen poika leikkii poikien leikkejä ja lähes jokainen tyttö leikkii tyttöjen leikkejä.

Ongelma vain on se että ei ole olemassa mitään täysin "vapaata ympäristöä". Ympäristöllä on aina käsityksiä, mielipiteitä ja tavoitteita joita ihmiset sitten aistivat. Tämä ei tarkoita etteikö geeneillä olisi paljonkin vaikutusta mutta niiden vaikutus yleensä korostuu juuri siksi että ympäristö niitä vielä tukee.

Vierailija
236/520 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä ne poikaa toivoneet miehet? Se on ihan ok tehdä tytöstä poikamainen? Niin päin juttu on ihan ok, mutta ei toisinpäin? Kyllä tätäkin on ihan yhtälailla!

Kuka on väittänyt, ettei olisi vähemmän väärin? Rauhoituhan.

Vierailija
237/520 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohta kai on se, että jollekkin on olemassa tyttöjen ja poikien leikit erikseen. Oma poika on oikea rämäpää. Aina ulkona, pyörällä, skuutilla, skeitillä, kiipeämässä. Ei ikinä istuisi leikkimässä nukeilla pitkää aikaa. No hän onkin se (poika) häirikkö, joka ei pysy paikoillaan.

Vierailija
238/520 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta ysärin lapsena en minä saanut olla mitä halusin. Minua ei ikinä kiinnostanut nuket, barbiet, kotileikit tms., vaan ns. pojille suunnatut jutut. En kuitenkaan saanut leluautoja, en saanut harrastaa "poikien juttuja" ja synttäri- ja joululahjaksi sain vaan niitä tarrakirjoja ja nukkeja. Minua ei viety jalkapallotreeneihin, vaan äiti halusi kuskata johonkin voimisteluun. Omat lapseni saavat tehdä juuri sitä mitä tykäävät! Poikani tykkää autoista ym. ja todellakin saa niillä leikkiä :D mutta jos olisi halunnut barbeja, niin olisi saanut niitäkin. Tyttö on vielä niin pieni, että vaikea sanoa :)

Tämä on tosi mielenkiintoista, koska itse synnyin 1970-luvulla eli vietin lapsuuteni 70- ja 80-luvuilla, ja minä sain tehdä ja harrastaa mitä halusin. Eli onkohan tässä kyse yksittäisten perheiden asenteista, vai onko tapahtunut jokin yleinen muutos niin, että ysärillä mentiin tavallaan taaksepäin kehityksessä? 

Yritän siis miettiä, että missä vaiheessa tämä laajempi muutos takaisin taantumuksellisempaan suuntaan on tapahtunut, kun omassa lapsuudessani ei ollut niin tarkkoja sukupuolirooleja kuin nykyisin.

Itse elin varhaisemman lapsuuteni 70-luvulla ja kyllä minulle jostain tuli varsin voimakas käsitys siitä mitkä ovat poikien juttuja ja mitkä tyttöjen. En edes osaa sanoa mistä se tuli (ei kyllä ainakaan kotoa) mutta kyllä se jostain silti tuli.

Vierailija
239/520 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään kiellä sukupuolirooleja, mutta tuo, ettei ihmiset tuputa lapsille mitään, on aika naiivia ajattelua. Siitä on tehty ihan tutkimuksiakin, että aikuiset kohtelevat tyttöjä ja poikia eri tavoin. Esimerkiksi päiväkodin hoitajat puhuivat pojille vähemmän ja lyhyempiä lauseita kuin tytöille ilman, että he edes huomasivat sitä.

Toisessa vieraat ihmiset leikittivät noin vuoden ikäisiä tyttöjä ja poikia. Tarjolla oli kaikenlaisia leluja, mutta poikien kanssa leikittiin roboteilla ja teknologialla ja tyttöjen kanssa nukeilla ja pehmoeläimillä. Twistinä oli, että poikien ja tyttöjen nimet ja vaatteet oli muutettu vastakkaisen sukupuolen nimiksi ja vaatteiksi. Oliver-poika olikin Olivia-tyttö. Ihan iloisina ne lapset leikkivät aikuisten kanssa näiden tarjoamilla leluilla.

Varmaan biologia vähän ohjaa poikia kiinnostumaan sotaleikeistä ja tyttöjä nukkeleikeistä, mutta on oikeasti vaikea sanoa, miten paljon tietoiset tai tiedostamattomat sukupuoliroolit vaikuttaa aikuisten suhtautumiseen lasten kiinnostuksenkohteisiin.

Vierailija
240/520 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun esim. tässä ketjussa väitetään, että ei kukaan ajattele niin kuin Ukkola kolumnissaan väittää, niin oletteko te oikeasti lukeneet, millaisia ajatuksia ja näkemyksiä esim. Seta, monet naisjärjestöt ja vaikkapa nyt Feministisen puolueen jäsenet nykyään ajavat? Ei se Ukkola noita juttuja ole omasta päästään keksinyt, vaikka kärjistääkin. Minusta hän vaikuttaa lukevan aika tarkasti varsinkin intersektionaalisen feminismin oppeja tuuttaavien järjestöjen sometilejä ja kommentoi siellä näkemäänsä, tietysti vähän liiotellen ja liittäen yhteen useita eri ilmiöitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme