Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko paha juttu, jos antaa 3- ja 5-vuotiaiden valvoa koko kesän puolilleöin?

Vierailija
01.06.2022 |

Saavat kyllä riittävästi unta, kun voivat aamulla nukkua niin pitkään kuin haluavat. Vai pitäisikö minun pakottaa heidät aikaisin nukkumaan, vaikka ketään ei väsytä ja nukkumaanmeno olisi sitten yhtä huutoa ja temppuilua.

Kommentit (293)

Vierailija
141/293 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on mietittävää ap.:lle ja muille tumpeloille vanhemmille.

Käytäntöjä, jotkaedesauttavat nukahtamista ja unen jatkuvuutta:

Tulisi olla säännölliset nukkumaanmeno- ja heräämisajat niin arkena kuin viikonloppuisinkin. Ainakin sunnuntaiaamuna pitäisi herätä ajoissa, jotta saisi illalla unta tarpeeksi ajoissa, eikä maanantaiaamun herääminen olisi niin vaikeaa.

Tulisi olla iltarutiinit, kuten esimerkiksi pieni iltapala ja hampaiden pesu.

Tulisi huolehtia, että makuuhuoneessa on sopiva lämpötila, hiljaisuus, rauhallisuus, vähäinen valaistus sekä hyvä sänky ja mukavat vuodevaatteet.

Tulisi välttää kahvin, teen, kaakaon, kolajuomien, alkoholin, suklaan ja tupakan nauttimista muutamaan tuntiin ajan ennen nukkumaanmenoa.

Tulisi välttää päiväunia.

Liikunta ja ulkoilu alkuillasta helpottavat nukahtamista, mutta rasittavaa urheilua juuri ennen nukkumaanmenoa tulisi välttää.

Voimakkaat tunne-elämykset voivat vaikeuttaa nukahtamista. Kaikkiin niihin ei voi itse vaikuttaa, mutta esimerkiksi jännittäviä elokuvia kannattaisi välttää juuri ennen nukkumaanmenoa.

Sänky tulisi rauhoittaa vain nukkumista varten.

Miksi lapsi pitää väkisin herättää aikaisin ja panna aikaisin nukkumaan? En käsitä. Eikö ole ihan yhtä hyvä, että herää itsellään klo 9 ja menee vaikka klo 21 sänkyyn. Kamalaa tuo väkisin herättäminen, ellei se ole töiden takia ihan pakollista.

Vierailija
142/293 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei myöhäinen unirytmi ole mikään huostaanoton peruste, vaikka niin mammat täällä väittääkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/293 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lapseton, mutta uni on kyllä omassa elämässäni lähes kuin auto toisille, eli jonkunlaisen pyhän lehmän asemassa.

Täällä avlla nyt tietysti juttelevat vain täydelliset kasvattajat, jotka eivät edes laita kenkiä jalkaan ajattelematta, miten sen tekisi lapsen parhaaksi, mutta työelämässä kyllä kuulee vähän eri tarinaa.

Esim. noi rytmit: enemmän kuin lapsen parhaaksi, niin kyllähän niitä tunnutaan ylläpitävän sen vuoksi "että ei mene elämä ihan hulinaksi" tai "saa edes vähän omaa aikaa" jne. Eli ennakoidaan lapsen käytöstä sen vuoksi, että arki sujuisi ja olisi mahdollisimman helppoa. 

Ymmärrän, koska suurin syy varmaan sille, että en ole tehnyt lapsia, on, että en kestäisi, jos en saisi nukkua silloin kun olen todella väsynyt, vaan mut herätettäisiin koko ajan.

Sitten taas noista luontaisista rytmeistä: minä olen nukkunut aina aikaisesta ja herännyt kohtuuaikaan, sisareni ei mene maate kuin puolen yön aikaan, välillä jopa myöhemmin. Ei auttanut tähän vanhempien yritykset saada hänet nukkumaan aikaisemmin. Kriisi tuli siitä, että kun oltiin vielä samassa huoneessa, hän yritti höpöttämällä pitää muakin valveilla. No saatiin sitten omat huoneet, joten se helpotti sillä. Mutta jos kävin vaikka vessassa yöllä, usein siskon huoneessa paloi valo, luki kai siellä tai jotain. 

Ihan samalla tavalla meitä vauvana ehdollistettiin, mutta näin vain kävi. Lisäksi tässä hauskaa on se, että vanhempien mielestä mä olen ollut aina se helppo lapsi. Niin varmaan, kun nukuin aikaisin ja kuin enkeli! Oonko mä nyt sit hygenienisempi kuin siskoni, epäilen!

Vierailija
144/293 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvirkkujen tyrannia on vahvana läsnä täällä. Genetiikka säätelee unirytmiä, ja siitä johtuen osa ihmisistä on aamuvirkkuja ja osa ei. Luontaista unirytmiä ja unisykliä voi HIEMAN siirtää erilaisilla toimenpiteillä, mutta vaikka kuinka totuttelisi niin iltavirkusta ei tule aamuvirkkua millään (poikkeuksena vanhukset).

Miksi siis pakottaa lapset aikaisin nukkumaan lomalla, jos se sotii heidän luontaista vireystasoaan sekä

unisykliään vastaan? Siksi kun meidän kivikautinen yhteiskunta on edelleen sitä mieltä että  "kuuluu" nousta aikaisin aamullaP Että silloin on jotenkin parempi ihminen?

Vierailija
145/293 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin ennen  oli maalla normaalia että lapset  leikkivät kesäyönä  vielä  ulkona.  Lämmintä ja valoisaa, se yö kannattaa käyttää  hyväksi.P ikkuserkkujen luona Savossa ei kyllä kukaan pakottanut koskaan aikaisin  sänkyyn.  Aamulla sai herätä  omaan tahtiin aamupalalle.  Meidän lapset ovat ihan terveitä aikuisia vaikka ovat saaneet  valvoa myöhään. Lämpimät kesäyöt ovat ihania,   voi kunnella satakielen laulua rantakoivikossa.

Mä ihmettelen myös tätä nykyajan vimmaa rutiineihin. Vauvat on asia erikseen, mutta siinä kohtaa, kun lapsi alkaa osoittamaan jotain tahtoa, miksi sitä ei kuunnella, vaan hoetaan vaan jotain että kyllä lapselle tärkeintä on rutiinit. Kelle lapselle on, kenelle ei. Omat eivät koskaan halunneet mitään tiukkoja rutiineja, vaan pyrkivät niistä ulos.

Ovat nyt yli kakskymppisiä, molemmilla sujuu opinnot, kuten aikoinaan koulukin, ei ole ollut syömishäiriöitä eikä uniongelmia. Vaikka sain minäkin täyslaidallisen naapurin äidiltä, joka kuuli, että lapset eivät mene edes säännölliseen aikaan nukkumaan. 

Rutiineihin...

Just joo. Esim. Afrikkahan on hieno maanosa kun siellä ei ole niitä turhia rutiineita, sääntöjä, sitoumuksia ja aikatauluja.

Jokainen siellä tietää ihan ilman kelloa ja aikataulua, milloin bussikin lähtee, kun se bussi lähtee just silloin kun se on täynnä.

Vierailija
146/293 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin ennen  oli maalla normaalia että lapset  leikkivät kesäyönä  vielä  ulkona.  Lämmintä ja valoisaa, se yö kannattaa käyttää  hyväksi.P ikkuserkkujen luona Savossa ei kyllä kukaan pakottanut koskaan aikaisin  sänkyyn.  Aamulla sai herätä  omaan tahtiin aamupalalle.  Meidän lapset ovat ihan terveitä aikuisia vaikka ovat saaneet  valvoa myöhään. Lämpimät kesäyöt ovat ihania,   voi kunnella satakielen laulua rantakoivikossa.

Mä ihmettelen myös tätä nykyajan vimmaa rutiineihin. Vauvat on asia erikseen, mutta siinä kohtaa, kun lapsi alkaa osoittamaan jotain tahtoa, miksi sitä ei kuunnella, vaan hoetaan vaan jotain että kyllä lapselle tärkeintä on rutiinit. Kelle lapselle on, kenelle ei. Omat eivät koskaan halunneet mitään tiukkoja rutiineja, vaan pyrkivät niistä ulos.

Ovat nyt yli kakskymppisiä, molemmilla sujuu opinnot, kuten aikoinaan koulukin, ei ole ollut syömishäiriöitä eikä uniongelmia. Vaikka sain minäkin täyslaidallisen naapurin äidiltä, joka kuuli, että lapset eivät mene edes säännölliseen aikaan nukkumaan. 

Rutiineihin...

Just joo. Esim. Afrikkahan on hieno maanosa kun siellä ei ole niitä turhia rutiineita, sääntöjä, sitoumuksia ja aikatauluja.

Jokainen siellä tietää ihan ilman kelloa ja aikataulua, milloin bussikin lähtee, kun se bussi lähtee just silloin kun se on täynnä.

Kyllä siellä kuule on. Lapsilla on ihan samanlaiset rutiinit kuin muuallakin ja ihan vain siksi, että se on osa kasvatusta.

Vierailija
147/293 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lasu-juttu

Perustele! Jos univajetta ei tule kun aamusta mahdollisuus nukkua pitkään, niin mikä on se haitta? Jos sopii perheen rytmiin, niin en näe estettä siirtää nukkumaanmenoa loman ajaksi. Toki hyvissä ajoin enne arkeen palaamista kannattaa alkaa siirtyä vähitellen takaisin normaaliin arkirytmiin.

Vierailija
148/293 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se niinsanottu normaali arkirytmi on ihan yhteiskunnan aikataulujen sanelema juttu. Lapsi ei mene mitenkään rikki erilaisesta rytmistä, jos riittävä unensaanti on edelleen turvattu. Todella monella ihmisellä, niin lapsilla kuin aikuisilla, olisi se oma luontainen unirytmi ihan erilainen kuin se, mihin yhteiskunnan aikataulut pakottaa. Kaikkeen voi totuttaa itsensä, mutta jos täysin luonnostaan ilman minkäänlaisia ulkoisia pakotteita ihminen itse saisi rytminsä antaa muokkautua, niin todella tavallista olisi valvoa illasta ja nukkua aamusta pidempään.

Vierailija
149/293 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun kunnon naiset   nousevat aikaisin lypsylle  , ja sunnuntaina kirkkoon. Vanhoista saksalaisista ihanteista ei päästä  eroon.  Kellokallet pyh !

Vierailija
150/293 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamuvirkkujen tyrannia on vahvana läsnä täällä. Genetiikka säätelee unirytmiä, ja siitä johtuen osa ihmisistä on aamuvirkkuja ja osa ei. Luontaista unirytmiä ja unisykliä voi HIEMAN siirtää erilaisilla toimenpiteillä, mutta vaikka kuinka totuttelisi niin iltavirkusta ei tule aamuvirkkua millään (poikkeuksena vanhukset).

Miksi siis pakottaa lapset aikaisin nukkumaan lomalla, jos se sotii heidän luontaista vireystasoaan sekä

unisykliään vastaan? Siksi kun meidän kivikautinen yhteiskunta on edelleen sitä mieltä että  "kuuluu" nousta aikaisin aamullaP Että silloin on jotenkin parempi ihminen?

Ja se genetiikkako on unen kannalta valmis sikiöajasta asti? Miksi sitten vauvalla ei ole rytmiä? Miksi se sitten kehittyy? Väitätkö todella, että lapsi on luonnollisesti iltavirkku? Ei ole. Hän on iltavirkku, koska hänellä on sellainen rytmi sen vuoksi, että vanhemmillakin on sellainen rytmi.

Täällä jauhetaan, että aamuvirkut lapset on pakotettuja ja iltavirkut sit niitä vapaita. Mikä logiikka? Täällä väitetään, että lapset laitetaan itsekkäistä syistä ajoissa nukkumaan, mutta pitkään aamulla nukkuminen on sitä lapsentahtisuutta. Ei ole, se on aikuisen halu nukkua pitkään.

Jokaisen rytmin tulee olla just itselle sopiva, lasten rytmin pakottaminen kumpaankaan suuntaan muuttumaan omien halujen vuoksi, on väärin.

Vierailija
151/293 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sä ite jaksat tota? :D en kestäis. Meillä lapset menee ysiin mennessä nukkumaan niin saa edes hetken omaa aikaa illallla.

No ap saa vastaavasti rauhalliset aamut. Voi nukkua itsekin pitkään, tai syödä aamupalan ja touhuilla rauhassa ennen kun lapset heräävät.

Vierailija
152/293 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se niinsanottu normaali arkirytmi on ihan yhteiskunnan aikataulujen sanelema juttu. Lapsi ei mene mitenkään rikki erilaisesta rytmistä, jos riittävä unensaanti on edelleen turvattu. Todella monella ihmisellä, niin lapsilla kuin aikuisilla, olisi se oma luontainen unirytmi ihan erilainen kuin se, mihin yhteiskunnan aikataulut pakottaa. Kaikkeen voi totuttaa itsensä, mutta jos täysin luonnostaan ilman minkäänlaisia ulkoisia pakotteita ihminen itse saisi rytminsä antaa muokkautua, niin todella tavallista olisi valvoa illasta ja nukkua aamusta pidempään.

Kumma kun meidän lapset on ihan kotona ja mä hoitovapaalla ja nukutaan ihan ilman kelloa 21:00-7:00 rytmissä. Tiesitkö, että ihmiset on erilaisia?

Vierailija
153/293 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sä ite jaksat tota? :D en kestäis. Meillä lapset menee ysiin mennessä nukkumaan niin saa edes hetken omaa aikaa illallla.

No ap saa vastaavasti rauhalliset aamut. Voi nukkua itsekin pitkään, tai syödä aamupalan ja touhuilla rauhassa ennen kun lapset heräävät.

😅 Ap nukkuu ihan kuule kunnes lapset herää. Tottakai, koska valvoo (ja juo) kesäyönä kahteen.

Vierailija
154/293 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen iltarutiineja te harrastatte vielä  murkkuikäistenkin kanssa.  Palvotte omia lapsianne .   Häiriintyneet vanhemmat  holhoaa  jo liikaa  13  vuotiaita. On se vaikeeta  äideille kun ne kasvaa.

Vierailija
155/293 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijoiden mukaan kronotyyppiin eli että onko iltavirkku vai aamuvirkku vaikuttaa kyllä geenit hyvin vahvasti. Ja omaa kronotyyppiä ei ole mahdollista vaihtaa. Turha asiasta väitellä. Te, jotka luulette että geenit ei vaikuta niin googlailkaas vähän.

Vierailija
156/293 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen iltarutiineja te harrastatte vielä  murkkuikäistenkin kanssa.  Palvotte omia lapsianne .   Häiriintyneet vanhemmat  holhoaa  jo liikaa  13  vuotiaita. On se vaikeeta  äideille kun ne kasvaa.

3- ja 5-vuotiaat on murkkuja?

Vierailija
157/293 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijoiden mukaan kronotyyppiin eli että onko iltavirkku vai aamuvirkku vaikuttaa kyllä geenit hyvin vahvasti. Ja omaa kronotyyppiä ei ole mahdollista vaihtaa. Turha asiasta väitellä. Te, jotka luulette että geenit ei vaikuta niin googlailkaas vähän.

Kuka on väittänyt etteikö ne vaikuttaisi?

Vierailija
158/293 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😅 Ap nukkuu ihan kuule kunnes lapset herää. Tottakai, koska valvoo (ja juo) kesäyönä kahteen.

Typerää vihjailua, että ryyppäisi. Emme tiedä vaikka olisi absolutisti. Tiedämme ainoastaan, että eivät ole kyläpaikoissa myöhään eikä heillä ole vieraita myöhään, sen on kertonut.

Vierailija
159/293 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Jos on tekemistä ja maalla ulkona, mikäs siinä. Ap kuvasi heidän valvovan kotisohvalla vain siksi, että kesällä valvotaan. Leffaillat ja peli-illat jne. on tosi jees, niitä voi pitää perusviikonloppunakin. Silloin kun kyse on apn kuvaamasta *kesällä valvotaan*-asiasta, herää kysymys miksi?

No en saanut kyllä tätä viestiä apn kirjoituksesta, että valvotaan ihan valvomisen vuoksi, vaan että lapsia ei nukuta.

Eli taisit nyt keksiä tämän omasta päästäsi, joten eihän sulle kukaan osaa vastata.

AP vain kyseli, että onko ok antaa lasten valvoa, vai pitäisikö hoputtaa unille. Ja kyllä siihen tuli vastauksia, että totta kai pitää, alkuyön uni on niin paljon tärkeämpää kuin aamun. 

Ei tässä kukaan siis lapsia valvota ja mistä keksit kotisohvankin. 

Kyllä mullekin tuli kuva, että heillä valvotaan, koska kesä. Varmasti siitä, että sanoi koko kesän ja puoliltaöin jne. Kertoi heidän olevan kotona ja nukkumaan saa käydä, jos nukuttaa, mutta ei kuulemma nukuta. Silloin kun lapsella on tasainen rytmi alusta asti, sitä lasta nukuttaa kyllä 1-2h aikaikkunassa ihan varmasti. Lapsille on ruriinit tärkeitä ja jos kesälläkin iltatouhut on tutut, ihan varmasti uni tulee. Kuten muutkin on sanoneet, kesäiltana valvominen on kivaa, perheen kanssa vapaasti oleilu myös, mutta lapsi, jolle on muodostunut hyvä unihygienia, käy kyllä nukkumaan silloinkin hyvin samaan aikaan kuin muulloinkin.

Yleisimmin lapset nukahtaa vaikka nuotiolle mökillä, jos emme vie nukkumaan, ei he ole aktiivisia puoleenyöhön vaikka olisi mukavaa tekemistäkin. Ap kuvaa, että heidän lapset menee ajoissa nukkumaan muulloin, mutta kesällä nyt sit ei. Kyllä se kertoo enemmän unihygieniasta kesällä kuin siitä, että lasten aivot nyt tietäisi, että kesällä ei nukuta kymmeneltä. Miten ne sit ei elokuussa valvotuta?

-eri

Unihygenia!!! Onko kamalampaa sanaa??? Hyi hitto. Unen pitäisi olla tervehdyttävää, palauttavaa, jopa nautinnollista, ei mitään hygienian hoitoa.

Lapset menee ajoissa nukkumaan sen vuoksi, että heidät väkisin herätetään aikaisin. He menevät ajoissa nukkumaan, koska ovat heränneet itselleen liian aikaisin ja vetäisseet päivän touhut siihen päälle. 

Kyllä ne elokuussakin valvoisi ja valvotuttaisi, jos saisivat. Mutta kun eivät saa. 

Jotenkin näin illanvirkkuna ihan suoraan sanottuna vtuttaa tämä käsitys, että a) aikaisin nukkumaan meno ja etenkin herääminen on perustavaa laatua oleva hyve ja sen vastakohta pahe, b) jos nyt kuitenkin olet tälläinen paheellinen ihminen, se johtuu vain siitä, että sulla on huono hygienia.

No niin on. Sitä sun unihygieniaa sit rukkaillaan psykologilla, kun olet väsynyt ja stressaantunut.

Todella huvittavaahan tässä on se, että olen tiimissämme ainut, jolla ei ole, eikä koskaan ole ollut, uniongelmia. Olen ratkaissut näet unentarpeeni siten, että vaikka joudun heräämään oman rytmini vastaisesti liian aikaisin, otan päiväunet, kun tulen töistä. Eli siis illalla nukun tunnin, puolitoista ja sitten valvon rytmimi mukaisesti niin pitkään kunnes alkaa nukuttaa.

Vanhemmiten tosin unen tarve on vähentynyt, eli 6-7 t unta on aivan riittävä. Silti oikaisen aina töiden jälkeen hetkeksi.

Minä en ole se, joka haukottelee koko työpäivän, valittaa väsymystään, stressaa siitä, miten vähän tuli viime yönä nukuttua, heti ensimmäisenä aamusta valittaa, miten taas ei yhtään nukkunut viime yönä....jne jnejne.

Taidan olla myös sikäli harvinaisuus, että 35 työuran aikana en ole kertaakaan käynyt edes lähellä mitään uupumusta, ei ole ollut tarvetta masennuslääkkeille enkä ravaa ostelemassa yrttituotteita ja melatoniineja.

Silloin se sun unihygieniasi on kunnossa vaikka toisin luulet.

-eri

Kas kun mulla kyllä ei ole unihygienaa sen enempää kuin mulla on syömishygeniaa.  Ihan älytöntä alkaa käyttämään perustoiminnoista tämmöisiä määreitä ja väittää, että vauvasta nämä äiskä ja jossain harvinaisessa tapauksessa iskä sitten rakentaa, ilman, että sun omalla genetiikalla olisi mitään tekemistä näiden kanssa.

Kyllä sulla kuule on. Tutustu unihygienia sanaan. Miksi sä yleensäkään kasvatat lasta? Anna hänen vaan mennä geeniensä mukaan ja katso miten käy. Ei ne ole irrallisia asioita.

En viitsi tutustua, koska olenhan jo tutustunut fokusointiin, sentralisointiin, audiotreeniin, biopaussiin ja tietysti boomeriin.  

Mä en tiedä, kasvatanko mä erityisesti lasta, mulla on lapsia, joiden kanssa mä elän ja tietysti heille kerron, miten asioita näen ja pidän huolta siitä, että heillä on kasvaakseen - ihan itse - kaikki mahdollinen, minkä voin kasvuun tarjota. 

Ja kyllä mä yritän antaa mahdollisimman paljon heidän mennä geeniensä mukaan, en yritä esim. hiljaisemmasta tehdä räväkämpää tai toisin päin. Samoin siis kunnioitan sitä, että heidän luontaiset unirytminsä nyt vain ovat, ihan riippumatta siitä, vaikka yrittäisin muuta tuputtaa, erilaiset.

Vierailija
160/293 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apn lapset on iltavirkkuja vaan kesällä 😅

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi