Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko paha juttu, jos antaa 3- ja 5-vuotiaiden valvoa koko kesän puolilleöin?

Vierailija
01.06.2022 |

Saavat kyllä riittävästi unta, kun voivat aamulla nukkua niin pitkään kuin haluavat. Vai pitäisikö minun pakottaa heidät aikaisin nukkumaan, vaikka ketään ei väsytä ja nukkumaanmeno olisi sitten yhtä huutoa ja temppuilua.

Kommentit (293)

Vierailija
21/293 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna valvoa. Meillä on aina mennyt rytmit kesällä aivan päälaelleen, nukkumaan klo 23-24. Ihanaa se on kun ei tarvi ressata vaan saa nauttia valoisista kesäilloista ja öistä. Äkkiä rytmit on taas kääntyneet kun on lomat loppu.

4 lasta ja kaikki jo isoja, eikä menneet pilalle tästä kesän yövalvomisista.

T. Kasvatusalan ammattilainen, 4 lapsen äiti

Vierailija
22/293 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä ole hyvä idea tämä. Minulla on italialaisia sukulaisia, siellä on tapana valvottaa pikkulapsia puolille öin ja siitä kyllä huomaa ettei se ole lapsille lainkaan järkevä tai hyvä asia. Itkevät, kiukuttelevat ja eivät jaksa leikkiä kunnolla koska ovat v ä s y n e i t ä. Sitten vielä nämä sukulaiset ihmettelevät miten meidän lapset ovat niin reippaita ja käyttäytyvät nätisti. Johtuisko ehkä siitä, että meidän lapset menevät heille sopivaan aikana nukkumaan eivätkä kiukuttele yliväsyneinä? Lapsen etu on tärkein, lasten pitää päästä ajoissa nukkumaan.

Olen samaa mieltä, että lapsen etu on tärkein, enkä pakolla valvota emmekä kulje kyläpaikoissa myöhään vaan kotona olemme ja heti pääsee nukkumaan jos yhtään vaikka haukottelee. Mutta ei ne haukottele ennen jotain puoltayötä eivätkä välttämättä nukahda ennen sitä vaikka laittaisin sänkyyn tunteja ennen. Talvella kyllä nukahtavat. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/293 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mä pyrkisin vähän aiemmin saamaan unille, viimeistään klo 22. Mitä jos teillä oon aamulla joskus menoja ja rytmi on ihan nurinkurinen? Eikö tuo 5v ainakin käy kavereilla, kesäkerhossa tms?

Vierailija
24/293 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä mä pyrkisin vähän aiemmin saamaan unille, viimeistään klo 22. Mitä jos teillä oon aamulla joskus menoja ja rytmi on ihan nurinkurinen? Eikö tuo 5v ainakin käy kavereilla, kesäkerhossa tms?

En edes tiedä mikä on kesäkerho. Pidän päiväkodista hänet vapaalla, koska olen itsekin koko kesän vapaalla. Kavereita tapaa lounaan jälkeen ja iltapäivällä, välillä päivällisen jälkeen näin kesäiltoina . Ei kuitenkaan klo 19 jälk enää. Ap

Vierailija
25/293 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok, jos tuo todella tuntuu hyvältä rytmiltä. Meilläkin 8v on yökukkuja ja vähäuninen luonnostaan, mutta aion kyllä klo 22 "pakottaa" hänet sänkyyn, jotta saan itse edes pienen hetken omaa aikaa ennen petiin menoa. Pikkuveli hämmentää vielä kuviota nousemalla iloisena 6-7 aikoihin.

Vierailija
26/293 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos on menoja illalla ja unirytmi nurinkurinen? Eikö 5-vuotiaalla voi olla menoja illalla?

Vierailija
27/293 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miks kyselet täällä kun oot ite ok asian kanssa?

Vierailija
28/293 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäkerho????

Kavereilla ilman aikuista???

Jos on aamulla menoa (minne?) niin eiköhän ap sen handlaa.

Miksi pitää väkisin nukuttaa lapsia illalla jos eivät nuku ennen kuin puolen yön aikaan?

Vierailija
29/293 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon itse ihan ok asian kanssa, mutta kun en ole mikään asiantuntija ja haluan tehdä niin mikä on parasta lapsille. Ajattelin, jos täällä jollain olisi ihan tietoa asiasta. Ap

Vierailija
30/293 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukkuko ne sit 10-12 aamulla?

Onko tää susta jotenkin negatiivista jos nukkuu tohon asti? Jos on niin miksi?

Vierailija
31/293 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mainiosti voivat valvoa, nauti hetkistä lastesi kanssa juuri niinä aikoina, kun itse haluat äläkä välitä yhden mielipiteen palstaänkyröistä.

T. Toinen kasvatusalan ammattilainen

Vierailija
32/293 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon itse ihan ok asian kanssa, mutta kun en ole mikään asiantuntija ja haluan tehdä niin mikä on parasta lapsille. Ajattelin, jos täällä jollain olisi ihan tietoa asiasta. Ap

Eikös neuvolaan oo yleensä soittoaika joka arkipäivä, miksi et kysy sieltä ammattilaisilta?

Vierailija
33/293 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tajunnut tuota, että vauvasta saakka pitää elää koululaisen rytmiä, ettei sitten tule vaikeuksia tottua! Parina päivänä kun vähän ennakoi, niin ei koskaan ole ollut mitään ongelmaa. Ja kaikki myöhäiset lennot eivät ole koskaan olleet mikään ongelma. Eikä ne aikaiset aamutkaan, kun niitä on eteen tullut. Meidän lapsista kasvaa hyviä vuorotyöntekijöitä. 😄 Kerran poika nukkui vauvana yöunia klo 14 asti...

Vierailija
34/293 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että monen mielestä me eletään kuin pellossa koko kesä, kun nukuttaa vasta niin myöhään, nukutaan pitkään, päivisin maleksitaan rauhakseen jossain ulkona kiireettömällä meiningillä, välillä kotona, välillä mökillä sama kuvio, välillä iltapäivät vietetään ystävien tai sukulaisten kanssa, yleensä ulkona. Mutta aterioita on tarjolla viisi joka päivä, välillä joku niistä tosin ulkona mukana repussa. Nukkua saa niin paljon kuin haluaa, levätä myös ja ulkoilla myös, monta kertaa päivässä. Auringonsuojauksesta ja sellaisesta huolehdin erittäin hyvin. Mutta en voi kehuskella, että rytmit ja rutiinit olisi kovin säännöllisiä. Ap

Vierailija
35/293 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sä ite jaksat tota? :D en kestäis. Meillä lapset menee ysiin mennessä nukkumaan niin saa edes hetken omaa aikaa illallla.

En oo ap, omat murut jo teinejä. Mutta meillä saivat pienenä olla kesät noin. Ja hienosti jaksoin. Kaikki oli iloisia ja hyväntuulisia, nukuimme loma-aamut kymmeneen asti ja iltapäivällä päikkärit. Illalla uimarannalla oli tilaa ja sopiva ilma (en tykkää käristää lapsia enkä itseäni). Myöhemmin illalla leffoja, satujen lukemista jne.

Arkenakin olin se, jonka mielestä parin tunnin päiväunet päiväkodissa oli hyvä juttu. Sitten sai viettää omien lasten kanssa illalla aikaa, ja pysyivät hyvällä tuulella.

Vierailija
36/293 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös neuvolaan oo yleensä soittoaika joka arkipäivä, miksi et kysy sieltä ammattilaisilta?

No tuota kaipasin enemmän sellaista maalaisjärjen ääntä kuin niuhotusta. Ja anteeksi kaikki te fiksut ja maalaisjärkiset neuvolaterkkarit kun sanon näin, tiedän, että teitäkin on, mutta ei ehkä 13 tusinassa. Ap

Vierailija
37/293 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän lapsillekin mukavaa ja jänskää kun saa vähän valvoa loma-aikana vanhempien kanssa. Eroaa arjesta mukavasti. Rennoin mielin lomalle.

Vierailija
38/293 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan kohta 5v lapsen viimestään kympiltä nukkumaan. Olen kokeillut laittaa aiemminkin, mutta nukahtaa silti vasta klo. 22-22.30 aikaan. Jos on herätys aiemmin eli klo. 7.20, niin sitten kyllä yritän, että nukahtaisi vähän aiemmin.

Kesälomalla annan varmaan valvoa esim klo 23 asti. Talvisin kyllä saattaa onnistua, että nukahtaa jo yhdeksän aikaan. Mutta meillä tuo lapsi ei vaan ole koskaan nukahtanut kovin aikaisin ja yritin aikani kaikki temput, että nukahtaisi klo. 20. Joten mennään nyt näin. Ja aamuisin ei ole mitenkään väsynyt tai kiukkuinen.

Vierailija
39/293 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti asutte jossain metsän keskellä, koska muuten olette kyllä häiriöksi naapureille, jotka haluaisivat iltayöstä nukkua. Tuon ikäiset eivät pysty muita ottamaan huomioon yhtään. T. Naapureina valitettavasti tällainen perhe

Vierailija
40/293 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille otollisinta aikaa on alkaa nukkua klo. 22.00. Terveellisempää kuin puolille öin valvominen ja noin nuorille on hyvä opettaa terveelliset unirytmit.