MeNaiset: "Tältä tuntuu elää kumppanin rahoilla"
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000008854752.html
Toki tapansa kullakin, mutta hieman mietin tuota kommenttia: "On ylipäänsä vieras ajatus, että kulut jaettaisiin viivoittimen kanssa. Silloin, kun on yhteinen elämä ja luotto toiseen, myös rahat ovat yhteisiä."
Täysin yhteisten rahojen ja menojen tiiraamisesta viivottimella väliin mahtuu aika paljon muutakin. Omituisen puolustautuva asettelutapa. Eläköön vaan miehensä rahoilla, mutta turha samalla mitätöidä eri tavalla eläviä. En myöskään allekirjoita, että naista, joka ei panosta uraansa kritisoitaisiin. Ainakaan omassa piirissäni tuollaista ei ole. Jotkut ovat kotiäiteinä kymmenen vuotta, toiset vuoden. Jotkut viihtyvät matalapalkkaisessa työssä vailla edistymismahdollisuukia tai -halua, toiset ovat uraohjuksia. Vai olenko ihan omassa kuplassani kun en tuollaista kritiikkiä ole koskaan huomannut?
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä ei kerrota naisista, jotka elättävät loisivaa miestään. Miksi ei?
Et tainnut lukea artikkelia? Viimeinen haastateltava: Juha 39v jonka vaimo elättää hänet.
Eihän, Juha tienaa enemmän kuin vaimonsa. Juhan ollessa työttömänä vaimo elätti.
Moni parisuhde, avioliitto / avoliitto on laillista prostituutiota.
Tai, no, seksin myyminen on sallittua - ostaminen ei.
Jotenkin mulle se myötä ja vastoinkäymisissä tarkoittaa et jaetaan ilot ja surut, rahat ja velat, niinkuin myös tulot ja menot. Eli avioehto ei ole rakkautta!!!!
Tämä ei ole varsinaisesti vastaus ap:n kysymykseen, mutta itse en voisi kuvitella eläväni ilman omia rahoja. Ok, jos mies olisi joku miljonääri, jonka rahoissa ei tuntuisi muutama tuhat sinne tai tänne, mutta todennäköisyys, että minun ja sellaisen miehen elämäntavat olisivat koskaan kohdanneet, on marginaalisen pieni. Mutta jos puhutaan (en avannut artikkelia) keskituloisesta tai vähän mediaania parempaa palkkaa saavasta puolisosta, niin en kerta kaikkiaan voisi kuvitella odottavani, että hän hankkii minulle auton, läppärin, kännykän, maksaa niistäkin ulkomaan matkoista joille ei itse lähde mukaan jne. En yksinkertaisesti kehtaisi odottaa jonkun toisen kustantavan elämääni.
Meillä ei ole (eikä tule) yhteisiä rahoja mutta ei kuluja jaeta myöskään viivottimen kanssa vaan homma on yksinkertainen: molemmat laittavat kuukausittain saman summan yhteiselle taloustilille, sieltä maksetaan asumiskulut, yhteisen auton kulut ja ruoka. Eikä katsella ruokakaupassa, ostiko toinen entrecoteta tai toinen luomua.
Meillä ei liioin ole (eikä tule) yhteisiä lapsia, mutta jos se elämänvaihe olisi vielä edessä, niin edellyttäisin, että myös hoitovapaat jaettaisiin puoliksi.
Emme kumpikaan ole mitään uratykkejä, omat tuloni ovat lähes täsmälleen suomalainen mediaani.
Vierailija kirjoitti:
Moni parisuhde, avioliitto / avoliitto on laillista prostituutiota.
Tai, no, seksin myyminen on sallittua - ostaminen ei.
Missä ei ole ostaminen sallittua?
Vierailija kirjoitti:
On se jännää kun puhutaan rahoista niin naisten rahat on omia omaan käyttöön ja miehen rahat on yhteisiä yhteiseen käyttöön
Millaisia ovat nämä piirit, joissa käyt näitä keskusteluja? Oletko ajatellut, että kaikki muut eivät ehkä eläkään samanlaisissa piireissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se jännää kun puhutaan rahoista niin naisten rahat on omia omaan käyttöön ja miehen rahat on yhteisiä yhteiseen käyttöön
Missä näin on sanottu?
Eihän sitä tarvitse enää edes sanoa, sehän on näin aivan yleisesti.
Edelleen, kenen mukaan? Oman otannan mukaan yksikään nainen ei ajattele näin. Se että luulet tietäväsi mitä naiset ajattelee osoittaa ainoastaan miten pihalla naisten ajattelusta olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia ovat nämä piirit, joissa käyt näitä keskusteluja? Oletko ajatellut, että kaikki muut eivät ehkä eläkään samanlaisissa piireissä?
Voisin arvata, kyseessä on yksinäisten miesten valivalipiirit.
En tiedä mieheni rahoista, eikä mieheni tiedä minun rahoistani. Yritetään maksaa kaikki ns yhteiset jutut suunnilleen puoliksi.
Jos nyt mitään lapsuudenkodista päähän tarttui, niin mummuvainaan ohje, että koskaan ei saa jättää elämistään toisen ihmisen rahojen varaan.
ei ole sattumaa että 51% parisuhteista on sellaisia joissa mies tienaa merkittävästi naista enemmän, ja vain 29% on suht tasa-arvoisia.
Mulle ajatus yhteisistä rahoista on niin kertakaikkisen vieras, että tuntuu hassulta miten jotkut pitävät kys. asetelmaa ihan itsestäänselvyytenä.
Mulla on omat rahani ja avopuolisollani omansa. En näe mitään syytä yhdistää niitä. En tiedä mitä puolisoni tienaa eikä hän sitä mitä minä.
Asuminen ja yhteiset laskut (vakuutukset, sähkö yms.) maksetaan puoliksi ja that's it. Lopuilla molemmat tekevät mitä lystäävät. Kaupassa käydään yhdessä ja vuorotellen, jos toinen käy niin toinen siirtää noin puolet summasta mobile paylla. Tai maksaa seuraavan kauppareissun ostokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten ole kuullut naisten jutustelua miesten rahoista. Se vasta onkin aika kylmäävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Njaa, 37v ikuinen kotiäiti on tuudittautunut tilanteeseen että kaikki on ennallaan myös 10-15v päästä...tai sitten löytää itsensä lähiöstä tukien varassa elelemässä.
samoin ihmetyttää seuraava tapaus, joka on etsinyt 4v oman alan töitä..työnantajathan perinteisesti tykkäävät 4v aukosta cv:ssä, mieluummin vaikka kaupan kassalle ja jatkaa hakemusten lähettelyä
Enpä tiedä, itse rekrytoijana en ihmettelisi neljän vuoden äitiyslomaa. Toki hän on työtön, mutta myös äitiyslomalla, eli ei ihan verrattavissa vain sohvalla makoiluun.
4v on menetetty jo ammatillista osaamista ja kehittymistä paljon.
Vierailija kirjoitti:
ei ole sattumaa että 51% parisuhteista on sellaisia joissa mies tienaa merkittävästi naista enemmän, ja vain 29% on suht tasa-arvoisia.
Enpä naisena pysty vaikuttamaan kenenkään muun parinvalintaan kuin omaani. En tiedä puolisoni tuloja, hän itse on nähnyt aikoinaan palkkalaskelmani ja totesi silloin, että minä näytän ansaitsevan enemmän kuin hän.
Jokaisella miehellä on yhtä lailla mahdollisuus valita nainen, jonka kanssa raha-asiat pidetään täysin erillään ja/tai joka tienaa enemmän kuin mies ja/tai joka tienaa vähemmän kuin mies mutta sillä ei ole mitään merkitystä, koska raha-asiat pidetään täysin erillään.
Jokainen maksaa omat kulunsa itse. Jos ei kelpaa, tuossa on ovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten ole kuullut naisten jutustelua miesten rahoista. Se vasta onkin aika kylmäävää.
Olen nainen enkä ole koskaan ystävieni tai sukulaisten kanssa keskustellut heidän miestensä tai edes heidän omista rahoistaan. Minulla ei ole aavistustakaan, kuinka heillä jaetaan raha-asiat. Kerro siis lisää tuosta jutustelusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän naisia nykyään painostetaan, että kaikkien pitäisi olla jotain uranaisia.
Millä tavalla? Siis ihan kiinnostaa juuri siksi, etten ole itse tällaiseen törmännyt. Enemmän tuntuu olevan kritiikkiä, että äidit palaavat liian aikaisin töihin.
Ap
Jaa, olen kokenut asian juuri päin vastoin. Juuri tätä päivittelyä esimerkiksi miehen rahoilla elämisestä, jota tälläkin palstalla on jos yhtään ketjua viitsii avata. Itse olen korkeasti koulutettu ja ollut pidempään lasten kanssa kotona, monenlaista vihjailua ja vinoilua asiasta matkan varrella kuullut. Kaikilla on sanansa sanottavana, miten äitinä tulisi toimia ja mikä olisi hyvin sekä oikein toimittu. sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä ei kerrota naisista, jotka elättävät loisivaa miestään. Miksi ei?
Et tainnut lukea artikkelia? Viimeinen haastateltava: Juha 39v jonka vaimo elättää hänet.
Eihän, Juha tienaa enemmän kuin vaimonsa. Juhan ollessa työttömänä vaimo elätti.
Niin? Eli vaimo elätti. Juurihan tuossa kysytriin, että miksi eivät haastattele ihmisiä joita vaimot elättävät (tai ovat elättäneet)?
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän naisia nykyään painostetaan, että kaikkien pitäisi olla jotain uranaisia.
Ei painosteta, ja maailma on muutenkin siirtymässä pois urakeskeisyydestä, mutta sitä painotetaan - ja ihan syystä - että jokaisen pitää olla selvillä ja vastuussa omasta taloudellisesta tilanteestaan.
Eihän sitä tarvitse enää edes sanoa, sehän on näin aivan yleisesti.