Syökö teidän lapset sushia, pestopastaa, homejuustoa ym?
Entä ravintolassa jotain muuta kuin nakkeja ja ranskalaisia?
Kommentit (63)
Miksi annatte lapsille homejuustoa tai jotain supersuolaista kalaa?!
Verenpaine on turhan korkea aikuisillakin Suomessa ja sydän- ja verisuonisairaudet jyllää.
Eipä ihmetytä tämän ketjun jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Verenpaine on turhan korkea aikuisillakin Suomessa ja sydän- ja verisuonisairaudet jyllää.
Tuskin kukaan laittaa lapselle ruoaksi pelkkää savukalaa ja homejuustoa, että syöpä siitä. Ruokavalio on kokonaisuus.
Me päästiin helpolla, kun lapsilla ei ollut mitään ruoka-aineallergioita ja he söi kaikkea, mitä oli tarjolla. Nuoremman lapsen herkkuja 1-vuotiaana oli parsakaali ja sinihomejuusto. Sinihomejuusto päätyi lapsen suuhun vahingossa ja se oli rakkautta ensi puraisulla. Oltiin kaupassa ja lapsi otti kärryistä siihen laitetun juustopaketin ja puraisi.
Kaikkia noita menee. Mun lapset on 52 ja 54-v.
Syövät kaikkea paitsi kovin tulisia chilillä maustettuja ruokia. Homejuustot ja sushi kelvannut parivuotiaasta asti. 10-vuotias syö ostereitakin...
Vierailija kirjoitti:
Pestopasta on sellanen suolapommi etten pienille tarjoa. Syövät kyllä muuten kaikkea mitä kotona tarjotaan paitsi juurikin homejuusto ja oliivit. Kuopus maistoi ensimmäisen kerran chiliä (mietoa) 3-vuotiaana ja ihastui heti.
Eihän siinä ole suolaa kuin pecorinossa/parmesanissa (5 grammassa juustoa joku mikrogramma suolaa) ja pastan keitinvedessä?? Pestoon ei ole pakko laittaa yhtään jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo jonka lapsi rakasti vauvana graavilohta - nyt on 20v ja verenpaine 100/55. Eipä ole graavilohet haitanneet elämää.
Lapset 3 ja 6v ja kyllä syövät. Ravintolassa kyllä haluavat aina niitä nakkeja ja ranskalaisia, mutta siis kotona syövät noita otsikossa mainittuja ruokia. 6v rakastaa valkohomejuustoa.
Pestoa, homejuusto, artisokat, Oliivit yms menee hienosti, lapset 3v ja 6v.
Teen paljon ruokaa itse ja meillä syödään ruokia aika laidasta laitaan ja esim juustoiltoja pidetty pienestä asti, matkustettu paljon.
Mutta ravintolassa nuo mieluiten silti tilaavat sen nakit ja ranut tai pizzan ja se on ihan ok 🙂
Poikani on jo aikuinen mutta oli lapsena innokas aina maistamaan uutta. Ravintolassa hän halusi usein sellaista, mitä ei ollut ennen maistanut. Aloituksessa mainitut ruuat olivat hänelle ihan perussettiä.
Vierailija kirjoitti:
Pestoa, homejuusto, artisokat, Oliivit yms menee hienosti, lapset 3v ja 6v.
Teen paljon ruokaa itse ja meillä syödään ruokia aika laidasta laitaan ja esim juustoiltoja pidetty pienestä asti, matkustettu paljon.
Mutta ravintolassa nuo mieluiten silti tilaavat sen nakit ja ranut tai pizzan ja se on ihan ok 🙂
Lapsenne eivät ainakaan kahteen vuoteen ole matkustelleet juuri lainkaan. Esikoisenkin elämästä yli kolmannes ollut poikkeusaikaa, väitätkö todella että on vuosia sitten tehtyjen matkojen takia syövät monipuolisesti? Pienempi ei ole varmaan syönyt ulkomailla ikinä mitään ulkona. Miksi tähän ruokakeskusteluun pitää tulla kehumaan miten paljon on reissattu? Se ei liity aiheeseen mitenkään.
Toinen syö kaikki mainitut ja on utelias maistamaan kaikkea muutakin. Toinen syö mainituista pestopastaa, sitäkin vastahakoisesti. On muutenkin todella epäluuloinen uusiin ruokiin. Hitaasti, mutta varmasti on kuitenkin ruokavalio laajentunut vuosien myötä.
Onneksi mun kaksi lasta ovat olleet aina
kaikkiruokaisia ihan luonnostaan.
Päiväkodista tuli aina kehuja 😉
Meillä kaksivuotiaan lemppari on tartarpihvi kapriksilla. Oluista suosikki on Brew Dogin Nanny State, kun vain alkoholittomia ollaan toistaiseksi tarjottu.
Tykkäävät vähän ristiin eri ruoista.
Itse lapsena olin suht avoin uusille ruoille ja koulussakin söin aina kaikkea mitä oli tarjolla. Asuimme maalla, tuoreita kasviksia ja hedelmiä ei ollut saatavilla samaan tapaan kuin nyt eikä siihen aikaan käyty ravintoloissa. Muistan miten opettelin syömään tomaattia siten, että siihen laitettiin vähän suolaa päälle, oli mielestäni mautonta. Jossain vaiheessa koululaisena halusin aamiaiseksi lenkkimakkaraa, koska puurot eivät pitäneet nälkää ollenkaan. Suursuosikkini lounaaksi/päivälliseksi oli tavallinen makaroni ja ketsuppi.
Opin vasta aikuisena syömään sinihomejuustoa, vuohenjuustoa, graavikalaa, silliä, sushia, papuja, pestoa jne. Kasviksia menee varmasti se puoli kiloa päivässä. Yritän tällä vain sanoa, että ei haittaa, jos se lapsonen on kovinkin tarkka siitä mitä hän syö, aikuisenakin ehtii kokeilla uusia juttuja :)
Meillä syödään kotona nakkeja, lihapullia (niitä valmiita) ja kalapuikkoja, lisukkeena perunaa ja makaronia. Tehdään lämpimiä voileipiä, pyttipannua, jauhelihakastiketta ja janssoninkiusausta. Lapsi syö myös koulussa hyvin ja kylässä, osaa arvostaa ruokaa jonka äiti tai joku muu on tehnyt (tai lämmittänyt). Ymmärrän kyllä että moni pitää eksoottisemmasta ruoasta, me emme pidä. Lomalla ollaan pärjätty hyvin, aamupala hotellissa tai itse tehty, monissa paikoissa keitot hyviä ja täyttäviä, samoin paikallinen pubiruoka. Välillä haettu grillattua kanaa, salaattia ja leipää ja syöty rannalla tai hotellin parvekkeella. Ollaan hoikkia ja köyhiä :D
Ei syö mitään noista, on 8v. Pastaa rakastaa, mutta siinä ei saa olla mitään muuta kuin korkeintaan voita tai ketsuppia. Parmesaanit päätyy vain aikuisten lautasille, samoin pesto. Homejuustoa ei syö meillä kuin minä. Fetasta lapsi tykkää, mutta siihenkään ei saa laittaa mitään öljyä tai mausteita.
Sushia poika oikein toivoi ja sitä mentiin syömään. Vaan eipä hän tykännytkään.
Minusta on tärkeintä että maistaa ja että ylipäätään syö jotain, jotta kasvaa ja jaksaa liikkua. Erikseen en ala näkemään vaivaa, mutta toisaalta en pakota siihen, että kaikkien lautasella täytyy olla kaikki höysteet. Ruokaa pitää arvostaa eikä pöydässä nyrpistellä. Jos ei tykkää, niin siitä ei tehdä numeroa. Meillä aikuisilla on oikeus nauttia ruoastamme ilman nirsoilusirkusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei syö mitään noista, on 8v. Pastaa rakastaa, mutta siinä ei saa olla mitään muuta kuin korkeintaan voita tai ketsuppia. Parmesaanit päätyy vain aikuisten lautasille, samoin pesto. Homejuustoa ei syö meillä kuin minä. Fetasta lapsi tykkää, mutta siihenkään ei saa laittaa mitään öljyä tai mausteita.
Sushia poika oikein toivoi ja sitä mentiin syömään. Vaan eipä hän tykännytkään.
Minusta on tärkeintä että maistaa ja että ylipäätään syö jotain, jotta kasvaa ja jaksaa liikkua. Erikseen en ala näkemään vaivaa, mutta toisaalta en pakota siihen, että kaikkien lautasella täytyy olla kaikki höysteet. Ruokaa pitää arvostaa eikä pöydässä nyrpistellä. Jos ei tykkää, niin siitä ei tehdä numeroa. Meillä aikuisilla on oikeus nauttia ruoastamme ilman nirsoilusirkusta.
Siis apua, lapsesi syö pastaa vain voin ja ketsupin kanssa? Ei teillä vissiin ole kauheasti kunnon ruokaan totutettu.
Wannabe karmaperseiden juttuja:D