Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö teidän lapset sushia, pestopastaa, homejuustoa ym?

Vierailija
01.06.2022 |

Entä ravintolassa jotain muuta kuin nakkeja ja ranskalaisia?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö toki, 6 ja 8-vuotiaat. Pizzaa pizzeriasta, hampurilaisia hampparipaikasta, miksi ravintolassa söisivät noita? Kanaa tai lohta yleisimmin tilaavat.

Vierailija
22/63 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sushi on usean nirsommankin lapsen herkkua. Eikä ihme, sehän on lopulta aika miedon makuista ja valkoinen riisi nyt muutenkin on usean lapsen mieliruokaa. Homejuusto sen sijaan ei meillä uppoa edes kaikkiruokaisille aikuisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät syö, liikaa suolaa.

Vierailija
24/63 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sushia syö sekä 4-että 8-vuotias. Pestosta eivät tykkää. Homejuusto on haastava maku monelle aikuisellekin. Muuten menee melkeen kaikki aina texmexiin ja intitialaiseen asti kunhan ei ole liian tulista. Valkospipulikin kelpaa :D

Vierailija
25/63 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syövät tai itkevät ja syövät.

Siinä onkin paras tapa tehdä muksuista ruokarajoitteisia lopuksi ikäänsä.

Pakko ei tässä oikein toimi. Se kun tuo maku kehittyy ihmisellä pikkuhiljaa. Maistelemalla ja kokeilemalla. Ja kannustamalla. Ei väkisin.

Vierailija
26/63 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät syö, meillä on lapsille ja aikuisille omat ruokansa. Lapsille tarjottaavan ruoan tulee olla helposti syötävää ja erittäin miedosti maustettua. Mitkään juustot, sussit, etanat tsi pestot eivät niitä ole. Aikuisena ehtii sitten kokeilla jos tahtoo.

Vierailija
27/63 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli nelikymppinen, enkä ole ikinä syönyt sushia. Homejuustoa muutaman kerran, kun on pitsassa ollut. En siitä kyllä tykkää. En edes tiedä, mitä on pestopasta.

Syön semmosia ruokia, mitä olen tottunut syömään, ja mistä tykkään. Onneksi aikuisena saa valita mitä syö. :)

Vierailija
28/63 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yli nelikymppinen, enkä ole ikinä syönyt sushia. Homejuustoa muutaman kerran, kun on pitsassa ollut. En siitä kyllä tykkää. En edes tiedä, mitä on pestopasta.

Syön semmosia ruokia, mitä olen tottunut syömään, ja mistä tykkään. Onneksi aikuisena saa valita mitä syö. :)

Mitäån uutta ei voi oppia syömään?

Vierailija
29/63 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kaikkia noita. Maku voi olla voimakaskin, kunhan suutuntuma ei ole lötkö. Etikkaiset jutut eivät kuitenkaan maistu, eivätkä hapanmaitotuotteet. Edes jogurtti.

Vierailija
30/63 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syövät kaikkia noista. Aasialaiset ruuat puikoilla.

Vierailija
31/63 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pestopasta, aivan käsittämättömän pahaa. Ei sitä voi syödä ite erkkikään.

Vierailija
32/63 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset on nyt isoja jo (nuoremmatkin 13 ja 14). Nuorin on meillä nirsoilija ja vauvasuu, söisi mielellään vieläkin vaan niitä nakkeja ja ranskalaisia lastenlistalta. Tosin tykkää kyllä sushista.

Isommat on syöneet ihan pienestä asti vaikka ja mitä kaikkea, ja hyvin pienenä (alle kouluikäisenä) ottivat ravintolassa mielummin pienemmän annoksen aikuisten listalta. Joskus erehdyttiin tilaamaan lastenlistalta jotain mutta lapset oli haarukka ojossa meidän lautasilta maistelemassa, joten päädyttiin sitten tilaamaan heillekin aikuisten ruokaa.

Esim. homejuustosta ovat kaikki tykänneet ihan pienestä asti, samoin oliiveista. Aina kun lapsi on halunnut jotain maistaa, olen sitä hänelle antanut maistettavaksi. Samoin erilaisissa buffet-ruokailuissa olemme aina katsoneet koko tarjolla olevan valikoiman, ei pelkästään lasten pöytää. Lasten kanssa on myös käyty syömässä eksoottisemmissakin ravintoloissa (kiinalainen, intialainen, nepalilainen, meksikolainen).

En ole ollut ikinä nirso, mutta kyllä minulla pienenä tökki homejuusto, oliivit ja valkosipuli.

No tilanne muuttui muutamassa vuodessa maistelemalla ja parin vuoden jälkeen näistä tulikin herkkuja.

Kannusta  muksuja maistelemaan ja kokeilemaan uusia juttuja, ja ota mukaan ruoanlaittoon.

Vierailija
33/63 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö. Alkoi syödä hampurilaisia, pizzaa tms lastenruokaa vasta 8-vuotiaana. Ravintolassa tilaa useimmiten kalaa. Siinä oli tarjoilijan ilme näkemisen arvoinen kun 4-vuotiaalle meni paistettua kuhaa aikuisten annos ja äidille pastaa soosilla. Alle kouluikäisenä lempiruoka oli savukalasalaatti ja höyrytetty parsa. Makaronilaatiko tai jauhelihakastike ei kelpaa teinille vieläkään ja tietyn merkkiset nakit menee vain kylmänä.

No näin tarjoilijana ei kiinnosta hevonhelkkariakaan mitä jonkun 4v jannica-mahmet syö, saatikka hänen äitinsä

Vierailija
34/63 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla niitä, joille on lapsena pakotettu syömään jotain?

Vierailija
35/63 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea menee noin periaatteessa.  Ainoat mitä vähän karsastaa jompikumpi tai molemmat lapset on pinaattiletut ja -keitto  ja suolakurkku.

Muuten syövät kaikkea. Sushi, kala ylipäätään sekä esim. juuri nyt parsa eri tavoin valmistettuna on suosikkeja. Talviaikaan lemppareita on zarzuela (pata johon tulee simpukoita ja kalaa), karjalanpaisti, poronkäristys.

Lapset 17- ja 11-vuotta.

Vierailija
36/63 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pestopasta on sellanen suolapommi etten pienille tarjoa. Syövät kyllä muuten kaikkea mitä kotona tarjotaan paitsi juurikin homejuusto ja oliivit. Kuopus maistoi ensimmäisen kerran chiliä (mietoa) 3-vuotiaana ja ihastui heti.

Vierailija
37/63 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäån uutta ei voi oppia syömään?

Voi toki, ja olen vanhemmiten oppinut syömään paljonkin sellaista, mitä en aiemmin syönyt. Mutta jos ei jotain halua syödä, niin eihän sitä kukaan voi pakottaakaan.

Nuorena olin todella nirso ruoan suhteen, ja pakotettiin maistamaan/syömään pahoja ruokia. Aikuisena voi ihan itse valita mitä syö, eikä siinä pitäisi kellään olla sanomista.

Pitäisi ihmiset enemmän huolta vaan omista syömisistä, eikä puuttuisi toisten syömisiin.

Vierailija
38/63 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla niitä, joille on lapsena pakotettu syömään jotain?

Kyllä vaan.

Vierailija
39/63 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sushi ja homejuustot menee, pestopastasta en ole varma, kun ei muutenkaan syödä. Sushi on jo ihan tavallista ruokaa, sitä tarjoillaan päiväkoti-ikäisten synttäreillä. Nakkeja ja ranskalaisia ei olla koskaan lapselle tarjottu, mutta varmasti söisi ja on varmaan kaverilla syönytkin. Lapsi ekaluokkalainen.

Vierailija
40/63 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis minua hämmentää todella paljon se etteivät lapset muka tykkäisi samasta ruuasta kuin aikuiset. Lapsuudenkodissani ei olisi tullut kuuloonkaan että meille lapsille oltaisiin alettu erikseen tekemään jotain ruokaa, syötiin samaa kuin vanhemmatkin. Nakit, ranskalaiset yms oli erikoisherkkuja joita syötiin ehkä kerran kuukauteen leffaillan yhteydessä tai yökylässä. Eikä nekään niin maukkaita olleet että niitä olisi jaksanut syödä päivittäin. Ei ollut mitään erityistä jakoa aikuisten ja lasten ruokien välillä.

Minullakin oli tämä ajatus, kunnes sain aistiyliherkän lapsen, joka oikeasti oksensi pienempänä kaiken pois, jos ruoka oli liian voimakkaan makuista hänelle. Pakko lapselle oli tehdä niitä ruokia, joita söi oksentamatta ja yrittää pienissä erissä totuttaa niihin, jotka aiheuttivat oksennusreaktion. Nyt ollaan jo tultu koululaisen kanssa pitkälle, mutta esim. voimakkaasti maustettujen aasialaisten ruokien pelkkä haju edelleenkin aiheuttaa oksennusreaktion.

T. 16