Miksi jotkut nimeää lapsensa samankaltaisilla nimillä?
Tyyliin kaikki samalla kirjaimella alkavat, samalla kirjaimella loppuvat tai muuten keskenään hyvin samanlaiset nimet?
Siis mm. Matias, Niklas ja Elias
Ella, Elli ja Ellu
Emma ja Emmi
Laura, Lauri ja Lauriina
Ninni, Nanna ja Nenna
Tiina, Riina ja Niina
Eikö se ole vähän tylsää, että lapsilla on toistensa nimikopiot?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Tuedän siskokset, joiden nimet on Janina ja Janika. No joke.
Itse keksisin runsaasti kauniita nimiä etenkin tytöille, joten en todellakaan jättäisi niitä käyttämättä, koska "sisaruksilla pitää olla yhtä kirjainta vaille identtiset nimet".
Mistäs sinä voit tietää, vaikka nuo olisivatkin ne kaikista kauneimmat tytön nimet vanhempien mielestä? Itse ainakin huomasin omaa lasta nimetessä, että aika lailla samankaltaisia ne omat suosikkinimet olivat.
Jos minulla olisi lapsia, tytärten nimet päättyisivät a-kirjaimeen. Ei siksi, että se olisi joku suunniteltu juttu vaan siksi että sattuvat vaan päättymään. Toki voisin vaihtaa Sylvian Sylvieksi, mutta en nyt satu haluamaan, koska Sylvia on kauniimpi.
Sensijaan yhden kirjaimen erot sisarusten nimissä on vähän mielikuvitusköyhää, esim juuri Kaija, Saija ja Raija.
Vierailija kirjoitti:
En tajua. Tunnen siskokset nimeltään Jenni, Jonna ja Janna.
Täälläkin päin on Jenni, Jonna ja Jenna.
Vierailija kirjoitti:
Itse keksisin runsaasti kauniita nimiä etenkin tytöille, joten en todellakaan jättäisi niitä käyttämättä, koska "sisaruksilla pitää olla yhtä kirjainta vaille identtiset nimet".
Meillä naapuri, jonka lasten nimissä on pakko olla R-kirjain kolmantena kirjaimena nimessä. Lapsia on useampi ja niinpä kuopus sai nimekseen nykyään keski-ikäisillä naisilla käytössä olevan nimen. No, eipä ole tytöllä pelkoa, että luokalle sattuisi nimikaimaa, mutta enpä haluaisi olla tyttö, joka tuolla nimellä nyt viettää teinivuosia.
Kohtalaisen harvinainen sukunimi, ei kuitenkaan mikään superharvinainen. Lapsille mietittiin nimiä tarkistin onko mahdollisia kaimoja. Valittiin sitten lasta kuvaava nimi jolle ei löytynyt mätsiä. Esim. esikoisella löytyy yksi kaima joka on elänyt joskus 1600-luvulla.
Sukunimen harvinaisuudesta johtuu että kaikki olettavan sen olevan tosi harvinainen ja siksi minut on sekoitettu usein toisiin henkilöihin. Etunimi+sukunimi kaimoja sattuu olemaan 8.
Ehkä jos nimet ovat tyyliin Elli, Emmi, Essi ja Enni, voi tulla sekaannusta. Mutta on ihan hauskaa, kun perheessä on vaikka Emmi, Elisa, Ellinoora ja Esteri. Mieheni perheessä on samanalkuiset nimet ja se on ihan söpöä.
Mun muksuille tuli samankaltaiset nimet vähän vahingossa. Eka oli poika, jonka nimi päätettiin ihan sen perusteella että se oli meidän mielestä kiva nimi. Seuraava oli tyttö ja tytön nimi oli päätetty yhdessä isän kanssa jo vuosia ennen lapsen syntymää, siis tyyliin että jos joskus saadaan tyttö, niin siitä tulee *piip*. Niin pitäydyttiin siinä tytön nimessä ja sattumalta ne on tosi samanlaiset keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä naapuri, jonka lasten nimissä on pakko olla R-kirjain kolmantena kirjaimena nimessä. Lapsia on useampi ja niinpä kuopus sai nimekseen nykyään keski-ikäisillä naisilla käytössä olevan nimen. No, eipä ole tytöllä pelkoa, että luokalle sattuisi nimikaimaa, mutta enpä haluaisi olla tyttö, joka tuolla nimellä nyt viettää teinivuosia.
Onko he Kari, Mari, Lari, Jari ja Sari?
Vierailija kirjoitti:
No entäs sitten perheet, joissa niin vanhemmat kuin lapset alkaa samalla kirjaimella? Tyyliin Minna, Mikko ja heidän lapsensa Markus ja Maria..
Meillä on noin😅 Olen ainoa lapsi ja sekä minun että vanhempieni etunimet alkavat m:llä.Tosin jos olisin ollut poika,nimeni olisi kuulemma alkanut s:llä ja veikkaan että jos minulla olisi veli niin olisi annettu tuo s:llä alkava nimi.Onneksi nimet ovat muuten aika erilaisia samaa alkukirjainta lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Musta on kiva kun sisarusten nimet sopivat yhteen. Ei siis silleen että sama nimi yhden kirjaimen erolla, vaan että nimissä on joku yhteinen teema. Esim. Alkavat samalla kirjaimella, ovat molemmat luontonimiä, tarkoittavat samaa asiaa tms. Johtuu varmaan ihan siitä että minulla ja veljelleni on yhteensopivat nimet. En ole koskaan ymmärtänyt miksi jotkut nimeävät lapsensa silleen ettei nimillä ole keskenään mitään tekemistä eivätkä mitenkään sovi yhteen. Ihan kun lapset eivät kuuluisi samaan perheeseen.
Naurettava ajatus on se, että nimi muka sitoisi perheen jotenkin yhteen. Ja että ihmiset tietää heti, että Jenna ja Janna on sisaruksia, kun on niiiin samanlaiset nimetkin.
Muutenkin tuo lapsuuden perhe on loppujen lopuksi aika pieni aika ihmisen elämässä. Parikymppisenä viimeistään suurin osa muuttaa muualle lapsudenkodistaan, eikä kukaan enää ajattele, että se Jenna Helsingistä Ja janna Torniosta ovat varmaan sisaruksia kun on niin samanlaiset nimetkin.
Mun tuttu antoi kaksosilleen nimet siten, että toinen oli tosi erikoinen ja "hieno" tyyliin Lumikki ja toinen oli tosi perus, tyyliin Maija. Törkeää, kaksoset muutoinkin vertailee toisiaan maanisesti, nyt on jo nimen perusteella valittu kumpi on kiinnostava ja kumpi tylsä...
Vierailija kirjoitti:
No entäs sitten perheet, joissa niin vanhemmat kuin lapset alkaa samalla kirjaimella? Tyyliin Minna, Mikko ja heidän lapsensa Markus ja Maria..
Eiks toi ole yleistä lessuperheissä?
Jos eka kirjain on sama kaikilla lapsilla, niin silloin puhutaan lasten "kenneli"-nimistä, eli nimetään ne lapset kuin koirapentueet.
60-70-luvuilla oli tavallista, että perheissä oli sisarussarja tyyliin Sari, Mari, Kari ja Jari. Ystäväni vanhemmat ovat Sari ja Jari ja kummallakin Kari-niminen veli.
Vierailija kirjoitti:
Sirkka?
Pakko olla R-kirjain kolmantena kirjaimena. 🤦 Voi elämän kevät. Jotkut menevät vaikka kaksinkerroin keksiäkseen jotain "uniikkia" ja "nokkelaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on kiva kun sisarusten nimet sopivat yhteen. Ei siis silleen että sama nimi yhden kirjaimen erolla, vaan että nimissä on joku yhteinen teema. Esim. Alkavat samalla kirjaimella, ovat molemmat luontonimiä, tarkoittavat samaa asiaa tms. Johtuu varmaan ihan siitä että minulla ja veljelleni on yhteensopivat nimet. En ole koskaan ymmärtänyt miksi jotkut nimeävät lapsensa silleen ettei nimillä ole keskenään mitään tekemistä eivätkä mitenkään sovi yhteen. Ihan kun lapset eivät kuuluisi samaan perheeseen.
Naurettava ajatus on se, että nimi muka sitoisi perheen jotenkin yhteen. Ja että ihmiset tietää heti, että Jenna ja Janna on sisaruksia, kun on niiiin samanlaiset nimetkin.
Muutenkin tuo lapsuuden perhe on loppujen lopuksi aika pieni aika ihmisen elämässä. Parikymppisenä viimeistään suurin osa muuttaa muualle lapsudenkodistaan, eikä kukaan enää ajattele, että se Jenna Helsingistä Ja janna Torniosta ovat varmaan sisaruksia kun on niin samanlaiset nimetkin.
Ai naurettava ajatus? Jokainen nainen vaihtaa nimensä juuri tuon takia että luulette yhteisen sukunimen olevan joku romanttinen asia. Sen takia tyttöjä abortoidaan eikä haluta sukuihin, silti se on teistä ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ison perheen, joiden koko perheen nimet alkaa Jan, mikä on isän nimi. Kun nimirimpsua kuuntelee, niin
Taidan tietää tämän perheen. Osa lapsista mun ikäisiä. Olin samassa koulussa.. uskovaisia
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulee samalla kirjaimella alkavista sisarusten nimistä mieleen koirankasvattajat, tässä J-pentueeni.
Unifikaatio. Taustalla nazzzi-tyylinen ihannointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sekin outoa, että nimet ovat ihan erilaisia. Yhdessä perheessä kaikilla muilla on norminimet, ja yksi on Tessaliina.
Miksei saisi olla erilaiset?
Meidän lapsilla on kaikilla ihan erilaiset nimet, samoin lapsuudenperheessäni kaikilla sisaruksillani.
Ne ovat tyylillisesti erilaiset. Niin kuin Anna, Matti ja Tessaliina.
No mitä sitten?
Kulkeeko ne lapset koko elämänsä sisarussarjana ja esittäytyvät nimiensä perusteella, jos kerran nimienkin on oltava samantyyliset?
No sepä just että yleensä eivät, joten lapsena on kiva ja yhdistävä tekijä mutta aikuisena ei ole samalla tavalla näkyvää arjessa.
Top 5 ehdotukseni pojille; Rainer, Pertti, Manu, Jamal ja Karri
Top5 tytöille; Enni, Marja-Leena, Kati, Niina ja Pirkko