Miksi jotkut nimeää lapsensa samankaltaisilla nimillä?
Tyyliin kaikki samalla kirjaimella alkavat, samalla kirjaimella loppuvat tai muuten keskenään hyvin samanlaiset nimet?
Siis mm. Matias, Niklas ja Elias
Ella, Elli ja Ellu
Emma ja Emmi
Laura, Lauri ja Lauriina
Ninni, Nanna ja Nenna
Tiina, Riina ja Niina
Eikö se ole vähän tylsää, että lapsilla on toistensa nimikopiot?
Kommentit (98)
Vielä oudompaa on se, jos perheessä on kahdeksan lasta ja näistä seitsemän nimi alkaa samalla kirjaimella, mutta yhdellä on eri alkukirjain. Tiedän tällaisen perheen. Ja se eri kirjaimella alkava ei ole lapsista nuorin, joten "sarjan katkeaminen" ei johdu siitäkään, että sillä samalla kirjaimella alkavat hyvät nimet olisivat vanhempien mielestä loppuneet kesken.
Tiedän siskokset, joiden nimien kirjoitusasu on hiukan eri, mutta nimet äännettävän täysin samoin. Tytöillä on vuosi ikäeroa.
Adolf ja Islamiina, olisi nykyaikaa samassa perheessä
Aika harvoinhan kaikkia kuitenkaan kerralla luetellaan, paitsi ehkä jos joku kysyy minkä nimisiä lapsia teillä on. Olen kuullut sanonannan, että jokainen vamhempi antaa lapselleen maailman kauneimman nimen ja se on mielestäni oikein hyvä.
Itselläni on vain yksi lapsi joten sinällään olen jäävi vastaamaan, kun myös siskoni kanssa meillä on melko eri tyyliset nimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sekin outoa, että nimet ovat ihan erilaisia. Yhdessä perheessä kaikilla muilla on norminimet, ja yksi on Tessaliina.
Miksei saisi olla erilaiset?
Meidän lapsilla on kaikilla ihan erilaiset nimet, samoin lapsuudenperheessäni kaikilla sisaruksillani.
Yhtä hyvin voisi kysyä miksei saisi olla samanlaiset.
Mun lapsilla nimet alkaa samalla kirjaimella mutta sointuvat ihan eri tavalla, esim miia ja matilda. En ole kokenut haitaksi.
Lähipiirissä juuri tälläinen perhe. Lasten (tyttö ja poika) ainostaan yksi kirjain nimessä eri.
On vielä aika normia ja tavista jos on pari-kolme lasta ja kaikilla sama alku- tai loppukirjain. On kaukaa haettua (ja törkeää muutenkin) puhua koirapentueesta jos lapset ovat tyyliin Jukka ja Jalo tai Lotta, Lilja ja Linnea yms.
Kun vieläpä sellainen täydellinen rimmaaminenkin on aika yleistä, esimerkki julkisuuden henkilöstä: äiti Vanessa (Kurri), lapset Odessa ja Alissa.
Kun mä ja mun sisko oltiin lapsia, niin joissain lastenkirjatilauksissa tms. oli aina tyyliin Jenna ja Henna, vaikka nimi Henna oli väärä. Ei samalta kuulostava H:lla alkava nimi oli kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Kun mä ja mun sisko oltiin lapsia, niin joissain lastenkirjatilauksissa tms. oli aina tyyliin Jenna ja Henna, vaikka nimi Henna oli väärä. Ei samalta kuulostava H:lla alkava nimi oli kyseessä.
Joskus oli jopa kirjoitettu Jenna ja Jenni.
Koiranpentuvertaus oli osuva, vaikka se joitain harmittaakin. Tässä lapsemme Kike, Kari, Kati, Kaisa, Kerttu ja Klaus.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvoinhan kaikkia kuitenkaan kerralla luetellaan, paitsi ehkä jos joku kysyy minkä nimisiä lapsia teillä on. Olen kuullut sanonannan, että jokainen vamhempi antaa lapselleen maailman kauneimman nimen ja se on mielestäni oikein hyvä.
Itselläni on vain yksi lapsi joten sinällään olen jäävi vastaamaan, kun myös siskoni kanssa meillä on melko eri tyyliset nimet.
Ei luetella kerralla, mutta muiden saattaa olla vaikeaa muistaa, kuka on kuka. Lapsen kaverin perheessä on kolme poikaa, vuoden ikäeroilla ja nimet on Noel, Joel ja Noa. Lapsi tunnistaa heidät ja sehän riittää, mutta minulla meni niin monta kertaa pieleen, että nykyään sanon vaan pojat.
En koskaan antaisi lapselle kennelnimeä. Meillä lasten nimet ovat erityylisiä, lisäksi toisella 2 nimeä ja toisella kolme. Yksikään nimi ei ole suvusta, tämäkin on ihmetyttänyt monia.
Tiedän ison perheen, joiden koko perheen nimet alkaa Jan, mikä on isän nimi. Kun nimirimpsua kuuntelee, niin
Vierailija kirjoitti:
Koiranpentuvertaus oli osuva, vaikka se joitain harmittaakin. Tässä lapsemme Kike, Kari, Kati, Kaisa, Kerttu ja Klaus.
Niin onkin, kun lapsia on tyyliin kuusi
Vierailija kirjoitti:
No entäs sitten perheet, joissa niin vanhemmat kuin lapset alkaa samalla kirjaimella? Tyyliin Minna, Mikko ja heidän lapsensa Markus ja Maria..
Mä tunnen tällaisen perheen. Tässä sukunimikin alkaa samalla kirjaimella kuin kaikkien etunimet. Mikäs siinä, kukin valitkoot lastensa nimet, omiin nimiin ei oikein voi vaikuttaa paitsi esim pitämällä oman sukunimensä naimisiin mennessä tai vaihtamalla nimeään (radikaalimpi ratkaisu, jota tuskin kukaan lähtee pelkästään tällaisesta syystä tekemään).
Kysytkö ap kirjaimellisesti että miksi, vai paheksutko koska asia harmittaa?
No mitäs. Naapurissamme on Pia, Mia, Kia, Nia sekä kaksi poikaa, joita en nyt tähän kirjoita.
Anteeksi naapuri jos tunnistat itsesi.
Säälittää vain jo puoliksi dementoitunut isoäiti joka yrittää muistaa nimet erikseen.
Yleensä huikkaakin vain " joku likoista"🤭
Vierailija kirjoitti:
On vielä aika normia ja tavista jos on pari-kolme lasta ja kaikilla sama alku- tai loppukirjain. On kaukaa haettua (ja törkeää muutenkin) puhua koirapentueesta jos lapset ovat tyyliin Jukka ja Jalo tai Lotta, Lilja ja Linnea yms.
Kun vieläpä sellainen täydellinen rimmaaminenkin on aika yleistä, esimerkki julkisuuden henkilöstä: äiti Vanessa (Kurri), lapset Odessa ja Alissa.
Mä en odottaisi liikoja tältä palstalta missä nää mammat haukkuu lapsettomat naiset mahoiksi, ja jotain läskiksi haukkumista ja vielä pahempaa on paljon.
Mieheni lapsuudenperheessä kaikilla on samalla alkukirjaimella alkavat nimet. Hassua vain on, että kahdella muulla on hyvin perinteiset suomalaiset nimet ja miehelläni taas täysin ulkomaalainen nimi. Ei nämä nimet, mutta tyyliä Tero, Teemu ja Thiago.