Miksi jotkut nimeää lapsensa samankaltaisilla nimillä?
Tyyliin kaikki samalla kirjaimella alkavat, samalla kirjaimella loppuvat tai muuten keskenään hyvin samanlaiset nimet?
Siis mm. Matias, Niklas ja Elias
Ella, Elli ja Ellu
Emma ja Emmi
Laura, Lauri ja Lauriina
Ninni, Nanna ja Nenna
Tiina, Riina ja Niina
Eikö se ole vähän tylsää, että lapsilla on toistensa nimikopiot?
Kommentit (98)
En tajua. Tunnen siskokset nimeltään Jenni, Jonna ja Janna.
Mikael ja Mikaela, vaikka nimilaissa on kielletty antamasta sisaruksille samaa nimeä. En tajua, mitä tuossa on pappi jne. miettineet.
Tunnen perheen, missä on 8 lasta ja kaikki nimet alkaa nimellä ja on tyyliä Jare, Jere, Joanna ja Janna.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen perheen, missä on 8 lasta ja kaikki nimet alkaa nimellä ja on tyyliä Jare, Jere, Joanna ja Janna.
Ei vissiin ole vanhemmilla juuri mielikuvitusta.
Yhtä outo in perhe missä kaikilla naisilla on käytännössä sama nimi.
Äiti on Anna-Maija. Tyttäret on Anna, Maija, Maikki ja Annikki. Kävi mielessä että äiti hiukan narsismiin taipuvainen. Mahtaa olla epäkäytännöllistä.
Tuttavan lasten nimet ovat: Lumi, Pilvi ja Myrsky, eli kiva kuunnella kun äiti huutaa Lumi Myrsky Pilveä syömään 🙂
On sekin outoa, että nimet ovat ihan erilaisia. Yhdessä perheessä kaikilla muilla on norminimet, ja yksi on Tessaliina.
Meidän eka lapsi on nimeltään Enni. Mies yritti ehdottaa juuri tuollaista jatkumoa, että seuraava olisi Anni tai Onni. Mutta onneksi tajusi itsekin sen järjettömyyden ja nyt lapsen nimi on "Karoliina".
No entäs sitten perheet, joissa niin vanhemmat kuin lapset alkaa samalla kirjaimella? Tyyliin Minna, Mikko ja heidän lapsensa Markus ja Maria..
Vierailija kirjoitti:
On sekin outoa, että nimet ovat ihan erilaisia. Yhdessä perheessä kaikilla muilla on norminimet, ja yksi on Tessaliina.
Miksei saisi olla erilaiset?
Meidän lapsilla on kaikilla ihan erilaiset nimet, samoin lapsuudenperheessäni kaikilla sisaruksillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsilla on kaikilla ihan erilaiset nimet, samoin lapsuudenperheessäni kaikilla sisaruksillani.
Ne ovat tyylillisesti erilaiset. Niin kuin Anna, Matti ja Tessaliina.
Minulla oli oppilaina identtiset kaksoset nimeltään tyyliin Kille ja Kalle. Heillä olisi ollut yksi erottava piirre, mutta nimet olivat niin samanlaiset, että en millään oppinut muistamaan, oliko se juttu nyt Killellä vai Kallella. Nimen olisi kai tarkoitus auttaa erottamaan ihmiset toisistaan eikä päinvastoin.
Vastaus kysymykseesi: Ei ole tylsää. Miksi se olisi sen tylsempää, kuin mitkään muutkaan nimet?
Minusta on ihan hauskaa, että lapsuuden perheessäni kaikilla alkaa nimet samalla kirjaimella. Se on sellainen yhdistävä pieni veikeä juttu. Omassa perheessäni tämä perinne ei jatkunut, koska minulla ja miehelläni alkavat nimet eri kirjaimilla ja omalle lapsellemme emme ensisijaisesti päättäneet nimeä ensimmäisen kirjaimen perusteella.
Samankaltaisilla nimillä on haluttu vahvistaa sisaruutta. Meillä on suvussa pojilla viimeinen nimi sama. Nyt yksi perhe on jättänyt nimen pois käytöstä. Minulla sillä ei ole väliä, mutta murrosikäisiä poikia harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat tyylillisesti erilaiset. Niin kuin Anna, Matti ja Tessaliina.
No mitä sitten?
Kulkeeko ne lapset koko elämänsä sisarussarjana ja esittäytyvät nimiensä perusteella, jos kerran nimienkin on oltava samantyyliset?
Tämä on aika yleistä enkä pidä asiaa yhtään outona. Enemmän ihmettelen juuri noita, joissa jokin yksi nimi poikkeaa suuresti muista, tyyliin Matti, Teppo ja Alberto.
Onkohan kuinka yleistä, että ihmiset miettivät valmiiksi muutamia nimiä, jotka sopivat keskenään yhteen, sillä ajatuksella jos haluaisivat usemman lapsen? Itse näin tein ja nyt yhden tytön äitinä on valmiit nimivaihtoehdot olemassa myös mahdolliselle tulevalle toiselle lapselle, olipa kyseessä tyttö tai poika. Toki, jos seuraavat olisivatkin vaikka tyttö- tai poikakaksoset, niin olisi pieni tenkkapoo... 😅
Vierailija kirjoitti:
No entäs sitten perheet, joissa niin vanhemmat kuin lapset alkaa samalla kirjaimella? Tyyliin Minna, Mikko ja heidän lapsensa Markus ja Maria..
Tunnen tällaisen perheen, sukunimeä myöten yhtä ja samaa alkukirjainta. Lasten nimet jopa toiselta nimeltä toisiaan vastaavat.
Olisin itse todella ärsyyntynyt jos kantaisin nimeä joka peilaa veljeni nimeä. Myös koko perheen samat nimikirjaimet on pelkästään epäkäytännölliset. Onneksi omilla vanhemmilla oli mielikuvitusta!
Minulla tulee samalla kirjaimella alkavista sisarusten nimistä mieleen koirankasvattajat, tässä J-pentueeni.
Luulevat että se on kivaa/söpöä
Mulla ja siskollani on lähes samat nimet, vain yksi kirjain eri. En ole koskaan tykännyt eikä kyllä hänkään.