Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi apteekeissa ei ole mitään intimiteettisuojaa?

Vierailija
13.10.2006 |

Kävin tänään apteekissa hakemassa masennuslääkkeitä. Farmaseutti lappas lääkkeet tiskile niin, että takana vuoroa odottavat näkivät joka ainoan paketin. Yritin itse siirtää paketteja vähän huomaamattomammin, mutta eiköhän tuo farmaseutti kääntänyt ne takaisin.

Miksi siihen tiskille ei saa jotain suojaa, jonka alla/takana farmaseutit voivat niitä lääkkeitä käsitellä??????

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

äänekkäästi tiskillä ehkäisyrenkaan käyttöohjetta...mikä on todella typerää, koska lääkärihän sen määrää ja kyllä kertoo, miten homma toimii. Plus että käyttöohje löytyy pakkauksesta. Siinä ei mun mielestä apteekin henkilökunnalle jää tehtäväksi kuin myynti. No, onneksi ei ollut hirveää laumaa ihmisiä apteekissa.

Vierailija
22/73 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minä en ainakaan tiedä yhdenkään masennuslääkkeen nimeä. Tunnistan kaksi antibioottia ja yhden verenpainelääkkeen, mutta muita en.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että koskaan ei voi tietää millainen lääkäri on ollut. Joku kertoo käyttöohjeet hyvinkin, toinen ei ole juuri suutaan sen suhteen avannut. Fiksua olisi tietty kysyä asiakkaalta, että onko käyttö tuttua ja sen mukaan sitten toimia.

Tosin sitten on niitä tapauksia, että joku on vuosia käyttänyt jotain lääkettä ja koko ajan aivan väärin, minkä takia on hyvä joskus varmistaa asia. Ja sitten on vielä se, että vaikka joku asia on suurimmalle osaa ihmisistä päivän selvä, joku toinen ei välttämättä osaa ajatella kuten muut. Esimerkiksi sellainen tapaus, että äiti oli antanut lapsen korvatulehduslääkettä ruiskulla korvaan. (Tämä on legenda, en tiedä missä on tapahtunut ja milloin, olen sen vaan monta kertaa kuullut)

- apteekin täti - (en muista mikä numero olin...)

Vierailija
24/73 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu, on vähän liian tuttu tuo tilanne mullekin... olin joitakin vuosia sitten hakemassa lääkettä kondyloomaan jolloin apteekin täti päätti sitten kovaan ääneen kailottaa että niin, tällä ensin sitte penslataan niitä rakkuloita ja sitten pitää kuuden tunnin päästä pestä pois... ja että alushousut kannattaa olla puuvillaiset! voi vee että hävetti.... ei ole kyllä aina kaikilla häpyä olla diskreettejä tommosessa tilanteessa....

Vierailija
25/73 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klaukkalan apteekkia, en oo moisia ongelmia kohdannut.

Vierailija
26/73 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hauskaa antaa muilla asiakkaille elämänsisältöä apteekista ostamillani tuotteilla. Ei haittaa yhtään vaikka kuinka moni on kuulemassa tai näkemässä mitä ostan!

Vierailija
27/73 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä haittaa minuakaan. Ihan sama, mitä mummot kuulevat minun apteekista ostavan.

MUTTA kun osaan asetta toisen asemaan ja miettiä, miltä tuntuu esim. pikkukylän kaupankassan hakea vaikkapa sukupuolitautiin lääkkeitä? Tai raskaustestiä (joka kantautuu pomon korviin ja pätkätyötä ei ehkä uusitakaan jostain kumman syystä enää) jne.

On olemassa useita sellaisia terveyteen liittyviä tilanteita, jota ei ehkä halua kaikille kuuluttaa. Jos vaikka sairastaisin jotakin parantumatonta kuolemaan johtavaa tautia, en ehkä haluaisi heti alussa sitä kaikille kuuluttaa. Metihän tällaisia....

24

Vierailija
28/73 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut kaksi päivää kiukusta punainen, kun mulle kävi just näin:

menin apteekista hakemaan erästä lääkettä lounastunnilla ja työkaverini tuli mukaan. Seisoi takanani kun menin tiskille. Farmaseutti kailotti " vieläkö käytät Reductil-nimistä laihdutuslääkettä?" Sitä ei saa käyttää tämän nyt hakemasi lääkkeen kanssa.

Jumalauta, mun työkaveri kuuli tämän ja mä en todellakaan olisi halunnut tätä tietoa kertoa kenellekään! Multa meinas itku päästä :(. olen harkinnut, että teen tästä valituksen, mitä ootte mieltä???

Vierailija
29/73 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Hae siinä sitten pienellä paikkakunnalla kihomatolääkettä tai täisampoota. Huuliherpesvoidekin on sellainen etten halua kaikkien tietävän mun sitä käyttävän, hitto...

Jos on oikeen nolo juttu, käyn toisen kaupunginosan apteekissä jossa ei törmää kaikkiin tuttuihin.

Ja kyllä, minuakin hieman nolostuttaa hakea apteekista hiivasieni lääkettä, peräpukama salvaa tai ihan raskaustestiäkin.

Samallailla minuakin ärsyttää nämä farmaseutit kun kyselevät voiko auttaa. Ei, ei tarvitse auttaa kun haen raskaustestiä, kyllä löydän sen ihan itsekin, ja ei tarvitset virnuilla siinä kun ostan sen, se on myytävä minulle samalla tavalla kun buranaa tai laastaria.

Vierailija
30/73 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asiat korjaannu täällä palstalla valittamalla. Apteekkien velvollisuutena on huolehtia asiakkaiden intimiteettisuojasta. Ja tuosta farmaseuttien yli-innokkaasta palvelusta, niin etenkin vanhan polven apteekkarit vaativat sitä työntekijöiltään. Ei saa vain " seistä" , vaan pitää mennä aktiivisesti kysymään tarviiko apua. Ärsyttävää, tiedän, mutta antakaa tästäkin palautetta apteekkarille, ettei niiden farmaseuttien tarvii olla kuin päällystakkina siinä asiakaspalvelutilanteessa.

Vierailija
31/73 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella olen kohdannut kahdessa eri apteekissa nolon tilanteen.

Ostin hiivaan puikkoja ja rasvaa... farmaseutti huusi isoon ääneen ohjeita hiivan nujertamiseen... muitakin asiakkaita riitti takana ihan kiitettävästi.

Toinen oli, kun kävin ostamassa huuliherppekseen rasvaa... sain napattua rasvan huomaamattomasti särkylääkkeiden mukaan. Kassalla sitten rouva kysyi isoon ääneen, että onko herpes asia tuttu? Ja taas meikäläistä nolotti.

Apteekissa haluan itse hakea ja tutkia tuotteita, enkä kaipaa ketään apteekkaria viereeni ohjeita antamaan, kysyn mielummin sitten itse jos on jotain kysyttävää. Mutta en juuri koskaan ole päässyt itsekseni valitsemaan tuotteita, aina joku ääliö tulee perässä ja kailottaa koko kansalle kaikki vaivani.

Vierailija
32/73 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esitellä asiakkaalle nniitä tuotteita. Jos ei esittele yhtään, niin sitten saa kuraa niskaan, kun asiakas on mennyt tekeen väärin.

ja palautetta saa antaa, se auttaa.

Vierailija
33/73 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin tässä ostamassa närästyslääkettä, ja kysyin hiljaa että voiko tätä käyttää raskaana, niin farmaseutti kävi kysymässä toiselta kuiskaten tämän korvaan. Mulle tuli siitä hyvä mieli, kun ei kailottanut koko salin kuullen.

Vierailija
34/73 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, intimiteettisuoja useimmissa apteekeissa on olematon! Koittakaa kuitenkin ymmärtää, että se kuuluu jo lääkelain mukaan velvollisuuksiimme antaa LÄÄKENEUVONTAA. Reseptilääkkeiden kohdalla erityisesti on varmistuttava, että asiakas (oli sitten kyseessä asianomistaja itse tai noutaja) saa tärkeät lääkkeenkäyttöön liittyvät tiedot. Kaikki kun eivät niitä pakkausselosteita lue. Lääkepaketit on myös tarkastettava huolellisesti (että on oikeaa lääkettä ja asianmukaisella päivämäärällä ym.), joten niitä on todellakin pakko käännellä siinä pöydällä.

Siinä olette kuitenkin oikeassa, että ei tarvitsisi KAILOTTAA. Se onkin suuri haaste oppia puhumaan tilanteen vaatimalla äänenpainolla (huonokuuloisiakin asiakkaita löytyy). Mutta apteekkarien tehtävä olisi tosiaan panostaa siihen intimiteettisuojaan, joten valittakaa ihmeessä!

Vierailija
35/73 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten apteekkeihin sellaiset äänieristetyt kopit.

Vierailija
36/73 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se apteekkari on siis se henkilö joka omistaa sen apteekin eli on niiden kaikkien siellä työskentelevien pomo. Varsinkin jossain isossa apteekissa on ihan turha jollekin yksittäiselle farmaseutille nenää nyrpistää, ei se viesti siitä kulje eteenpäin eikä asiat muutu.

Ja ihan oikeasti - Suomessa on montakin sellaista apteekkia joissa ko. apteekin apteekkari on nimenomaan ohjeistanut jonkun tai joitakin farmaseutteja seistä törröttämään vaikka tyhjässä apteekissa keskellä lattiaa, ehkä oven vieressä ja määrännyt tämän farmaseutin heti kysymään sisään astuvalta asiakkaalta että mitä sais olla...

Ja joo, olen itse töissä apteekissa enkä henkkoht. tykkää tykkää mennä tyrkyttämään itseäni sellaiselle asiakkaalle joka selvästi haluaa itse katsella hyllyjä, mutta haluan olla jossain lähettyvillä jos hän haluaisikin kysyä jotain. Onko tämä teidän mielestä ok? Mietin vaan että pitäisikö minun muuttaa toimintatapojani.

Ja intimiteettisuoja on todellakin joskus ihan pyllystä. Kyllähän se meitä työntekijöitäkin ottaa pannuun kun pitäisi selittää jotain tärkeää lääkkeen käytöstä (tai ainakin varmistaa että asiakas on jo selvillä asioista), niin joku toinen asiakas tunkee siihen hengittämään edellisen niskaan. Tekisi välillä niin mieli sanoa, että ottapa pari hyppyä taaksepäin että hoidan tämän edellisen ensin loppuun, kiitos. Ja ihanteellisinta olisi tietty että jokaisella farmaseutilla olisi oma suljettu koppi jossa asiakas aina palveltaisiin, mutta käytännössä tuollaiset tilat on kyllä aika mahdoton toteuttaa. Valitettavasti.

Vierailija
37/73 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne työntekijät kailottaa. ei lääkkeiden tai muidenkaan apteekista haettavien tuotteiden takia kannata hävetä.

Vierailija
38/73 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

laissa asetettu velvollisuus antaa lääkeneuvontaa ja varmistaa että asiakas osaa lääkkeen käytön tai on selvillä mahdollisista yhteisvaikutuksista. Ja meillä ei ainkaan kukaan kailota tia kovaan ääneen puhu muutenkaan, ellei ole puolikuuro mummeli tiskissä. Intimiteéttisuoja on kyllä aika huono, mutta vaikea järjestää tiloja joissa olisi niin hyvä äänieristys ettei kuuluisi muualle. Mutta sitä voi sitten kukin miettiä kumpi on vakavampaa se, että naapuri saa tietää laihdutuslääkkeen käytöstä vai se että jätetään mainitsematta asiasta ja yhteisvaikutus joka aiheutuu on vaarallinen käyttäjälle.

Vierailija
39/73 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai peräpukamavoidetta.

Yleensähän se menee niin, että ensin ostetaan se testi ja sit noin 9kk:n kuluttua voide. :D

Vierailija
40/73 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen joskus saanut Diapamit näyttävästi tiskiltä kouraan muiden kyylätessä vieressä - väittääkö joku, että ei koskaan ole kuullut ko. psyykenlääkkeestä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä