Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Monet paasaavat kestävistä valinnoista, mutta kuitenkin pilkkaavat jos jollain on 10-20 vuotta kestänyt reppu tai takki

Vierailija
31.05.2022 |

En tajua tätä ristiriitaista käytöstä, joka kohdistuu etenkin naisten pukeutumiseen. Minä olen aina elänyt mahdollisimman ekologisesti ja hankkinut kestäviä tuotteita. Nyt nelikymppisenä kohtaan sitten 20-30-vuotiailta irvailua. Kun ilmeisesti pitäisi olla kestävää mutta silti heidän oman ympäristöheräämisensä aikaan ostettua eli korkeintaan vuoden-parin vanhaa kaikki.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä osaa myös vanhemmat "vihreät" eli autolla ajetaan muutaman kilometrin matkoja edes takaisin ja sitten ihmetellään kun jollain ei ole autoa ja jää ruokatauolla töihin syömään eväitä. Tietenkin vielä omakotitaloissa asutaan ja että miksi joku asuisi kerrostalossa. Siihen vielä lemmikit päälle lihankulutusta nostamaan.

Vierailija
2/37 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tätä pilkkausta esiintyy ja mitä se konkreettisesti sisältää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen nelikymppinen, enkä välitä tuon taivaallista siitä, mitä parikymppiset tyylistäni tykkäävät. Mulla on kaapissa esimerkiksi oman isäni 1970-luvulla käyttämä villapaita ja äidin mekko jostain ysärin alusta. Nykyään ei varmaan enää edes tehdä mitään, mikä kestäisi käyttöä noin pitkään. Opettele päästämään asiattomat kommentit toisesta korvasta sisään ja toisesta samantien ulos. 

Vierailija
4/37 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä nuhjuisuus näkyy päälle päin, joten ei kannata ihmetellä katseita. Toki jos käyttöä on kerta per vuosi eikä esine ole halvimmasta päästä ihmettelisin itsekin.

Vierailija
5/37 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

V***n hipit!

Vierailija
6/37 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä nuhjuisuus näkyy päälle päin, joten ei kannata ihmetellä katseita. Toki jos käyttöä on kerta per vuosi eikä esine ole halvimmasta päästä ihmettelisin itsekin.

Mitä vikaa on siinä, jos joku vaate tai vaikka reppu on vähän nuhjuinen?

Vierailija
7/37 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet varmistanut, että nämä sinua pilkkaavat parikymppiset ovat juuri niitä ympäritöherännäisiä? Tuossa parikymppisten joukossakin kun on paljon ihan rehellisiä kerskakuluttajia, joita ei ympäristöasiat kiinnosta edes muodon vuoksi. Ja sitten niitä, jotka muodon vuoksi sanovat, että toki kiinnostaa, vaikkei oikeasti kiinnosta ainakaan sen vertaa, että itse tekisi jotain. Ja sitten on niitä ekologisia (enemmän kuin aiemmissa sukupolvissa), jotka eivät todellakaan kerskakuluta, eivätkä todellkaan pilkkaa ketään 20-vuotta vanhan repun käyttämisestä.

Vierailija
8/37 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatuksen puutetta. Vain teiniltä voi odottaa jotain tuollaista, mutta ei aikuiselta.

Vierailija
9/37 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kaikkialla, semmosena yleisenä asenteena etten muka ole tarpeeksi tiedostava kun en osallistu juuri nyt trendaavien kestävien uutuustuotteiden shoppailuun. Ja voidaan yhtäkkiä leimata jokin todella kestävä tuotemerkki hyi hyi ei saa ostaa -tuotteeksi (esim täällä palstallakin parhaillaan jossain ketjussa Kånken ja Marimekko, vaikka juuri ne kestävät kulutusta vuosikymmeniä).

Vierailija
10/37 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaikkialla, semmosena yleisenä asenteena etten muka ole tarpeeksi tiedostava kun en osallistu juuri nyt trendaavien kestävien uutuustuotteiden shoppailuun. Ja voidaan yhtäkkiä leimata jokin todella kestävä tuotemerkki hyi hyi ei saa ostaa -tuotteeksi (esim täällä palstallakin parhaillaan jossain ketjussa Kånken ja Marimekko, vaikka juuri ne kestävät kulutusta vuosikymmeniä).

Siis missä kaikkialla? Kotonasi? Työpaikalla? Sukujuhlissa? Harrastuksissa? Miten puhe aina kääntyy näihin asioihin?

Vierailija
11/37 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laatutuote ei mene nuhjuiseksi huolellisessa käytössä.

Vierailija
12/37 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

bah. taitaa olla niin, että sen sijaan että tehtäisiin yhteiskunnallisesti merkittäviä ratkaisuja, koko touhu menee oman sädekehän kirkkauden kyttäämiseen.

Vierailija
13/37 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta ihmettelen kuitenkin, että miksi wanhojen tassien mekko on kertakäyttö tuote joka myydään eteenpäin, kun taas häämekko ostetaan uutena kokonaan omaksi

Vierailija
14/37 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marimekon tuotteet on nykyään jotain ihan muuta kuin ennen. Minulla viimeisimpiä Suomessa valmistettuja marimekon laukkuja ja se on nyt n. 10 vuotta vanha. Se on vielä semiehjä, toki käytön jälkiä näkyy ja on vähän haalistunut. Ostin vuonna 2018 uuden laukun ja aloin käyttää sitä päivittäin, kuten edellistäkin siihen asti. Se oli ihan tuusana jo viime vuoden kesällä, kankaat kuluneet puhki ja saumat irtoilleet. Nyt on melkein vuoden vanha laukku ja käytön jälkiä saman verran kuin tuossa 10 vuotta vanhassa.

Näissä uusissa kangas on paljon ohuempaa ja lötkömpää, ompeleet huonompilaatuisia. Selkeästi säästetty materiaalikuluissa.

Meikkipusseissa sama homma. Vanhat tuotteet on kankaaltaan jotain ihan muuta kuin nämä nykyiset.

Vierailija
15/37 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset jotka vaihdevuodet ohitaneet asuvat yksin, kaappi-juoppoina illat. Ovat pahimmat arvostelijat,selkään puukottajat ja ivaajat. Minä minä,minä vain oikassa,minä sitä tätä

Vierailija
16/37 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelen itse omat vaatteeni. Kestävät paremmin käyttöä kuin hikipajassa pikavauhdilla ommellut rievut

Vierailija
17/37 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alahan sinä sitten tuhlaamaan resursseja samaan tahtiin, ne nuorethan niistä tulee sitten kärsimään.

Vierailija
18/37 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laatutuote ei mene nuhjuiseksi huolellisessa käytössä.

Millainen (linkkaa) on laatureppu?

Entä millaista on huolellinen käyttö? Saako reppu olla 365vrk/vuosi käytössä, monta kertaa päivässä? Saako se altistua 30 asteen pakkaselle ja 30 asteen helteelle, lumisateelle ja auringonpaisteelle? Saako se kantaa pelkästään lompakon vai myös kauppaostokset 300 kertaa vuodessa?

Vierailija
19/37 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yli 25 vuotta vanhat sukat edelleen käytössä. Melko harvoin kyllä käytän niitä.

Vierailija
20/37 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi voi valita kenen kanssa on tekemisissä ja kenen kanssa puhuu ja kääntää selkä pelleille. Myös työpaikoilla. Kuvittelevat varmaan että kiusaat tai jotain... pff!