Monet paasaavat kestävistä valinnoista, mutta kuitenkin pilkkaavat jos jollain on 10-20 vuotta kestänyt reppu tai takki
En tajua tätä ristiriitaista käytöstä, joka kohdistuu etenkin naisten pukeutumiseen. Minä olen aina elänyt mahdollisimman ekologisesti ja hankkinut kestäviä tuotteita. Nyt nelikymppisenä kohtaan sitten 20-30-vuotiailta irvailua. Kun ilmeisesti pitäisi olla kestävää mutta silti heidän oman ympäristöheräämisensä aikaan ostettua eli korkeintaan vuoden-parin vanhaa kaikki.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Naiset jotka vaihdevuodet ohitaneet asuvat yksin, kaappi-juoppoina illat. Ovat pahimmat arvostelijat,selkään puukottajat ja ivaajat. Minä minä,minä vain oikassa,minä sitä tätä
Olet itsekin ottanut aika lailla, jos kommenttiasi katsoo.
Mun tyttärellä on käytössä yksi mummonsa nuoruuden juhlamekko ja yksi isotätinsä mekko ja toisen isotädin saappaat. Nämä siis minun puoleltani.
V. 1967 silkkinen minimekko oli uuden veroinen, koska eihän tuollaista usein käytetä. Tytär käytti omissa yo-juhlissaan muutama vuosi sitten ja näytti tosi hyvältä. Myöhemmin selvisi, että anoppi oli puhunut minusta pahaa, kun "en ollut edes uutta mekkoa raaskinut lapselle ostaa". Ja siis moittii minua siitä että tuhlaan liikaa. Voi pyhä logiikka!
Mitäpä tuosta, ehkä itsekin jossain vaiheessa elämää kyllästyvät uusien vermeiden hankintaan.
nykypuhelimet yms laitteet on tehty kierrätettäviksi. kun ikä loppuu heitetään masuuniin. mutta ei pitää olla 20 v vanhaa tekniikkaa jonka joku kiinalaislapsi saa käsin purkaa.
Minulla on 18 vuotta vanha takki, jota osa luulee - ihan oikeasti - uudeksi.
Kannatti laittaa aikoinaan takkiin enemmän rahaa.
Naiset valehtelevat niin paljon että ei ole mitään väliä mitä nainen sanoo kun pitää katsoa mitä nainen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatuksen puutetta. Vain teiniltä voi odottaa jotain tuollaista, mutta ei aikuiselta.
Niitä on monia aikuis'teinejäkin'.
- - -
Nuhjuisuus ei välttämättä ole merkki ymmäristövastuullisuudesta, mutta jos ei ole yhtään edes osittaista nuhjuisuutta, niin se on varma merkki syyntakeettomasta ympäristövälinpitämättömyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Millainen (linkkaa) on laatureppu?
En ole sama, mutta tällä olen reissannut nyt 20 vuotta.
https://www.temrex.fi/vaatteet/clique-backpack-large-musta-poistuva/p/0…
Saanee sanoa, että on ollut laadukas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tätä pilkkausta esiintyy ja mitä se konkreettisesti sisältää?
No kaikkialla, semmosena yleisenä asenteena etten muka ole tarpeeksi tiedostava kun en osallistu juuri nyt trendaavien kestävien uutuustuotteiden shoppailuun. Ja voidaan yhtäkkiä leimata jokin todella kestävä tuotemerkki hyi hyi ei saa ostaa -tuotteeksi (esim täällä palstallakin parhaillaan jossain ketjussa Kånken ja Marimekko, vaikka juuri ne kestävät kulutusta vuosikymmeniä).
Häh, missähän ihme piireissä sinä liikut? Tämän palstan mielipiteet nyt kannattaa jättää omaan arvoonsa, täällähän yleinen mielipide on että kaikki on ihan p*skaa eikä kannata ostaa. Ja muutenkin, miksi pitää välittää muiden mielipiteistä? Enkä kyllä näin kolmekymppisenä allekirjoita tuota asennetta ollenkaan, minusta esim äitini fjellun takki kasarilta on erittäin cool ja mieheni käyttää ysäriltä peräisin olevaa, isäni vanhaa Arkkitehti-laukkua. Minullakin on paljon jopa yli 10v vanhoja vaatteita ja tavaroita ja olen niistä vain ylpeä, kun ovat kestäneet niin kauan.
Enpä ole moiseen törmännyt. Liikkunetko erikoisissa piireissä?
Onpa sulla outoja tuttuja, ikinä en ole kuullut moista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tätä pilkkausta esiintyy ja mitä se konkreettisesti sisältää?
No kaikkialla, semmosena yleisenä asenteena etten muka ole tarpeeksi tiedostava kun en osallistu juuri nyt trendaavien kestävien uutuustuotteiden shoppailuun. Ja voidaan yhtäkkiä leimata jokin todella kestävä tuotemerkki hyi hyi ei saa ostaa -tuotteeksi (esim täällä palstallakin parhaillaan jossain ketjussa Kånken ja Marimekko, vaikka juuri ne kestävät kulutusta vuosikymmeniä).
No nyt ymmärrän! Tiedostavien mielestä kukaan muu ei ole koskaan tarpeeksi tiedostava tai oikealla tavalla tiedostava. Jos olisi, niin sehän tarkoittaisi että tiedostava itse ei ole tarpeeksi tiedostava. Tiedostavuus on kilpailu.
Hyvä tietää, että olen ekologinen. Olen ihan kyllästynyt Varustelekasta ostettuun takkiin joka ei kulu sitten millään. No, käytän sitä sit vielä vanhainkodissakin
En ole törmännyt moiseen. Ehkä 15v (lukioaikainen) vanha talvitakkini, pääosin kirpparilta ostetut vaatteet ja heittämällä yli 10vvanhat maiharini herättävät mielipiteitä - tai sitten eivät. Oma "tiedostamiseni" näkyy juurikin loppuun käytettävissä vaatteissa, kasvissyönnissä ja työmatkapyöräilyssä. Poljen töihin 13km suuntaansa kesät talvet.
Vaikea uskoa. 20 vuotta vanhat ovat päinvastoin vintagea ja laatutavaraa. Minulla on vaatteita , kolmekymmentävuottakin vanhoja, joita vielä käytän. Samoin nahkalaukkuja. Eivät ole henkkamaukkoja. En ole ikinä kuullut negatiivistä , päinvastoin.
Minulla on ala-asteella hankittu reppu ja edelleen näin varhaiskeski-iässä käytän sitä. Täysin ehjä! Ei ole kyllä kukaan pilkannut, enkä kyllä välittäisikään siitä.
Tämä ekologinen maailma on täynnä ristiriitaisuuksia. Onneksi en välitä siitä manipulaatiosta, vaan elän oman totuuteni mukaan.
Oudointa on esim. kehopositiivisuus, yhtäkkiä annetaan "lupa" ihan mahdottomaan ylensyöntiin, en ymmärrä miten millään mittarilla se voi olla ekologista tai terveellistä tai mitään muutakaan.
Tai kompostointi, johon tarvitaan mahdottoman kallis muovihökötys tuottamaan multaa.
Esimerkkejä on niin paljon. Kun vähän asiaa miettii, huomaa, että taustalla onkin vain keino saada ihmisten rahat tiettyjen hankintojen kautta eräiden toisten kirstuun. Ekologisuus on vaan peitetarina.
Follow the money.
Juuri tuollaisen vanhan repun omaavana oletkin vain vanhanaikainen (kun kukaan ei saa siitä rahaa, niin sinut vaan mustamaalataan mauttomaksi ja vanhanaikaiseksi)
Ostin Marimekon laukun vuonna 2006 ja se kesti jotain 4 vuotta. Tosin käytin sitä joka päivä.