Sähköautoilu ja maaseutu onko ihan mahdoton yhtälö?
Ostin juuri upouuden sähköauton mutta yllättäen on edessä muutto haja-asutusalueelle kauaksi kaupungista. Teinkö virheen auton ostossa?
Kommentit (63)
Mikäs ongelma siinä olisi, jos pystyt kotonasi lataamaan?
Onko sinulla uudessa kodissasi sähköt?
Jos ihan sähköttömälle mökille olet muuttamassa, niin ongelmissa olet.
Kyllä sinne haja-asutusalueille (maatiloille) on ihan kunnon sähkölinjat vedetty, että siellä yhden sähköauton lataa.
Eli ei muuta kuin omaan pihaan latauspiste, niin aina on "tankki täynnä", kun olet johonkin lähdössä.
Ei mitään ongelmaa vaikka vuodessa tulee 45-50t km. Lataan öisin akun täyteen, sillä ajaa koko päivän ja enemmänkin. Yöksi laturiin.
Päinvastoin maalla kotilataus ei ole ongelma.
Mitenhän käy, kun todellinen talvi tulee tuiskuineen ja kovine pakkasineen? Epäilyttää.
Se raha, mikä menisi nyt bensaan menee sulla tulevaisuudessa sähkölaskuun ja riittäneeköökään. Riskinä on lisäksi se, että pettääkö akun teho tien päällä.
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän käy, kun todellinen talvi tulee tuiskuineen ja kovine pakkasineen? Epäilyttää.
Miten talvi maalla poikkeaa kaupungista?
Kolme talvea sähköautoilua maaseudulla takana eikä ongelmia ole vielä tullut eteen. Meillä tulee paljon ajoa ja silloin nimenomaan sähköauto on edullisin vaihtoehto. Meillä on määräaikainen sähkösopimus alle 5 centin hintaan, joten 100km maksaa alle 2 euroa kun otetaan huomioon myös siirtohinnat. Mikäli sähkö on kallista vielä silloin kun sopimuksemme loppuu niin siirrytään ehkä pörssisähköön ja ladataan vain silloin kun on halpaa. Ollaan ladattu ainoastaan kotona tai työpaikalla.
Molempina talvina on ollut -30 pakkasia ja hyvin on toiminut. Kantama tippuu silloin n. 50km mutta meidän ajoilla se ei ole haitannut. Sähkis myös lämpenee huomattavasti nopeammin kuin polttis eli se on talvella mukavampi. Siinä voi jättää lämmityksen tai viilennyksen päälle esim kauppassa käymisen ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Se raha, mikä menisi nyt bensaan menee sulla tulevaisuudessa sähkölaskuun ja riittäneeköökään. Riskinä on lisäksi se, että pettääkö akun teho tien päällä.
Jos sähkö kallistuisi niin paljon, torpat valaistaisiin päreillä.
Eikö sähköauton lataaminen kasvata julmetusti omaa sähkölaskuasi? Säästää ehkä luontoa mutta ei kukkaroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän käy, kun todellinen talvi tulee tuiskuineen ja kovine pakkasineen? Epäilyttää.
Miten talvi maalla poikkeaa kaupungista?
Pohjoisessa talvet ovat kylmempiä ja lumisempia mitä etelässä. En tosin tiedä minne päin ap on muuttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Kolme talvea sähköautoilua maaseudulla takana eikä ongelmia ole vielä tullut eteen. Meillä tulee paljon ajoa ja silloin nimenomaan sähköauto on edullisin vaihtoehto. Meillä on määräaikainen sähkösopimus alle 5 centin hintaan, joten 100km maksaa alle 2 euroa kun otetaan huomioon myös siirtohinnat. Mikäli sähkö on kallista vielä silloin kun sopimuksemme loppuu niin siirrytään ehkä pörssisähköön ja ladataan vain silloin kun on halpaa. Ollaan ladattu ainoastaan kotona tai työpaikalla.
Molempina talvina on ollut -30 pakkasia ja hyvin on toiminut. Kantama tippuu silloin n. 50km mutta meidän ajoilla se ei ole haitannut. Sähkis myös lämpenee huomattavasti nopeammin kuin polttis eli se on talvella mukavampi. Siinä voi jättää lämmityksen tai viilennyksen päälle esim kauppassa käymisen ajaksi.
Sivusta; kiinnostaa että mikä auto teillä, säilytettäkö kylmässä vai onko lämmitettävää tallia talvella?
nimim. sähkäautosta haaveileva maalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän käy, kun todellinen talvi tulee tuiskuineen ja kovine pakkasineen? Epäilyttää.
Miten talvi maalla poikkeaa kaupungista?
Pohjoisessa talvet ovat kylmempiä ja lumisempia mitä etelässä. En tosin tiedä minne päin ap on muuttamassa.
Maaseutu on pohjoisessa ja kaupungit etelässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän käy, kun todellinen talvi tulee tuiskuineen ja kovine pakkasineen? Epäilyttää.
Miten talvi maalla poikkeaa kaupungista?
Pohjoisessa talvet ovat kylmempiä ja lumisempia mitä etelässä. En tosin tiedä minne päin ap on muuttamassa.
Et ole juuri etelässä käydä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sähköauton lataaminen kasvata julmetusti omaa sähkölaskuasi? Säästää ehkä luontoa mutta ei kukkaroa.
Ei. Se kaikkihan on pois polttoainelaskusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän käy, kun todellinen talvi tulee tuiskuineen ja kovine pakkasineen? Epäilyttää.
Miten talvi maalla poikkeaa kaupungista?
Pohjoisessa talvet ovat kylmempiä ja lumisempia mitä etelässä. En tosin tiedä minne päin ap on muuttamassa.
Maaseutu on pohjoisessa ja kaupungit etelässä?
En muuta lähellekään kaupunkia vaan kauaksi syrjään. Lähimpään kaupunkiin on matkaa 100 kilsaa. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sähköauton lataaminen kasvata julmetusti omaa sähkölaskuasi? Säästää ehkä luontoa mutta ei kukkaroa.
Ei. Se kaikkihan on pois polttoainelaskusta.
Ei kai sähköauton lataaminen kaupungin latauspisteillä ilmaista ole? Kaikesta joutuu maksamaan.
Riippuu, kuinka pitkä matka on lähimpään kaupunkiin, koska väistämättä maalla asuessa tulee eteen tilanteita, että kaikkia asioita ei voi omalla kylällä hoitaa. Itse sanoisin, että hybridi olisi maalla paras, voisi tehdä pääsääntöisesti ajot sähköllä, mutta ei olisi täysin pulassa jos akku käy vähiin.
Minusta se on hyvä yhdistelmä. Kotona ladataan yön yli, akussa riittää sähköä hyvin työmatkoihin.