Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osaatteko hoitaa kodin asiat yksinkin jos puoliso ei enää pysty?

Ihmenainen
31.05.2022 |

Olen "vasta" viidenkymmenen päälle oleva nainen, mutta omia vanhempiani seuratessa olen alkanut ajatella miten vaarallista on, jos aviopari totuttautuu siihen että toinen osaa hoitaa tietyt asiat ja toinen ei.

Isäni on sairastunut yllättäen, ja äitini ei sitten osaakaan hoitaa yhtään mitään kun isä on hoitanut kaiken. Esimerkiksi kotisiivouksen tilaaminen on ihan ylivoimaista. Minulla on myös paljon ikäisiäni ystävättäriä jotka mm:
- omistavat auton ja ajokortin mutta eivät uskalla ajaa (tai ajavat vain kesällä)
- eivät ikinä hoida esim. vakuutusten kilpailutuksia, sähkösopimuksia, kodin huoltoon liittyviä asioita tai remontteja
- eivät osaa päivittää omaa tietokonettaan
- eivät suunnittele omaa talouttaan tai esimerkiksi säästä omaa rahastoa tai säästötiliä.
jne.

Toki siis niinkin päin että nainen tai mies osaa juuri nuo asiat, muttei osaa pestä pyykkiä, laittaa ruokaa, siivota jne.

Meillä on mieheni kanssa kotitöissä suhteellisen "perinteinen" työnjako, mutta olen pitänyt huolen että osaan vaihtaa autonrenkaat, tarkistaa ilmanpaineet, viedä auton huoltoon ja katsastukseen. Ja pyrin ajamaan autoa myös silloin kun mies on kyydissä (hämmästyttävän usein perheen vaimo jää pois ratin takaa jos ei aja yksin?) Lisäksi minä kilpailutan meidän sopimukset, esim. sähkön. Olen myös opetellut peruskorjaus- ja asennustyöt ja osaan käyttää iskuporakonetta, poravasaraa ja jiirisahaa.

Mites teillä? Pärjääkö toinen yksinkin tarvittaessa?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 59v enkä kyllä osaa ajatella minkä sukupolven ihmiset ovat noin avuttomia, johtuukohan kahdesta nuorena leskeksi jääneestä iso-äidistä, jotka kasvattivat tasa-vertaiset vanhempani, kai sitä on valinnut ystävätkin niin, että mitään avuttomia tumpulouta ei ole katsellut pitkään.

Eroni jälkeen olen elänyt niin pitkään yksin, että välillä haluaisi jonkun toisenkin mielipiteen päätöksistä.

Vierailija
22/47 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puolisoni kuolisi, en jäisi asumaan tähän taloon, joten siinä mielessä minun ei edes tarvitsisi osata niitä teknisiä juttuja, jotka hän hoitaa (putkien ja öljypolttimen kanssa ongelmaa, päältä ajettava ruohonleikkuri vähän väliä rikki). Autoa ei nykyisin tarvitse eikä voikaan itse korjailla, renkaanvaihdotkin ostan, tankata osaan tottakai.

Meillä on erilliset rahat ja erilliset laitteet joten ilman muuta osaan hoitaa raha-asiani ja tietokoneiden ja kännyköiden suhteen minä olen se, joka auttaa toista. Minä myös hoidan käytännössä yhteiset hankinnat ja selvittelen edullisimmat tai laadukkaimmat.

Olin asunut avoliittoamme edeltävät 20+ vuotta yksin (alkuun yh:na, sittemmin kokonaan yksin) ja puolisoni edelliset viisi vuotta, joten on kovin vieras ajatus, että jompikumpi meistä ei pärjäisi yksin.

Jos puoliso sairastuisi, dementoituisi tms, niin silloin ensimmäinen asia olisi muutto pienempään, esteettömään asuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin tätä "eivät osaa päivittää tietokonettaan" - ei ap kirjoittanut erikseen, että eivät osaa ylläpitää kodin tietoliikennettä. Jos kovalevy hajoaa, en osaa sitä korjata, tuo on toki totta, mutta ei osaa insinööriveljenikään. Jossain kohdassa on parempi luottaa ammattilaisiin kuin tehdä itse ja minulla tuo raja menee kampaajassa ja tietokonehuollossa.[/quote]

Kai tiesit, että jos kovalevy hajoaa, huolto ei

välttämättä pysty palauttamaan sillä olevia tiedostoja takaisin? Siksi on hyvä olla backup jossain pilvessä tai toisella ulkoisella kovalevyllä. Wifi-reitittimen salasanan vaihdon voi toki pyytää asennuksen yhteydessä.

Vierailija
24/47 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiukan hämmennyin - en osaa itsekään päivittää tietokonetta ja olen 35v. Minulla on automaattipäivitykset, tähän asti ovat toimineet ihan hyvin ilman mitään manuaalitoimia. Osaisin kyllä painaa Päivitä-nappia, jos on tarpeen.

Hih, no on siinä tietsikan ylläpidossa vähän muutakin kuin painaa "päivitä"... toivottavasti virustorjunta ja VPN on kunnossa ja koneesta on jossain back-up tai image jos kovalevy hajoaa? Ja kait olet vaihtanut wifi-reitittimen salasanan tehdasasetuksista? Tietoturvahyökkäysten varalta...

Juu, mutta silloin ei enää puhuta päivittämisestä...

Vierailija
25/47 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa että tohon autolla ajamiseen olen alkanut kiinnittämään huomiota, että ajan myös silloin kun mies on kyydissä ja ajan pitkää matkaa. Lähipiirissä kaksi naista joilla mies hoitanut ajamisen, nyt on sitten liikkuminen hyvin rajoittunutta kun mies ei ajakaan ja itse eivät uskalla. Asuvat alueella missä auto on välttämätön. Muuten mä hoidan muutenkin kaiken ylläpidon ja huoltotoimet, vakuutukset ja kaikki mun nimissä.

Vierailija
26/47 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan jollain lailla kun vasta 21 vuotta alkaein siitä kun muutin pois lapsuudenkodistani opintojeni perässä toiselle paikkakunnalle noin 700 km päähän, olen opetellut hoitamaan kotini ja asiani...

t.. Ikisinkku

Vierailija
27/47 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun kysyit niin huomasin, että en osaisi. Minulle esim. osakekauppa ei ole päivittäinen toimi, mies hoitaa sen puolen samoin kuin tarkan kurssiseurannan. En osaisi käyttää kaivinkonetta pihatöissä eli olisin todella avuton, kun pitäisi kaivaa joku kuoppa. Moottorisahaa osaan käyttää, mutta täsmäkaatoa en uskaltaisi kokeilla, ettei mene pala kattoa samantien. Nuohoojaksi minusta ei ole, koska korkealla huimaa. Kaikki kodin sähkötyötkään ei onnistu eikä ole edes vaadittavia lupia.

Olisin kyllä aika avuton, jos mies tuosta yllättäen katoaa. Onneksi tiedän, että useimmat tavalliset kotiin liittyvät asiat voi ostaa.

Vierailija
28/47 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentoin tätä "eivät osaa päivittää tietokonettaan" - ei ap kirjoittanut erikseen, että eivät osaa ylläpitää kodin tietoliikennettä. Jos kovalevy hajoaa, en osaa sitä korjata, tuo on toki totta, mutta ei osaa insinööriveljenikään. Jossain kohdassa on parempi luottaa ammattilaisiin kuin tehdä itse ja minulla tuo raja menee kampaajassa ja tietokonehuollossa.

Kai tiesit, että jos kovalevy hajoaa, huolto ei

välttämättä pysty palauttamaan sillä olevia tiedostoja takaisin? Siksi on hyvä olla backup jossain pilvessä tai toisella ulkoisella kovalevyllä. Wifi-reitittimen salasanan vaihdon voi toki pyytää asennuksen yhteydessä.

Pilvi on sama asia kuin ei kopiota missään, siihen en menisi koskaan luottamaan. Tarvitaan yksi pieni konesalin virtapiikki ja voit sanoa hyvästit tiedoille.

Vierailija
29/47 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea ei nuoren ja keski-ikäisen tarvitse osata, monta asiaa voi opetella sitten kun ne tulevat vastaan. Ohjekirjoista, netistä ja kysymällä osaavammilta.

Mutta vanhempana ei oppimiskyky ja muisti enää ole niin hyvä. Asiat, jotka nuorempi oppii kerran vilkaisemalla, voivat olla vanhemmalle lähes mahdottomia.

Vierailija
30/47 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän hämmentävä kysymys. Olemme mieheni kanssa molemmat melkoisia tumpeloita, mutta kyllä me nyt perusasioista selviämme molemmat. Olen siis 5-kymppinen. Suurissa ikäluokissa tuota voi jonkin verran olla, mutta 80 v äitini ainakin selviytyy itse kaikesta erinomaisesti. Isäni ehkä olisi pärjännyt yksin heikommin, mutta hän on kuollut. Joskus äitini on päivitellyt jotain ikätoveriaan, joka ei osaa asiaa x.

Vierailija
31/47 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä ongelman vanhojen ihmisten kohdalla. Esim tuttavamies ei osaa tehdä mitään ruokaa nyt 243kun vaimo dementoitui.

Hyvä kun voileivän osaa tehdä. Ja opettelukyky on olematon.

Tää on niin kivikautista!

Mun isäni hoiti lapsia, kotia ja teki ruokaa jo 70 -luvulla äitini rinnalla. Mutta hän olikin ihan superihana isä ja mies. Harmi että kuoli jo 22 vuotta sitten:(

Meillä sama. Ja onneksi kotityöt oli jaettu puoliksi, koska viimeiset 10 vuotta isä eli leskenä. Joskus soitti minulle käsin virkattujen verhojen pesusta, mutta muuten pärjäsi omaan dementoitumiseensa saakka hyvin. Sekä isäni että puolisoni osaavat/osasivat mm. ommella koneella, toki tekevät/tekivät vain pieniä korjausompeluita, mutta sekin on enemmän kuin mitä minä osaisin.

Vierailija
32/47 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun kysyit niin huomasin, että en osaisi. Minulle esim. osakekauppa ei ole päivittäinen toimi, mies hoitaa sen puolen samoin kuin tarkan kurssiseurannan. En osaisi käyttää kaivinkonetta pihatöissä eli olisin todella avuton, kun pitäisi kaivaa joku kuoppa. Moottorisahaa osaan käyttää, mutta täsmäkaatoa en uskaltaisi kokeilla, ettei mene pala kattoa samantien. Nuohoojaksi minusta ei ole, koska korkealla huimaa. Kaikki kodin sähkötyötkään ei onnistu eikä ole edes vaadittavia lupia.

Olisin kyllä aika avuton, jos mies tuosta yllättäen katoaa. Onneksi tiedän, että useimmat tavalliset kotiin liittyvät asiat voi ostaa.

Kuinka usein teillä nuohotaan? Meillä käy nuohooja kerran vuodessa. Ei ole koskaan tullut mieleenkään, että sen lisäksi jompikumpi kiipeäisi itse nuohoamaan.

Vierailija
33/47 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, hoidin asiat sinkkuna ollessa.

N51

Vierailija
34/47 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään varmasti ilman miestäkin. Mutta voidaan se olla, että osa tuosta taitamattomuudesta on surua ja ahdistusta, joka lamauttaa ja vaikeuttaa aloitekykyä.

Oma leskeksi jäänyt äitini myi kotitalon juurikin sen takia ettei enää jaksanut ajatella lumitöitä, talon kunnostusta yms. Silti hän oli lähes häpeissään kun tunnusti, että oli OSTANUT SIIVOUSPALVELUITA.

Ehkä siinä oli takana enemmänkin. Sellaista myöntämistä, ettei itse enää vaan kykene eikä jaksa.

Vierailija
35/47 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa että tohon autolla ajamiseen olen alkanut kiinnittämään huomiota, että ajan myös silloin kun mies on kyydissä ja ajan pitkää matkaa. Lähipiirissä kaksi naista joilla mies hoitanut ajamisen, nyt on sitten liikkuminen hyvin rajoittunutta kun mies ei ajakaan ja itse eivät uskalla. Asuvat alueella missä auto on välttämätön. Muuten mä hoidan muutenkin kaiken ylläpidon ja huoltotoimet, vakuutukset ja kaikki mun nimissä.

Joo, itseäni kans ketuttaa kun moni naispuolinen ystävä olettaa automaattisesti että minä aina kuskaan, kun he ei uskalla ajaa. Ei oikein huvita olla se ainoa kuski lomareissulla toiselle puolen Suomea...

Vierailija
36/47 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa kun tämä tietokoneista jankkaava "asiantuntija" ei saa edes lainausta näkymään oikein. :D

Ja siis nuo neuvot wlan-salasanan vaihdosta ja varmuuskopioinneista ovat kyllä niin vajaaälyisiä, että lähinnä naurattaa. Taitaa olla kyseessä joku buumeri, joka on saanut rautaiset aateekoo-oppinsa ysärillä mikrobitistä. :D

Vierailija
37/47 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joa nyt ei keskitytä pelkkään sukupuoleen, niin ymmärrän kyllä tuon hyvin joissakin asioissa. Meidän perheessä minä olen esimerkiksi vastuussa perheen vakuutuksista, joten jos nyt kupsahtaisin, en tiedä tietääkö mies edes mitä vakuutuksia meillä on. Kyllähän hän vakuutuksia osaa hoitaa ja hoiti omansa ennen minua, mutta ei se tarkoita että hän olisi ajantasalla nykyisestä tilanteestamme.

Vierailija
38/47 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun exä olis ollut ihan pihalla lapsen asioista, jos olisin kuollut tai muuten häipynyt. Hoisin kaikki lääkärit, lääkkeet, terapiat, yhteydet kouluun jne. Sanoinkin tästä monta kertaa, mutta häntä ei kiinnostanut. Lähti lopulta toisen naisen matkaan.

Vierailija
39/47 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joa nyt ei keskitytä pelkkään sukupuoleen, niin ymmärrän kyllä tuon hyvin joissakin asioissa. Meidän perheessä minä olen esimerkiksi vastuussa perheen vakuutuksista, joten jos nyt kupsahtaisin, en tiedä tietääkö mies edes mitä vakuutuksia meillä on. Kyllähän hän vakuutuksia osaa hoitaa ja hoiti omansa ennen minua, mutta ei se tarkoita että hän olisi ajantasalla nykyisestä tilanteestamme.

No voi herraisä. Kai nyt normaali ihminen osaa esim. kirjautua sinne vakuutusyhtiön nettisivulle ja katsoa sieltä, tai jos ei ole tunnuksia niin soittaa/ kävellä toimistoon. Yms. sellaisia ihan normaaleiden ihmisten normaaleita tapoja toimia normaalissa elämässä.

Vierailija
40/47 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen ei ole mikään juttu vanhuksilla. Vanhusten pitäisi nimenomaan käyttää sitä kertynyttä rahaa mahdollisimman paljon.