Asioita, joita ette kehtaa julkisesti myöntää, ettette osaa?
Minä aloitan; en muista väli-ilmansuuntia sumplimatta. Sumplin niin, että Karjala on kaakossa ja Lounais-Suomi on varmaan lounaassa. Sitten koillinen ja luode menee silti sekaisin. Olen muuten FM ja asiantuntijatyössä :D
Kommentit (827)
Tekisi mieli siirtää tämä miehen ekaään, josta kuulen jatkuvasti ihan ihmejuttuja.
Hän ei osaa englantia, niinku YHTÄÄN! On 50v.
Ei osaa ostaa lentolippua. Yritti Barcelonaan, kentällä lippu olikin Osloon 😅
Ihan tällaista sekoilua.
Vierailija kirjoitti:
Tekisi mieli siirtää tämä miehen ekaään, josta kuulen jatkuvasti ihan ihmejuttuja.
Hän ei osaa englantia, niinku YHTÄÄN! On 50v.
Ei osaa ostaa lentolippua. Yritti Barcelonaan, kentällä lippu olikin Osloon 😅
Ihan tällaista sekoilua.
Tekisi mieli siirtää tämä sinuun... Et näköjään osaa olla haukkumatta ihmisiä, jotka ei ehkä osaa asioita, jotka sulle on helppoja ja ehkä unohdat, että heillä on taitoja, joita sinulla ei ole ja unohdat, että sinä et ole se luomakunnan kruunu, jollaisia kaikkien pitäisi olla
Kovin heikosti osaan sanskriitin sijamuodot !
Lontoo - Lounas
Kola - Koilinen
Molemmat ällät samalla puolella.
Molemmat koot samalla puolella.
Vierailija kirjoitti:
En osaa mitään kädentaitoja, kutoa, virkata, ommella, leipoa pullaa tai karjalanpiirakoita. En osaa hoitaa puutarhaa tai kukkapenkkejä, en tunnista eri kukkalajeja.
Tämä kaikki nolottaa tosi paljon. Tunnen olevani huono ja sivistystasoni heikko.Siirrän myös tämän huonouden tunteen tyttärelleni, koska en osaa opettaa häntä.
Huonouden kierre jatkuu.
Menkää tytön kanssa yhdessä vaikka kansalaisopiston kurssille opettelemaan :)
Olen absolutisti ja en tiedä alkoholeista mitään. On viiniä, kaljaa ja viinas, siinäpä se. Ei puhettakaan että tunnen merkkejä tai muitakaan ominaisuuksia. Ei ole kiinnostanut koskaan opetella.
Vierailija kirjoitti:
Olen absolutisti ja en tiedä alkoholeista mitään. On viiniä, kaljaa ja viinas, siinäpä se. Ei puhettakaan että tunnen merkkejä tai muitakaan ominaisuuksia. Ei ole kiinnostanut koskaan opetella.
Samoin, ja ajatelkaa - tämä on asia, jota tässä maassa pitää hävetä.
En osaa leipoa kakkuja yms, vaikka kävin kokkikoulun :D
Tietynlaista sosiaalista kanssakäymistä erityisesti tuntemattomien kanssa. Osaan kyllä puhua ihmisten kanssa, mutta esim jos joku tuntematon alkaa mulle small talkina kertomaan vaikka lomamatkastaan tai harrastuksestaan, niin kuuntelen ja sitten olen sillein "...aijaa.." "...okei.." "jaajaa... no.. sehän on varmaan ihan kiva..." ja keskustelu loppuu siihen, AINA :D Mitä hel**ttiä sitten pitäisi sanoa? Esittää superkiinnostunutta, ihan kuin se asia olisi kiinnostavinta ja mahtavinta mitä olen ikinä kuullut? En tajua. Ei muitakaan kiinnosta minun matkani ja harrastukseni, miksi minua pitäisi kiinnostaa muiden vastaavat varsinkaan jos eivät juurikaan kohtaa.
En ymmärrä politiikkaa. Mitä tarkoittaa vasemmisto, mitä oikeisto, ja miksi? Mitä perusperiaatteita puolueilla on, ja mitä eroja on eri puolueitten välillä? En voi äänestää, kun en ymmärrä koko hommasta mitääm, tai äänestän tuttua naamaa puolueesta piittaamatta.
Mulla on ajokortti, mutta en osaa ajaa autoa.
Käyttää tietokonetta ja työpaikkojen introja ja muita työkaluja... Teamsia käytän tuurilla.
Vierailija kirjoitti:
Tietynlaista sosiaalista kanssakäymistä erityisesti tuntemattomien kanssa. Osaan kyllä puhua ihmisten kanssa, mutta esim jos joku tuntematon alkaa mulle small talkina kertomaan vaikka lomamatkastaan tai harrastuksestaan, niin kuuntelen ja sitten olen sillein "...aijaa.." "...okei.." "jaajaa... no.. sehän on varmaan ihan kiva..." ja keskustelu loppuu siihen, AINA :D Mitä hel**ttiä sitten pitäisi sanoa? Esittää superkiinnostunutta, ihan kuin se asia olisi kiinnostavinta ja mahtavinta mitä olen ikinä kuullut? En tajua. Ei muitakaan kiinnosta minun matkani ja harrastukseni, miksi minua pitäisi kiinnostaa muiden vastaavat varsinkaan jos eivät juurikaan kohtaa.
Ei kai small talkiin täydy sanoa mitään, jos et halua jutella. Poistu paikalta ja anna toisen etsiä uusi juttukaveri. Ei se toinenkaan välttämättä osaa keskustella, ja siksi höpöttää asioista, jotka sinua eivät kiinnosta. Minäkään en osannut ennen small talkia, mutta sitten opettelin. Niille, joita kiinnostaa kokeilla: on ihan sama, mistä aiheesta aloitetaan. Toiselle puhuminen on vain aloite - tapa ilmaista, että "voisin tutustua sinuun sen verran, että en/emme olisi yksin tässä tilaisuudessa", tai "vaikutat ihmiseltä, jonka kanssa meillä voisi synkata". Kun toinen aloittaa, kuuntele, ja nappaa kiinni. Onko sinulla jokin vastaava tarina, jonka voisit kertoa "vastalahjaksi"? Jos ei, etkä löydä aasinsiltaa mihinkään uuteen aiheeseen, kysy jotain siitä aiheesta, josta toinen on jo aloittanut. Jos ei hänen vastauksensa jälkeen vieläkään tule mieleen mitään omaa juttua (tässä vaiheessa myös "mun kaverille kävi / mun tutulla on myös" -tarinat kelpaavat), kysy vielä jokin toinen kysymys. Toista, kunnes pystyt kaivamaan itsestäsi jotain sanottavaa. Ei sen mitään ihmeellistä tarvitse olla. Kukaan nyt ei tällä tavalla keskustelua aloita, mutta tässä esimerkki siitä, miten juttua voi jatkaa:
A: Palasin viime viikolla Karibialta. Oli kyllä hieno reissu, en ollut ikinä ennen vastaavalla ollutkaan enkä varmaan ihan heti pääse uudestaan.
B: Vau, oli varmasti hienoa! Olitko siis yhdessä tietyssä paikassa, vai oliko sellainen risteily, joka vie ympäriinsä? Nehän on aikamoisia, ne laivat. Melkein niin kuin kokonainen kaupunki.
A: Joo, risteily nimenomaan otettiin.
B: Kauanko oli aikaa tutustua uuteen kaupunkiin? Oliko vähän niin kuin Ruotsin-laivalla, että muutama tunti vai olitteko yötäkin?
A: Vähän vaihteli. Joissakin paikoissa olisi riittänyt vähempikin aika, mutta joissakin taas olisi voinut viipyä pidempään.
B: Niin joo... Voihan sitä joskus mennä uudemmankin kerran, vaikka sitten suoraan siihen mieleisimpään paikkaan, ihan ilman risteilyjä? Olisi kyllä mukava päästä itsekin kokemaan tuollainen reissu, edes kerran, mutta ei ole oikein tullut tilaisuutta. Viimeisin matka itsellä taisi olla viitisen vuotta sitten, ja ihan Suomessa vain. On se kyllä silti aika avartavaa tuo matkustaminen, kun on niin erilaisia paikkoja täälläkin. Lait ja suurin osa tavoista on tietysti samat koko maassa, mutta esim. Raumalla hyvä, jos puhetta ymmärsin, ja ilmastokin tuntui ihan erilaiselta kuin kotikaupungissa.
Ja näin edelleen. Yllä oleva esimerkki kestäisi puhuttuna alle kaksi minuuttia. Siitä se aihe lähtee kääntymään muihinkin asioihin, kun vain etsii erilaisia näkökulmia. Jos taas matkustelusta puhuminen kiinnostaa kumpaakin, niin ei kun vaan sitä sitten seuraavat kolme tuntia :D
Olennaista on kuunnella, kysellä, ja pyrkiä tarjoamaan muitakin aiheita puhuttavaksi omien tarinoiden ja huomioiden kautta. Joskus tulee hiljaisia hetkiä, kun sanottava tietystä aiheesta lopouu, mutta ei ne mitään haittaa. Siinä voi sitten aloittaa uudesta aiheesta, ihan ilman aasinsiltoja. Tsemppiä jutusteluun kaikille, jotka haluavat sitä opetella!
En osaa etsiä itselleni kunnon miestä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä politiikkaa. Mitä tarkoittaa vasemmisto, mitä oikeisto, ja miksi? Mitä perusperiaatteita puolueilla on, ja mitä eroja on eri puolueitten välillä? En voi äänestää, kun en ymmärrä koko hommasta mitääm, tai äänestän tuttua naamaa puolueesta piittaamatta.
Et ole ainoa. Mutta kannattaa äänestää sellaista, joka ajaa sinulle tärkeitä asioita. Mieti, mikä on sinulle tärkeintä juuri nyt.
Tee vaikka vaalikone.
Sitten mieti, mikä puolue tuntuu sinusta kaikista kotoisammmalta. Esim. Oletko yrittäjä vai duunari, tai ehkä eläkeläinen tai opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ajokortti, mutta en osaa ajaa autoa.
Olen hyväpalkkaisessa asiantuntijatehtävässä ja olen pihalla kuin lumiukko. En osaa työtehtäviäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa mitään kädentaitoja, kutoa, virkata, ommella, leipoa pullaa tai karjalanpiirakoita. En osaa hoitaa puutarhaa tai kukkapenkkejä, en tunnista eri kukkalajeja.
Tämä kaikki nolottaa tosi paljon. Tunnen olevani huono ja sivistystasoni heikko.Siirrän myös tämän huonouden tunteen tyttärelleni, koska en osaa opettaa häntä.
Huonouden kierre jatkuu.Menkää tytön kanssa yhdessä vaikka kansalaisopiston kurssille opettelemaan :)
Tai YouTubeen, siellä on opetusvideoita. Sieltä minäkin opin esim. Kutomaan sukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin, ja ajatelkaa - tämä on asia, jota tässä maassa pitää hävetä.
En myös tiedä viineistä tai oluista mitään. Ostaminen on hakuammuntaa.
Differentiaali- ja integraalilaskenta