Asioita, joita ette kehtaa julkisesti myöntää, ettette osaa?
Minä aloitan; en muista väli-ilmansuuntia sumplimatta. Sumplin niin, että Karjala on kaakossa ja Lounais-Suomi on varmaan lounaassa. Sitten koillinen ja luode menee silti sekaisin. Olen muuten FM ja asiantuntijatyössä :D
Kommentit (827)
Mä en kehdannut koskaanmyöntää että en osaa puhdistaa hajulukkoa ja helpotti kun sitä ei saa nykyään itse tehdä.
Tosin hyvä niin sillä minulle vasta hiljattain selvisi mikä se hajulukko on ja että hyvinhän sen putsaaminen oli onnistunut kaikki nämä vuodet :D
En osaa kaikkia kertolaskuja ulkoa, enkä nuotteja vaikka olin musiikkiluokalla.
Esim 7*8 pystyn sen kyllä päässä laskemaan, mutta ei se ole mulla selkärangassa. Olen KTM ja ihan hyvin kuitenkin pärjännyt.
En osaa meikata siten, että mies sanoisi minun näyttävän paremmalta meikattuna kuin ei-meikattuna.
Vierailija kirjoitti:
En osaa meikata siten, että mies sanoisi minun näyttävän paremmalta meikattuna kuin ei-meikattuna.
Miesten vika tämäkin. Selkeästi.
Koulun liikuntatunnilla hävetti, kun en osannut napsauttaa sormia. En edeleenkään tajua miten se tapahtuu... Tosin ei ole väliäkään enää.
En osaa siivota kaloja. Ongin, paistan ja syön niitä kyllä jos joku siivoaa.
En osaa pilkkoa polttopuita kirveellä, ei ole koskaan tarvinnut.
Olen surkea ajamaan autolla vieraassa ympäristössä, lähikaupungeissa jotenkuten, vaikka googlemaps/navigaattorit on keksitty. Eikä se taskuparkkeerauskaan onnistu mutta olen tähän asti saanut autoni aina johonkin parkkeerattua.
En osaa kutoa kangaspuilla, neulon, virkkaan ja ompelen jotenkuten.
En osaa tallentaa "pilveen" mitään joten kännykän muisti on täynnä kuvia. Nolottaa keltään kysyäkään. Facebook- tai instagram-tilejä ei ole joten en osaa niitä käyttääkään. En osaa syödä puikoilla vaikka olen koettanut opetella mitenkä ne sormissa pidetään joten syön sushia veitsellä ja haarukalla. Tosin ne sushit on yleensä niin isoja etten minä ainakaan saisi pilkkomatta vähintään kahtia tungettua sellaista suuhuni.
En ymmärrä, miksi osaamattomuuden pitäisi nolottaa? Outoa. Ei ole ihmistä, joka osaisi aivan kaikesta kaiken. Sehän tekee meistä vaan inhimillisiä.
T. Insinööri
Vierailija kirjoitti:
Humblebrag ;)
Osaamattomuudessa piisaa mutta joku aivokytkentä kai erilainen kun en häpeä tippaakaan? Ehkä siksi että ylisuorittajuus ja täydellisyysposeeraaminen vaikuttavat minun mielestäni pinnallisilta ja aika typeriltäkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K:lla alkavat ilmansunnat on itäpuolella ja L:llä alkavat länsipuolella. Helppo muistaa.
Hyvä sääntö. Mutta näköjään aika moni tarvitsee jotain sääntöä, niin itsekin. Minulle riittää, että käyn mielessäni läpi litanian 'koillinen, kaakko, lounas, luode'. Ei vaan tule automaattisesti kuten pääilmansuunnat.
Sama täällä. Muistan tuon järjestyksen ja että pohjoisesta myötäpäivään ne menee siinä järjestyksessä. Aakkosia en myöskään osaa, aina pitää luetella mielessään o, p, q, r, että muistaa missä järjestyksessä ne menee. Ja olen siis tehnyt työtä jossa asiat on aina aakkosjärjestyksessä. Mutta tää taitaa olla aika yleistä, samalla tavalla kaikki muutkin joutui miettimään.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi osaamattomuuden pitäisi nolottaa? Outoa. Ei ole ihmistä, joka osaisi aivan kaikesta kaiken. Sehän tekee meistä vaan inhimillisiä.
T. Insinööri
Ei se osaamattomuus tuossa noloa ole, vaan se ettei koskaan oppinut vaikka yritti. Itselleni tämä on ylipäätään matematiikka. En osaa kertotaulua kokonaan, helpot vain, loput joudun laskemaan. Olen aikuisena opetellut uudestaan prosenttilaskun, ja muutaman muun jota olen tarvinnut.
Tyhmyys siis on se mikä hävettää, vaikka noissahan ei kyse ole oikeasti edes tyhmyydestä. Olen opettanut useille lapsille kokeisiinlukemista, ja ylipäätään oppimista, kun sitä ei ole koulussa viitsitty tehdä niin että kaikki oppisivat. Ei heillä ole oikeasti ollut mitään ongelmaa sen jälkeen kun ovat hoksanneet asian, ja heille on oikeasti opetettu, eikä vain sanottu että sinulle on tämä jo opetettu. Eihän sitä ole opetettu jos lapsi ei sitä osaa.
Edelleen saan kuulla siitä että en osaa matematiikkaa, jos pitää jotain laskea nopeasti päässä. Itse en koskaan naura tai päivittele kenenkään osaamista, vaan opetan itse osaamattoman mikäli hän sitä haluaa, ja mikäli itse osaan kys asiassa suttaa.
Mutta joo, aiheeseen, en myöntele julkisesti mitään, en ymmärrä miksi kukaan olisi kiinnostunut kaikesta minun elämääni liittyvästä, tai mitä itse saisin omien asioideni julistamisesta ympäriinsä.
Toisaalta en myöskään häpeile osaamattomuuttani, koen että se ei ole häpeä ettei ole opetellut tekemään jokaikistä maailmassa löytyvää asiaa, ja tästä syystä sanonkin jos joku kysyy että osaanko, että en tiedä kun en ole koskaan vielä kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten vika tämäkin. Selkeästi.
Visuaalinen mieshän se kaikkea naisessa ensimmäisenä kommentoi, rehellisen tylysti kuin nelivuotias.
Skumppa pullon avaaminen oli minulle myös mahdotonta. Pystyin siihen vasta kun olin täyttänyt 58. Nyt olen ylpeä poksauttelija!
Kun olen jo yli 20 vuotta kirjoittanut pelkästään koneella joitain parin sanan heippalappuja lukuunottamatta en oikein osaa enää kirjoittaa käsin paitsi tikku-kirjaimilla.
En tunnista Suomalaisia lintuja sorsaa, pulua ja lokkia lukuunottamatta.
Ehkä variksen vielä mutta pikkulinnut on itselle aivan hepreaa.
En osaa avata useimpia ruokapakkauksia ilman väkivaltaa kun ei hermo vaan kestä etsiä mikä jännä avausmekanismi tai piilossa oleva repäisykulma on missäkin.
Vierailija kirjoitti:
En tunnista Suomalaisia lintuja sorsaa, pulua ja lokkia lukuunottamatta.
Ehkä variksen vielä mutta pikkulinnut on itselle aivan hepreaa.
En osaa avata useimpia ruokapakkauksia ilman väkivaltaa kun ei hermo vaan kestä etsiä mikä jännä avausmekanismi tai piilossa oleva repäisykulma on missäkin.
Minkämaalaisia pikkulintuja sitten tunnistat?
Varmaan tiedät mikä on joutsen, ja jos tunnistat variksen, niin tunnistat myös harakan, ja naakan. Harakka on se mustavalkoinen ptikähäntä, ja naakka kuin varis mutta pienempi ja tummempi.
Se pieni harmaaruskea lintu jolla on musta täplä poskessa on pikkuvarpunen. Kokomusta lintu jolla oranssi nokka on mustarastas. Punatulkku on se iso pikkulintu talvisin, jolla on punainen maha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aikuisuusasiat". Esim. Minne menen tai soitan erilaisissa sairaustapauksissa, miten käytän tässä tilanteessa vakuutusta, mitä teen jos autosta puhkeaa kumi, jnejne. Miten tietää mitä näissä tilanteissa tehdään jos näitä ei ole ikinä sattunut kohdalle? Ja kaikki tuntuu silti tietävän miten toimia. Ja olen kyllä iham perheellinen, vakitöissä oleva yli kolmekymppinen.
Olen miettinyt samaa ja luulen että suurin osa vain kysyy nämä joltain läheiseltä kun asia tulee ensimmäisen kerran vastaan. Siitä ei ehkä vain puhuta.
Moni ei varmaan edes muista kuinka vanhempi, sukulainen tai kaveri on joskus nämä kertonut ja neuvonut.
En osaa viikata lakanoita kauniisti ja kompaktisti.
N33