Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita, joita ette kehtaa julkisesti myöntää, ettette osaa?

Vierailija
30.05.2022 |

Minä aloitan; en muista väli-ilmansuuntia sumplimatta. Sumplin niin, että Karjala on kaakossa ja Lounais-Suomi on varmaan lounaassa. Sitten koillinen ja luode menee silti sekaisin. Olen muuten FM ja asiantuntijatyössä :D

Kommentit (827)

Vierailija
281/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon superhuono nykyteknologian kanssa! Ahdistaa oma osaamattomuus uusien älypuhelimien, tietokoneiden, sovellusten jne kanssa.  ATK taidot myös ihan surkeat. 

Vierailija
282/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et selvästi osaa kirjoittaakaan.

Osaahan hän, koska sinäkin saat selvää sen verran että pääset kettuilemaan.

Mutta asiaan: olen jonkinlaisen IT-gurun maineessa sekä töissä että kotona, mutta yhtä asiaa en tajua: lähiverkkoja. Olisi niin hienoa kun esim kotona tiedostot olisivat yhdessä paikassa, jossa joka koneelta pääsisi niihin käsiksi. Ja joka koneelta voisi tulostaa joka kirjoittimelle tuosta vaan. Mutta en vain tajua miten se tehdään, ja siksi sitten siirrellään tiedostoja tikulla koneesta toiseen tai lähetellään niitä sähköpostilla itselle. Näin on ollut niistä muinaisista ajoista kun koneet vielä kytkettiin ethernet-narulla toisiinsa. Olisi kai pitänyt silloin alkaa opetella.

Mä en edes tiedä mikä on lähiverkko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin aina et kumpi toi on: harakka vai varis? Sit ajatusketju menee näin. Harmaa harakka, ei, se on juuri toisinpäin. Eli harmaa varis ja mustavalkoinen harakka. Aina sama ajatusketju läpi joka kerta ennen kuin tiedän, kumpi lintu se on. Toivottavasti kirurgeilla ei ole samanlaisia ajatuskulkuja leikellessään ja nimetessään elimiä.....

Mä oon lyhentänyt tuon saman muistisäännön. Ne on HV-VH (eikä Harmaa Harakka - Valkoinen Varis), minkä toistan mielessäni. Siitä eteenpäin ajatus onneks soljuu sujuvasti, Harmaan jälkeen lintu ei ala hoolla vaan on varis. Valkoisen jälkeen lintu ei ala veellä vaan on harakka.

Vierailija
284/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle muistisääntö väli-ilmansuuntien kanssa:

Korillinen kaljaa loiskahti lumeen. Otat jokaisen sanan kaksi ensimmäistä kirjainta, eli:

korillinen = koillinen

kaljaa = kaakko

loiskahti = lounas

lumeen = luode

Tai ihan kellon suuntaisesti alkaen klo 13.30; Koilinen, Kaakko, Lounas, Luode. Siis aivan ulkoaopettelua.

Vierailija
285/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne sieniä muutakuin kärpässienen.

Vierailija
286/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa pubiruusuilla, ts. olla elämänkoululaisten tasolla. Moni tuttava on matalapalkka-alalla oleva "kadun tyttö" , itse akateemisella taustalla oleva. Meillä on joskus todella vaikeaa saada älykästä ja/tai hedelmällistä keskustelua aikaan.

Ymmärrän ettet kehtaa myöntää sitä. Sulla selkeästi puuttuu joku palikka päästä, olisiko empatiaosastolta? Normaalistihan akateeminenkin -kuten allekirjoittanut- pystyy keskustelemaan kyllä kenen kanssa vaan. Keksii vain oikeat kysymykset, niin keskustelusta tulee kyllä hedelmällinen ja antoisa. Tietenkin pitää osata myös muutenkin käyttäytyä inhimillisesti ja ystävällisesti, mikä myöskään ei normaalisti fiksulle ihmiselle ole ongelma. Mutta ehkä sä vielä joskus opit, tsemppiä!

Vierailija
287/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin   o massa kotikaupungissa osaan sanoa milloin menen  pääväylää Bulevardia länteen päin, tai  Länsiväylää  länteen  päin  eli Raaseporiin. Itäväylää  itään   tullaan  Porvooseen.  Ne on ihan selviä juttuja minulle. Enkä käytä  navigaattoria tutussa paikassa.

No isoilla teillä ne ilmansuunnat lukee siellä, joten kyllä ne oppii muistamaan, mikä tie vie minnekin. Mutta sanopa jossain kaupungin keskustassa, että meet siitä sitten länteen ja sit seuraavasta käännyt luoteeseen, niin oon ihan et joo sori, en tajunnut mitään.

Tämä on itselleni vaikeaa myös. En ymmärrä, miksi ihmeessä esim. Kehillä pitää lukea kehä 1 länteen/itään. Voi video. Tulen pohjoisesta ja sitten kiireessä satasen vaihdissa yritän tajuta haluanko tästä nyt länteen vai itään.

Miksi, voi miksi, ei voi lukea, että Espoo ja Vantaa! Niin kuin muutkin kaupungit on ilmaistu.

Ja jos tästä vielä selviän niin takaisin tullessa vielä hankalampi miettiä, että ok, tulin pohjoisesta, käännyin länteen, nyt haluan takaisin pohjoisen tielle eli käännyn itään. Vai käännyinkö itään ja nyt pitäisi mennä länteen. Ja tämä pitää ruuhkassa ratkaista sekunneissa. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun olen kääntynyt väärään suuntaan.

Ja navigaattori vieressä kertoo, että käänny lounaaseen. Kiitti. Tämä tästä vielä puuttuikin kun en enää tiedä olenko idässä, lännessä vai pohjoisessa enkä siten osaa edes aavistaa missä voisi olla lounas. Jos lukisi Espoo ja Hanko ja Vantaa ja Pietari niin osaisin hyvin ajaa sinnepäin minne haluankin.

Tässä auttaa mua se, että mietin nuo asiat jo etukäteen kun pohjoisesta Helsinkiin tulen. Se nimittäin on hiukan hämmentävää kun karttaa luetaan aina niin, että pohjoinen on ylhäällä. Helsinkiin tullessa pohjoinen onkin alhaalla ja etelä ylhäällä (edessäpäin), joten myös itä ja länsi vaihtavat paikkaa. Ei se juuri siinä risteyksessä ja ruuhkassa onnistu mielessään kääntää karttaa niin päin kun sitä normaalisti luetaan, kyllä mä jo siinä vaiheessa mietin kun ekat varoitukset Kehä 3 lähestymisestä tulee, et mihin ilmansuuntaan pitää lähteä (lentokenttä on idässä vaikka onkin vasemmalla, Espoo lännessä vaikka onkin oikealla).

Vierailija
288/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertolaskut (pois lukien ne helpot 2, 5 jne.)

Vierailija
289/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt on asia, jota kaikkien ei tarvitse opetella, mutta mainitsen sen koska se nolottaa. Kärsin siis jonkinasteisesta kasvosokeudesta. Mulla on vaikeuksia tunnistaa puolituttuja kadulla, ja jopa melko tutut aiheuttaa hämmennystä yllättävissä paikoissa. Kun olen tavannut uuden ihmisen, en välttämättä jälkikäteen pysty kuvailemaan yhtään miltä hänen kasvonsa näyttää. Muistan yleensä hiusten värin. Elokuvia katsoessa on hankalaa kun en erota kolmea ruskeahiuksista miestä toisistaan. :D

Tämä aiheuttaa paljon noloja tilanteita, ja saatan vaikuttaa monille tylyltä, kun en tunnista. Pulitutuille ei kehtaa alkaa selittelemäänkään tällaista. Erottaakseni ja tunnistaakseni ihmiset jatkossa, minun täytyy päntätä kasvonpiirteitä, jotta muistan (tyyliin tuolla on silmät enemmän sirrillään ja tuolla on luomi poskessa).

Vierailija
290/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harakassa ei ole harmaata, variksessa ei ole valkoista.

Vierailija
291/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sytyttää nuotiota. Nuoruudessa isäni sytytti metsäreissuilla ja sitten seurustelin pitkään metsästäjän ja kalastajan kanssa, mutta hän aina teki sen nuotion. Tai mistä minä tiedän saisinko syttymään, kun en ole koskaan kokeillut. En ole ikinä edes sytyttänyt saunan pesää. 

Vierailija
292/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa ja muista nykyään mitään. Olen sekaisin.

Itselläni sama homma. Muisti meni 2. koronarokotteen jälkeen, enempää en ottanut.

Vierailija
293/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taskuparkeerata sulavasti ja ajella peräkärryn kanssa vaikka olen miespuolinen.

Minulla ihan sama juttu, mutta en kylläkään häpeä sanoa noista. Taskuparkkeeraamisen sijaan olen jo 20-vuoden ajan etsinyt helpomman parkkipaikan ja vaikka vähän kauempaakin ja peräkärryn ollessa auton perässä (raksahommissa usein on) vaihdamme työkavereiden kanssa paikkaa, jos pitää alkaa pakittelemaan enempiä kärryn kanssa. Ei ole kiinnostanut opetellakaan noita, kun olen pärjännyt oppimattakin. :D

Et osaa kirjoittaakaan. 20 vuoden ilman väliviivoja.

Vierailija
294/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt on asia, jota kaikkien ei tarvitse opetella, mutta mainitsen sen koska se nolottaa. Kärsin siis jonkinasteisesta kasvosokeudesta. Mulla on vaikeuksia tunnistaa puolituttuja kadulla, ja jopa melko tutut aiheuttaa hämmennystä yllättävissä paikoissa. Kun olen tavannut uuden ihmisen, en välttämättä jälkikäteen pysty kuvailemaan yhtään miltä hänen kasvonsa näyttää. Muistan yleensä hiusten värin. Elokuvia katsoessa on hankalaa kun en erota kolmea ruskeahiuksista miestä toisistaan. :D

Tämä aiheuttaa paljon noloja tilanteita, ja saatan vaikuttaa monille tylyltä, kun en tunnista. Pulitutuille ei kehtaa alkaa selittelemäänkään tällaista. Erottaakseni ja tunnistaakseni ihmiset jatkossa, minun täytyy päntätä kasvonpiirteitä, jotta muistan (tyyliin tuolla on silmät enemmän sirrillään ja tuolla on luomi poskessa).

Sama juttu. Olen aina pelännyt, että joudun rikoksen uhriksi tai silminnäkijäksi, ja pitäisi antaa tuntomerkit tekijästä... 

Vierailija
295/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sytyttää nuotiota. Nuoruudessa isäni sytytti metsäreissuilla ja sitten seurustelin pitkään metsästäjän ja kalastajan kanssa, mutta hän aina teki sen nuotion. Tai mistä minä tiedän saisinko syttymään, kun en ole koskaan kokeillut. En ole ikinä edes sytyttänyt saunan pesää. 

Puusta ohuita säleitä tai sanomalehteä kierteelle, syttyy märätkin puut.

Vierailija
296/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa antaa rahasta takaisin tai helpot summat osaan, mutta jos vaikeampia, niin menee ainakin aikaa ja saatan antaa rahasta väärin takaisin. Menee myös aikaa, kun ynnäilen ostoksia, että mitä tekevät. Ollessani yhden yhdistyksen myyntipöydässä, niin kenelleppä se rahastusnakki lankesikaan. Oli tuskan paikka. Joskus olen ollut kirpparilla, jossa itse rahastetaan, niin otin laskimen varoksi mukaan.

Vierailija
297/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa kravattisolmua. Kerran tehtyä solmua käytän vuosikymmenen pujottomalla lenkin kaulaan ja kaulasta. Jos pääsee vahingossa aukenemaan, niin sit oon pulassa, kunnes joku pelastaa.

Veljeni kävi aina teettämässä kravattisolmun naapurin taksikuskilla.

Vierailija
298/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä paljon reppanoita, jotka eivät osaa monia tahvotavallisia asioita, kuten esim. kutoa. Itse olin hyvä siinäkin. Ja jos jossain en ole, ei se minusta ole mitenkään noloa. Minulla oli hyvä kotikasvatus, vaikkei täydellinen.

Tälle on selitys, on koettava jokin asia myönteiseksi sitten oppii helpommin.  Kovasti haukutaan niin inhoaa sitä tehtävää, sitten asia unohtuu, ai niin miksiköhän aloin inhota?

Vierailija
299/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

syödä rapuja, vaikka on opetettu useasti

Vierailija
300/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniakin asioita on, joita en osaa, mutta ihan rehellisesti kyllä ne myönnän ihmisille. En hahmotusongelmien vuoksi löydä juuri minnekään ensimmäisellä tai toisellakaan kerralla, enkä osaa koota kuin yksinkertaisia huonekaluja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan