Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita, joita ette kehtaa julkisesti myöntää, ettette osaa?

Vierailija
30.05.2022 |

Minä aloitan; en muista väli-ilmansuuntia sumplimatta. Sumplin niin, että Karjala on kaakossa ja Lounais-Suomi on varmaan lounaassa. Sitten koillinen ja luode menee silti sekaisin. Olen muuten FM ja asiantuntijatyössä :D

Kommentit (827)

Vierailija
261/827 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mainittiinko jo, mutta minulla tämä: En osaa viheltää, en yhtään, pelkkää suhinaa vaan. Ihailen serkkuani joka viheltelee iloisia lauluja ja osaa hyvin matkia lintujen laulua.

Minäkään en osaa nykyään ollenkaan viheltää, nuorena osasin ihan hyvin. En käsitä, miksi nykyään tulee vain suhinaa.

Vierailija
262/827 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka toisin luullaan, niin oikeasti en edes osaa olla ihmisten kanssa ja se opeteltu "sosiaalisuus" on minulle todella epämukavaa ja rankkaa.

Tämä sama on minullakin. Esim Sarasvuon markkinoima idioittumaisuus vainoaa työmarkkinoita vieläkin.

Pitää olla sitä ja tätä. Työhakemuksessa sitä vasta pitääkin olla. Sitä ja tätä. Tätä ja sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa puhua englantia. Olen kuitenkin englanniksi väitöskirjani tehnyt ja väitöksen pitänyt.

Vierailija
264/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kumpi on mekko ja kumpi hame.

Vierailija
265/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valtion virkamies ja en todella ymmärrä asioista mitään mutta sainkin tämän homman  puolueen jäsenkirjalla. Ja jos töpeksinkin joskus jotain mitä olinki tekemässä (yleensä pyorittelen kynää ja silmiä jos en nuku) niin hyväveli verkosto muuttaa sen ilmastoteoksi ja jos rahvas alkaa narista tehdään uusia asetuksia , palkitaan vaikka kompostivirkamiehiä lisää kiusaamaan niitä jotta olis rahvaalla tekemistä ettei kyttäis meitä

Vierailija
266/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

terv. Pekka

Vierailija
267/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisia päässälaskuja, kuten esim. 7+8. Täytyy käyttää sormia. (Olen kuitenkin kirjottanut ällän matematiikasta.)

No häh, noinko helposti ällä irtoaa? Eikö siinä tarvi osata mitään ilman laskinta

Minä olen matemaatikko ja laskisin tuon siten, että muistan ulkoa, mitä on 7+7 eli 14 ja siihen sitten 1 lisää. 14+1=15.

Mulla on päässä numeroasteikko tietynlaisena ikuisesti jatkuvana jonona. Tasalukujen kohdilla taso nousee, eli 11 on "ylempänä" ku 9 jne. Laittaisin nuo numerot siihen jonoon kuten palikat. Kasi ensin, sitten kun seiska laitetaan se täyttää kasin jälkeen kympin tältä puolelta kaksi yksikköä ja tuolle toiselle puolelle jää viis.

Nyt ku mietin niin olis hyvä idea tutkia miten matemaattisesti lahjakkaiden päissä nuo numeroaateikot piirtyy, millaisena kuvana ja opettaa jo alakoulusta lähtien oppilaat ajattelemaan numeroasteikko samalla tavalla :D

Nyt kun mietin niin jotenkin mulla menee numerot kuvana toistensa päälle ja muuttuvat tulokseksi, alle jääneet himmenee pois, voi palauttaa.

Kertolaskut osissa, näissä 4 lukuisissa rupee muisti tökkii.

Mitään osaamattomuutta en häpeä myöntää, ei kaikkea voi vaan tajuta, mutta häpeän laulutaidottomuuttani, hyvä sävelkorva mut itse vedän ihan hirveetä rääkkymistä. :D Ja silti en malta olla joskus laulamatta vaikka muut kärsii ja ite nolona. Se kyllä kasvattaa kun ruoskii itseensä julksisesti ja myös kuulijoiden luonteenlujuutta.

Vierailija
268/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkään en muista väli-ilmansuuntia. Ainakin luode ja lounas menee sekaisin.

Mun muistisääntö on että lounaasta, joka on mukava juttu tulee lämpimät tuulet Atlantilta Saaristomeren aurinkoon. Koilisesta virtaa kylmää Jäämereltä Murmanskista naapurin ydinsukellusveneiden yli . ( Tää on ollut jo yli 35v. eikä liity nykypolitiikkaan)  

269/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taskuparkeerata sulavasti ja ajella peräkärryn kanssa vaikka olen miespuolinen.

Minäkään en peräkärryn kanssa ole oikein hyvä peruuttaessa ja tuolle joka pohti väli ilman suuntia niin lähdet vaan myötäpäivään ja opettelet seuraavan mantran Koilinen kaakko lounas luode. 

Vierailija
270/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin aina et kumpi toi oon: harakka vai varis? Sit ajatusketju menee näin. Harmaa harakka, ei, se on juuri toisinpäin. Eli harmaa varis ja mustavalkoinen harakka. Aina sama ajatusketju läpi joka kerta ennen kuin tiedän, kumpi lintu se on. Toivottavasti kirurgeilla ei ole samanlaisia ajatuskulkuja leikellessään ja nimetessään elimiä.....

Mulla tämä sama,en erota millään harakkaa ja varista. Eikä paljon tommoset muistosäännötkään oo mieleen jääny. Jos jompi kumpi näkyy ni sanon Varakka.

Samoin ampiaiset, mehiläiset, kimalaiset mitä lie näitä onkaan. Kun en niitä erota ni ne kaikki on pimpiäisiä. Hyvin oon pärjänny!

Harakka EI OLE harmaa. Muistaisitko tämän?

Mun "muistisääntö" on, että varis kun on lyhyempi eli simppelimpi sanana, niin varis myös näyttää simppelimmältä tummassa värissään.

Vois myös ajatella varis-vaatimaton, harakka-hauskan näköinen.

Vierailija
271/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa uida kunnolla. Koiraa uimalla pysyn jotenkuten pinnalla mutta syvään veteen en uskalla.

Vierailija
272/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä toimii sama logiikka kuin mun varis-harakka-esimerkissä. Hame on lyhyempi sama, joten se on se pienempi vaatekappale eli vain alaosa. Mekko on pidempi sana ja pidempi vaate :)

Vierailija
273/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin aina et kumpi toi oon: harakka vai varis? Sit ajatusketju menee näin. Harmaa harakka, ei, se on juuri toisinpäin. Eli harmaa varis ja mustavalkoinen harakka. Aina sama ajatusketju läpi joka kerta ennen kuin tiedän, kumpi lintu se on. Toivottavasti kirurgeilla ei ole samanlaisia ajatuskulkuja leikellessään ja nimetessään elimiä.....

Mulla tämä sama,en erota millään harakkaa ja varista. Eikä paljon tommoset muistosäännötkään oo mieleen jääny. Jos jompi kumpi näkyy ni sanon Varakka.

Samoin ampiaiset, mehiläiset, kimalaiset mitä lie näitä onkaan. Kun en niitä erota ni ne kaikki on pimpiäisiä. Hyvin oon pärjänny!

Harakka EI OLE harmaa. Muistaisitko tämän?

Mun "muistisääntö" on, että varis kun on lyhyempi eli simppelimpi sanana, niin varis myös näyttää simppelimmältä tummassa värissään.

Vois myös ajatella varis-vaatimaton, harakka-hauskan näköinen.

Mä muistan niin, että harakka on valkoinen ja varis harmaa, eli lyhennettynä ha-va ja va-ha.

Vierailija
274/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole suuntavaistoa.

Vierailija
275/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulehan sinä "normaali-ihminen", tekstin kirjoittamisen tarkoitus on, että lukija saa tietoonsa, mitä kirjoittaja on tarkoittanut. Sinulla meni täydestä, että joku on kaksikymmentävuonna taskuparkkeerannut, siis vuonna 2020, ei esim. 2019.  (Vaikka hän tarkoittikin kahtakymmentä vuotta, ei vuotta kaksikymmentä.) Sinä siis "normaali-ihmisenä" söisit mummonlihasta valmistettuja pullia, minä söisin mummon lihapullia. Katsos kun oikeinkirjoituksella on merkitystäkin.

Jos kerta oikeinkirjoituksella on merkitystä, niin miksi et sitten kirjoita oikein?

Kannattaa varmaan hankkia jotakin sisältöä surkeaan elämäänsä sen sijaan, että ylentää itseään muita alentamalla. Täysjärkiset ymmärtää epätäydellistäkin kieltä. Voi myös ihan itse ottaa selvää oikeinkirjoituksesta 😅🙈

Vierailija
276/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle muistisääntö väli-ilmansuuntien kanssa:

Korillinen kaljaa loiskahti lumeen. Otat jokaisen sanan kaksi ensimmäistä kirjainta, eli:

korillinen = koillinen

kaljaa = kaakko

loiskahti = lounas

lumeen = luode

Miksi näin hankala muistisääntö? Luulisi FM:n oppivan lorun "koillinen, kaakko, lounas, luode", jos edes vähän viitsii opetella. Muutenkin tuollaiset kaljakorijutut kuuluvat apukoululaisten arkeen, ei muiden.

Vierailija
277/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä paljon reppanoita, jotka eivät osaa monia tahvotavallisia asioita, kuten esim. kutoa. Itse olin hyvä siinäkin. Ja jos jossain en ole, ei se minusta ole mitenkään noloa. Minulla oli hyvä kotikasvatus, vaikkei täydellinen.

Vierailija
278/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkään en muista väli-ilmansuuntia. Ainakin luode ja lounas menee sekaisin.

Mun muistisääntö on että lounaasta, joka on mukava juttu tulee lämpimät tuulet Atlantilta Saaristomeren aurinkoon. Koilisesta virtaa kylmää Jäämereltä Murmanskista naapurin ydinsukellusveneiden yli . ( Tää on ollut jo yli 35v. eikä liity nykypolitiikkaan)  

Tuo on ihan hyvä. Keksin itselleni juuri uuden. Olisi kiva syödä lounasta Lounais-Suomessa, kun eikös siellä päin ole Turku ja saaristoa :D Olen aika huono maantiedossa, joten en edes tiedä mitä on Luoteis-Suomessa..

Vierailija
279/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et selvästi osaa kirjoittaakaan.

Osaahan hän, koska sinäkin saat selvää sen verran että pääset kettuilemaan.

Mutta asiaan: olen jonkinlaisen IT-gurun maineessa sekä töissä että kotona, mutta yhtä asiaa en tajua: lähiverkkoja. Olisi niin hienoa kun esim kotona tiedostot olisivat yhdessä paikassa, jossa joka koneelta pääsisi niihin käsiksi. Ja joka koneelta voisi tulostaa joka kirjoittimelle tuosta vaan. Mutta en vain tajua miten se tehdään, ja siksi sitten siirrellään tiedostoja tikulla koneesta toiseen tai lähetellään niitä sähköpostilla itselle. Näin on ollut niistä muinaisista ajoista kun koneet vielä kytkettiin ethernet-narulla toisiinsa. Olisi kai pitänyt silloin alkaa opetella.

Vierailija
280/827 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ne jotka ei muista väli-ilmansuuntia:

Koulussa maantiedon ope hoki meille "kellon suuntaisesti järjestyksessä: koillinen-kaakko-lounais-luode" niin monta kertaa että toi rimpsu jäi kyllä aika hyvin päähän!

-----

Itse olen suunnattoman huono leipomaan ja jokin tuntuu aina menevän pieleen, vaikka noudatankin ohjetta täsmällisesti. Noh olen sitten sitäkin parempi tekemään ruokaa! :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi