Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan jättäminen hoitoon lomareissun ajaksi

Vierailija
29.05.2022 |

Kysymyksenä siis onko kokemuksia vanhemmilta jotka ovat jättäneet yli 1 vuotiaan lapsen hoitoon lyhyen lomareissun ajaksi? Miten vauva reagoi? Oliko ongelmia? Vauvalle todella tuttu ja läheinen hoitaja kyseessä ja loma kestäisi 3 yötä ja 4 päivää? Onko aivan mahdoton ajatus?

Kommentit (282)

Vierailija
221/282 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noihin vauvan yöheräilyihin ja ap:n univelkaan liittyen heräsi kysymys, että onko se mies hoitanut vauvaa yhtään yötä, jotta äiti saisi joskus nukkua? Vai miksi se vauva on tuupattu mummolaan, kun on heräillyt öisin ja ap tarvinnut unta.

Meillä vauva huusi niin paljon ettei kumpikaan pystynyt nukkumaan.

Sellaisessa tapauksessa mummola voi auttaa esimerkiksi siinä, että se ei-hoitovuorossa oleva voi mennä sinne nukkumaan. 

Ei vaan se vauva meni sinne. Mieheni kävi töissä joten hänen oli pakko saada nukkua.

Vauva itkee, koska sillä on paha olla, ja se heivataan läheisten luota pois omasta kodistaan, koska aikuinen ihminen ei voi kantaa vastuuta omasta lapsestaan? Aika moni työssäkäyvä äiti ja isä valvovat myös yöllä lapsen takia.

Et taida tietää mitä unettomuus tekee ihmiselle?

Tiedän. Minulla on useampi lapsi, eivätkä kaikki nukkuneet hyvin. Yhtään heistä ei kuitenkaan itkun takia heivattu minnekään, ja molemmat vanhemmat osallistuvat hoitoon. Ja lomilla kävimme aina yhdessä.

Unenpuute voi johtaa psykoosiin.

Mulla tuli esim. Rytmihäiriöitä ja sekavuutta.

Enkä pystynyt ajamaan edes autoa.

Mutta laitan teille täydelliselle äideille mitalit tulemaan.

Mikään ei pakota molempia vanhempia valvomaan yhden lapsen takia, vaan he voivat vuorotella. 

Ja missään tapauksessa se, että vain se vauva lähtee ei ole ratkaisu, vaan miksei sinne mummolaan silti voi mennä äiti/isä, vaikka mummo sitten auttaisikin.

No meillä se oli ratkaisu. Ja tästä on ihan turha jankata enää. Tekisin samoin uudelleen jos tulisi vauva joka antaisi nukkua puolen tunnin pätkissä 2 vuotta.

Te olettekin huonoja vanhempia. Älkää missään tapauksessa enää lisääntykö. Säästäkää ne rahat ns lapsenne mt-hoitoon.

Huonoja vanhempia kun lapsi ei nukkunut?

Kiitos paljon.

Meidän lapset ei ole mitään mt-potilaita vaan ovat reippaita koululaisia.

Ja miksi helvetissä tuttu mummi oli jotenkin aivan saatanasta??

Huonoja vanhempia koska teillä vauva kantoi vastuun, eikä vanhemmat.

Sanoinko että se vauva oli siellä mummilassa jatkuvasti??

Vastuunkantaminen on juuri sitä että pyytää apua.

Vai olisiko ollut parempi että joudun hoitoon ja lapsi huostaan?

Ja ihan neuvolasta ehdotettiin että voiko vauva käydä mummin luona yötä.

Et sanonut vaan kerroit dumpanneesi sen sinne satunnaisesti.

Parempihan se olisi ollut antaa kokonaan pois.

Oletko ihan idiootti?

Jos lapsi on joskus tutulla mummilla niin olisi parempi antaa pois???

Jos laiskuuttasi tahallasi rikot vauvan kiintymyssuhteen etkä edes häpeä niin todellakin huostaanotto. Surkeaa surkeaa surkeaa vanhemmuutta.

Laiskuutta kun olin lähes psykoosissa unenpuutteesta ja sain rytmihäiriöitä??

Tule sanomaan tuo kasvotusten.

Miksipä et sanoisi tuota miehellesi? Miksi hän ei välittänyt sinusta ja hyvinvoinnistasi tuolloin? Hän vain mietti työtään ja omaa lepoaan siitä.

Ei se mieskään nukkunut kun vauva huusi ja hän auttoi minua hoitamisessa.

Miksi kaksi idioottia lisääntyy?

Mitä ihmettä??

Meidän syykö se oli että lapsella oli terveysongelmia jotka tuli hätäsektiossa? Ja juuri tämän hätäsektion takia olin pitkään täysin autettava??

Mitä sinä saat tuosta toisten haukkumisesta??

Teidän syynne oli se että dumppasitte hänet, kun hän  eniten tarvitsi teitä.

Mikä on meidän syytä?

Ja sitten ihmettelet, miksi ihmiset kokee sun idiootiksi. Et osaa edes lukea.

Niin mikä on meidän syytä kun mitään ei ole tapahtunut?

Vierailija
222/282 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olisi voinut kuvitella vauva-aikana että olisin jättänyt lapsen moneksi päivää muualle. Tuo aika kesti kuitenkin tosi vähän aikaa, mietin nyt kun katson koululaista ja joka osaa olla yötä muualla jopa viikonkin. Minulle tehtiin hätäsektio ja hoidin vauvan kyllä itse siitä huolimatta. Piti vaan pyytää riittävän hyvät kipulääkkeet, siitäkin selviää ilman apuja jos on pakko.

Pöljää antaa pikkuvauvan vanhemmille lahjaksi lomamatka jonne ei ole varattu edes taaperolle tilaa. Melkoisen junttia.

Turhaan vertaat. Minulle tehtiin toinenkin leikkaus hätäsektion jälkeen. Olin monta viikkoa sairaalassa.

Tuollaisessa tapauksessa toinen vanhempi saa pitää perhevapaata ia hänellä in oikeus myös kotiapuun ja rahalla saa lisää.

Vauvan ei kuulu joutua maksumieheksi.

Ei saatu mitään apua kunnalta. Ei kotiin eikä työpaikalle. Onneksi oli mummi joka halusi auttaa ja otti töistä palkatonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/282 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittele. Mieheni oli työmatkalla 4 yötä, kun lapsi oli 1 v 2 kk, itse olin kotona lapsen kanssa. Miehen palatessa lapsen reaktio oli aika sydäntä särkevä. Tuijotti ensin isää aivan järkyttyneenä, sitten sai hepulin, nauroi ja huusi samaan aikaan. Lopulta itki ja hihitteli. Päätimme ettemme ole enää erossa pienestä ellei ole aivan pakko.

Tässä on lapsi, jolla onkin ollut terve kiintymyssuhde. Hän ajatteli/tunsi kadottaneensa isän ikuisiksi ajoiksi ja reagoi terveesti = voimakkaasti, kun näin ei ollutkaan. Ajatelkaa itseänne, jos saisitte tiedon jonkun läheisen kuolemasta ja sitten tämä kuollut ilmestyisikin takaisin. 

Lisäksi nämä höpinät siitä, miten ennenkin lapsia laiminlyötiin ja hyviä tuli, ovat vain höpinöitä. Puolet porukasta vetää mt-lääkkeitä ja toinen puoli ravaa terapiassa juuri näistä johtuen. Kyllä sen verran empatiaa onneksi nykyään osataan tuntea. että ymmärretään, miten rajallinen vauvan elämä on ja toisaalta, miten tärkeää, että se pysyy turvallisena ilman turhia tunnejärkytyksiä.

Höpö, höpö. Parivuotias taapero ei tiedä kuolemasta mitään. Puhumattakaan, että hän nyt jostain "saisi tiedon" vanhempiensa kuolemasta ja masentuisi tästä. Totta kai ikävöi, jos ei näe pitkään aikaan. Mutta toisaalta on vain hyvä, jos vauvan elämässä olisi useampia luotettavia aikuisia. 

Vierailija
224/282 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pystyis ollenkaan nauttia lomasta jos en näkisi vauvaani moneen päivään :0

Läheisriippuvainen, much??

Vierailija
225/282 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pystyis ollenkaan nauttia lomasta jos en näkisi vauvaani moneen päivään :0

Läheisriippuvainen, much??

Äiti. Tervepäinen sellainen.

Ohis

Vierailija
226/282 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mahdoton ajatus, lapsella on tuttu hoitaja ja tottunut olemaan hoidossa, mikä ongelma?

Tärkeää olisi, että hoitaja on varautunut siihen, että lapsi varmaan ikävöi eikä pahastu siitä. Jos hoitaja itse hermostuu ja kokee tarpeelliseksi tiedottaa vanhemmille jos lapsi ei koko ajan ole iloinen, ei vanhemmat voi nauttia reissusta eikä hoitaja ei nauti laatuajasta lapsen kanssa.

Kyllä mä uskon, että kolmen yön reissu tekee hyvää vanhemmille ja on lapsellekin ihan siedettävä.

Vierailija
227/282 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olisi voinut kuvitella vauva-aikana että olisin jättänyt lapsen moneksi päivää muualle. Tuo aika kesti kuitenkin tosi vähän aikaa, mietin nyt kun katson koululaista ja joka osaa olla yötä muualla jopa viikonkin. Minulle tehtiin hätäsektio ja hoidin vauvan kyllä itse siitä huolimatta. Piti vaan pyytää riittävän hyvät kipulääkkeet, siitäkin selviää ilman apuja jos on pakko.

Pöljää antaa pikkuvauvan vanhemmille lahjaksi lomamatka jonne ei ole varattu edes taaperolle tilaa. Melkoisen junttia.

Turhaan vertaat. Minulle tehtiin toinenkin leikkaus hätäsektion jälkeen. Olin monta viikkoa sairaalassa.

Tuollaisessa tapauksessa toinen vanhempi saa pitää perhevapaata ia hänellä in oikeus myös kotiapuun ja rahalla saa lisää.

Ei saatu mitään apua kunnalta. Ei kotiin eikä työpaikalle. Onneksi oli mummi joka halusi auttaa ja otti töistä palkatonta.

Isällä oli oikeus perhevapaaseen ja se mummi voi auttaa kotona.

Mummi olisi voinut myös pysyä töissä ja maksaa palkallaan teille apua.

Vierailija
228/282 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yrittäjällä ole perhevapaata. Ymmärrätkö että mummi halusi ihan itse tehdä noin?

Ja kenet se olisi palkannut kun ei täällä ole ketään?

Vierailija
229/282 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittele. Mieheni oli työmatkalla 4 yötä, kun lapsi oli 1 v 2 kk, itse olin kotona lapsen kanssa. Miehen palatessa lapsen reaktio oli aika sydäntä särkevä. Tuijotti ensin isää aivan järkyttyneenä, sitten sai hepulin, nauroi ja huusi samaan aikaan. Lopulta itki ja hihitteli. Päätimme ettemme ole enää erossa pienestä ellei ole aivan pakko.

Tässä on lapsi, jolla onkin ollut terve kiintymyssuhde. Hän ajatteli/tunsi kadottaneensa isän ikuisiksi ajoiksi ja reagoi terveesti = voimakkaasti, kun näin ei ollutkaan. Ajatelkaa itseänne, jos saisitte tiedon jonkun läheisen kuolemasta ja sitten tämä kuollut ilmestyisikin takaisin. 

Lisäksi nämä höpinät siitä, miten ennenkin lapsia laiminlyötiin ja hyviä tuli, ovat vain höpinöitä. Puolet porukasta vetää mt-lääkkeitä ja toinen puoli ravaa terapiassa juuri näistä johtuen. Kyllä sen verran empatiaa onneksi nykyään osataan tuntea. että ymmärretään, miten rajallinen vauvan elämä on ja toisaalta, miten tärkeää, että se pysyy turvallisena ilman turhia tunnejärkytyksiä.

Höpö, höpö. Parivuotias taapero ei tiedä kuolemasta mitään. Puhumattakaan, että hän nyt jostain "saisi tiedon" vanhempiensa kuolemasta ja masentuisi tästä. Totta kai ikävöi, jos ei näe pitkään aikaan. Mutta toisaalta on vain hyvä, jos vauvan elämässä olisi useampia luotettavia aikuisia. 

Eri,, mutta höpö höpsistä itsellesi. Tuossa siis verrattiin selvästi sitä kaksivuotiaan kokemusta, kun toinen vanhempi häviää pois ja aikuisen kokemusta siitä, että luulisi jonkun läheisen kuolleen. Miten lukutaidoton pitää olla, että tuota ei ymmärtänyt??

Vierailija
230/282 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsen voi jättää hoitoon aivan ilman omantunnon tuskia. Pääasia on se, että ruokaa ja hellyyttä tulee; ei lapsi mitään traumoja saa, ei edes muista ensimmäisistä ikävuosistaan juuri mitään. Maailmaan ja muihin ihmisiin opettelu alkaa ensimetreistä. Nykyvanhemmilla tuntuu muutenkin olevan liikaa paineita, ottakaa rennosti lasten kanssa ja nimenomaan lomailkaa vanhemmat keskenänne välillä; se koituu myös lapsen hyväksi, kun ei ole pinna koko ajan tiukalla. Terve järki lastenkasvatukseen eivätkä vaihtelevat kasvatustrendit.

Vierailija
231/282 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yrittäjällä ole perhevapaata. Ymmärrätkö että mummi halusi ihan itse tehdä noin?

Kyllä minä sen ymmärrän, noita kammomummoja on paljonkin. Lapsen etu on siinä sivuseikka.

Varmasti on. Aina näissä nyyhkyvalheissa asutaan muka Kivennavalla.

Vierailija
232/282 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsen voi jättää hoitoon aivan ilman omantunnon tuskia. Pääasia on se, että ruokaa ja hellyyttä tulee; ei lapsi mitään traumoja saa, ei edes muista ensimmäisistä ikävuosistaan juuri mitään. Maailmaan ja muihin ihmisiin opettelu alkaa ensimetreistä. Nykyvanhemmilla tuntuu muutenkin olevan liikaa paineita, ottakaa rennosti lasten kanssa ja nimenomaan lomailkaa vanhemmat keskenänne välillä; se koituu myös lapsen hyväksi, kun ei ole pinna koko ajan tiukalla. Terve järki lastenkasvatukseen eivätkä vaihtelevat kasvatustrendit.

Kiintymyssuhde ei ole vaihteleva kasvatustrendi. Mutta mitäpä ei itsekäs mummonpaska tekisi, että saa kaapattua sukulaisen lapsen.

Vierailija
233/282 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä sen ymmärrän, noita kammomummoja on paljonkin. Lapsen etu on siinä sivuseikka.

Miksi olisi ollut parempi joku täysin vieras ihminen kuin oma läheinen?

Ihan maaseudulla asutaan pikkukylässä ja ei täällä ole mitään hoitajia.

Vierailija
234/282 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiintymyssuhde ei ole vaihteleva kasvatustrendi. Mutta mitäpä ei itsekäs mummonpaska tekisi, että saa kaapattua sukulaisen lapsen.

Sukulainen kun kyseessä oman lapsen lapsi?

Vierailija
235/282 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se oma ihana läheinen ei voi auttaa lapsen kotona? Miksi se lapsi pitää häätää kodistaan ja erottaa molemmista vanhemmista?

Ja kyllä yrittäjäkin voi pitää perhevapaata.

t. yrittäjä ja yrittäjän vaimo

Vierailija
236/282 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulainen kun kyseessä oman lapsen lapsi?

Niin. Sukulainen. 

Vierailija
237/282 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se oma ihana läheinen ei voi auttaa lapsen kotona? Miksi se lapsi pitää häätää kodistaan ja erottaa molemmista vanhemmista?

Ja kyllä yrittäjäkin voi pitää perhevapaata.

t. yrittäjä ja yrittäjän vaimo

Ei tässä ketään ole häädetty. Lapsi meni synnäriltä isänsä kanssa mummilaan. Isä kävi töissä ja mummi hoiti sen ajan.

Ei voinut pitää perhevapaata kun ei saatu työntekijää.

Vierailija
238/282 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia on itselle todella syyllistävä jo valmiiksi ja alotusta tein kun kiinnosti onko näin joku tehnyt. Lapsen isä ei ymmärrä kun tunnen huonoa omatuntoa ja haluan peruuttaa reissun. Mutta vaihtoehdot ovat, lapsi mukaan tai ei ollenkaan reissuun.

No jos vaihtoehdot ovat nuo niin eikö valinta ole selvä? Mitä edes menetät jos et lähde, jos matka on lahjaksi saatu? Et pennin jeniä. Jätätte matkan väliin ja tilalle sellainen kohde mihin vauva voi tulla. Laita muuten meille muillekin vanhemmille vinkiksi että mikä edes on tällainen kohde mihin vauva ei saa vanhempiensa kanssa tulla, osataan vältellä sitten näin lomakaudella.

Kovasti kiinnostaisi kohteet joihin vauvat ei saa tulla. 

Haluaisin mennä sinne lomalla! 

Vierailija
239/282 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole tainnut kommentoida ehdotustani, että vanhemmat, lapsi ja joku muu läheinen lähtisi mukaan ollen osan ajasta lapsenhoitajana. Tämä järjestely sopii joskus, mutta ei kaikille, ymmärrän.

Voi olla ettei sopivaa kolmatta aikuista löydy. Voi olla ns.kustannuskysymys. Henkilön olisi (matkakohteestakin riippuu) oltava omatoiminen siten, että kun ei ole lapsenvahtina, ei myöskään koko ajan roiku perheen kanssa? Samoin ei pidä puuttua vanhempien lomailutapoihin. Joustavuutta ja ymmärrystä puolin ja toisin. Onko muilla kokemuksia? Yksi tuttuni on ainakin ollut laskettelureissulla tämmöisenä lapsenvahtina, oli mummo.

Vierailija
240/282 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aika 100% varma, että isovanhemmat valehtelevat siitä, että lapsi nukkui mummolassa paremmin kuin kotona. Eihän se nyt millään tavalla ole mahdollista.

Voi hyvin olla mahdollista. Oma kuopukseni heräili vuoden ikäisenä tunnin välein ja minä tietysti myös. Kun muuton myötä siirrettiin nukkumaan samaan huoneeseen isoveljen kanssa, heräilyt loppuivat. Tai jos heräsi, niin nukahti itsekseen, ilman että mun piti mennä hyssyttelemään.