Vauvan jättäminen hoitoon lomareissun ajaksi
Kysymyksenä siis onko kokemuksia vanhemmilta jotka ovat jättäneet yli 1 vuotiaan lapsen hoitoon lyhyen lomareissun ajaksi? Miten vauva reagoi? Oliko ongelmia? Vauvalle todella tuttu ja läheinen hoitaja kyseessä ja loma kestäisi 3 yötä ja 4 päivää? Onko aivan mahdoton ajatus?
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noihin vauvan yöheräilyihin ja ap:n univelkaan liittyen heräsi kysymys, että onko se mies hoitanut vauvaa yhtään yötä, jotta äiti saisi joskus nukkua? Vai miksi se vauva on tuupattu mummolaan, kun on heräillyt öisin ja ap tarvinnut unta.
Meillä vauva huusi niin paljon ettei kumpikaan pystynyt nukkumaan.
Sellaisessa tapauksessa mummola voi auttaa esimerkiksi siinä, että se ei-hoitovuorossa oleva voi mennä sinne nukkumaan.
Ei vaan se vauva meni sinne. Mieheni kävi töissä joten hänen oli pakko saada nukkua.
Vauva itkee, koska sillä on paha olla, ja se heivataan läheisten luota pois omasta kodistaan, koska aikuinen ihminen ei voi kantaa vastuuta omasta lapsestaan? Aika moni työssäkäyvä äiti ja isä valvovat myös yöllä lapsen takia.
Et taida tietää mitä unettomuus tekee ihmiselle?
Tiedän. Minulla on useampi lapsi, eivätkä kaikki nukkuneet hyvin. Yhtään heistä ei kuitenkaan itkun takia heivattu minnekään, ja molemmat vanhemmat osallistuvat hoitoon. Ja lomilla kävimme aina yhdessä.
Unenpuute voi johtaa psykoosiin.
Mulla tuli esim. Rytmihäiriöitä ja sekavuutta.
Enkä pystynyt ajamaan edes autoa.Mutta laitan teille täydelliselle äideille mitalit tulemaan.
Mikään ei pakota molempia vanhempia valvomaan yhden lapsen takia, vaan he voivat vuorotella.
Ja missään tapauksessa se, että vain se vauva lähtee ei ole ratkaisu, vaan miksei sinne mummolaan silti voi mennä äiti/isä, vaikka mummo sitten auttaisikin.
No meillä se oli ratkaisu. Ja tästä on ihan turha jankata enää. Tekisin samoin uudelleen jos tulisi vauva joka antaisi nukkua puolen tunnin pätkissä 2 vuotta.
Te olettekin huonoja vanhempia. Älkää missään tapauksessa enää lisääntykö. Säästäkää ne rahat ns lapsenne mt-hoitoon.
Huonoja vanhempia kun lapsi ei nukkunut?
Kiitos paljon.
Meidän lapset ei ole mitään mt-potilaita vaan ovat reippaita koululaisia.
Ja miksi helvetissä tuttu mummi oli jotenkin aivan saatanasta??Huonoja vanhempia koska teillä vauva kantoi vastuun, eikä vanhemmat.
Sanoinko että se vauva oli siellä mummilassa jatkuvasti??
Vastuunkantaminen on juuri sitä että pyytää apua.
Vai olisiko ollut parempi että joudun hoitoon ja lapsi huostaan?
Ja ihan neuvolasta ehdotettiin että voiko vauva käydä mummin luona yötä.Et sanonut vaan kerroit dumpanneesi sen sinne satunnaisesti.
Parempihan se olisi ollut antaa kokonaan pois.
Oletko ihan idiootti?
Jos lapsi on joskus tutulla mummilla niin olisi parempi antaa pois???Jos laiskuuttasi tahallasi rikot vauvan kiintymyssuhteen etkä edes häpeä niin todellakin huostaanotto. Surkeaa surkeaa surkeaa vanhemmuutta.
Laiskuutta kun olin lähes psykoosissa unenpuutteesta ja sain rytmihäiriöitä??
Tule sanomaan tuo kasvotusten.Miksipä et sanoisi tuota miehellesi? Miksi hän ei välittänyt sinusta ja hyvinvoinnistasi tuolloin? Hän vain mietti työtään ja omaa lepoaan siitä.
Ei se mieskään nukkunut kun vauva huusi ja hän auttoi minua hoitamisessa.
Miksi kaksi idioottia lisääntyy?
Mitä ihmettä??
Meidän syykö se oli että lapsella oli terveysongelmia jotka tuli hätäsektiossa? Ja juuri tämän hätäsektion takia olin pitkään täysin autettava??
Mitä sinä saat tuosta toisten haukkumisesta??
Teidän syynne oli se että dumppasitte hänet, kun hän eniten tarvitsi teitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noihin vauvan yöheräilyihin ja ap:n univelkaan liittyen heräsi kysymys, että onko se mies hoitanut vauvaa yhtään yötä, jotta äiti saisi joskus nukkua? Vai miksi se vauva on tuupattu mummolaan, kun on heräillyt öisin ja ap tarvinnut unta.
Sellaisessa tapauksessa mummola voi auttaa esimerkiksi siinä, että se ei-hoitovuorossa oleva voi mennä sinne nukkumaan.
Ei vaan se vauva meni sinne. Mieheni kävi töissä joten hänen oli pakko saada nukkua.
Vauva itkee, koska sillä on paha olla, ja se heivataan läheisten luota pois omasta kodistaan, koska aikuinen ihminen ei voi kantaa vastuuta omasta lapsestaan? Aika moni työssäkäyvä äiti ja isä valvovat myös yöllä lapsen takia.
Tiedän. Minulla on useampi lapsi, eivätkä kaikki nukkuneet hyvin. Yhtään heistä ei kuitenkaan itkun takia heivattu minnekään, ja molemmat vanhemmat osallistuvat hoitoon. Ja lomilla kävimme aina yhdessä.
Enkä pystynyt ajamaan edes autoa.Mutta laitan teille täydelliselle äideille mitalit tulemaan.
Jep minullekin tuli rytmihäiriöitä ja muitakin ongelmia unenpuutteen takia kuopuksen vauva-aikana. Mutta en ikipäivänä olisi kehdannut laittaa tunnin välein heräävää vauvaa mummoille hoitoon ja valvottamaan heitä!
Ihan kuule se mummi halusi itse auttaa. Hyväkuntoinen alle 50v lastenhoidon ammattilainen.
Järkytän sinua vielä enemmän kertomalla että vauva meni heti laitokselta sinne mummilaan.No kaikki ei koe itseään siitoslehmiksi jotka tekee lapsia sukulaisille.
Mene hoitoon.
Meillä 1,5 vuotias on kerran ollut 2 yötä peräkkäin mummolassa. Useamman kerran ollut myös yhden yön yli. Hyvin on mennyt, kun on läheiset ja tutut hoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vastaa, miksi vauva ei voi tulla mukaan?
No mikseiköhän? Eihän se sitten ole mikään loma.
ei-ap
Tietenkin on, hölmö. Ja jos ei osaa lomailla lapsen kanssa, ei sitten lähde lomalle. Sitä on vanhemmuus.
Jaa. Musta on kivaa esim kun lomalla ei tarvii herätä kukonlaulun aikaan viemään koiraa ulos. Rakastan koiraani yli kaiken mutta välillä on ihanaa kun saa vaan kääntää kylkeä, eikä tarvitse tehdä kaikkea koiran ehdoilla. (Koira on siis ulkomaanreissun aikana aina äidilläni. Viihtyy siellä hyvin)
Miten koira nyt liittyy tähän aiheeseen? Minustakin on kiva joskus olla niin että koira ei ole mukana, mutta ei se liity lapsiin millään tavalla.
Täytyy näin koiranomistajana ja äitinä sanoa, etten kyllä mielellään jätä koiraanikaan hoitoon 4 päiväksi, ellei ole ihan pakko. En jättäisi myöskään vauvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei pakota molempia vanhempia valvomaan yhden lapsen takia, vaan he voivat vuorotella.
Ja missään tapauksessa se, että vain se vauva lähtee ei ole ratkaisu, vaan miksei sinne mummolaan silti voi mennä äiti/isä, vaikka mummo sitten auttaisikin.
No meillä se oli ratkaisu. Ja tästä on ihan turha jankata enää. Tekisin samoin uudelleen jos tulisi vauva joka antaisi nukkua puolen tunnin pätkissä 2 vuotta.
Te olettekin huonoja vanhempia. Älkää missään tapauksessa enää lisääntykö. Säästäkää ne rahat ns lapsenne mt-hoitoon.
Kiitos paljon.
Ja miksi helvetissä tuttu mummi oli jotenkin aivan saatanasta??Huonoja vanhempia koska teillä vauva kantoi vastuun, eikä vanhemmat.
Ja ihan neuvolasta ehdotettiin että voiko vauva käydä mummin luona yötä.Et sanonut vaan kerroit dumpanneesi sen sinne satunnaisesti.
Oletko ihan idiootti?
Jos lapsi on joskus tutulla mummilla niin olisi parempi antaa pois???Jos laiskuuttasi tahallasi rikot vauvan kiintymyssuhteen etkä edes häpeä niin todellakin huostaanotto. Surkeaa surkeaa surkeaa vanhemmuutta.
Tule sanomaan tuo kasvotusten.Miksipä et sanoisi tuota miehellesi? Miksi hän ei välittänyt sinusta ja hyvinvoinnistasi tuolloin? Hän vain mietti työtään ja omaa lepoaan siitä.
Mitä ihmettä??
Meidän syykö se oli että lapsella oli terveysongelmia jotka tuli hätäsektiossa? Ja juuri tämän hätäsektion takia olin pitkään täysin autettava??
Mitä sinä saat tuosta toisten haukkumisesta??Teidän syynne oli se että dumppasitte hänet, kun hän eniten tarvitsi teitä.
Mikä on meidän syytä?
En olisi voinut kuvitella vauva-aikana että olisin jättänyt lapsen moneksi päivää muualle. Tuo aika kesti kuitenkin tosi vähän aikaa, mietin nyt kun katson koululaista ja joka osaa olla yötä muualla jopa viikonkin. Minulle tehtiin hätäsektio ja hoidin vauvan kyllä itse siitä huolimatta. Piti vaan pyytää riittävän hyvät kipulääkkeet, siitäkin selviää ilman apuja jos on pakko.
Pöljää antaa pikkuvauvan vanhemmille lahjaksi lomamatka jonne ei ole varattu edes taaperolle tilaa. Melkoisen junttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esikoiseni oli 9 kuukautta kotona isänsä kanssa kun olin 5 päivää työmatkalla. Mietin sitä tosi pitkään mutta tuohon ratkaisuun päädyttiin. Lapseni vierasti minua kun palasin. Meni se onneksi nopeasti ohi mutta eihän se mukavalta tuntunut.
Lapsesi oli vanhempansa kanssa. Eri asia.
Itse en kyllä jättäisi vauvaa isän kanssa, koska isä ei ole säännöllisesti arjessamme. Jollain voi vaikka mummo olla lapselle tutumpi hoitaja kuin oma vanhempi. Ihan vain saivarteluna.
Miksi tehä lapsia jos niitä ei voi ite hoitaa? Lapsi mukaan tai kaikki jää kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esikoiseni oli 9 kuukautta kotona isänsä kanssa kun olin 5 päivää työmatkalla. Mietin sitä tosi pitkään mutta tuohon ratkaisuun päädyttiin. Lapseni vierasti minua kun palasin. Meni se onneksi nopeasti ohi mutta eihän se mukavalta tuntunut.
Lapsesi oli vanhempansa kanssa. Eri asia.
Itse en kyllä jättäisi vauvaa isän kanssa, koska isä ei ole säännöllisesti arjessamme. Jollain voi vaikka mummo olla lapselle tutumpi hoitaja kuin oma vanhempi. Ihan vain saivarteluna.
Isä on edelleen vanhempi. Sukulainen on sukulainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon.
Oletko ihan idiootti?
Mitä ihmettä??
Mitä sinä saat tuosta toisten haukkumisesta??Teidän syynne oli se että dumppasitte hänet, kun hän eniten tarvitsi teitä.
Mikä on meidän syytä?
Ja sitten ihmettelet, miksi ihmiset kokee sun idiootiksi. Et osaa edes lukea.
Tästä tulee mieleen, että vauvan isä ja isän vanhemmat (?) ei ole oikein kartalla asioista TAI haluavat hämmentää tahallaan? Heh, voin kertoa, että minun äitini (ja varmasti myös anoppi) olisi nostanut sellaisen metakan minua vastaan, jos olisin ehdottanut, että hoitaisiko hän 1-vuotiasta 4 päivää! Siis aivan järjetön ajatus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep minullekin tuli rytmihäiriöitä ja muitakin ongelmia unenpuutteen takia kuopuksen vauva-aikana. Mutta en ikipäivänä olisi kehdannut laittaa tunnin välein heräävää vauvaa mummoille hoitoon ja valvottamaan heitä!
Ihan kuule se mummi halusi itse auttaa. Hyväkuntoinen alle 50v lastenhoidon ammattilainen.
Järkytän sinua vielä enemmän kertomalla että vauva meni heti laitokselta sinne mummilaan.No kaikki ei koe itseään siitoslehmiksi jotka tekee lapsia sukulaisille.
Mene hoitoon.
Sinä tässä päästäsi sekaisin olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittele. Mieheni oli työmatkalla 4 yötä, kun lapsi oli 1 v 2 kk, itse olin kotona lapsen kanssa. Miehen palatessa lapsen reaktio oli aika sydäntä särkevä. Tuijotti ensin isää aivan järkyttyneenä, sitten sai hepulin, nauroi ja huusi samaan aikaan. Lopulta itki ja hihitteli. Päätimme ettemme ole enää erossa pienestä ellei ole aivan pakko.
Kautta aikojen ovat ihmiset tehneet reissutöitä (ja huomattavasti pidemmillä ajoilka kuin neljä päivää), eivätkä lapset ole mitenkään seonneet. Harvassa perheessä kuitenkaan kumpikin vanhempi kököttää kotona yli vuotiaan kanssa.
Kysehän nimenomaan onkin siitä, että nyt, kun asioita ymmärretään vähän paremmin pyritään välttämään ne sukupolvien mittaiset virheet. Etäinen suhde omiin lapsiin on yksi osa näistä, eli tajutaan, että ei ole ok tehdä lapsia asenteella, että mikään ei omassa elämässä muutu, vaan voi vielä huoletta matkustella töiden ja lomien vuoksi miten sattuu huvittamaan.
Eihän lapset tietenkään kaipaa vanhempaa, joka vain pyörähtää kotona ja silloinkin mököttää omissa oloissaan, mutta sitä on helkkarin vaikeaa itseni ymmärtää, mitä vanhempi siinä vanhemmuudestaan oikein edes saa.
Kai sitten tiedon, että teoriassa minäkin olen vanhempi, vaikka se ei käytönnössä missään näykään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittele. Mieheni oli työmatkalla 4 yötä, kun lapsi oli 1 v 2 kk, itse olin kotona lapsen kanssa. Miehen palatessa lapsen reaktio oli aika sydäntä särkevä. Tuijotti ensin isää aivan järkyttyneenä, sitten sai hepulin, nauroi ja huusi samaan aikaan. Lopulta itki ja hihitteli. Päätimme ettemme ole enää erossa pienestä ellei ole aivan pakko.
Kautta aikojen ovat ihmiset tehneet reissutöitä (ja huomattavasti pidemmillä ajoilka kuin neljä päivää), eivätkä lapset ole mitenkään seonneet. Harvassa perheessä kuitenkaan kumpikin vanhempi kököttää kotona yli vuotiaan kanssa.
Nimenomaan ovat, iso osa näistä hulluista mummoistakin on näitä kiintymyssuhdehäiriöisiä, jotka itse laiminlyöneet lapsensa ja siksi kaappaavat lapsenlapsensa.
Pahimmat sekopäälapset on omassa tuttavapiirissä näillä, jotka yrittävät suorittaa vanhemmuutta kaikkien oppikirjojen mukaan. Äideillä hajoaa pää ja isät lähtevät kalppimaan. Ihan kuin lapsenkasvatus olisi nykyisin avaruusfysiikkaa.
Ihan normaaleja muksuja on tullut näistä lapsista, joiden vanhemmat käyvät töissä. Itseasiassa huomattavan paljon paremmin valmiuksin varustettuja kuin näistä, joiden vanhemmat kököttävät kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan ovat, iso osa näistä hulluista mummoistakin on näitä kiintymyssuhdehäiriöisiä, jotka itse laiminlyöneet lapsensa ja siksi kaappaavat lapsenlapsensa.
Työttömäksikö sen vanhemman pitää jäädä, jonka työhön kuuluu matkustusta? Alkaa tuntua, ettei osan mielestä kukaan ole kelvollinen vanhemmaksi, ellei muuraa itseään ukkoineen ja mukuloineen pulloon 18-vuoden ajaksi.
Tosin pari tällaistakin perhettä tiedän, jossa äiti haluaisi erottaa pikku perheensä koko maailmasta. Pesänrakennus on ymmärrettävää, mutta jossain vaiheessa sekin voi saada outoja piirteitä.
Eräs tuttava antoi 6kk vauvansa isoäidille hoitoon toiseen maahan kuukauden ajaksi. Vauva vierasti äitiään sen kuukauden jälkeen. Ja tämä on tosi ja vauvan vanhemmat koulutettuja ihmisiä. Olin erittäin hämmästynyt tuosta.
Vierailija kirjoitti:
En olisi voinut kuvitella vauva-aikana että olisin jättänyt lapsen moneksi päivää muualle. Tuo aika kesti kuitenkin tosi vähän aikaa, mietin nyt kun katson koululaista ja joka osaa olla yötä muualla jopa viikonkin. Minulle tehtiin hätäsektio ja hoidin vauvan kyllä itse siitä huolimatta. Piti vaan pyytää riittävän hyvät kipulääkkeet, siitäkin selviää ilman apuja jos on pakko.
Pöljää antaa pikkuvauvan vanhemmille lahjaksi lomamatka jonne ei ole varattu edes taaperolle tilaa. Melkoisen junttia.
Turhaan vertaat. Minulle tehtiin toinenkin leikkaus hätäsektion jälkeen. Olin monta viikkoa sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömäksikö sen vanhemman pitää jäädä, jonka työhön kuuluu matkustusta? Alkaa tuntua, ettei osan mielestä kukaan ole kelvollinen vanhemmaksi, ellei muuraa itseään ukkoineen ja mukuloineen pulloon 18-vuoden ajaksi.
Tosin pari tällaistakin perhettä tiedän, jossa äiti haluaisi erottaa pikku perheensä koko maailmasta. Pesänrakennus on ymmärrettävää, mutta jossain vaiheessa sekin voi saada outoja piirteitä.
Ei Suomessa tarvitse vauvaa reissutyön takia dumpata. Ja onhan sillä toinen vanhempi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaan vertaat. Minulle tehtiin toinenkin leikkaus hätäsektion jälkeen. Olin monta viikkoa sairaalassa.
Tuollaisessa tapauksessa toinen vanhempi saa pitää perhevapaata ia hänellä in oikeus myös kotiapuun ja rahalla saa lisää.
Vauvan ei kuulu joutua maksumieheksi.
Mutta kannattaa sitten todella tuntea se lapsen persoonallisuus. Itse en ikimaailmassa olisi myöntänyt, miten itkin koti-ikävää iltaisin nukkumaan mennessä, päivät teeskentelin positiivista ja innokasta lapsivierasta.
Jätti ikuiset jäljet, vaikka en terapiaa nyt tarvitsekaan. Mutta tunnistan sen itkevän lapsen itsessäni etenkin ihmissuhteiden vaikeuksien aikana.