Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korona: En ymmärrä! Mitä tässä tapahtuu?

Vierailija
29.05.2022 |

Katsoin THLn sivuista tilastoja. Koronkuolemat ovat noin viisinkertaistunut viime vuoden lopusta lähtien.

Järkyttävä miltä pylväsdiagrammi näyttää.

Mistä syystä luvut ei näytetä enää päivittäin uutisissa vaikka tilastot näyttä huimasti pahemmalta kuin vuonna 2020 ja 2021.
Silloin oli kymmeniä kuolemia per viikko. Nyt satoja!!!!!

Kommentit (1207)

Vierailija
181/1207 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietysti maskeissa on se esteettinen hyöty että ihmisten rumat naamat menee edes puoliksi piiloon.

Vierailija
182/1207 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luvut eivät ole koronaan kuolleita, vaan henkilöitä, joilla on ennen kuolemaansa ollut korona.

Sairaalassa testataan kaikki potilaat ja kun tautia on valtoimenaan väestössä, on sitä myös vähän joka toisella ihan muusta syystä sairaalaan joutuneella.

Ai on vähän korona? Se on  tai ei ole. Ihan sama kun kellään ei ole vähän aids ta syöpä. Vähän älyä voi valtettavasti olla monellakin.

Ohiksena kommentoin, että väärinymmärtämisesi on myötähäpeää herättävä. Jos vähän joka toisella on korona, se ei tarkoita, että joka toisella on vähän koronaa....

Jos vähän joka toisella Suomessa olisi korona tarkoittaisi jatkuvasti yli 2.5 miljoonaa koronapotilasta. Ei voi pitää paikkaansa.

Yhteensä todettuja koronatapauksia on ollut 1 miljoona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1207 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kuolee koronaan enää 20 ihmistä päivässä. 

Viime kuussa kuoli koronaan 30 ihmistä päivässä.

Vierailija
184/1207 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan paskapuhetta että korona vaurioittaa aivoja ym. Meillä sairastettiin kaikki kolme korona maaliskuun alussa. Itse plus 50v vaimo 50v , tyttö reilu 20v. Kenellekään tainnut mitään jälkioireita jäädä. HUOM emme ottaneet piikkejä. Siksi koska tuttavapiirissä meinasi yksi kuolla viikko piikin jälkeen, sai pahan verihyytymän valtimoon. Toisella tuli niin pahat sydänoireet samana päivänä toisesta piikistä että syö lopunikää sydänlääkkeitä yms haittoja korviin kuulunut.

Ja maskeista. En käyttänyt maskia koko aikaan. Vaimo käytti töissä ja sai silti sieltä sen koronan joka tarttui meihin. Eli liikuin ihmisten ilmoilla 2v ilman maskia enkä saanut sieltä tartuntaa.

Pari päivää kävi kuume kovempana ja 5 päivää aaltoili pienempänänä. Ruoka ei maistunut, keuhkoihin ei käynyt, ei yskittänyt, ei nenä vuotanut. Makuaisti oli sekaisin ja ruoka alkoi maistua vasta toisella viikolla.

Edelleenkään en ota rokotetta. En usko kaiken maailman pelotteluun että toinen kerta on kovempi. Seuratkaa mitä tapahtuu! Korona lievenee koko ajan.

Vierailija
185/1207 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä nyt puhuta mitään näistä kuolintilastoista! Se on vähän semmoinen Hyshys aihe, ja tulee vaan paha mieli ihmisille ja menee päivä pilalle.

Vierailija
186/1207 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmisiä nyt kaatuu kuin heinää, niin onko teidänkin lähipiiristä monia kuollut koronaan? Itse en tunne yhtään koronaan kuollutta, enkä edes etäisemmin tiedä. Tasoa tutun-tutun-tuttu löytyy muutama tapaus.

En tunne kuin 5 koronan sairastanutta koko ajalta ja kaikki ovat hengissä.

Vierailija
187/1207 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli 140 ihmistä kuukaudessa kun kuolee vain 20 päivässä? Onko se vähän vai paljon? Minusta kuulostaa melko hurjalta kuolintahdilta

Vierailija
188/1207 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan paskapuhetta että korona vaurioittaa aivoja ym. Meillä sairastettiin kaikki kolme korona maaliskuun alussa. Itse plus 50v vaimo 50v , tyttö reilu 20v. Kenellekään tainnut mitään jälkioireita jäädä. HUOM emme ottaneet piikkejä. Siksi koska tuttavapiirissä meinasi yksi kuolla viikko piikin jälkeen, sai pahan verihyytymän valtimoon. Toisella tuli niin pahat sydänoireet samana päivänä toisesta piikistä että syö lopunikää sydänlääkkeitä yms haittoja korviin kuulunut.

Ja maskeista. En käyttänyt maskia koko aikaan. Vaimo käytti töissä ja sai silti sieltä sen koronan joka tarttui meihin. Eli liikuin ihmisten ilmoilla 2v ilman maskia enkä saanut sieltä tartuntaa.

Pari päivää kävi kuume kovempana ja 5 päivää aaltoili pienempänänä. Ruoka ei maistunut, keuhkoihin ei käynyt, ei yskittänyt, ei nenä vuotanut. Makuaisti oli sekaisin ja ruoka alkoi maistua vasta toisella viikolla.

Edelleenkään en ota rokotetta. En usko kaiken maailman pelotteluun että toinen kerta on kovempi. Seuratkaa mitä tapahtuu! Korona lievenee koko ajan.

Njuu, jos niinkin perusasioissa kuin vaikka prosenttilaskuissa ja todennäköisyyksissä on hankaluuksia hahmottaa ihan yksinkertaisimmalla tasollakaan niin enpä ihmettele että rokotteet jää ottamatta.

Vierailija
189/1207 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaakohan kärkkäiselle mennä maski päässä vai vetääköhä rokotevastaset mua turpaan ja pakkojuottaa hopeavettä

Vierailija
190/1207 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja rauhallista on. Kannattiko tämän takia pistää talous ja ihmisten elämät sekaisin 2 vuotta? Ei kannattanut. Järkyttävintä on se, että Venäjän hyökkäys Ukrainaan ja nykyinen sotatalous, p*k*laisvirrat ja tuleva elintarvikepula tuottaa vain murto-osan kuprun talouteen verrattuna mitä koronasekoilu teki.

Talous ei ole minulle minkään arvoinen jos olen kuollut.

Minäminäminä. Meille muille taloudella on hyvin suuri merkitys, vaikka sinä saisitkin koronan ja kuolisit.

Ei sinullekaan ole taloudesta mitään hyötyä kuolleena.

Vierailija
191/1207 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli 140 ihmistä kuukaudessa kun kuolee vain 20 päivässä? Onko se vähän vai paljon? Minusta kuulostaa melko hurjalta kuolintahdilta

Hups.. Tuli laskuvirhe. Siis 140 hlöä viikossa tekee 560 korona kuolemaa kuukaudessa! Eikö se ole jo ihan älytön luku?!

Vierailija
192/1207 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskaltaakohan kärkkäiselle mennä maski päässä vai vetääköhä rokotevastaset mua turpaan ja pakkojuottaa hopeavettä

:DDD hahah kiitos nauruista tässä synkkänä hetkenä. Terveisin follari

Vierailija
193/1207 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytimme ffp2-maskeja, mutta lapset tartuttivat koronan koko perheeseen. Nuorin toi taudin koulusta. Hän ei varmasti osannut käyttää maskia riittävän hyvin. Meillä oli kaksi rokotusta otettuna, kuin tauti saatiin ja vanhemmat olisivat pian saaneet kolmannet. Korona oli onneksi melko lievä. Kaksi päivää 38 C kuumetta, yskää 2-3 viikkoa ja makuaisti heikkeni. Kaikilla suurinpiirtein samanlaiset oireet.

Nyt ollaan käyty kaupoissa, töissä ja koulussa ilman maskeja ja mietitään, että onko meidän enää tarpeen ottaa lisää koronarokotteita. Väittävät, että voisi sairastua vakavammin toisella kertaa ja piankin, että sairastamalla saatu suojakaan ei kestäisi kauaa. Olemme sairastaneet todennäköisesti siis omikronin, niin tiedä tuota ihan oikeasti. Ainakin tuoreempi päivitys omikronin sairastamalla, kuin rokottamalla saatu.

Pelottelua on liikaa. Teet mitä vain, niin aina voit sairastua, sanovat. Ottakaa aina vain lisää rokotteita, sanovat.

Ensimmäinen korona lähes oireeton. Sitten iski uudelleen parin kk kuluttua toinen variantti vissiin. Kaksi kuukautta sairaslomalla eikä loppua näy. Ajattelin minäkin että olen nyt turvassa, kun meni niin älyttömän helposti. Mutta jostain random syystä seuraavalla kertaa menikin todella heikosti.

Vierailija
194/1207 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytimme ffp2-maskeja, mutta lapset tartuttivat koronan koko perheeseen. Nuorin toi taudin koulusta. Hän ei varmasti osannut käyttää maskia riittävän hyvin. Meillä oli kaksi rokotusta otettuna, kuin tauti saatiin ja vanhemmat olisivat pian saaneet kolmannet. Korona oli onneksi melko lievä. Kaksi päivää 38 C kuumetta, yskää 2-3 viikkoa ja makuaisti heikkeni. Kaikilla suurinpiirtein samanlaiset oireet.

Nyt ollaan käyty kaupoissa, töissä ja koulussa ilman maskeja ja mietitään, että onko meidän enää tarpeen ottaa lisää koronarokotteita. Väittävät, että voisi sairastua vakavammin toisella kertaa ja piankin, että sairastamalla saatu suojakaan ei kestäisi kauaa. Olemme sairastaneet todennäköisesti siis omikronin, niin tiedä tuota ihan oikeasti. Ainakin tuoreempi päivitys omikronin sairastamalla, kuin rokottamalla saatu.

Pelottelua on liikaa. Teet mitä vain, niin aina voit sairastua, sanovat. Ottakaa aina vain lisää rokotteita, sanovat.

Ensimmäinen korona lähes oireeton. Sitten iski uudelleen parin kk kuluttua toinen variantti vissiin. Kaksi kuukautta sairaslomalla eikä loppua näy. Ajattelin minäkin että olen nyt turvassa, kun meni niin älyttömän helposti. Mutta jostain random syystä seuraavalla kertaa menikin todella heikosti.

Piikit otettu?

Vierailija
195/1207 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä, mikä tekee varsin yksinkertaisten asioiden ymmärtämisestä joillekin niin pirun vaikeaa.

Rokotteiden ja uusien varianttien myötä korona ei ole enää yhtä tappava kuin se oli. Uudet variantit ovat kuitenkin tarttuvampia. Mitä tarttuvampi tauti on, sitä hankalampaa sen leviämistä on estää. Edellä mainituista seikoista johtuen (toki muitakin syitä on) on päätetty, ettei taudin leviämistä enää yritetä estää samalla tavalla kuin alussa. Tämä on tietysti johtanut siihen, että kuolemia on nyt paljon. Suhteessa tartuntamääriin kuolemia on kuitenkin selkeästi vähemmän. Jos korona olisi alkuvaiheessa levinnyt tällä tavalla, kuolemia olisi tullut paljon enemmän kuin nyt. Tämä ei ole edes spekulointia vaan todennettavissa katsomalla esim. Ruotsin tilastoja.

Tuo aiempaa herkempi tartuttavuus tuli kuin tilauksesta ollakseen sattuma just silloin, kun alkoi olla jo turhan hankalaa esittää, että viruksen leviämistä oikeasti yritettäisiin tai edes haluttaisiin estää.

Omikronin myötä saatiin pistää piste tuolle esitykselle ja nostaa kädet pystyyn, koska voivoi ja mitään ei enää voi.

Pm:kin painui samoin tein baariin.

En tiedä miten näiden ihmisten logiikka toimii kun faktana tauti tarttuu helpommin ja tappaa enemmän. Eikä kyse ole mistään muutamista prosenteista enemmän vaan puhutaan useiden satojen prosenttien kuolleisuuden noususta verrattuna siihen kun tauti oli  "vakava ja tappava". Nyt kun se on helppo ja kaikilla on pelastavat rokotteet niin kuolleisuus on parhaimmillaan viikossa se mitä se oli ensimmäisenä koronavuonna.  Jokatapauksessa koronahysteria oli se tuhoisin tekijä tässä taudissa, ei itse sairaus. Eikä meillä ole syytä vaipua samaan psykoosiin enää, kuoli meillä sitten kuinka monta pappaa tai mammaa sillä nimikkeellä. Tämän vuoden mediaani ikä kuolleille on ollut miehet 80 vuotta ja naiset 87 vuotta, eli yli keskimääräisen eliniänodotteen 78 vuotta. Jos heidän kuolemistaan halutaan rajoittaa niin heitä hoitava henkilökunta voi käyttää vapaa-ajallaan suojia, kuten voi myös nämä ihmiset itse suojautua kun ovat kotinsa ulkopuolella. Ei ole muiden asia ostella suojavarusteita heidän riskinsä takia.

Tuhannennen kerran: koronan vaarallisuus perustuu myös siihen, että se voi sairastuttaa ihmisen vakavasti, vaikka ei tappaisikaan, ja voi jättää pitkäaikaiset tai pysyvät vauriot. Näistä olisi jo hyvä saada tilastotietoja. Nyt on niin helppo vähätellä, että vain muutama "yli-ikäinen" kuolee.

Jos pelkää kuuluvansa tuohon ryhmään, miksi ei suojaa itseään? Ymmärrän sen, että keväällä 2020 suojautuminen oli lähes mahdotonta, koska ffp2/ffp3-hengityssuojaimia ei saanut mistään. Mutta jo syksyllä 2020 niitä sai eikä hintakaan ollut enää korkea. 

Tätä ihmettelen. Luin jotain senioreiden kommentteja, joissa he ihmettelivät kun kukaan ei käytä maskia teatterissa, täydessä metrossa tms, ilmeisesti heille on vaikeaa välttää ruuhkia tai käyttää ffp-suojaimia itse, vaikka THL suosittelee riskiryhmille niitä?

Mikään suojainkaan ei anna 100-prosenttista suojaa. Jos kaikki käyttäisivät vähintään FFP2-maskeja yleisissä sisätiloissa, suoja olisi maksimaalinen kaikkien kannalta.

Ei ole mitään järkeä kaikkien kulkea hengityssuojain naamalla vain siksi, että korona on osalle ihmisistä vaarallinen. Joo, ffp3-hengityssuojaimen antama suoja on noin 98% ja ffp2:n noin 94% ja mielestäni tuon pitäisi riittää riskiryhmiin kuuluville ihan hyvin. Mulla on itselläni nivelreumaan sytostaattilääkitys eikä terveiden ihmisten tarvitse mun vuokseni käyttää minkäänlaista maskia (ja siten tuottaa tarpeetonta jätettä), vaan tuo 98%:n suojateho riittää mulle ihan hyvin. En käy ravintoloissa, kampaajalla tms paikoissa, mutta suon ihan hyvillä mielin muille niissä käymisen. Tämä siis yhtenä esimerkkinä siitä, ettei teidän muiden ole tarpeellista suojata mua saamasta koronatartuntaa. Eläkää ja nauttikaa elämästänne. Mä teen samoin heti, kun sytostaattilääkitykseni lopppuu.

Aika pieni vaiva FFP2 käyttäminen sisätiloissa on jos sillä saa yhdenkin ihmishengen säästettyä. Minun mielestä. Jos joku on sitä mieltä että ffp2 käyttäminen toisen hengen pelastamiseksi on liian suuri uhraus niin minun  mielestäni meillä on hyvin erilaiset arvomaailmat. En vaan voi ymmärtää tällaista itsekkyyttä.

Mä en ymmärrä, miksi juuri koronasta on tehty tällainen haloo. Ihan samalla tavalla influenssat ja monet muut ovat olleet tietyille ihmisryhmille vaarallisia. Silloin ei kuitenkaan kukaan ole vaatinut, että kaikkien ihmisten pitäisi käyttää hengityssuojainta. Koronavirus ei tule häviämään yhtään minnekään ja uusia viruksia tulee lisää. En pidä mielekkäänä, että Suomen kokoisessa maassa tuottettaisiin parikymmentä miljoonaa hengityssuojainta joka ainoa päivä jätteeksi. Vain siksi, että pieni osa kansalaisista pelkää, ettei 98%:n suojateho ole riittävä. 

Maskeja voi ihan hyvin käyttää useampaan kertaan. Sitä paitsi aika vähästä jotkut maskit on kun vertaa kaikkeen muuhun jätteeseen ja tuhlaamiseen mitä ihmiset tekevät

Ja voihan se maski olla naamalla niinkin, ettei se peitä nenää. Ja välillä leuan alla ja välillä taskussa. Jos katsoi, miten ihmiset käyttivät maskejaan, kun oli vielä maskisuositus, niin jo sen perusteella kannatti itse käyttää ffp2/ffp3-hengityssuojainta ja oikein eikä vähän sinnepäin. 

Edelleen olen sitä mieltä, että me, jotka emme halua tartuntaa, käytämme hengityssuojainta. Sellaista, joka on meille itse kullekin oikean kokoinen JA oikean mallinen. Ja käytämme sitä niin kuin ohjeissa sanotaan eikä vähän sinnepäin. Jos joku ei halua käyttää sitä kuten pitäisi eli siis siten, että se oikeasti suojaa, se on hänen oma valintansa. Olen myös pelkästään tyytyväinen, ettei bussipysäkkien ja kauppojen edustojen roskikset enää tursua käytetyistä maskeista. Ja ettei niitä enää näy maassa jalkakäytävillä ja teiden varsilla. 

Vierailija
196/1207 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt 2 vuotta ffp2-maskia päivittäin töissä, jossa kohtaan paljon korona positiivisia. Luotan maskiin, en niinkään rokotukseen.

Olen tehnyt monta ulkomaan matkaa (tosin niissä maissa on aina ollut paljon vähemmän koronaa kuin Suomessa. Vain idiootit on aina luulleet, että Suomessa kaikki olisi paremmin.) ja aina pitänyt FFP2-maskia. Pidän jatkossakin ja pysyn terveenä.

Vierailija
197/1207 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on mahdollisesti edelleen tilastoharha joka syntyy siitä että ilmoittavat kuolemia tietylle ajanjaksolle mutta lisäävät sinne niitä jälkikäteen sitä mukaa kun on ilmoitettu ja tilastoitu.

Kun vain osa ilmoitetaan "tänään" ja loput ripotellaan jonkun ajan päästä, näyttää sille että määrä olisi vähentynyt. Viive on parin kk päälle netistä luetun mukaaan.

Vierailija
198/1207 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset kuolee ennemmin tai myöhemminkin, se nyt vaan on hyväksyttävä.

Vierailija
199/1207 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihan varma, että korona ei vaikuta aivoihin? Tutkijoilla on toinen näkemys. 

Vierailija
200/1207 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kuolee ennemmin tai myöhemminkin, se nyt vaan on hyväksyttävä.

No hei, romutetaan sitten terveyskeskukset ja sairaalat ja palataan keskiajalle. Hoitajien palkkakiistaankin saadaan tällä tavalla ratkaisu.