Kela päätti, että minun pitää hakeutua sivutoimisiin töihin, jottei toimeentulotukea leikata. Lopulta kuitenkin kelan hyväksi plusmiinusnolla
Ei siinä mitään, menin töihin. Tämä aiheutti kuitenkin sen, että opintoni viivästyivät. Minulla on lapsia ja lisäksi minulla on diagnosoitu ADD, jonka takia mm. kuormitun helposti. Kela joutuu siis nyt maksamaan minulle puoli vuotta lisää toimeentulotukea. Toisin sanoen tämä oli kelan hyväksi plusmiinus nolla; toimeentulotuen määrä kohdallani kyllä pieneni, mutta sen saaminen pitkittyi. Ja samoin pitkittyy minun valmistuminen ja sitä kautta työelämään kokopäiväisesti siirtyminen.
(Saan toimeentulotukea, koska opintotukikuukaudet olen kuluttanut loppuun.)
Kommentit (22)
Niin, sellaista se on. Ei vika ole Kelassa, joka toimii lakien edellyttämällä tavalla, vaan huonossa lainsäädännössä. Koko sosiaaliturvajärjestelmä pitäisi uudistaa, ja tästä on laaja yksimielisyys eri puolueiden kesken. Mitään vaan ei saada aikaiseksi, koska korvaavasta järjestelmästä ei ole riittävää yksimielisyyttä.
Jos on ADD niin ei jaksa työelämässä.
Sinä kuitenkin tienaat kuukaudessa 150 enemmän jos ei muuta
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Kyllä jaksaa. Mutta vaativien yliopisto-opintojen, lapsiperhearjen ja töiden yhdistäminen sen sijaan tuottaa paljon haasteita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sinä kuitenkin tienaat kuukaudessa 150 enemmän jos ei muuta
Se on totta ja mukavaa.
Ap
Ihan mielenkiinnosta, kuinka pitkäksi aikaa ne sitä tukea leikkasi? En ole ollut pitkään tukien saaja, joten en tiedä uusimpia villityksiä, mutta aikoinaan oli sääntöjä kuten ensin leikattava 20%, sitten 40% ja ei saanut leikata kun yhdeksi kuukaudeksi kerrallaan eli ei useampana peräkkäisenä. Ja leikkaukset tehdään aina henkilön omasta henkilökohtaisesta tukiosuudesta, ei koko perheen eli ei esim. lasten osuuksista.
Mutta onhan nuo voinut muuttua, sitäpaitsi ennen oli aika virkailijakohtaista miten noita sovellettiin. Tämän takia oli tapauksia varmaan, joilta ei ikinä leikattu yhtikäs mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, kuinka pitkäksi aikaa ne sitä tukea leikkasi? En ole ollut pitkään tukien saaja, joten en tiedä uusimpia villityksiä, mutta aikoinaan oli sääntöjä kuten ensin leikattava 20%, sitten 40% ja ei saanut leikata kun yhdeksi kuukaudeksi kerrallaan eli ei useampana peräkkäisenä. Ja leikkaukset tehdään aina henkilön omasta henkilökohtaisesta tukiosuudesta, ei koko perheen eli ei esim. lasten osuuksista.
Mutta onhan nuo voinut muuttua, sitäpaitsi ennen oli aika virkailijakohtaista miten noita sovellettiin. Tämän takia oli tapauksia varmaan, joilta ei ikinä leikattu yhtikäs mitään.
Eivät pienentäneet. Mutta olisivat voineet pienentää, mikäli en olisi mennyt töihin. Tavallaan siis kiristivät
Ap
Miten ajautuu siihen asemaan, että on jo lapsia porsinut ja silti opiskelee toimeentulotuella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Kyllä jaksaa. Mutta vaativien yliopisto-opintojen, lapsiperhearjen ja töiden yhdistäminen sen sijaan tuottaa paljon haasteita.
Ap
Höpsön löpsön sillä mitään haasteita tai add:ta on. Jotkut nyt vaan on välillä työttömiä. Paljon niitä on nykyään muuten tilastollisesti? Tuskin kaikilla joku diagnoosi, vaikka ei sitä varmaan ole eriteltykään tilastoissa työttömien kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Höpsön löpsön sillä mitään haasteita tai add:ta on. Jotkut nyt vaan on välillä työttömiä. Paljon niitä on nykyään muuten tilastollisesti? Tuskin kaikilla joku diagnoosi, vaikka ei sitä varmaan ole eriteltykään tilastoissa työttömien kohdalla.
Niin, no toki meitä ADD-ihmisiä on eri tasoisia. Itse kompensoin älykkyydelläni tiettyjä puutteitani.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät pienentäneet. Mutta olisivat voineet pienentää, mikäli en olisi mennyt töihin. Tavallaan siis kiristivät
Ap
On tuo tuollaista kissa hiiri leikkiä noiden virkalijoiden kanssa. Yhtä vihjailua ja uhkailua vaan.
ei sinusta muutenkaan töihin ole. hukkaan meni nekin koulutusrahat. joku oikea ihminen jäi vuoksesi ilman koulupaikkaa
Vierailija kirjoitti:
Miten ajautuu siihen asemaan, että on jo lapsia porsinut ja silti opiskelee toimeentulotuella?
Silleen, että päätin haluta vielä paremman uran, koska olen vielä suhteellisen nuori. Kyllä on kannattanut. Onneksi meidän järjestelmä on sen sallinut. Olen sitä paitsi laskenut että tienaan melkein yhtä paljon toimeentulotukea kuin mitä tienasin silloin, kun tein pienipalkkaista työtä.
Ap
Järjettömän sosiaaliturvajärjestelmän vuoksi olen päättänyt opiskella korkeakoulututkintoni työn ohessa väsymyksestä huolimatta. Olen myös ADD ja Kela aiheuttaisi liikakuormituksen. Helpompi näin, vaikka minullakin on perhettä.
Saako työssäkäyvä muka toimeentulotukea? Luulin, että silloin saa soviteltua päivärahaa jos osa-aikaisesti työskentelee.
En tiennyt että lapsiperheiden toimeentulotukea voidaan leikata. Mutta saat varmaan oikeutta esim. lääkärinlausunnolla, jossa kerrotaan miten ADD vaikuttaa toimintakykyysi.
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt että lapsiperheiden toimeentulotukea voidaan leikata. Mutta saat varmaan oikeutta esim. lääkärinlausunnolla, jossa kerrotaan miten ADD vaikuttaa toimintakykyysi.
Kyllä voivat leikata.
Ap
Vierailija kirjoitti:
ei sinusta muutenkaan töihin ole. hukkaan meni nekin koulutusrahat. joku oikea ihminen jäi vuoksesi ilman koulupaikkaa
Taidat olla kateellinen? 😛
Ap
Joskus, usein, byrokratia ei onnistu