Siskon häät, en pääse juhlapaikalle ilman kyytiä. Sisko vihainen, kun en ole menossa
Tällainen riita sitten.
Taustaa: meillä on tasan yksi auto. Siskon häät osuivat samalle viikolle jolloin mieheni on työmatkalla tämän auton kanssa. Hän lähtee ajamaan kotiin aikaisintaan samana lauantaina jolloin häät on.
Pääsen 350km päähän kolmen lapsemme kanssa helposti (?) koska junat kulkee. Hotelli on varattu jo. Mutta katselin viikolla tarkemmin Mapsista, että kirkko on kävelymatkan päässä hotellista, mutta juhlapaikka kauempana, eikä sinne mene julkiset. Taksilla matka maksaa jonkin verran.
Erehdyin kysymään että onko heillä kuljetusta kirkolta juhlapaikalle. Siitä hän sitten suuttui. Toisen siskoni auto on täynnä jo omasta perheestään, ja veljemme ei pääse paikalle ollenkaan. Kerroin että on stressaavaa huolehtia tästä ja että en enää haluasi maksaa junaa, hotellia, juhlavaatteita, lahjaa JA taksiakin vielä.
Häihin ei ole kutsuttu meidän puolelta muita kuin vanhempamme ja äidin sisko puolisoineen, ja he tulevat kimppakyydillä 😞
Kakka tilanne, mutta siskon käytös sai minutkin sitten sanomaan että en tule ollenkaan.
Kommentit (127)
Perhedynamiikkanne kuulostaa äärimmäisen oudolta.
Olet kuitenkin varmasti tiennyt hyvissä ajoin siskosi häiden ajankohdan ja paikan. En ymmärrä miten tähän oikeasti kuuluu junamatkojen jne hinnat, aina kun osallistuu johonkin joka on kauempana kun lähikauppa niin tulee kuluja. Siskosi ei voi pitää juhliaan naapurissasi vain sinun takiasi.
Pidän outona että mies ei osallistu siskosi juhliin ( olisiko työmatkaa voinut siirtää tai edes lähteä aikaisemmin?), vielä oudompana pidän sitä että ette ole miettineet tilannetta jossa sinä lähdet juhliin tuollaisen lapsikatraan kanssa. Onko miehen todella pakko viedä ainoa auto mennessään?
Oletko keskustellut muun perheesi kanssa kyytiasiasta?
Paras ratkaisu tähän on ehdottomasti vuokrata auto, säästyy rahaa ja pinnaa. Mutta ihmettelen edelleen aikuista miestä joka laittaa muun perheen menemään junilla, takseilla jne juhliin satojen kilometrien päähän tavaroiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Matka kirkolta juhlapaikalle on 25km. On kivan näköinen paikka, ilmeisesti hyvin suosittu.
Lapset ei tarvitse turvaistuimia enää, joten niistä ei tarvitse huolehtia. Nuorimmalla on enää koroke.
Niin kuin aloituksessa sanoin, häihin ei ole kutsuttu muita minulle tuttuja, kuin vanhemmat, äidin sisko ja tämän mies sekä toinen siskoni ja meidän veli. Veli ei pääse, siskon auton täyttää hänen perheensä ja vanhemmat + täti puolisoineen tulee kimppakyydillä.
En tunne miehen sukua, paikkakunnalla ei ole meidän muita sukulaisia, vain sisko. Tuntuu aika kurjalta ajatukselta seistä kirkon edessä pummaamassa kyytejä. Taksi maksaa, eikä ole varma että sellaisen saa heti.
Ja kyllä, mies tekee työmatkoja omalla autolla. Normaalisti pärjätään arjessa mainiosti, ja jos olisi hätätilanne, kutsuisin ambulanssin tai tilaisin sen taksin. Typerä kysymys tuokin.
Varmaan ihanan tunnelmallinen kuten kaikki ne navetat ja vanhat huvilat missä jostain syystä hääparit tykkää olla.
Tunnelma vaan vieraiden osalta on se että vilkuillaan kelloa koska kehtaa läheä, niin pitkä matkakin pitää ajaa että kaikki kimppakyyyiläiset saadaan kotiin.
Jokohan sen taksin tilaisi niin pääsisi vähän vähemmällä.
Osa miettii että nyt jo pitää tässä lähteä ajelemaan kun Eeva-mummo on jo niin väsy, ei sen vatsa edes kahvia kestäisi.
Sitten siellä on aina se joku hätääntynyt kun ei tiedä vielä kuinka pääsisi edes pois.
Tunnelma vieraiden osalta pyörii sen poislähdön ympärillä jo ennen kuin kakku on esillä mutta saipa kauniit kuvat otettua.
Kurjaa kuulla huonoista väleistänne.
Itse asiaan: olen ollut useissa häissä, missä vieraita ihmisiä on otettu kirkon pihalla puolityhjiin autoihin. Itsekin olen ollut sekä kyydissä että kyyditsemässä. Sehän on kiva vain tutustua muihin häävieraisiin :)
Jos mihinkään kyytiin ei mahtuisi, ottaisin taksin. Mutta siskoni onkin minulle erittäin tärkeä ja rakas.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiaan: olen ollut useissa häissä, missä vieraita ihmisiä on otettu kirkon pihalla puolityhjiin autoihin. Itsekin olen ollut sekä kyydissä että kyyditsemässä. Sehän on kiva vain tutustua muihin häävieraisiin :)
Jos mihinkään kyytiin ei mahtuisi, ottaisin taksin. Mutta siskoni onkin minulle erittäin tärkeä ja rakas.
Kyllä. Ihan normaali asia häissä.
Te jotka ehdotatte vuokra-autoa kun siinä säästää hotelliyön ja junaliput: Oletteko kokeilleet ajaa 350km yhteen soittoon? Minä olen, enkä suosittele kenellekään jos ei ole pakko.
Aikaa saa varata ihan minimissään 5 tuntia, aloittajalla kolme lasta takapenkillä, joku kiukuttelee, joku voi pahoin, pissataukoja, evästaukoja... Ja sama toiseen suuntaan seuraavana päivänä. Välissä pitäisi muka jaksaa juhlia.
Kotiin jääminen on parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Olet kuitenkin varmasti tiennyt hyvissä ajoin siskosi häiden ajankohdan ja paikan. En ymmärrä miten tähän oikeasti kuuluu junamatkojen jne hinnat, aina kun osallistuu johonkin joka on kauempana kun lähikauppa niin tulee kuluja. Siskosi ei voi pitää juhliaan naapurissasi vain sinun takiasi.
Pidän outona että mies ei osallistu siskosi juhliin ( olisiko työmatkaa voinut siirtää tai edes lähteä aikaisemmin?), vielä oudompana pidän sitä että ette ole miettineet tilannetta jossa sinä lähdet juhliin tuollaisen lapsikatraan kanssa. Onko miehen todella pakko viedä ainoa auto mennessään?
Paras ratkaisu tähän on ehdottomasti vuokrata auto, säästyy rahaa ja pinnaa. Mutta ihmettelen edelleen aikuista miestä joka laittaa muun perheen menemään junilla, takseilla jne juhliin satojen kilometrien päähän tavaroiden kanssa.
Kuuluhan ne muutkin hinnat jos aplle ehdotetaan taksia. Voidaan kai olettaa ettei sillä miehelläkään ole varaa olla töistä pois kun ei mene mukaan.
Aloituksessa ap kertoi että muut olivat jo ilman häntä puhuneet kuka menee mihinkin autoon.
Jätä koko häät väliin, pääset paljon helpommalla. Rahat säästyy oikeasti kivaan touhuun kesällä, sellaseen johon míeskin pääsee mukaan. Siskosi on häissään niin varattuna,ettei paljoa ehdi kanssasi jutella ja kolmen lapsen vahtiminen on rankkaa yksin.
Vaikka provohan tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on turvaistuimet autossa aina lapsia varten, hienoa!
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet tässä se hölmö. Tietenkin maksat sen taksin kirkolta juhlapaikkaan. Tai siis miehesi maksaa, kun vienyt auton?
Ja aika outoa, ettei ap:n mies ole lähdössä häihin. Luulisi, että molemmat on kutsuttu ja mies varmaan voisi lähteä töistä jo perjantaina, että ehtii mukaan. Kyllä vaimon sisaren häät on kuitenkin sellainen juhla jonka takia saa töistä lähteä aikaisemmin tai kenties olisi voinut järjestää päivän vapaata.
Eri juttu , jos mies ei halua vaimonsa sisaren häihin osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet tässä se hölmö. Tietenkin maksat sen taksin kirkolta juhlapaikkaan. Tai siis miehesi maksaa, kun vienyt auton?
Ja aika outoa, ettei ap:n mies ole lähdössä häihin. Luulisi, että molemmat on kutsuttu ja mies varmaan voisi lähteä töistä jo perjantaina, että ehtii mukaan. Kyllä vaimon sisaren häät on kuitenkin sellainen juhla jonka takia saa töistä lähteä aikaisemmin tai kenties olisi voinut järjestää päivän vapaata.
Eri juttu , jos mies ei halua vaimonsa sisaren häihin osallistua.
¨Mun miehellä oli kyllä työsuhdeauto, mutta ne työmatkat olivat sellaisia, että asiakkaalla oli ns. tilanne päällä eli piti saada temppuilevat laitteet toimimaan. Työmatkalta palattiin, kun asiat olivat kunnossa, ei voinut kesken kaiken sanoa, että nyt on vaimon siskon häät, joten lähdenkin tästä menemään.
En menisi. Ihan turhan kallis reissu sekä hankala.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ehdotatte vuokra-autoa kun siinä säästää hotelliyön ja junaliput: Oletteko kokeilleet ajaa 350km yhteen soittoon? Minä olen, enkä suosittele kenellekään jos ei ole pakko.
Aikaa saa varata ihan minimissään 5 tuntia, aloittajalla kolme lasta takapenkillä, joku kiukuttelee, joku voi pahoin, pissataukoja, evästaukoja... Ja sama toiseen suuntaan seuraavana päivänä. Välissä pitäisi muka jaksaa juhlia.
Kotiin jääminen on parempi vaihtoehto.
Minä olen ajanut tuota paljon - väliin kuljin päivittäin. Viimeksi kun kävimme keikkaa katsomassa, lähdimme aamulla, söimme kävimme kaupoissa ja nukuin autossa pari tuntia. Keikan jälkeen lähdimme ajelemaan poispäin, välillä otimme tirsat, minä ajoin koko reissun. Osa porukasta ei raskinut olla hotellissa.
Minä ilmoittaisin että minä menen lasten kanssa häihin omalla autolla. Mies menköön kaverin/firman tai vuokratulla autolla. Sen on helpompi säätäö ja mennä julkisilla, joka kulkee ilman lapsia. Lähtisin aamulla ajelemaan häihin ja yöksi ottaisin hotellin, jonne illalla kurvaisin lasten kanssa. Aamulla aamupalalle ja kotiin 🙂
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen nainenkin kyllä osaa vuokrata auton, jos sitä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Eikö mies voi ajaa juhliin lauantaina?
Tähän et ole vastannut.
Tuosta auto-jutusta sen verran, että mieshän voi olla yksityisyrittäjä ja auto on hankittu hänen työnsä takia, työmatkakin voi olla todellisuudessa jonkun putkirempan teko kesämökillä. Eivät ne kaikki työmatkalaiset mitään "hienoja" töitä tee ja ajele työsuhdeautoilla.
Vierailija kirjoitti:
Työmatkoja on erilaisia. Oma puolisoni ajelee satoja kilometrejä jonnekin keskellä korpea sijaitsevaan tehtaaseen, tekee työnsä ja joko ajaa takaisin samana päivänä tai seuraavana, tai milloin homma on hoidettu. Yöpyy missä yöpyy, sen maksaa firma.
Ei todellakaan saa mitään työsuhdeautoa, eikä työnantaja vuokraa mitään autoa hänelle. Jos auto on huollossa, sieltä otetaan sijaisauto että työt saa tehtyä.
Ei kukaan ole olettanutkaan työsuhdeautoa. Sen sijaan työnantaja maksaa matkakulut. Näin normaalissa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ollut häissä missä ei olisi kyytejä järjestetty kirkolta juhlapaikalle. Kuka sellaisia järjestää etenkin jos ei mene julksia?
Ehkä joku voisi tehdä oman sisaren takia poikkeuksen, jos on niin tärkeää saada hänet paikalle.
Ap on raskas ihminen. Hänen siskollansa on vaikka mitä mietittävää, mutta ameeba-ap haluaa häntä palveltavan. Tiedä tuon ihmistyypin ja heivaan tuollaiset ulos elämästäni.
Hei!
Älä jätä häitä väliin!
Menkää edes kirkkoon!
Ja taksilla hääpaikalle, jos sinne ei ole älyttömästi matkaa..
Tällaisella työntekijälle todellakin pitäisi olla työsuhdeauto, koska hän selvästi on riippuvainen autosta tehdäkseen työnsä.