Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi useampi eläkeläinen ei muuta pienen eläkkeensä kanssa Thaimaahan, Indonesiaan tai edes Espanjaan?

Vierailija
28.05.2022 |

Hirveän moni vanhempi ihminen itkee kun eläke ei Suomessa riitä mihinkään. Mulla on tuttuja eläkeikäisiä, jotka on muuttaneet vanhuuspäivikseen johonkin otsikossa mainittuun maahan, ja kappas kun se Suomen minimieläkekin riittää kummasti, ja jää ylikin.

Siksi mä olenkin päättänyt jo aikaa sitten, etten jää kituuttelemaan jollakin tonni käteen eläkkeellä Suomeen, vaan myyn kaiken irtaimen ja nautin vanhuuspäivåt lämmössä ja kauniissa maisemissa, ilman huolta siitä että rahat loppuu kesken kuukauden.

Eräskin pappa kertoi että ei saa Balilla kulumaan asumiseen, ruokaan, kaikkiin palveluihin ja muuhun kuin 800/kk. Sitä kannattaa miettiä.

Kommentit (223)

Vierailija
121/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EU:n ulkopuolella ei makseta kansaneläkettä. Työeläke onnistunee.

Mielenkiintoista! Kuinkahan tämä sopii perustuslain suomiin oikeuksiin? Kuulosta kummalliselta että kansalainen näin sidotaan tiettyyn asuinpaikkaan. Mutta ei kummastuta yhtään kun on kyse suomalaisesta sääntö-yhteiskunnasta!

Voit saada Kelasta kansaneläkettä, kun kuulut Suomen sosiaaliturvaan ja täytät seuraavat ehdot:

Olet asunut Suomessa vähintään 3 vuotta sen jälkeen, kun olet täyttänyt 16 vuotta.

Vaikea sanoa että minkälaisella ymmärryksellä nämä sääntö-Suomesta puhuvat möläyttelevät ajatuksiaan. Minusta on ihan erinomainen asia että Suomi ei maksa kansaneläkettä joka ikiselle ihmiselle joka on jaksanut oleskella Suomessa kolme vuotta.

No niinpä, olisko näistä tyypeistä ihan ok että minä saisin kansaneläkettä Suomesta vaikka olen viimeksi asunut siellä 20-vuotiaana, tehnyt työurani ulkomailla ja maksanut veroni kulloiseenkin asuinmaahan. Mutta hei olen suomen kansalainen.

Vierailija
122/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista! Kuinkahan tämä sopii perustuslain suomiin oikeuksiin? Kuulosta kummalliselta että kansalainen näin sidotaan tiettyyn asuinpaikkaan. Mutta ei kummastuta yhtään kun on kyse suomalaisesta sääntö-yhteiskunnasta!

Voit saada Kelasta kansaneläkettä, kun kuulut Suomen sosiaaliturvaan ja täytät seuraavat ehdot:

Olet asunut Suomessa vähintään 3 vuotta sen jälkeen, kun olet täyttänyt 16 vuotta.

Vaikea sanoa että minkälaisella ymmärryksellä nämä sääntö-Suomesta puhuvat möläyttelevät ajatuksiaan. Minusta on ihan erinomainen asia että Suomi ei maksa kansaneläkettä joka ikiselle ihmiselle joka on jaksanut oleskella Suomessa kolme vuotta.

No niinpä, olisko näistä tyypeistä ihan ok että minä saisin kansaneläkettä Suomesta vaikka olen viimeksi asunut siellä 20-vuotiaana, tehnyt työurani ulkomailla ja maksanut veroni kulloiseenkin asuinmaahan. Mutta hei olen suomen kansalainen.

Tai joku on nuoruudessaan piipahtanut Suomessa kolme vuotta raksahommissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai joku on nuoruudessaan piipahtanut Suomessa kolme vuotta raksahommissa.

Tai ollut kolme vuotta Suomessa kotirouvana. Jozs on ollut 16-vuotias lapsi mukana hänkin olisi ansainnut kansaneläkkeen suomesta.

Vierailija
124/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on niin kuuma.

Vierailija
125/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei veri vedä ulkomaille ja kotimaassa on paljon "velvoitteita" vielä eläkeiässäkin. On lapsia ja lapsenlapsia joiden elämään haluaa osallistua, on terveydenhuolto verorahoilla joita koko iän olet maksellut, on tuttu kieli ja tavat, tutut asuinjärjestelyt, tutut ihmiset, ystävät ja harrastukset.... Sellaiset, joilla on hyvä lähtötilanne ja valmius luopua näistä voivat järjestää asumisensa missä haluavat. Yleensä nämä ihmiset eivät myöskään mene Espanjaan tai Thaimaaseen ensimmäistä kertaa, vaan siellä on ravattu jo ennen eläköitymistä.

Vierailija
126/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän eläke maksetaan vaikka mihin maahan. Asumistukea ei. Itse ajattelin tehdä saman åarin vuoden sisään.

T. 28v eläkeläinen

Saat sinä puoli vuotta asua sairaseläkkeellä ulkomailla per vuosi kun on Suomessa pysyvä osoite. Otaha asioista selvää.

Kerrotko miten? Minun eläkkeeni ei ole määräaikainen joten se maksetaan minulle joka kuukausi asuin sitten vaikka sillan alla marokossa.

Se riippuu kun iästä, siten. Eläkeikäisenä voit asua ulkomailla mutta 28-vuotias sairaseläkkeellä oleva vain puoli vuotta vuodesta. Voi sinne jäädäkin, mutta jos joku tekee ilmoituksen niin loppuu se raha tulo.

Miksi riippuu iästä?

Nuoren sairaseläke on usein määräaikainen.

- ohis

Niin yleensä. Minulle kirjoitettiin useampi vuosi sitten jo lopullinen eläke ja kyllä ajattelin lähteä johonkin halvempaan ja lämpimään maahan.

T. 28v eläkeläinen

Usko jo ja mene Kelan sivulle ottamaan asioista selvää!

T 47-vuotias eläkeläinen

Ota itse selvää. Jos on pysyvä työkyvyttömyyseläke, voi aivan hyvin muuttaa ulkomaille, ei tosin mihin maahan hyvänsä, ja eläkettä maksetaan normaalisti. T. Sairauseläkkeellä, 48v.

Vierailija
127/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

900e nettoeläkkeellä?

Vierailija
128/223 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työeläkkeitä on syönyt taitettu indeksi

Pelätään työeläkevarojen loppuvan kesken.

Kyllä ne loppuvatkin, kun sieltä maksetaan muiden eläkekassojen

eläkkeitä joiden varat eivät riitäkkään ylimääräisten eläkkeiden maksuun.

Tarkoitan työnantajien aikanaan maksamia ylimääräisiä eläkkeitä.

Työntekijähän saa normaalin työeläkkeen ja sitten tämän

lisääeäkkeen . Ihmettelen vaan !

Eikä sitä tiedä mitä muuta sieltä otetaan.

Ymmärrän, että tähän on vaikea puuttua.

Kuka nyt omaa leipäänsä söis.

Vierailija
129/223 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työeläkkeitä on syönyt taitettu indeksi

Pelätään työeläkevarojen loppuvan kesken.

Kyllä ne loppuvatkin, kun sieltä maksetaan muiden eläkekassojen

eläkkeitä joiden varat eivät riitäkkään ylimääräisten eläkkeiden maksuun.

Tarkoitan työnantajien aikanaan maksamia ylimääräisiä eläkkeitä.

Työntekijähän saa normaalin työeläkkeen ja sitten tämän

lisääeäkkeen . Ihmettelen vaan !

Eikä sitä tiedä mitä muuta sieltä otetaan.

Ymmärrän, että tähän on vaikea puuttua.

Kuka nyt omaa leipäänsä söis.

Vierailija
130/223 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

900e nettoeläkkeellä?

Portugalissa porukka tienaa noin 700e/kk, brutto. Sinne vain sekaan.

Vierailija
131/223 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introverttina, yksinäisenäkö, kielitaidottomana pitäisi muuttaa ulkomaille, kyhjöttämään johonkin vuokramurjuun, vieraan kulttuurin joukkoon? Mieluummin kyhjötän oman kansani parissa, kuin vietän yksinäiset eläkepäiväni jossakin itselleni täysin vieraassa kulttuurissa.

Vierailija
132/223 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsonut sellaista sarjaa kuin Unelma-asunto auringon alta, jossa britit etsivät joko loma- tai eläkekämppää etelän eri kohteista. Ei kyllä kiinnostaisi pätkääkään asua jatkuvasti esim. jossain Fuengirolassa.

Ystäväni, joka on eläkkeellä, on viettänyt vuosikaudet talvikuukaudet Fugessa, kylläkin vuokralla. Hän on houkutellut minuakin sinne, kun ensi vuonna eläköidyn, mutta ei ei ja vielä kerran ei.

Vierailija
133/223 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 1000e eläkkeellä? Ei ole omaisuutta tai säästöjä. On velkaa maksettavana. Ei puhu englantia.

Vierailija
134/223 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki viralliset asiat on jouhevampaa hoitaa Suomessa.

Vierailija
135/223 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

900e nettoeläkkeellä?

Portugalissa porukka tienaa noin 700e/kk, brutto. Sinne vain sekaan.

Kannattaa muistaa, että terveydenhuoltoa et tuolla sitten saa, tai saat sitä, mitä paikalliset= siellä omaiset käy hoitamassa+ jos et osaa kieltä , et saa mitään hoitoa. Koronan aikana nämä paniikissa vaativat, että heidät piti lennättää Suomeen ambulanssilennolla saamaan koronaan tehohoitoa valtion varoilla. Semmoista et saa, kuin jos olet maksanut yksityisen terveysvakuutuksen. Ja jos asut ulkomailla, et muutenkaan ole oikeutettu Suomen terveyden- ja sosiaalihoitoon.

Et myöskään saa Kelakorvattuja lääkkeitä tuolla yms.

Vierailija
136/223 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinpä vasta myyntivaltti. 😆

Hoidelkaa vaan niitä virallisia asioitanne. Minä lähden tästä palmun alle kaljalle.

Vierailija
137/223 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmaan joo. Mutta kun hoitelee niitä vähemmän jouhevasti sujuvia asioita ja vieraalla kielellä, ehkäisee samalla dementiaa, kun joutuu pakosta käyttämään aivojaan. Ei voi heittää niitä narikkaan edes eläkkeellä 😃.

Mutta kyllä meitäkin kaverit jo nuorena ihastelivat, että olette te rohkeita, kun uskallatte lähteä lasten kanssa ulkomaille asumaan, rakennuttaa talon siellä ja taistella byrokratian kanssa. Niinpä. Toiset uskaltaa, toiset ei. Toiset lähtevät avoimin mielin kokemaan uutta, toisille riittää vuosikymmenet se koti-työpaikka-kauppa-kolmion kulkeminen.

Minä olisin takuuvarmasti näivettynyt Suomessa. Tiesin jo lukioikäisenä, että ulkomaille on päästävä. Me ihmiset ollaan erilaisia.

Vierailija
138/223 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varmaan joo. Mutta kun hoitelee niitä vähemmän jouhevasti sujuvia asioita ja vieraalla kielellä, ehkäisee samalla dementiaa, kun joutuu pakosta käyttämään aivojaan. Ei voi heittää niitä narikkaan edes eläkkeellä 😃.

Mutta kyllä meitäkin kaverit jo nuorena ihastelivat, että olette te rohkeita, kun uskallatte lähteä lasten kanssa ulkomaille asumaan, rakennuttaa talon siellä ja taistella byrokratian kanssa. Niinpä. Toiset uskaltaa, toiset ei. Toiset lähtevät avoimin mielin kokemaan uutta, toisille riittää vuosikymmenet se koti-työpaikka-kauppa-kolmion kulkeminen.

Minä olisin takuuvarmasti näivettynyt Suomessa. Tiesin jo lukioikäisenä, että ulkomaille on päästävä. Me ihmiset ollaan erilaisia.

Oletko nyt siis eläkkeellä? Tilanteesi on ehkä hiukan erilainen kuin pienellä eläkkeellä kitkuttelevalla. Olet asunut ulkomailla jo vuosia, eikä rahasta ole alunperinkään ollut pulaa.

Vierailija
139/223 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa kieliä.

En tykkää kuumuudesta.

Vierailija
140/223 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ- ja kansaneläkkeet maksetaan Espanjaan. Elintaso pienellä eläkkeellä on siellä kaksinkertainen Suomeen verrattuna. Lääkkeet ja lääkäri ilmaiset, yksityisellä vain murto-osa Suomen hinnoista.