Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi useampi eläkeläinen ei muuta pienen eläkkeensä kanssa Thaimaahan, Indonesiaan tai edes Espanjaan?

Vierailija
28.05.2022 |

Hirveän moni vanhempi ihminen itkee kun eläke ei Suomessa riitä mihinkään. Mulla on tuttuja eläkeikäisiä, jotka on muuttaneet vanhuuspäivikseen johonkin otsikossa mainittuun maahan, ja kappas kun se Suomen minimieläkekin riittää kummasti, ja jää ylikin.

Siksi mä olenkin päättänyt jo aikaa sitten, etten jää kituuttelemaan jollakin tonni käteen eläkkeellä Suomeen, vaan myyn kaiken irtaimen ja nautin vanhuuspäivåt lämmössä ja kauniissa maisemissa, ilman huolta siitä että rahat loppuu kesken kuukauden.

Eräskin pappa kertoi että ei saa Balilla kulumaan asumiseen, ruokaan, kaikkiin palveluihin ja muuhun kuin 800/kk. Sitä kannattaa miettiä.

Kommentit (223)

Vierailija
81/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroopassa selkeintä ja riskittömintä suomalaiselle eläkeläiselle. On oikeus siihen maksuttomaan ja kunnalliseen terveydenhuoltoon, joka saattaa olla parempi kun Suomessa. Jos niin sairas, että tarvitsee läheisiä lähes päivittäin ympärille, on parasta muuttaa takaisin kotimaahan. Olettaen että niitä on kotimaassa, eikä ulkomailla hyvää verkostoa.

Vierailija
82/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä lämmin maa olisi halpa ? Ei Eurooppaa koska se on pilattu. Mutta esim. Bali?

Bali on Indonesian kalleimpia saaria, kannattaa valita joku muu saari jos olet pa. Kambodza, Nepali tai Intia voisi olla edullisempi vaihtoehto Aasiassa. Euroopassa Makedonia tai Montenegro.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanhana pieneläkeläisenä miettinyt juuri tuota, että jos muuttaisin Espanjaan. Mutta vuokrataso on siellä miltei sama kuin Suomessa.

Täällä saan asumistukea, siellä en. Muut menot eivät ole niin paljon halvempia, että korvaisi erotuksen.

Asuminen siellä olisi kalliimpaa ja säästöjä ei ole yhtään.

Mitään rahaksi muutettavaa omaisuutta ei ole.

Terveydenhoito?

Muuttaisin jos pystyisin, mutta varmaan vaaditaan kaikenlaisia takuita ja vuokraennakkoja. Myös tietenkin huonekalut ja muut perustarvikkeet tarvitsisi ostaa, en pystyisi ottamaan mukaan kuin henkilökohtaiset tavarat ja jotain vaatetta. Muiden tavaroiden muutto maksaisi liikaa.

Jos olisin nuorempi niin voisin tehdä siellä töitä, mutta minua tuskin kukaan kelpuuttaa siellä töihin kun nuorempiakin on paljon. Kumppania ei ole.

Jos joku osaisi sanoa miten paljon esimerkiksi pienen asunnon vuokra Fuengirolassa on ym. käytännön vinkkejä niin ovat tervetulleita.

Vierailija
84/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan kuumaa ilmaa. Hieman yli parikymmentä astetta päivällä on siedettävissä, ja sekin sillä ajatuksella, että luonto ja viljelykset tarvitsevat kasvukautensa. Muuten minulle sopisi juuri sellainen kesäsää kuin nyt on: viileää ja ihanaa sadetta. Ei edes Keski-Eurooppaan kesällä eikä mihinkään Kaakkois-Aasiaan ikinä.

Sama täällä.

Ei myöskään kiinnosta tutustuminen eksoottisiin elukoihin.

Vierailija
85/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vanhana pieneläkeläisenä miettinyt juuri tuota, että jos muuttaisin Espanjaan. Mutta vuokrataso on siellä miltei sama kuin Suomessa.

Täällä saan asumistukea, siellä en. Muut menot eivät ole niin paljon halvempia, että korvaisi erotuksen.

Terveydenhoito?

Muuttaisin jos pystyisin, mutta varmaan vaaditaan kaikenlaisia takuita ja vuokraennakkoja. Myös tietenkin huonekalut ja muut perustarvikkeet tarvitsisi ostaa, en pystyisi ottamaan mukaan kuin henkilökohtaiset tavarat ja jotain vaatetta. Muiden tavaroiden muutto maksaisi liikaa.

Jos olisin nuorempi niin voisin tehdä siellä töitä, mutta minua tuskin kukaan kelpuuttaa siellä töihin kun nuorempiakin on paljon. Kumppania ei ole.

Jos joku osaisi sanoa miten paljon esimerkiksi pienen asunnon vuokra Fuengirolassa on ym. käytännön vinkkejä niin ovat tervetulleita.

Jospa menet Facebook ryhmään kysymään.

Vierailija
86/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoito?

Voit löytää kalustetun asunnon alta tonnin, hommaa eurooppalainen sairasvakuutuskortti ja käytä julkista terveydenhuoltoa samaan hintaan kuin paikalliset. Julkisen terveydenhuollon taso on hyvä.

Vierailija
87/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihana yllätys omaisille selvitellä ulkomaille karannanneen isovanhemmat perukirjoitusta. Ruumiin Suomeen tuontia, ulkomaan asunnon tyhjennystä jne.

Vähävaraisella tuskin on paljon omaisuutta. Luopuu perinnöstä , varsinkin jo on itse lapseton. Rikkaat taas voivat maksaa jollekkin selvittelyistä.

Vierailija
88/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mites USA eläkeläisen näkökulmasta. Terveydenhuoltoa varten varmaan edullisempaa lentää Suomeen hoidattamaan. Eli ei kroonisesti sairaille tai tyhjätaskuille.

Vierailija
89/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoito?

Voit löytää kalustetun asunnon alta tonnin, hommaa eurooppalainen sairasvakuutuskortti ja käytä julkista terveydenhuoltoa samaan hintaan kuin paikalliset. Julkisen terveydenhuollon taso on hyvä.

Lisäsin tuohon, että päälle tulee kaasu ja sähkö joka on paljon kalliimpi kuin täällä ja puhelin ja netti, jotka on kalliita. Ruoka, viina, tupakka ja muut kulutustavarat ovat halvempia.

Vierailija
90/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoito?

Julkinen terveydenhuolto on lähinnä espanjaa puhuville.

Vierailija
91/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku osaisi sanoa miten paljon esimerkiksi pienen asunnon vuokra Fuengirolassa on ym. käytännön vinkkejä niin ovat tervetulleita.[/quote]

Niinpä:

800 €/kk

Kuukauden takuuvuokra

52 m²1 mkh

Yleensä 2 makuuhuonetta oli ja hinta sen mukaan.

En muuttaisi, mulla on halvempi kaksio täällä johon saa asumistukea.

Vierailija
92/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus oli kai niin, että jos oleskeli EU:n ulkopuolella yli vuoden ei ollutkaan enää Kela vakuutettu, eikä terveydenhuoltoon oikeus kun kotimaahan palasi vai oliko? Tai jotenkin se vaikutti. Ei kai ihan noin. Mites noi ekspaatit kun palaa?

Vierailija
93/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus oli kai niin, että jos oleskeli EU:n ulkopuolella yli vuoden ei ollutkaan enää Kela vakuutettu, eikä terveydenhuoltoon oikeus kun kotimaahan palasi vai oliko? Tai jotenkin se vaikutti. Ei kai ihan noin. Mites noi ekspaatit kun palaa?

Suomeen vakinaisesti tulevilla on yleensä oikeus Suomen sosiaaliturvaan ja Kelan maksamiin etuuksiin. Tilannettasi tarkastellaan kokonaisuutena. Esimerkiksi paluumuuttajien katsotaan asuvan Suomessa vakinaisesti.

Vierailija
94/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaimaassa ainakin vanha mies voi tuntea itsensä jälleen nuoreksi kuten Danny täällä. Eläkkeellä rahaa on tasaisesti ja naisten näkökulmasta varsinkin hyvin riittävästi. Muistakaa heittää se vanha hapantunut liha biojätteisiin ennen kuin lähdette Suomesta.

Vierailija
95/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän eläke maksetaan vaikka mihin maahan. Asumistukea ei. Itse ajattelin tehdä saman åarin vuoden sisään.

T. 28v eläkeläinen

Saat sinä puoli vuotta asua sairaseläkkeellä ulkomailla per vuosi kun on Suomessa pysyvä osoite. Otaha asioista selvää.

Kerrotko miten? Minun eläkkeeni ei ole määräaikainen joten se maksetaan minulle joka kuukausi asuin sitten vaikka sillan alla marokossa.

Se riippuu kun iästä, siten. Eläkeikäisenä voit asua ulkomailla mutta 28-vuotias sairaseläkkeellä oleva vain puoli vuotta vuodesta. Voi sinne jäädäkin, mutta jos joku tekee ilmoituksen niin loppuu se raha tulo.

Miksi riippuu iästä?

Nuoren sairaseläke on usein määräaikainen.

- ohis

Niin yleensä. Minulle kirjoitettiin useampi vuosi sitten jo lopullinen eläke ja kyllä ajattelin lähteä johonkin halvempaan ja lämpimään maahan.

T. 28v eläkeläinen

Usko jo ja mene Kelan sivulle ottamaan asioista selvää!

T 47-vuotias eläkeläinen

Mitäs sieltä kelan sivuilta pitäis katsoa?

Mulle ainakin maksaa työeläkeyhtiö ja sitä ei hittojakaan kiinnosta missä asun.

T, 48v. eläkeläinen

Vierailija
96/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö joku takuueläkeläinen, jonka eläke koostuu lähinnä kansaneläkkeestä saa eläkettään ulkomaille? Ja jos näin, miksi ihmeessä? Eihän eläkeläisellä ole velvoitetta mihinkään suuntaan enää tuolloin ja on poissa rasittamasta terveydenhuoltoa, paitsi eu maat kai laskuttaa kotimaata siitä hoidosta, minkä antavat ilmaiseksi?

Vierailija
97/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lainsäädäntöä muutettu niin esim Portugalin kanssa, ettei sinne voi pysyvästi saada eläkettä Suomesta?

En googlaa, en ole lähtemässä (vielä).

Vierailija
98/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän eläke maksetaan vaikka mihin maahan. Asumistukea ei. Itse ajattelin tehdä saman åarin vuoden sisään.

T. 28v eläkeläinen

Saat sinä puoli vuotta asua sairaseläkkeellä ulkomailla per vuosi kun on Suomessa pysyvä osoite. Otaha asioista selvää.

Kerrotko miten? Minun eläkkeeni ei ole määräaikainen joten se maksetaan minulle joka kuukausi asuin sitten vaikka sillan alla marokossa.

Se riippuu kun iästä, siten. Eläkeikäisenä voit asua ulkomailla mutta 28-vuotias sairaseläkkeellä oleva vain puoli vuotta vuodesta. Voi sinne jäädäkin, mutta jos joku tekee ilmoituksen niin loppuu se raha tulo.

Miksi riippuu iästä?

Nuoren sairaseläke on usein määräaikainen.

- ohis

Niin yleensä. Minulle kirjoitettiin useampi vuosi sitten jo lopullinen eläke ja kyllä ajattelin lähteä johonkin halvempaan ja lämpimään maahan.

T. 28v eläkeläinen

Usko jo ja mene Kelan sivulle ottamaan asioista selvää!

T 47-vuotias eläkeläinen

Mitäs sieltä kelan sivuilta pitäis katsoa?

Mulle ainakin maksaa työeläkeyhtiö ja sitä ei hittojakaan kiinnosta missä asun.

T, 48v. eläkeläinen

Hetkinen, nyt peruutan hiukan. Sairaseläkkeen saat tosiaan, mutta työeläkeosuutta Kelalta et. Joillakin se voi olla isokin osuus, itsellä vain 215 e kk. Eli kela ei maksa sitä jos et asu 6 kk per vuosi Suomessa.

Ja jos päätät asua kokonaan ulkomailla voi siitä tulla mutkia matkaan, kun palaa. Sillä paluumuuttaja ei ole rikkaus ja voimavara. Olen kuullut monta tylyä juttua. Toisilla taas kaikki sujuu kuin rasvattu tässäkin asiassa.

Vierailija
99/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lainsäädäntöä muutettu niin esim Portugalin kanssa, ettei sinne voi pysyvästi saada eläkettä Suomesta?

No eih...

Kun se muutos koski verotusta.

Miten te ootte noin pihalla asioista?

Vierailija
100/223 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain juttua oli, mutta kyse on monesti verotuksesta. Oliko niin että Portugali muutti sopimuksia asian suhteen.