Saatiin sateinen kesä, oletko onnellinen?
Minä kyllä olisin ottanut hellekupolin mieluummin. Jos ennuste pitää paikkansa, tätä on koko kesä luvassa Suomessa.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Kesäkuu ei tarkoita kesää sen vallitsevassa merkityksessä, vaan kesantoa, jota sanotaan kesäksi lounaismurteissa. Suvi tarkoittaa kesää niissä murteissa.
Jokainen kuukausi on saanut nimensä siihen aikaan tyypillisistä sääilmiöistä tai viljelykseen (hengissä pysymiseen) liittyvistä asioista. Joulukuukin on ollut talvikuu joskus satoja vuosia sitten.
Suvi tarkoittaa kesää eestin kielessä.
Liian sateinen kesä heikentää myös satoa
Parasta! Vaikka mitä pystyy tekemään, voi käydä vaikka puolimaratonin juoksemassa sen sijaan että päivät kärvistelee kylmävesipullon kanssa varjossa. Saadaan ehkä satoa, ei kuivu kaikki pihalle. Terveydenhuolto ei ylirasitu sydänvaivaisista vanhuksista. Mikä tässä oli huonoa?
Ihan sama vaikka moitittaisiin: tykkään sateisesta kesästä.
Vierailija kirjoitti:
taitaa tarkottaa näitä kuuman kesä rutisioita. muutaman kaikki tuntee ku muiden ilo on itseltä pois ja räkätetään kuinka kivaa sade on, koko kesä omalta sohvalta
Itse kuulostat ihan samanlaiselta, rutiset sateesta ja räkätät niille jos on hellettä.
Vierailija kirjoitti:
Olen oppinut jo vuosia ja vuosikymmeniä sitten ettei Suomen kesän varaan kannata laskea. Se tulee, jos tulee. Usein se kestää muutamia hajapäiviä. Lähden varmuuden vuoksi neljäksi viikoksi kreikkaan. Haluan hellettä, ja siellä sitä on takuuvarmasti.
Sama homma, tänä aamuna meinasi itku päästä kun katsoin säätietoja (itäsuomi). Koleita keväitä nyt melko usein on seurannut kolea, epävarma kesä. Tottakai jotain yksittäisiä päiviä voi olla ok keli, että melkein t-paidassa pärjää mutta sattuuko niistä yksikään vapaapäivälle? Ei niin minkäänlaista takuuta. Eli kun lomat koittaa, tämäkin likka suuntaa etelään.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kuuman ja kuivan kesän toivojat varmaan haluavat oikeasti sen nälänhädän?
Ovat samanlaisia kuin ex- ja jo edesmennyt mieheni. Hän ei suostunut perunoiden istutukseen. Poltteleli tupakkaa pellon laidalla muiden tehdessä hommia ja kehui syövänsä makarooneja.
Vierailija kirjoitti:
Parasta! Vaikka mitä pystyy tekemään, voi käydä vaikka puolimaratonin juoksemassa sen sijaan että päivät kärvistelee kylmävesipullon kanssa varjossa. Saadaan ehkä satoa, ei kuivu kaikki pihalle. Terveydenhuolto ei ylirasitu sydänvaivaisista vanhuksista. Mikä tässä oli huonoa?
Näin me olemme erilaisia. Minusta taas sateella ei voi tehdä niitä asioita, mitä haluaisin eli esim. lukea kirjaa terassilla tai grillata ja syödä pihalla.
Ulkoilu onnistuu, mutta sielläkin olisi kiva välillä istua alas. Ei ole kivaa istua märällä alustalla. Koko muun vuoden joutuu jo pukeutumaan haastavaan säähän, niin kesällä kaipaan helppoutta.
Kuten joku aiemmin sanoi, Suomen kesään ei kannata luottaa. Niinpä minäkään en sateesta valita, vaan odotan etelänlomaa. Paljon vähemmän matkustaisin, jos täällä säät suosisi. Sellainen Keski-Eurooppalainen puolen vuoden lämmin jakso olisi minulle mieluisin.
On tämä parempi kuin kesä joka aiheuttaa asunnon lämpenemisen niin että öisinkin on 33 astetta sisällä. 20 astetta ja aurinkoa olisi paras.
Olen. Oma lomani on vasta elokuun puolenvälin jälkeen jolloin säät ovat muutenkin epävakaiset. Ihan reilua että muidenkin lomalla sataa.
Jos Suomen kesä ei miellytä, ainahan sitä voi muuttaa vaikka Afrikkaan
No, kuten moni mainitsikin, nyt on vasta toukokuu. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että ainakin kesäkuun alku on normaalia hieman viileämpi ja sateisempi, mutta viimeistään heinäkuussa saadaan kyllä sitä lämmintäkin taas ihan riittävästi. Toki kuka näistä varmaksi tietää.
Itse olen maltillisten lämpötilojen ystävä, hellettä ei ole edelleenkään ikävä.
Tässä oli jo ihan riittävän kuivaa pitkään, joten sade nyt tekee hyvää, ja lievittää allergiaoireita.
Torstaiaamuna noin klo 7 tuli vettä Turun seudulla ehkä kolme minuuttia, sittemmin on ollut poutasää.
Vuonna 2019 rakennetussa kerrostalossa on jo nyt 24,5 astetta sisällä. Jyväskylässä. En edes laita ruokaa, sillä syön lämpimän ruoan töissä. On pimennysverhot päivisin jne. En todellakaan toivo mitään superhelteitä, kun nyt on jo näin kuuma sisällä! Läpivetoa ei saa, se vaikuttaa myös.
Nämä kuuman ja kuivan sään palvojat voisivat muuttaa intiaan tai afrikkaan, niin saavat sitä kuumuutta, kuivuutta ja kasvittomuutta!
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2019 rakennetussa kerrostalossa on jo nyt 24,5 astetta sisällä. Jyväskylässä. En edes laita ruokaa, sillä syön lämpimän ruoan töissä. On pimennysverhot päivisin jne. En todellakaan toivo mitään superhelteitä, kun nyt on jo näin kuuma sisällä! Läpivetoa ei saa, se vaikuttaa myös.
Asun Säykissä. Läpiveto on ja samat asteet kuin sinulla. Ei kuitenkaan +32 astetta kuin oli viime kesänä. En valita.
Olen! Ihanan tunnelmallista, kun on sateinen ilma.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kuuman ja kuivan sään palvojat voisivat muuttaa intiaan tai afrikkaan, niin saavat sitä kuumuutta, kuivuutta ja kasvittomuutta!
Tää on niin typerä kommentti! Itsekään en tykkää kuumasta, mutta kerrostalon metelistäkin sanotaan, jotta muuta korpeen.
Kesäkuu ei tarkoita kesää sen vallitsevassa merkityksessä, vaan kesantoa, jota sanotaan kesäksi lounaismurteissa. Suvi tarkoittaa kesää niissä murteissa.
Jokainen kuukausi on saanut nimensä siihen aikaan tyypillisistä sääilmiöistä tai viljelykseen (hengissä pysymiseen) liittyvistä asioista. Joulukuukin on ollut talvikuu joskus satoja vuosia sitten.