Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luulisi, että ekan luokan opettaminen on tosi helppoa

Vierailija
28.05.2022 |

Suurin osa osaa jo lukea kouluun tullessaan, ja muillekin opettaminen on jotain kirjainten ja tavujen opettamista. Matematiikassa 1+1. Koulupäivät 8-12.

Luulisi, että tuo on tosi helppoa! Ekan luokan opettajia linjoilla?

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan yleensä 5-6-luokkia. Näitä opetin 20 vuotta yhteen soittoon. Pari vuotta sitten halusin kokeilla, millaista on olla ekaluokan opettajana. Usko pois, ei ole kovin helppoa. Nyt olen heidän kanssaan kolmatta vuotta. Kulunut vuosi oli jo huomattavasti helpompi kuin eka vuosi. Jatkossa pitäydyn isojen opettamisessa.

Vierailija
2/82 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetan yleensä 5-6-luokkia. Näitä opetin 20 vuotta yhteen soittoon. Pari vuotta sitten halusin kokeilla, millaista on olla ekaluokan opettajana. Usko pois, ei ole kovin helppoa. Nyt olen heidän kanssaan kolmatta vuotta. Kulunut vuosi oli jo huomattavasti helpompi kuin eka vuosi. Jatkossa pitäydyn isojen opettamisessa.

No kerro nyt vähän, miksi ei ole helppoa. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella on sellainen käsitys, että ekaluokkalaiset ovat sellaisia kuin me aikanaan, paitsi että eskarin jälkeen melkein kaikki osaavat lukea. Kannattaisi käydä tutustumassa ekaluokkalaisiin, niin ruusuinen kuva karisisi.

Vierailija
4/82 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi. Luokassa parikymmentä lasta, joista suuri osa on saanut tehdä, mitä huvittaa. Heille on aina selitetty kaikki juurta jaksain, koska vanhemmilla on ollut aikaa. Käytöstavatkin saattavat olla mitä vain. Saa huutaa ja hyppiä eikä toisia tarvitse ottaa huomioon.

Kun opettaja kieltää, hyökkäävät kimppuun vanhemmat, lapsen omat, koska lasta ei saa komentaa. Lisäksi asiaan puuttuvat muiden lasten vanhemmat, koska heidän lapsillaan ei ole työrauhaa. Soppaan saattavat puuttua myös isovanhemmat.

On se vaan niinkuin helppoa.

Vierailija
5/82 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkaan tulee lauma puolivillejä huligaaneja, jotka lyövät, heittelevät tavaroita ja kiroilevat. Osan kanssa ei ole yhteistä kieltä. Joku itkee mutistina nurkassa. Joku pissaa housuun. Kaikki haluavat huomiota heti ja koko ajan. Pari osaa lukea, osa ei opi millään ensimmäistäkään tavua. Keskittymiskyky viisi minuuttia. Ei ole helppoa. Mutta ammattilainen käärii hihat ja aloittaa perusasioista vähä vähältä eteenpäin. Syysloman aikaa voi ehtiä jo kahvitauon pitämään. Ja työ on äärimmäisen palkitsevaa, sillä suurimmasta osasta hioutuu ihan kelpo koululaisia ja tulevaisuuden aikuisia. Eka luokka on koulun vaativin ja tärkein vuosi, sille rakentuu koko koulu-ura. Siksi parhaat pedagogit pitää keskittää sinne, ei missään nimessä helppoa hommaa haluavia sijaisia.

Vierailija
6/82 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse teen työtä eskarissa ja kyllä säälittää se ope, joka nämä syksyllä saa... Puolet ryhmästä on tehostetun ja erityisen tuen tarpeisia, kaveritaidot olemattomia, kukaan ei jaksa kuunnella aikuista minuuttia kauempaa, ja melu joka ryhmästä lähtee kuuluu kilometrin päähän. 😄 Että ei kyllä todellakaan käy kateeksi!

Vierailija
7/82 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokan opettaminen on kaikkein raskainta. Hälisevä lapsilauma, eivät osaa kuunnella, eivät pysy paikoillaan, eivät tottele aikuista, innostuvat kaikesta asiattomasta ja kyllästyvät nopeasti opetettavaan aiheeseen. Näistä kun muokkaat koululaisia joilla on into ja maltti opiskella tehokkaasti niin olet aika velho.

Vierailija
8/82 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalaiset tulevat uusina kpulukulttuuriin. Heidän täytyy oppia paitsi oppituntien sisältö, myös koulun etiketti ja tavat. Myös luokkien ryhmädynamiikka muuttuu päivökodin ja esikoulun vastaavista. Lisäksi joukossa saattaa olla lapsia jotka eivät ole tottuneet aiemmin olemaan niin isossa ryhmässä. Lasten sosiaalisissa taidoissa on järkyttäviä eroja kun heitä tulee niin eri taustoista. Kuin myös heidän kyvyssään adaptoitua koulun rytmiin.

Lisäksi ekaluokalla opettajan vastuulla on toden teolla arvioida jokaisen oppilaan valmiuksia kouluun, huomata mahdolliset oppimisvaikeudet ja yrittää löytää yksilöllisiä tapoja tukea ja loppujen lopuksi ottaa vanhempien kanssa esille mikäli on epäilystä neurologisista poikkeavuuksista.

En todellakaan pitäisi helppona. Ja tämä siis ihan maallikon mutuilua.

Vierailija
9/82 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähes kaikilla asteilla ollut opettajana, ja kyllä se on niin, että mitä pienempi lapsi, niin sen vaikeampi hänelle on mitään opettaa. Puhuttiin sitten opillisista ja kasvatuksellisista asioista. Vaikutus on kuitenkin suuri noilla vuosilla (erityisesti alle kouluikä), muut vain keräävät ne työn hedelmät vuosia myöhemmin.

Vierailija
10/82 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on joko trolli tai ibiootti (muuta b d:ksi). Sen kertoo toi ikuinen "lyhyet päivät" -viittaus.

Vierailija
11/82 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on joko trolli tai ibiootti (muuta b d:ksi). Sen kertoo toi ikuinen "lyhyet päivät" -viittaus.

Aihehan on mielenkiintoinen.

Vierailija
12/82 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista kun olin ekaluolalla 70-luvulla. Luokkakoko todella suuri ja kaikkien käytös kiitettävää. Oi niitä aikoja. N.52

Vierailija
13/82 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista kun olin ekaluolalla 70-luvulla. Luokkakoko todella suuri ja kaikkien käytös kiitettävää. Oi niitä aikoja. N.52

Minä olin ensimmäisellä luokalla 80-luvun alussa. Oppilaita luokalla 41 ja kaikki käyttäytyivät hienosti.

Vierailija
14/82 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella on sellainen käsitys, että ekaluokkalaiset ovat sellaisia kuin me aikanaan, paitsi että eskarin jälkeen melkein kaikki osaavat lukea. Kannattaisi käydä tutustumassa ekaluokkalaisiin, niin ruusuinen kuva karisisi.

Sellaisia kuin aikanaan vai sellaisia kuin me olemme tänään? - Suuri osa meistä täällä kirjoittavisa osaa todennäköisesti pyytää puheenvuoroa, lukea, moni myös kirjoittaa ja melkein yhtä moni osaa olla hiljaa ja naureskelematta / avaamatta suutaan/ puuhaamatta omiaan silloin kun joku toinen on äänessä ja tai vastata opettajan esittämään kysymyksen., ainkain jotain. - Omalla luokallani kouluni aloittaessa oli aika monta jolle edellä kerrotuista asioista ainakin yksi tuotti vähän vaikeuksia. 

Se vähän yksinkertaisempi mies

Vierailija
15/82 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin ensimmäisellä luokalla 80-luvun alussa. Oppilaita luokalla 41 ja kaikki käyttäytyivät hienosti.

Lähes kaikilla luokilla oli tuo 40 oppilasta. Silloin ei hyysätty, ongelmatapaukset lähti suoraan tarkkailuokille ja lapset jotka eivät pysyneet muiden tahdissa siirrettiin apuluokille.

Vierailija
16/82 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenvanhaan oppilailla ei ollut virtaa riehua koulussa, kun kaikki energia jäi koulumatkalle, 15 km:n ylämäkeen suksilla...

Vierailija
17/82 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuskin. Veikkaisin että kolmosesta vitoseen ne helpoimmat. Seuraavat varmaan lukiolaiset.

Vierailija
18/82 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennenvanhaan oppilailla ei ollut virtaa riehua koulussa, kun kaikki energia jäi koulumatkalle, 15 km:n ylämäkeen suksilla...

Ihan kaupungissa asuttiin koulumatkat 1-2km. Jalan tietenkin mentiin.

Vierailija
19/82 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajilta ei kysytä koskaan mitään, mutta en mielelläni mene ala-asteelle ekaluokkalaisia avustamaan lasten hauskuudesta ja suloisuudesta huolimatta. Työ on avustajanakin vaativaa ja hiki valuu luokkaa ympäri juostessa sekä käytäville karanneita hakiessa. Opettajalla eivät raajat ja silmät riitä yksikseen ja silti meitä avustajia ei anneta heille riittävästi joka päivälle.

Kokeneet ja jo useampia vuosia opettajina olleet, mieluummin  keski-ikäiset/eläkeikää lähentyvät, ala-asteen opet ovat parhaita. He osaavat kurin, selkeyden puheissaan ja toimivat epäröimättä lasten kanssa. Luovat turvallisen ilmapiirin ja osaavat käsitellä myös lasten vanhempia napakalla selkokielellä, mutta niin ettei väärinkäsityksiä synny. Tosin sellaisia timantteja ei joka oksalla kasva. Päästessäni timanttiopen avustajaksi sitä työtä katselee kuin taidokasta balettia Oopperatalossa.

Opettaja kävelee noin 10 000 askelta yhden työpäivän aikana luokkahuoneessa. Työ vaatii kuntoa.

Vierailija
20/82 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikilla luokilla oli tuo 40 oppilasta. Silloin ei hyysätty, ongelmatapaukset lähti suoraan tarkkailuokille ja lapset jotka eivät pysyneet muiden tahdissa siirrettiin apuluokille.

Omalla ekaluokalla vuonna 1995 oli 20 lasta. Rinnakkaisluokalla myös.

Ei ole kyllä tuohon aikaan ollut vielä 40 oppilaan ekaluokkia ainakaan kovin yleisesti. Nämä ovat tulleet nykypäivänä yhteisopettajuuden myötä vasta.

Se on sitten eri asia, jos puhutte jostakin lukion luokasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä